MyDog 2023

Jag tycker också att ska en vara på en utställning så hör det till att se lite välvårdad ut. Många av oss kommer ju från hästsidan och inte kommer en till en premiering eller utställning med en skimmel som har kissfläckar! Oavsett hästras så har jag aldrig sett en häst eller visare som inte har en viss nivå: Hästen är ren och knoppad/flätad om det är en ras där det görs eller så är man och svans putsad enligt rasens tradition samt att visaren har prydliga och rena kläder. Jag tycker inte det är konstigt om en ser till att även brukshundar är rena. Om det sedan innefattar ett bad, en genomborstning eller en våtservett beror ju på vad individen behöver.
 
Själv försöker jag alltid visa oss från bästa sida. Det innebär kläder som är något prydligare än de för skogspromenad och nybadad hund med långa pälsen borstad och klorna nyklippta. Om vi av någon anledning åker på två utställningar nära inpå varandra så badar jag inte gång 2, iaf inte mer än benen.

Jag tänker också som så att om domaren har två hundar som är lika bra, där den ena ser lite ovårdad ut och ställs av handler som ser ut att inte bry sig, och den andra visas på ett prydligt och fint sätt, då är det stor chans att den andra vinner eftersom den ändå ger något bättre helhetsintryck.
 
Jag tycker också om att fixa hundarna om jag ändå gör mig omaket att ställa ut, även om jag inte har några klassiska trim- eller pälsraser. Det låter som att domaren i det här fallet verkar vara väldigt kräsen med skicket, men hel och ren tycker jag inte är för mycket begärt.

Vi har bara jakthundar, men jag väljer ju kanske inte att ställa i en varselorange camojacka för det, utan brukar ställa i typ chinos, polotröja eller skjorta + stickad, och en tweedväst eller tweedkavaj över. Typ samma kläder som jag har på fågeljakterna.
Det finns ju ändå ett spann även på de vanliga kläderna man använder tänker jag.
Jag tycker också att ska en vara på en utställning så hör det till att se lite välvårdad ut. Många av oss kommer ju från hästsidan och inte kommer en till en premiering eller utställning med en skimmel som har kissfläckar! Oavsett hästras så har jag aldrig sett en häst eller visare som inte har en viss nivå: Hästen är ren och knoppad/flätad om det är en ras där det görs eller så är man och svans putsad enligt rasens tradition samt att visaren har prydliga och rena kläder. Jag tycker inte det är konstigt om en ser till att även brukshundar är rena. Om det sedan innefattar ett bad, en genomborstning eller en våtservett beror ju på vad individen behöver.

Absolut hel och ren både för förare och hund. Det jag vänder mig emot är att man förväntas schamponera en hund med en funktionell päls. Det ska inte behövas eftersom smuts ramlar av när hunden torkar. Tvärtom så tar ju schamponeringen bort mycket av funktionen i pälsen vilket borde vara mycket viktigare att kunna bedöma på en hund som förväntas kunna arbeta ute i alla väder än hur välbadad och borstad den är. Men nu handlar tyvärr utställning av många raser väldigt lite om funktion hos hundarna utan mer tycke och smak.

Angående kläder så tycker jag all ska kunna välja de kläder de är bekväma med att visa hunden i utan att det spelar det minsta roll i bedömningen av hunden. Hunden ser ju likadan ut även om föraren har varseljacka och fritidsyxor eller något piffigare.

Jag fixade alltid mina hästar och deras utrustning inför tävlingar även om det egentligen var helt onödigt. Samt hade vita ridbyxor och kavaj. Till hundtävlingar kör vi på hela och rena men aldrig badade specifikt för det. I min ras på utställning verkar detta kvitta men det är synd att det är sådan hets på fluffiga fönade hundar och uppklädda förare i andra raser att man som domare eller deltagare bemödar sig med att kommentera om någon som kommer dit utan att ha lagt en timme eller mer på att förbereda sig.
 
Jag tycker också att ska en vara på en utställning så hör det till att se lite välvårdad ut. Många av oss kommer ju från hästsidan och inte kommer en till en premiering eller utställning med en skimmel som har kissfläckar! Oavsett hästras så har jag aldrig sett en häst eller visare som inte har en viss nivå: Hästen är ren och knoppad/flätad om det är en ras där det görs eller så är man och svans putsad enligt rasens tradition samt att visaren har prydliga och rena kläder. Jag tycker inte det är konstigt om en ser till att även brukshundar är rena. Om det sedan innefattar ett bad, en genomborstning eller en våtservett beror ju på vad individen behöver.
En riktigt skitig schäfer hade jag faktiskt velat se neddömd (likaså en "sönder-tvättad"). Att pälsen fungerar som den ska är väldigt viktigt för att hunden ska kunna jobba i alla väder och inte besväras av att en massa bös fastnar.
 
Det är ju knappast så att det är något bekymmer med just skitiga hundar och förare på utställning. Tvärtom har det ju slagit över åt andra sidan för länge sedan i många raser och det sprids förstås även till andra. Jag tror ingen här är emot konceptet "hel och ren" för det är förstås grundläggande, men tittar vi runt oss i ringarna så är det inte längre bara hel och ren som gäller, utan andra nivåer av piffande och puffande.
 
På mässan säljer de små kavajjackor med bling pasoaler och kantbling.
I mitt nyhetsflöde på facebook dyker det ibland upp att vänner vill sälja eller köpa "utställningsdräkt", dvs inte kostym, inte vanliga finkläder, utan någon specifik utställningsdräkt (som är väldigt kostymlik). Det känns för mig lite överdrivet :p
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Även utanför utställning tycker jag de flesta sertill att komma hela och rena. Det är ju minimum tycker jag.
Jag har inte varit på särskilt många brukstävlingar, men till agilityn inom hund och även till exempel trav inom häst är ekipagen snygga och välvårdade. :)

Man vill ju gärna se lite välvårdad ut på tävling, men har man gått ett spår på blöt jord så ser både hunden och en själv ut som lerhögar. Då är det bara att ge upp.

Men man ska inte klaga. Jag har sett hur stackarna i brukset ser ut när de kommer ur skogen efter ett blött elitspår i risig terräng :D
 
Ett slätt excellent blev det för oss :)
Hon gick ner sig och blev helt off när vi kom in i ringen tyvärr, och även om hon hämtade upp det i slutet så fick jag inte igång henne ordentligt. Så kan det vara!

DAACFE50-FC16-415B-BD4B-A9FABBDD561F.jpeg
 
A2DB1F48-6DA2-4811-8896-B7E72E2BBF96.jpeg

Vi fick två VG och 3e placering utan ck båda dagarna, det strösslades inte med exc och CK direkt! Det var många good, en sufficient och en cbj!! Aldrig sett det men den var så det så den knappt orkade gå runt… är så nöjd med Helmer som är stencool jämt, kanske lite VÄL cool 😂
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 188
Senast: manda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp