MyDog 2023

Systemet med digitala kritiker - är det via MyDogs hemsida man får tillgång till dem, eller är det via någon app? :)
 
Ja jag tänkte nästan de 😅

Min mamma var på stora sthlm med vår jaktsetter och blev utskrattad..
Nu senast? Synd att jag inte såg henne! Jag blir så glad när det dyker upp "jaktvarianter" av jaktraserna.

Själv sitter jag hemma idag och hejar på Lilys bror + halvsyster som ställs idag. Hoppas verkligen att brorsan lyckas få sitt VG. Matte verkade räkna med pissresultat för halvsystern men ställer eftersom hon ändå skulle dit :p Å andra sidan har hon redan sina utställningsmeriter klara för lure coursingen (och har tävlat VM också).

Tycker det är SÅ bra med digitala kritiklappar nu. Ska bli intressant att se vad domaren säger om alla olika salukis.
 
Nu senast? Synd att jag inte såg henne! Jag blir så glad när det dyker upp "jaktvarianter" av jaktraserna.

Själv sitter jag hemma idag och hejar på Lilys bror + halvsyster som ställs idag. Hoppas verkligen att brorsan lyckas få sitt VG. Matte verkade räkna med pissresultat för halvsystern men ställer eftersom hon ändå skulle dit :p Å andra sidan har hon redan sina utställningsmeriter klara för lure coursingen (och har tävlat VM också).

Tycker det är SÅ bra med digitala kritiklappar nu. Ska bli intressant att se vad domaren säger om alla olika salukis.

Nej tusen år sen. Vi hade röd/vita irländska settrar vid den tiden o de är ju ganska ovanliga så därför de ville vi skulle komma dit.
 
Långhårsschäfer, en och samma uppfödare fick på TRE av sina hundar att de behöver badas, borstas och göras i ordning mer. Inte någon oerfaren nybörjare heller utan en som åker mycket på utställning, visar grupp på SSM osv.

Så sjukt pinsamt, jag hade dött och åkt därifrån om jag ens fått en muntlig kommentar om att hunden behövde bada och den här fick det i den skriftliga offentliga kritiken. Även om det är en bruksras kan väl hel och ren gälla tycker jag.
 
Långhårsschäfer, en och samma uppfödare fick på TRE av sina hundar att de behöver badas, borstas och göras i ordning mer. Inte någon oerfaren nybörjare heller utan en som åker mycket på utställning, visar grupp på SSM osv.

Så sjukt pinsamt, jag hade dött och åkt därifrån om jag ens fått en muntlig kommentar om att hunden behövde bada och den här fick det i den skriftliga offentliga kritiken. Även om det är en bruksras kan väl hel och ren gälla tycker jag.

Vad spelar det egentligen för roll om hunden är badad? Särskilt när det är en arbetande ras. Badar man hunden så minskar man ju dessutom pälsens funktionalitet, en bra päls behöver ju egentligen aldrig schamponeras. Smutsen torkar och ramlar av. Överdrivet fet päls borde väl bero på något fel i aveln.

Tycker det är helfel att ägaren bad, fön och frisörförmåga ska bedömas på en arbetande ras. Det är hundens exteriör i förhållande till dess funktion som borde bedömas. En arbetande hund borde kunna gå direkt från ett skitigt fält in i ringen utan att det på något sätt skulle vara negativt i bedömningen.

Har bara varit på en skk utställning och det var ju helt hysteriskt i vissa raser hur hundarna vad badade, fönade och kom gåendes i olika skyddande kläder för att sedan tuperas i två timmar på plats. Det var en i grunden arbetande ras.
 
Vi har jobbat i montern idag. Lancelot tyckte man gjorde det bäst från bordet.

PXL_20230105_091511506.jpg
 
Vad spelar det egentligen för roll om hunden är badad? Särskilt när det är en arbetande ras. Badar man hunden så minskar man ju dessutom pälsens funktionalitet, en bra päls behöver ju egentligen aldrig schamponeras. Smutsen torkar och ramlar av. Överdrivet fet päls borde väl bero på något fel i aveln.

Tycker det är helfel att ägaren bad, fön och frisörförmåga ska bedömas på en arbetande ras. Det är hundens exteriör i förhållande till dess funktion som borde bedömas. En arbetande hund borde kunna gå direkt från ett skitigt fält in i ringen utan att det på något sätt skulle vara negativt i bedömningen.

Har bara varit på en skk utställning och det var ju helt hysteriskt i vissa raser hur hundarna vad badade, fönade och kom gåendes i olika skyddande kläder för att sedan tuperas i två timmar på plats. Det var en i grunden arbetande ras.
Alltså, om domaren påpekade det så lär det ha varit illa, de lär ha varit ordentligt skitiga/toviga. En av hundarna blev bästa hane med cert så den blev uppenbarligen rättvist bedömd ändå.

Jag badar sällan inför utställning men ren och genomborstad tycker jag är det minsta man kan begära. Det bör ju inte vara äckligt för domaren att ta i hundarna och man vill väl visa upp hunden från sin bästa sida när man nu lägger tid och pengar på att åka på utställning. Dessutom är ju päls och hud med i bedömningskriterierna.
 
Vad spelar det egentligen för roll om hunden är badad? Särskilt när det är en arbetande ras. Badar man hunden så minskar man ju dessutom pälsens funktionalitet, en bra päls behöver ju egentligen aldrig schamponeras. Smutsen torkar och ramlar av. Överdrivet fet päls borde väl bero på något fel i aveln.

Tycker det är helfel att ägaren bad, fön och frisörförmåga ska bedömas på en arbetande ras. Det är hundens exteriör i förhållande till dess funktion som borde bedömas. En arbetande hund borde kunna gå direkt från ett skitigt fält in i ringen utan att det på något sätt skulle vara negativt i bedömningen.

Har bara varit på en skk utställning och det var ju helt hysteriskt i vissa raser hur hundarna vad badade, fönade och kom gåendes i olika skyddande kläder för att sedan tuperas i två timmar på plats. Det var en i grunden arbetande ras.
Räknas verkligen utställningsschäfern som en arbetande ras numera? :bag:
 
Oavsett ras och/eller art tycker jag hur som helst att en visar sitt djur helt och rent och välskött och prydligt om en ändå gör sig mödan att visa alls. Självklart är det önskvärt att visa både rasen och individen i bästa möjliga ljus, annars kan man stanna hemma.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 934
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp