Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

E

endora

Sitter på nålar just nu, väntar bara på att mobilen ska ringa. Fick ett riktigt trist och oroväckande samtal av de som har hand om min häst i morse; de hade hittat honom skakande och ihopkurad på golvet i boxen.

Veterinären kallades ut, och tempen är 35, 7! Har aldrig hört talas om en häst med så låg temp som inte ligger inför döden, så jag blev ju självklart helt förkrossad.
Hans temp ligger normalt på 38, så 35.7 låter verkligen extremt.

Veterinären undersökte hon och sprutade i smärtstillande och satte honom på dropp, han nämnde att han inte kände någon förstoppning men han tyckte tunntarmen låg ovanligt långt bak. I boxen låg dock ingen avföring.

Igårkväll var han tydligen pigg och alert och tjejen red honom, han åt och drack normalt.

Nu är de påväg till strömsholm med lillkillen, är så fruktansvärt orolig. Skulle vara så hemskt om det här var slutet för min grabb.
Snälla ni som läser, har ni någon tanke på vad det kan vara?
Kolik? Bukhinne-inflammation? Förgiftning?

Uppskattar allt ni har att säga!
Tack!
 
Vill också nämna att han var inlagd 4 dygn i slutet på mars.
Han hade haft feber och druckit dåligt vilket resulterade i förstoppning, som i sin tur ledde till magsår.
Hoppas att det inte finns något samband mellan dessa två händelser, men vi får se..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Har inga idéer om vad det kan vara men hoppas det går bra för din pålle.
Håller tummarna!
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Tack! Jag hoppas han fixar det här.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Någon som känner igen detta?? På kliniken vet de inget än tyvärr..
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

kan hästar få värmeslag? vet inte riktigt hur de reagerar då heller i ohc för ej, var mer en tanke eftersom det har varit piss varmt här i flera dagar.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Det låter nästan exakt som min älskling, som dog för en vecka sen. Han skakade och darrade, hade 34,9 i temp och var helt kritvit i slemhinnorna. Efter några timmar på kliniken segnade han ner och kom aldrig upp igen. Veterinären trodde på inre blödning, orsakat av tumör, artärbråck, brustet organ eller möjligen blödande magsår.

Har du verkligen inte fått svar från kliniken än?
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Hästar kan får värmeslag, men de brukar vara stå och se hängiga ut då, lite matta i ögonen. Spolar man dem med kallt vatten och låter dem stå i sval skugga så brukar de piggna på sig.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Tack ni som kommit med förslag om vad det kan vara.
Gud vad hemskt, beklagar verkligen vad som hände din häst! Visste du att han hade magsår sen tidigare?

Vet vad som orakade insjuknandet nu; magen var full med mask!!:eek:
Och här tror man att man är på den säkra sidan när man tar träckprov, senast i slutet på Maj, och hästen inte visar täcken på för mycket parasiter.
Ska ringa och höra med slu i morgon, vad det är för mask han har återstår att se.

Jag är så chockad och förvånad. Han var nära att stryka med!
Har ni hört talas om det här förut??
Han är maskad för med ett medel som tar all mask i sepember,när hans träckprov visade att han hade blodmask.

Hur snabbt kan det gå egentligen?
Kan verkligen magen bli full med mask sen det senaste provet i Maj??
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

En vän till mig hade en häst som också blev dålig. Veterinärerna undersökte den för allt möjligt innan de kom fram till att det var mask (med blodprov tror jag). Hästen hade liksom din ganska nyligen kollats med träckprov. Men då hade veterinärerna sagt att inte allt syns på träckproven - det kan missa en del!! :eek: Inte konstigt att folk vill maska "för säkerhets skull" när det är så pass osäkert!! :crazy:
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

:eek: Oj oj och här tror man att man gjort sitt bästa för att ens pålle ska slippa undan parasiter och även slippa bli resistent mot div maskmedel! Hade ingen aning att det kunde vara så!
Vilken chock det måste varit för tjejen också...

I dag får han komma hem och då ska vi höra bla vad det är för mask och lite mer vad veterinären har att säga.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Min hade inget magsår, det är jag rätt säker på, men tumör eller brustet organ/artär kan man ju inte se, så det var det säkert.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Mår hästen bättre nu?
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

:eek: Oj oj och här tror man att man gjort sitt bästa för att ens pålle ska slippa undan parasiter och även slippa bli resistent mot div maskmedel! Hade ingen aning att det kunde vara så!
Vilken chock det måste varit för tjejen också...

I dag får han komma hem och då ska vi höra bla vad det är för mask och lite mer vad veterinären har att säga.

Jag skulle nog reagerat med att bli fly förbannad!:devil: Här har du gjort allt du kunnat för din häst och skickat in träckprov och så visar det sig att hästen nästan stryker med pga massa mask! Det är ju inte billigt att lämna in träckprov heller, går väl an om man bara har en häst.. Om jag var du hade jag genast ringt dit träckprovet skickats i maj och be om en förklaring. Vilka veterinärkostnader det måste bli! Då undrar man ju i detta läget om det lönar sig att lämna in något prov om dom ändå inte kollar upp allt?! Med den kostnaden så borde de kolla allt som går. Antagligen krävs det väl blodprov för det.. Hoppas din häst mår bättre!
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Stopp och belägg en stund nu innan vi hänger träckprovsanalyserarna!

Bandmask syns inte nödvändigtvis på träckprov. Ibland kan man på vanligt träckprov hitta ägg, men det ingår inte bandmaskdiagnostik i de vanliga träckproven. Hittar de som bifydn bandmaskägg talar de om det dock.

Men bandmaskdiagnostik får man be om separat OCH träckprov är ett trubbigt instrument då det inte alltid syns. Det finns blodprov och ta avseende bandmaskförekomst.

Så träckprovet kan ha varit HELT korrekt om det var/är bandmask hästen har/hade.

Svåra bandmaskangrepp kan utlösa koliker,

Sen är träckprov beroende av rätt provtagning, och rätt hantering. Men det förutsätter vi att det var =)

Om bandmask:

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=83
Dock är själva avmaskningsdelen, vilka preparat som finns, lite ouppdaterad. Men övrigt gäller fortfarande.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

borde det inte synts på hästen borde väl ha magrat ur tkr man ??
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

träckprov visar väl inte styngflugan heller?
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Det ska gå extremt långt innan de magrar ur pga mask. Det är en skröna att man kan se utanpå om de har mask inuti.

Jag har haft häst med både bandmask (hur mkt okänt) samt MASSVIS med blodmask. Hästen var trind och välmående med blank, glansig päls.

Som sagt, det ska gå väldigt, väldigt långt innan det syns utanpå. Och inte ovanligt att vid buköppningar pga kolik hitta parasiter i stor mängd trots att det man öppnar är en rund, välmusklad och välmående häst på ytan.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

träckprov visar väl inte styngflugan heller?

Nix, inte den heller. Den är dock betydligt ovanligare, så om det står mellan de som inte syns på träckprov så skulle jag gissa att det är bandmask TS häst har, de är ju otroligt vanliga (även om de flesta hästar har så liten börda att det inte ger besvär).

Men TS kommer säkert in i tråden och svarar igen sen och då får vi förhoppningsvis veta vad för mask, om om träckprovet 'klickat' fullständigt, eller om träckprovet var i sin ordning och det är styngfluga eller bandmask som TS häst har/hade =)
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

raderat såg att han skulle få komma hem! va skönt :)
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 335
Hästvård Hittade gamla fjordingen liggandes på sidan i hagen igår eftermiddag. Hon verkade inte pigg men reste sig och gick med in i stallet för...
2
Svar
20
· Visningar
11 542
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 185
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 543
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp