MyDog 2023

Jag tycker det är absurt att det är ens frisörkunskaper som ska bedömas i ringen, hunden borde kunna komma direkt från skogen och få en rättvis bedömning. Min ras är jakthund i grunden men det ska badas, fönas och fluffas i det oändliga inför utställning (vilket är en av anledningarna till att jag ställer väldigt sällan). Hel och ren borde duga alldeles utmärkt och pälsen är funktionell så smuts mm ramlar av. Badar bara hundarna när de rullat i bajs, och inför utställning. Klä upp sig själv i dräkt "måste" man också...
 
Jag tycker det är absurt att det är ens frisörkunskaper som ska bedömas i ringen, hunden borde kunna komma direkt från skogen och få en rättvis bedömning. Min ras är jakthund i grunden men det ska badas, fönas och fluffas i det oändliga inför utställning (vilket är en av anledningarna till att jag ställer väldigt sällan). Hel och ren borde duga alldeles utmärkt och pälsen är funktionell så smuts mm ramlar av. Badar bara hundarna när de rullat i bajs, och inför utställning. Klä upp sig själv i dräkt "måste" man också...
Jag har bara provat ställa ett par gånger och då bara på "spetsutställning." Där fanns gott om jaktspetsar och nästan alla ägare/handlers kom vardagsklädda men hela och rena. Någon gick i jaktkläder. Alla hundar var dock rena och snygga, några gick i utställningsband men de flesta i sina egna koppel - men ingen var liksom skitig eller slafsig. Inga hundar var i full fäll med tofsar som stack ut eller liknande... det är en helt okej och resonabel standard tycker jag.
 
Jag har bara provat ställa ett par gånger och då bara på "spetsutställning." Där fanns gott om jaktspetsar och nästan alla ägare/handlers kom vardagsklädda men hela och rena. Någon gick i jaktkläder. Alla hundar var dock rena och snygga, några gick i utställningsband men de flesta i sina egna koppel - men ingen var liksom skitig eller slafsig. Inga hundar var i full fäll med tofsar som stack ut eller liknande... det är en helt okej och resonabel standard tycker jag.
Så ser det tyvärr inte ut i Am.akita ringen :(
Som sagt, hel och ren borde duga för både hund och förare, tyvärr ser det inte ut så i dagens läge
 
Så ser det tyvärr inte ut i Am.akita ringen :(
Som sagt, hel och ren borde duga för både hund och förare, tyvärr ser det inte ut så i dagens läge
Jag antar att det beror på vilka shower man väljer också. :) Hel och ren borde absolut duga, sedan tycker jag inte att det är fel att som handler klä sig snyggt och neutralt när en är på en större show. Jag skulle liksom tvätta håret och välja ett par snygga svarta byxor om jag skulle ha ett stånd på reptil eller tarantellkonventionen också.
 
Ni som var där. Hur var det med utställare/försäljning i år? Vet många som tyckte det var sämre än vanligt i Stockholm.
 
Ni som var där. Hur var det med utställare/försäljning i år? Vet många som tyckte det var sämre än vanligt i Stockholm.

Tog bara en kortare titt på försäljarna i år men saknade flera som brukar vara där. Tror kostnaderna för en monter är för riskabla just nu för många. Finns en lista på hemsidan över de som är där.
 
Är det väldigt många där? Funderar på att åka in titta och shoppa lite men tvekar om vovven skall med eller inte.
Enklare och shoppa saker till henne om hon är med :)
 
Jag har inte varit på särskilt många brukstävlingar, men till agilityn inom hund och även till exempel trav inom häst är ekipagen snygga och välvårdade. :)

Absolut noll mening med att snygga till hunden inför en brukstävling. :laugh:
 
Ni som var där. Hur var det med utställare/försäljning i år? Vet många som tyckte det var sämre än vanligt i Stockholm.
Finns en lista på utställare men några (få) montrar stod tomma. Jag tyckte det var mer kläder i år, arrak, revolution race, uhip, dogcoach. Men mindre totalt. Mycket av det vanliga som alltid står, hundmat och försäkringsbolag.
 
Absolut noll mening med att snygga till hunden inför en brukstävling. :laugh:
Fast detsamma kan en ju absolut säga om exempelvis travhästar också, ändå har jag sällan sett någon som kommer in osnygg. (utöver karln som kom in och hade knutit ihop selen med blå balsnören, och hästen såg ut därefter. Han fick visserligen inte starta heller... :D ) Sedan menar jag inte nödvändigtvis parfymerad och fönad, men inte tovig, stinkig och jävlig liksom. Bara normalprydlig.
 
Fat detsamma kan en ju abslut säga om exempelvis travhästar också, ändå har jag sällan sett någon som kommer in osnygg. (utöver karln som kom in och hade knutit ihop selen med blå balsnören, och hästen såg ut därefter. Han fick visserligen inte starta heller... :D ) Sedan menar jag inte nödvändigtvis parfymerad och fönad, men inte tovig, stinkig och jävlig liksom. Bara normalprydlig.

Visst, men ingen av bruksets specialmoment framförs ju inför publik. Dvs det är ändå ingen som ser hur hunden ser ut utöver domare och eventuell figurant. Körs lydnaden efteråt och inte innan kan de ju vara bra skitiga. 🤷‍♀️
 
Visst, men ingen av bruksets specialmoment framförs ju inför publik. Dvs det är ändå ingen som ser hur hunden ser ut utöver domare och eventuell figurant. Körs lydnaden efteråt och inte innan kan de ju vara bra skitiga. 🤷‍♀️
Såklart! Jag känner bara att generellt om jag tar med hunden någonstans bland folk ser jag till att hen är hel och ren oavsett, blir den sedan skitig under gång är det ju en annan sak. :) Likaså hästen som sagt.

kl*
Men just det här att en inte ska behöva dra en borste (eller dammtrasa ;) ) över hunden på utställning bara för att det råkar vara en bruksras tycker jag låter lite knäppt. Klart det inte borde påverka bedömningen på en sund individ om det sitter lite barr i skägget, men ska hunden ändå visas upp kan man ju göra det på bästa möjliga vis.
 
De få gånger jag har ställt mina brukshundar har de kammats, badats och fönats innan. Och de fåtalet gånger har jag även varit uppklädd i paljettröja och kavaj (dock bruksbyxor de flesta gångerna, men tror jag t.o.m hade kjol en gång!). Jag kör på med utställning som jag gör med allt; ska det göras ska det göras ordentligt 😁!

Givetvis kan det vara skillnad på ras/päls så att man kanske inte ska bada EXAKT innan utställning om det skulle påverka pälskvaliten. Men för mig med en relativt pälsig bruksras (då tänker jag inte på mallen, även om han är relativt pälsig han med ;) ) så är det för mig en självklarhet att bada/föna innan utställning, även om mina tikar har haft de allra mest funktionella pälsarna. Det hör liksom till.

Och om hunden är så sketen att det t.o.m. står i kritiken, då låter det som att det var rätt extremt (säger jag utan att ha sett vare sig kritiken eller hunden)
 
Såklart! Jag känner bara att generellt om jag tar med hunden någonstans bland folk ser jag till att hen är hel och ren oavsett, blir den sedan skitig under gång är det ju en annan sak. :) Likaså hästen som sagt.

kl*
Men just det här att en inte ska behöva dra en borste (eller dammtrasa ;) ) över hunden på utställning bara för att det råkar vara en bruksras tycker jag låter lite knäppt. Klart det inte borde påverka bedömningen på en sund individ om det sitter lite barr i skägget, men ska hunden ändå visas upp kan man ju göra det på bästa möjliga vis.

Det beror ju helt på vilket syfte man ser med utställningen. Är syftet att ägaren ska få pyssla med sin och visa upp sig och sin hund "fixade" eller att en domare ska bedöma det exteriöra avelsresultatet?

Tanken är nog att det ska vara det senare men om exteriört bra hundar med funktionell päls döms ner bara för att deras ägare inte tycker att det är nödvändigt att schamponera hunden så är det en avelsmässigt helt ointressant bedömning.

I min ras är det inte så än men i många andra raser är det tyvärr så.
 
Det beror ju helt på vilket syfte man ser med utställningen. Är syftet att ägaren ska få pyssla med sin och visa upp sig och sin hund "fixade" eller att en domare ska bedöma det exteriöra avelsresultatet?

Tanken är nog att det ska vara det senare men om exteriört bra hundar med funktionell päls döms ner bara för att deras ägare inte tycker att det är nödvändigt att schamponera hunden så är det en avelsmässigt helt ointressant bedömning.

I min ras är det inte så än men i många andra raser är det tyvärr så.
Givetvis är det exteriören som ska bedömas, men personligen vill jag också visa upp min hund från bästa sidan om jag ändå bemödar mig om utställningsresultat.
JAG skulle i alla fall tycka det var vansinnigt pinsamt och inte särskilt representativt för rasen att dyka upp med en hund som är såpass skitig och/eller tovig eller oskött att den får anmärkning från domaren - i fallet som diskuterats premierades ju hunden trots detta så bedömingen var väl inte orättvis?
Jag har inte sett några exempel i tråden på att en hund dömts ned på grund av bristande schamponering.
 
Givetvis är det exteriören som ska bedömas, men personligen vill jag också visa upp min hund från bästa sidan om jag ändå bemödar mig om utställningsresultat.
JAG skulle i alla fall tycka det var vansinnigt pinsamt och inte särskilt representativt för rasen att dyka upp med en hund som är såpass skitig och/eller tovig eller oskött att den får anmärkning från domaren - i fallet som diskuterats premierades ju hunden trots detta så bedömingen var väl inte orättvis?
Jag har inte sett några exempel i tråden på att en hund dömts ned på grund av bristande schamponering.

Nej hunden dömdes inte ner. Jag gick in och läste kritiken och tolkar det mer som att domaren hade förväntat sig mer "fix" med bad och borstning än att hunden skulle ha varit smutsig. Hon hade på flera hundar även någon i en annan ras kommenterat att de inte var "iordninggjorda" nog. Detta utan att döma ner. Men varför ska en exteriördomare öht kommentera något som inte spelar någon roll för bedömningen? Det får ju många att tro att man behöver schamponera och föna för att ställa ut vilket inte alls är ska vara nödvändigt i dessa raser.

De få gånger jag ställt ut har jag inte haft det minsta intresse av att visa något annat än min hund som den ser ut oavsett vad vi gör (välvårdad är han såklart jämt). Själv tar jag på kläder jag kan träna hunden i. Det är en arbetande hundras och för mig personligen blir det då löjligt att klä mig i kjol och kavaj.
 
Jag har iofsej varit på en inoff där en uppfödare ställde flertalet hundar som både såg ovårdade och ohanterade ut. Även om det är en inoff så kan man väl se till att hundarna inte ser ut att ha släpats dit direkt från en skitig lagård..
Själv är jag inte så pjoskig med att bada hundarna om jag skulle ställa ut men dra en borste igenom dom som behöver gör man om det behövs.
Sen kan jag förstå om man dömer och känner igenom många hundar att de iallafall får vara såpass rena att man inte blir skitig när man tar i hunden. Kommer inte ihåg senast jag duschade Tay och Spock men tar jag i dom så känns dom ändå rena, Nike blir däremot regelbundet badad i samband med att hon klipps ner.
 
Vi tillhör tydligen snofsgänget, för jag har lånat hem en fön till jämten :D

Hur mycket jag än borstar så får jag bannemig inte loss all päls hon fäller just nu, så nu är det sista desperata steget att föna bort allt :D
Fick testa en fön häromdagen och det tyckte hon inte var så najs, men förhoppningsvis går det bättre på hemmaplan och med mera invänjning. Kändes sjukt effektivt mot lös päls! Det bara lossnade och flög iväg.

Gud, vi måste köpa en fön. DRÖM mot lös päls. Allt bara flög bort! Hon är som ny 😍
 
Nej hunden dömdes inte ner. Jag gick in och läste kritiken och tolkar det mer som att domaren hade förväntat sig mer "fix" med bad och borstning än att hunden skulle ha varit smutsig. Hon hade på flera hundar även någon i en annan ras kommenterat att de inte var "iordninggjorda" nog. Detta utan att döma ner. Men varför ska en exteriördomare öht kommentera något som inte spelar någon roll för bedömningen? Det får ju många att tro att man behöver schamponera och föna för att ställa ut vilket inte alls är ska vara nödvändigt i dessa raser.

De få gånger jag ställt ut har jag inte haft det minsta intresse av att visa något annat än min hund som den ser ut oavsett vad vi gör (välvårdad är han såklart jämt). Själv tar jag på kläder jag kan träna hunden i. Det är en arbetande hundras och för mig personligen blir det då löjligt att klä mig i kjol och kavaj.

Jag tycker också om att fixa hundarna om jag ändå gör mig omaket att ställa ut, även om jag inte har några klassiska trim- eller pälsraser. Det låter som att domaren i det här fallet verkar vara väldigt kräsen med skicket, men hel och ren tycker jag inte är för mycket begärt.

Vi har bara jakthundar, men jag väljer ju kanske inte att ställa i en varselorange camojacka för det, utan brukar ställa i typ chinos, polotröja eller skjorta + stickad, och en tweedväst eller tweedkavaj över. Typ samma kläder som jag har på fågeljakterna.
Det finns ju ändå ett spann även på de vanliga kläderna man använder tänker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 623
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 547
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 183
Senast: manda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp