MyDog 2023

Jo absolut, men de lär väl inte vara på utställning med de hundarna?
Just den här uppfödaren blandar e och b rätt mycket och siktar i princip bara på långhår. Vi har en ren b från hens uppfödning och han kommer nog få åka med på en del utställningar i sommar.

Och jo, ett par schäfrar ur brukslinjer brukar det vara på varje utställning och det är verkligen jättekul att alla typerna visas upp.
 
Långhårsschäfer, en och samma uppfödare fick på TRE av sina hundar att de behöver badas, borstas och göras i ordning mer. Inte någon oerfaren nybörjare heller utan en som åker mycket på utställning, visar grupp på SSM osv.

Så sjukt pinsamt, jag hade dött och åkt därifrån om jag ens fått en muntlig kommentar om att hunden behövde bada och den här fick det i den skriftliga offentliga kritiken. Även om det är en bruksras kan väl hel och ren gälla tycker jag.
Var de smutsiga så men inte fasiken ska man behöva joxa med att bada en Schäfer. Badade typ aldrig mina öht om de inte rullat sig i nått äckel och de hade jättefina, frächa pälsar. Iofs inte långhåriga men tycker att även de långhåriga har funktionella pälsar som inte kräver mer än borstning på vissa ställen.
 
Var de smutsiga så men inte fasiken ska man behöva joxa med att bada en Schäfer. Badade typ aldrig mina öht om de inte rullat sig i nått äckel och de hade jättefina, frächa pälsar. Iofs inte långhåriga men tycker att även de långhåriga har funktionella pälsar som inte kräver mer än borstning på vissa ställen.
Jag tänker liksom @toughcookie att det måste vara rätt extremt för domaren att ge skriftligt omdöme att hunden var skitig och ovårdad. När jag visade shiban såg jag till att klorna var klippta, typ... men hade hon varit mitt i fällning hade jag givetvis borstat först så att hon inte ser ut som en shetlandsponny.
Jag tycker det är kutym att visa upp ett välvårdat djur, särskilt när en dessutom är där för att göra just det, visa upp sitt djur.
 
Jag tänker liksom @toughcookie att det måste vara rätt extremt för domaren att ge skriftligt omdöme att hunden var skitig och ovårdad. När jag visade shiban såg jag till att klorna var klippta, typ... men hade hon varit mitt i fällning hade jag givetvis borstat först så att hon inte ser ut som en shetlandsponny.
Jag tycker det är kutym att visa upp ett välvårdat djur, särskilt när en dessutom är där för att göra just det, visa upp sitt djur.

Instämmer, nog ska en ha nivån av hel&ren på en utställning. Det är ju bara att titta på hästpremieringar, kallbloden är ju alltid tillsnoffsade och får ju räknas som bruksdjur.
 
Instämmer, nog ska en ha nivån av hel&ren på en utställning. Det är ju bara att titta på hästpremieringar, kallbloden är ju alltid tillsnoffsade och får ju räknas som bruksdjur.
Även utanför utställning tycker jag de flesta sertill att komma hela och rena. Det är ju minimum tycker jag.
Jag har inte varit på särskilt många brukstävlingar, men till agilityn inom hund och även till exempel trav inom häst är ekipagen snygga och välvårdade. :)
 
Oavsett ras och/eller art tycker jag hur som helst att en visar sitt djur helt och rent och välskött och prydligt om en ändå gör sig mödan att visa alls. Självklart är det önskvärt att visa både rasen och individen i bästa möjliga ljus, annars kan man stanna hemma.

Absolut men mina hundar är välvårdade även om jag typ aldrig badar dem. De har samma typ av päls som de flesta schäfrar. Enda gången det behövs (för min skull) är om de rullat sig i bajs och det antog jag att hundarna inte hade gjort.

Om en hund av arbetande ras som ej trimmas behöver badas för att hålla pälsen i kondition eller ens behöver borstas mer än för att få bort ev skräp så är ju pälsen inte funktionell. Det kan knappast vara meningen att man ska behöva hålla på med pälsvård på dessa raser.
 
Jag tänker liksom @toughcookie att det måste vara rätt extremt för domaren att ge skriftligt omdöme att hunden var skitig och ovårdad. När jag visade shiban såg jag till att klorna var klippta, typ... men hade hon varit mitt i fällning hade jag givetvis borstat först så att hon inte ser ut som en shetlandsponny.
Jag tycker det är kutym att visa upp ett välvårdat djur, särskilt när en dessutom är där för att göra just det, visa upp sitt djur.
Jag menar bara att hundarna måste ju vara snudd på vanvårdade för att få ett sånt utlåtande eftersom de har funktionella pälsar.
En normalskött Schäfer och Schäferpäls ser bra ut.
 
Absolut men mina hundar är välvårdade även om jag typ aldrig badar dem. De har samma typ av päls som de flesta schäfrar. Enda gången det behövs (för min skull) är om de rullat sig i bajs och det antog jag att hundarna inte hade gjort.

Om en hund av arbetande ras som ej trimmas behöver badas för att hålla pälsen i kondition eller ens behöver borstas mer än för att få bort ev skräp så är ju pälsen inte funktionell. Det kan knappast vara meningen att man ska behöva hålla på med pälsvård på dessa raser.
Absolut! Båda mina hundar (och nu katten) har (haft) funktionella pälsar och jag har mycket sällan behövt bada dem. Jag menar inte att djuren ska schamponeras och fönas in absurdum, men visst sjutton ser man till att de inte tovar eller stinker när man tar in dem i ringen. :) Jag antar att de antingen rullat sig i något, var Extremt flottiga i pälsen eller hade tovor eftersom de fick en anmärkning.
 
Jag menar bara att hundarna måste ju vara snudd på vanvårdade för att få ett sånt utlåtande eftersom de har funktionella pälsar.
En normalskött Schäfer och Schäferpäls ser bra ut.
Tycker iofs rätt ofta man stöter på schäfrar med äcklig päls (även labbar). Dvs päls som luktar och känns flottig när man tar i den.
 
Jag menar bara att hundarna måste ju vara snudd på vanvårdade för att få ett sånt utlåtande eftersom de har funktionella pälsar.
En normalskött Schäfer och Schäferpäls ser bra ut.
Ja precis och att då få det på TRE hundar säger en hel del tycker jag. Nu är det ju nytt med öppna kritiker i Sverige men jag har aldrig ens hört talas om att någon fått det skriftligt tidigare (inte muntligt heller för den delen).
 
Absolut men mina hundar är välvårdade även om jag typ aldrig badar dem. De har samma typ av päls som de flesta schäfrar. Enda gången det behövs (för min skull) är om de rullat sig i bajs och det antog jag att hundarna inte hade gjort.

Om en hund av arbetande ras som ej trimmas behöver badas för att hålla pälsen i kondition eller ens behöver borstas mer än för att få bort ev skräp så är ju pälsen inte funktionell. Det kan knappast vara meningen att man ska behöva hålla på med pälsvård på dessa raser.
Ja det är ju en ras som ska kunna jobba i alla väder, natur osv utan att pälsen ska bli katastrof. Tycker det mesta rasar av när de torkar. Så att de ska bli så illa att de får påpekande från dommaren så måste de vara ovanligt eftersatta i skötseln.
 
Tycker iofs rätt ofta man stöter på schäfrar med äcklig päls (även labbar). Dvs päls som luktar och känns flottig när man tar i den.
Faktiskt aldrig träffat på det på hundar som får vara ute som de bör. Men ligger de mestadels inne så ja, då får de som många andra dubbelpälsade och lite varma pälsar en ”smutsig” känsla i pälsen.
 
Jag hör ju till dem som tycker det är superkul att fixa inför utställning och jag puffar och fluffar en hel del. Jag polerar även halsbandet så det blänker och försöker klä mig propert. Jag borde egentligen ha typ en afghan att ställa för jag vill gärna borsta och pyssla.



Jag var likadan när jag höll på med galopphästar. Jag har vunnit många "bäst gjorda häst" bara för att jag tycker det är roligt med det fixet, flätor och välputsad utrustning osv.
 
Tycker iofs rätt ofta man stöter på schäfrar med äcklig päls (även labbar). Dvs päls som luktar och känns flottig när man tar i den.

Tycker att det oftare verkar bero på fodret än på omvårdnaden..

En del hundar som bor eller är mycket i hundgård kan få samma päls dock, upplever jag.
 
Tycker att det oftare verkar bero på fodret än på omvårdnaden..

En del hundar som bor eller är mycket i hundgård kan få samma päls dock, upplever jag.
Det kan hända. Mina händer brukar lukta ungefär som hundfoder när jag klappat en riktigt fet hundpäls.
 
Vi tillhör tydligen snofsgänget, för jag har lånat hem en fön till jämten :D

Hur mycket jag än borstar så får jag bannemig inte loss all päls hon fäller just nu, så nu är det sista desperata steget att föna bort allt :D
Fick testa en fön häromdagen och det tyckte hon inte var så najs, men förhoppningsvis går det bättre på hemmaplan och med mera invänjning. Kändes sjukt effektivt mot lös päls! Det bara lossnade och flög iväg.
 
Jag menar bara att hundarna måste ju vara snudd på vanvårdade för att få ett sånt utlåtande eftersom de har funktionella pälsar.
En normalskött Schäfer och Schäferpäls ser bra ut.

Ja eller så har normen blivit nyschamponerade pälsar och domarna är ovana att se en obadad päls. Alternativt så hade de dåliga pälsar som inte fungerade korrekt och därmed faktiskt var smutsiga.

I min ras som också ska ha en funktionell och vattenavstötande päls så tappar pälsen en del av sin funktionalitet direkt efter schamponering så de flesta undviker snarare att schamonera direkt innan utställning. Ska man schamponera så görs det ofta minst en vecka innan utställning men även då kan man känna att pälsen inte ger lika bra skydd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 645
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 934
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp