Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Så skönt att han är hemma! Fick du något svar om de odlat?

Jag skulle faktiskt avmaskat nu, om 8v och sen tagit Cydectin istället för träckprov. Det har ännu inte gått så lång tid att ALL mask kan vara borta. Cydectin tar även 25% av de inkapslade larverna och gör det lugnare till i vår så det är läge för träckprov.

Bra, det ska vi göra, tack!!
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Ja, verkar verkligen vettigt det du säger. Efter en sån här vinter, vad kan man förvänta sig egentligen? :crazy:
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

I vårt stall har vi skickat in träckprov och inte behövt avmaska enligt svaren på proverna. Två hästar som aldrig haft kolik tidigare har haft svår kolik ( nu är det ju inte säkert att det beror på att vi inte avmaskat att de hade kolik ) En dag hade vi en veterinär ute för vaccinering och han såg på vår whiteboardtavla alla resultat om träckproverna och han sa just att han hade inte haft så mycket kolikfall på de senaste åren där hästarna då visat sig ha mask trots väldigt låga värden på träckproverna. Han rekommenderade oss att göra avmaskningar, jag har irngt flera olika veterinärer jag känner o de säger alla samma: avmaska. Hos oss blir det inga fler träckprovstagningar iallafall

Ja, verkar verkligen vettigt det du säger. Efter en sån här vinter, vad kan man förvänta sig egentligen? :crazy:
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Tja, mina har nollat på träckproc, trots den sk vintern, och än har de inte fått kolik. Inte haft problem med de som nollat förr heller, men iofs inte på de som inte nollat heller.

Så, personligen skulle jag vara mkt försiktig att dra förhastade slutsatser som kolikutlösande orsaker. Finns tusen och en sak som kan utlösa kolik.

Faktum är att avmaska kan utlösa kolik, om man får massdöd av maskar på en kraftigt infekterad häst.

Och slentrianavmaskning, där man maskar på måfå utan att veta vad det är man vill avmaska mot, ökar resistensrisken. och när vi står där med utbredd resistens - då kommer de maskutlösta kolikerna öka lavinartat, det är en sak som är säker. Och då riskerar man att stå där och inte kunna göra ngt åt koliken heller mer än konstatera..
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

okej ja det är klart kankse måste gå väldigt långt, tänkte nog lite fel tänkte mer att om de blir magra så brukar det ju kunna bero på mask. Så tänkte nog lite bakvänt ;)
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Ha inte dåligt samvete, du har ändå gjort mångt mycket mer än de flesta djuägare.

Jag tycker inte DU gjort minsta fel, däremot är det beklagligt att det är sån stor kunskapsskillnad hos veterinärerna. Du tog träckprov, du frågade veterinär - du gjorde precis allt rätt. Tyvärr fick du fel svar, och/eller fel frågor av veterinären.

(Viskar - ha Madick som personlig maskguru, då slipper man fundera, det har jag :devil: :angel:)

Tack. Man går ju igenom minsta lilla grej liksom.
Så tänker man att om man var tillräckligt påläst och verkligen hade koll så hade det gått att undvika.
Tur att allt gick bra och att det aldrig kommer hända igen. Varken mig eller de som läst tråden, förhoppningsvis..
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

I vårt stall har vi skickat in träckprov och inte behövt avmaska enligt svaren på proverna. Två hästar som aldrig haft kolik tidigare har haft svår kolik ( nu är det ju inte säkert att det beror på att vi inte avmaskat att de hade kolik ) En dag hade vi en veterinär ute för vaccinering och han såg på vår whiteboardtavla alla resultat om träckproverna och han sa just att han hade inte haft så mycket kolikfall på de senaste åren där hästarna då visat sig ha mask trots väldigt låga värden på träckproverna. Han rekommenderade oss att göra avmaskningar, jag har irngt flera olika veterinärer jag känner o de säger alla samma: avmaska. Hos oss blir det inga fler träckprovstagningar iallafall

Men det beror ju på vad tidigare prov har visat också.
Min numera änglahäst fick kolik när hon blev avmaskad, skulle jag då avmaskat "för säkerhets skull" och tagit koliken som jag visste följde?
Fast hon var nollad varenda gång.
Nej jag tycker att det är tur att vi numera slipper trycka i våra hästar en massa gifter.
Man får ju vara noga när man tar provet och verkligen förvissa sig om att den veterinär man talar med provsvaret om vet vad denne talar om.
Jag vet en vet. som sa: -jaha då tog du väl ur precis rätt hög då. när jag sa att mina hästar var nollade, han ansåg att man skulle maska ändå.
Ett halvår senare hade han varit på utbildning om det här med parasiter och hade svängt helt och hållet, nu tyckte han verkligen inte jag skulle avmaska hästen som hade varit nollad så många gånger.

Så som allt annat handlar det om kunskap.

Till ts, vilken tur att allt gick bra:laugh: och känn inte att du gjorde något fel, du följde ju yrkesmänniskors råd och det ska man kunna lita på.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

I vårt stall har vi skickat in träckprov och inte behövt avmaska enligt svaren på proverna. Två hästar som aldrig haft kolik tidigare har haft svår kolik ( nu är det ju inte säkert att det beror på att vi inte avmaskat att de hade kolik ) En dag hade vi en veterinär ute för vaccinering och han såg på vår whiteboardtavla alla resultat om träckproverna och han sa just att han hade inte haft så mycket kolikfall på de senaste åren där hästarna då visat sig ha mask trots väldigt låga värden på träckproverna. Han rekommenderade oss att göra avmaskningar, jag har irngt flera olika veterinärer jag känner o de säger alla samma: avmaska. Hos oss blir det inga fler träckprovstagningar iallafall

Din (och veterinärens) slutsats är samma som att se på "telefoner poppar popcorn" och besluta sig för att inte äta popcorn mer...

Kolikanfall är oftast pga BANDMASK som inte alltid syns på träckprov. Det finns ett speciellt träckprov att ta eller blodprov som hittar antikroppar mot bandmask.

Visar era hästar noll på träckprov finns det inga maskar som medlen kommer åt i alla fall. Det enda er avmaskning gör då är att vänja de eventuella larverna som ligger i dvala (och inte nås med avmaskningsmedlet) så de utvecklar resistens snabbare.

Skrämmande att veterinärer får ha så dålig kunskap om parasiter...
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Skäll inte på veterinärer.
Är glad om de kan mer om annat:D det medicinska- där det brister.:angel:

Var däremot sur på min labb. ass. som inte upplyste om att bandmask ej syns i träck såvida den inte har jättemkt.

min fick kolik fast den var blankast i sta´n o jag hade lämnat in prov regelbundet o nya ej infekterade hagar- som då förstås blev smittade.:crazy:
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Jo, jag tycker det är skrämmande att veterinärer, läkare, hovslagare och andra som man litar på ska kunna mer än en själv, inte håller sig uppdaterade eller iaf hänvisar till någon som är mer uppdaterad. Att påstå saker man faktiskt inte kan något om är bedrägeri tycker jag!
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Jo, jag tycker det är skrämmande att veterinärer, läkare, hovslagare och andra som man litar på ska kunna mer än en själv, inte håller sig uppdaterade eller iaf hänvisar till någon som är mer uppdaterad. Att påstå saker man faktiskt inte kan något om är bedrägeri tycker jag!

:bow::bow:
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Skäll inte på veterinärer.
Är glad om de kan mer om annat:D det medicinska- där det brister.:angel:

Var däremot sur på min labb. ass. som inte upplyste om att bandmask ej syns i träck såvida den inte har jättemkt.

min fick kolik fast den var blankast i sta´n o jag hade lämnat in prov regelbundet o nya ej infekterade hagar- som då förstås blev smittade.:crazy:

Men axel, det är ju bara veterinärerna som kan tillhandahlla avmaskningsmedel nu, dvs nu är djurägarna fullkomligt beroende av att få korrekt information. Och det finns en anledning till receptkravet på alla avmaskningsmedel för häst, hindra resistensutveckling. Om då veterinärerna inte uppdaterar sig, utan ger fel råd, då skjuts hela iden i sank, och vi har då ett system som INTE hindrar resistensutveckling, utan bara blev dyrare för djurägarna. Snacka om att skjuta sig i foten.

Om de inte ids uppdatera sig om så pass enkla saker det ändå handlar om, ja då kan de väl helt sonika säga 'jag kan inte det där, ring någon annan'. Då slipper de anstränga sig, men latheten/ointresset går inte ut över varken djurägare eller hästar.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Ja men om man är klok ber man om råd av labbet istället:angel:

Jag har iallafall ingen Vet. som är parasitolog oxå;)
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Ja men om man är klok ber man om råd av labbet istället:angel:

Jag har iallafall ingen Vet. som är parasitolog oxå;)

Kruxet är väl att labben inte ger så mkt specifika råd, utan de har veterinär som gör det. Vidilab har telefonveterinär a 10 kr/minuten, 2 h telefontid 2 dagar/v. (SVA ger inte specifika råd om man inte analyserat där, tjuriga ena)

Största problemet om man följer den här tråden är ju att veterinärerna går emot de korrekta råd som givits. Vilket är än värre än när vet blir tillfrågad.

Och man behöver inte vara parasitolog för att ge råd om avmaskningsrutiner heller. Samt att det är och förblir så att det är veterinärerna som har bestämmanderätten om recepten. Dvs om jag så ringer en veterinär och ber att på fullt korrekta grunder få medel X utskrivet, kan veterinären tycka 'nej, du ska avmaska med Y'.

Så, endera får veterinärerna helt enkelt lära sig, eller så får de konstatera att de inte är uppdaterade.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

"knapplån"
Med risk för att bli idiotförklarad nu så....... Är det maskarna man är rädd för ska bli recistenta vid "överavmaskning"? Så har jag fattat det... Inte hästen? Om det är så så kan det väll inte vara någon fara, jag menar om det finns mask i magen så dödar väll medlet dessa maskar och gör sin nytta, finns det ingen mask så är väll allt ok?
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Ja men om man är klok ber man om råd av labbet istället:angel:

Jag har iallafall ingen Vet. som är parasitolog oxå;)

Fast det lät ju inte som om du fick så bra råd från labbet ...

Skäll inte på veterinärer.
Är glad om de kan mer om annat:D det medicinska- där det brister.:angel:

Var däremot sur på min labb. ass. som inte upplyste om att bandmask ej syns i träck såvida den inte har jättemkt.

min fick kolik fast den var blankast i sta´n o jag hade lämnat in prov regelbundet o nya ej infekterade hagar- som då förstås blev smittade.:crazy:

Eldfuxen som är så nöjd med sina veterinärer. De är BÄST! :love:
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

"knapplån"
Med risk för att bli idiotförklarad nu så....... Är det maskarna man är rädd för ska bli recistenta vid "överavmaskning"? Så har jag fattat det... Inte hästen? Om det är så så kan det väll inte vara någon fara, jag menar om det finns mask i magen så dödar väll medlet dessa maskar och gör sin nytta, finns det ingen mask så är väll allt ok?

Om maskarna blir resistenta mot maskmedlet, dvs det är inte giftigt för dem längre, så dör de inte av det. Dvs vi kan avmaska hur mycket vi vill och maskarna blir bara fler och fler. Vi har inte längre något "motgift". DÄRFÖR vill man undvika maskning "för säkerhets skull".
Dessutom är som sagt maskmedlet ett gift, och det i sig är inte bra för hästen. Vilket är en anledning till att inte maska i onödan. Och som någon nämnt, maskmedlet i sig kan ge kolik hos känsliga hästar.
Vill man undvika mask är det effektivaste, och billigaste, och hälsosammaste, sättet att sköta hagarna. Dvs mocka ur regelbundet, låta dem vila, inte ha för många hästar på ytan etc. Att låta bli detta (lathet?) och istället avmaska är ingen god idé.
Vuxna hästar med välskötta hagar drabbas sällan av mask.
Mitt tips får bli att försöka hålla sig uppdaterad med den senaste forskningen, och inte enbart lyssna på "hörsägen". Det finns så många som "kan häst", men färre som har vettiga källor till sin kunskap. Obs! Inte riktad till någon särskild, utan mer ett konstaterande. Lycka till i kampen mot maskarna! :)
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

"knapplån"
Med risk för att bli idiotförklarad nu så....... Är det maskarna man är rädd för ska bli recistenta vid "överavmaskning"? Så har jag fattat det... Inte hästen? Om det är så så kan det väll inte vara någon fara, jag menar om det finns mask i magen så dödar väll medlet dessa maskar och gör sin nytta, finns det ingen mask så är väll allt ok?

Problemet är att inget avmaskningsmedel dödar ALLA maskar inuti hästen utan bara de mest utvecklade stadierna. Äggen som hamnar i hagarna kan leva i flera år och smitta hästar som tidigare varit förskonade från stora mängder mask. Smittade hästar kan vara smittfria (inte släppa ut ägg) i flera år och sen plötsligt utvecklas larverna som legat i dvala.

Larverna som ligger i dvala dör inte av maskmedlet MEN "känner" ändå av medlet och kan därför stärka sig så de klarar av medlet bättre och inte dör av det.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Jag måste verkligen ge en stor eloge till dig, Madick, som fortsätter att supporta oss alla och svarar på alla maskfrågor, om och om igen, år efter år!! Att du orkar :) Fantastiskt verkligen!!
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Tack Madick, där fick jag ett vettigt svar på något jag funderat på ett tag....;)
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 335
Hästvård Hittade gamla fjordingen liggandes på sidan i hagen igår eftermiddag. Hon verkade inte pigg men reste sig och gick med in i stallet för...
2
Svar
20
· Visningar
11 540
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 185
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 540
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp