Myom/hysterektomi/anmäla vården

Problem med magen, enorma blödningar och smärtor vid menstruation. Ont vid sex. Gå på toa ofta....min syster sa till mig något år innan. Det ser ut som du har en stör knöl i magen, vi låg på stranden och solade. Du är smal annars men du har något i magen. . Gå och undersök dig... ett halvår senare opererad.

Och vet inte riktigt varför jag lät det bara fortsätta, i åratal, utan att söka hjälp.

Att opera myom kan vara knepigt med tanke på de blödningar som uppstår. Min operation tog 8 timmar och jag var klen som tusan de första 2 veckorna efter. Sen gick det framåt. En planerad sjukskrivning på 4 veckor blev 6 veckor.

Men efteråt... så härligt. Jag hade i åratal planerat mitt liv efter menstruation.
Har problem med nervsmärtor på ena sidan av hyfsat långt ärr . Rejält ont vid träning, utfall....men det går ju att undvika. Eftersom ena äggstocken kunde lämnas kvar inga klimakteriebesvär.

Jag tycker det var fantastiskt efter. Och jag var 42 år när operation gjordes och hade ett barn.
 
Min mamma drabbades av stora myom för några år sedan och gick flera år med svåra smärtor (främst i samband med mens). På grund av rikliga blödningar, till följd av myomen då, blev hon anemisk och blev såklart väldigt trött och fick andra problem till följd av järnbristen så som håravfall. Hon sökte inte vård för det och smusslade nog rätt mkt med besvären (har jag kommit på såhär i efterhand). Slutade med att jag blev uppringd av min pappa tidigt på morgonen för att mamma hade svimmat. Då jag själv är läkare och började sätta ihop två och två skickade jag iväg dem direkt till akuten där gynekologen upptäckte myomen och fastslog att operation var det enda valet. Mamma blev otroligt chockad stackarn, men gick efter lite velande (och mkt påtryckningar från min sida) med på hysterektomi och är nog såhär flera år senare glad för det.

Myom är väldigt vanligt, och är tumörer bestående av muskelceller så det blir som knutor som kan sitta i själva livmodern eller i livmoderväggen. Oftast så ger de inte så mkt besvär om inte de växer fort eller sitter avigt till och ger blödningstrassel.

TS: Tråkigt över det bemötande du fick från vården förresten, ska absolut inte vara så ❤️ Hoppas du får operation inom en rimlig tid!
 
Har kollat på nätet om andra med stora myom. De beskriver de myomen som enorma men som ändå är mycket mindre än mitt. I ett tv-4 program (vet inte om man får länka men om ni skriver myom och tv4 kommer det), visade de en MR bild på en kvinna med myom. Den såg enorm ut. Den gick nästan till naveln. Min går 2cm ovanför naveln... Jag får panik :cry:!
Sluta googla❤️
Du kommer inte hitta något annat än skräck historier på det viset och det mår ingen bättre av. Man kan inte exakt veta hur mycket ditt myom väger eller precis hur det ligger fören du är på operationsbordet, och då är du lyckligt ovetandes! De absolut allra flesta hysterectomier går by the book, det ör trots allt en rutin operation. Du kommer bli väl omhändertagen🥰
Alla är ju dessutom olika tåliga, jag ör enormt smärtkänslig och erkänner det gärna. Jag upplevde sövningen väldigt, lugn och extremt kontrollerad. Det jobbiga var innan, tanken på att bli sövd. Finns massor av lugnande att få innan om man vill det. Jag fick en morfin-spinal plus generell anestesi, alltså sedvanlig sövning. Vaknade och tyckte att det hör har ju gått så bra så jag kan gå hem direkt från uppvaket🤣🙈
Sen blir det lite värre, men då har huvudet hunnit i kapp och man dör inte av att ha ont❤️
Det du ska vara förberedd på är att du kommer vara handikappad ett bra tag efter, hur mycket och hur länge beror helt på vilken typ av operation man gör. Det kan bara din opererande läkare informera dig om.
Välj vilken information du tar till dig och av vem, skräckhistorier finns det gott om och det är alltid dom som hörs mest. Det beror också på tycker jag hur man väljer att berätta saker. Jag kan få lin operation att låta hur illa som helst, men oxå ganska bra.
 
Jag väntar nu på provsvar då min gynekolog (har överläkaren då jag opererats flertalet gånger för tumör, cystor och cellförändringar) förra veckan hittade en stor skugga inne i livmodern vid ul. Plus en cysta, igen.

Apropå operationer har jag opererats 6 gånger på 10 år för diverse saker, alla gånger med narkos. Jag är lite känslig för morfin men mår inte illa när jag vaknar.
Däremot är jag hungrig som en varg och det har hänt att jag satt mig upp på uppvaket och högt deklarerat att jag dör av hungersnöd utan att vara medveten om det själv.

Tillägg. Jag hoppas de opererar ut allt då jag inte vill ha barn och nu är för gammal för det. Vore skönt att slippa gå till gyn varje halvår för smärtsamma undersökningar.
Ush stackare :(! Måste varit riktigt tufft att gå igenom allt det där. Hoppas allt går bra! Uppdatera gärna när du vet mer.
 
Problem med magen, enorma blödningar och smärtor vid menstruation. Ont vid sex. Gå på toa ofta....min syster sa till mig något år innan. Det ser ut som du har en stör knöl i magen, vi låg på stranden och solade. Du är smal annars men du har något i magen. . Gå och undersök dig... ett halvår senare opererad.

Och vet inte riktigt varför jag lät det bara fortsätta, i åratal, utan att söka hjälp.

Att opera myom kan vara knepigt med tanke på de blödningar som uppstår. Min operation tog 8 timmar och jag var klen som tusan de första 2 veckorna efter. Sen gick det framåt. En planerad sjukskrivning på 4 veckor blev 6 veckor.

Men efteråt... så härligt. Jag hade i åratal planerat mitt liv efter menstruation.
Min mage är också sådär och är dessutom sned. När jag ligger på rygg buktar höger sida upp mer än vänster. Jag såg det för ett tag sedan men tänkte att jag kanske inbillade mig. Min kille sa att det var bajs/instängd fjärt :grin:...

Härligt att höra att du mår bra nu :).
 
Sluta googla❤️
Du kommer inte hitta något annat än skräck historier på det viset och det mår ingen bättre av. Man kan inte exakt veta hur mycket ditt myom väger eller precis hur det ligger fören du är på operationsbordet, och då är du lyckligt ovetandes! De absolut allra flesta hysterectomier går by the book, det ör trots allt en rutin operation. Du kommer bli väl omhändertagen🥰
Alla är ju dessutom olika tåliga, jag ör enormt smärtkänslig och erkänner det gärna. Jag upplevde sövningen väldigt, lugn och extremt kontrollerad. Det jobbiga var innan, tanken på att bli sövd. Finns massor av lugnande att få innan om man vill det. Jag fick en morfin-spinal plus generell anestesi, alltså sedvanlig sövning. Vaknade och tyckte att det hör har ju gått så bra så jag kan gå hem direkt från uppvaket🤣🙈
Sen blir det lite värre, men då har huvudet hunnit i kapp och man dör inte av att ha ont❤️
Det du ska vara förberedd på är att du kommer vara handikappad ett bra tag efter, hur mycket och hur länge beror helt på vilken typ av operation man gör. Det kan bara din opererande läkare informera dig om.
Välj vilken information du tar till dig och av vem, skräckhistorier finns det gott om och det är alltid dom som hörs mest. Det beror också på tycker jag hur man väljer att berätta saker. Jag kan få lin operation att låta hur illa som helst, men oxå ganska bra.
Tack för att du delar med dig!

Jag har aldrig opererats eller blivit sövd så allt det blir nytt. Har aldrig heller behövt uppleva riktigt stark smärta, men jag kommer kräva bra smärtlindring! Vill inte lida mer än nödvändigt.

Ärligt talat finns det knappt någon info på nätet från de med stora myom. Det mesta handlar om de med mindre myom och där verkar det oftast gå bra med op och återhämtning. Känns lite ensamt. Därför som jag startade tråden.
 
Tack för att du delar med dig!

Jag har aldrig opererats eller blivit sövd så allt det blir nytt. Har aldrig heller behövt uppleva riktigt stark smärta, men jag kommer kräva bra smärtlindring! Vill inte lida mer än nödvändigt.

Ärligt talat finns det knappt någon info på nätet från de med stora myom. Det mesta handlar om de med mindre myom och där verkar det oftast gå bra med op och återhämtning. Känns lite ensamt. Därför som jag startade tråden.
Det är tufft de första dagarna att komma ur sängen...myomen är inte problemet .problemet är att även ta bort livmodern.
 
Tack för att du delar med dig!

Jag har aldrig opererats eller blivit sövd så allt det blir nytt. Har aldrig heller behövt uppleva riktigt stark smärta, men jag kommer kräva bra smärtlindring! Vill inte lida mer än nödvändigt.

Ärligt talat finns det knappt någon info på nätet från de med stora myom. Det mesta handlar om de med mindre myom och där verkar det oftast gå bra med op och återhämtning. Känns lite ensamt. Därför som jag startade tråden.
Förstår precis! Du får gärna prata med mig om du skulle vilja, håller fortfarande på att återhämta mig, gjorde min op i slutet på april. Har känt mig mest ensam och lite övergiven nu efter att vården "avslutat". Har ingen aning om vad som är normalt och inte och man har ingen att fråga. Så förstår hur du menar.

Jag hade heller aldrig varit sjuk en dag i mitt liv, det var typ 15 år sedan jag hade feber senaste gången innan jag fick min infektion efter operationen 🙈
Vi brukar skoja om att för mig, som har ett stort kontrollbehov, massor av integritet och allt som hör till det, har detta varit som en enda lång KBT-period😱
 
Förstår precis! Du får gärna prata med mig om du skulle vilja, håller fortfarande på att återhämta mig, gjorde min op i slutet på april. Har känt mig mest ensam och lite övergiven nu efter att vården "avslutat". Har ingen aning om vad som är normalt och inte och man har ingen att fråga. Så förstår hur du menar.

Jag hade heller aldrig varit sjuk en dag i mitt liv, det var typ 15 år sedan jag hade feber senaste gången innan jag fick min infektion efter operationen 🙈
Vi brukar skoja om att för mig, som har ett stort kontrollbehov, massor av integritet och allt som hör till det, har detta varit som en enda lång KBT-period😱
Typiskt svensk sjukvård! Man slussas ut i tomma intet, inget telefonnummer, ingen kontakt, ingenting... Vilket landsting tillhör du?

Verkar som komlikationer är mer regel än undantag för personer med stora myom som oss :down: (infektioner, blödningar, problem med ärrläkningen). Ush vad jag inte ser fram emot hela denna processen. Försöker ställa in mig på att jag kommer vara sjukskriven hela hösten :(.

Jag vi måste absolut följas åt, även om jag inte har kommit så långt i processen jämfört med dig. Jag hittade dock en fb grupp jag gick med i. Där kanske du kan få höra om vad andra upplevt efter op.
 
"Verkar som komlikationer är mer regel än undantag för personer med stora myom som oss :down: (infektioner, blödningar, problem med ärrläkningen). Ush vad jag inte ser fram emot hela denna processen. Försöker ställa in mig på att jag kommer vara sjukskriven hela hösten "

Fast nä, det är det verkligen inte. Tänk på att de fall du läser om är de som fått komplikationer. De fall som de har gått bra för brukar man sällan höra om. Min mamma fick inga komplikationer tex och hennes myom väl väldigt stora.

Till syvendes och sist är det en helt vanlig sk enkel hysterektomi. När det gäller cancerkirurgin i gynsfären så tar man förutom livmodern ofta även äggstockar, lymfkörtlar och massa systematiska biopsier vilket är ett MYCKET större ingrepp och det brukar i regel gå bra för dem också.

Du gör dig själv ingen tjänst genom att läsa skräckhistorier och jaga upp dig.

(Ps. Jag har hyffsat koll på vad jag pratar om då jag jobbar just med gynpatologi)
 
"Verkar som komlikationer är mer regel än undantag för personer med stora myom som oss :down: (infektioner, blödningar, problem med ärrläkningen). Ush vad jag inte ser fram emot hela denna processen. Försöker ställa in mig på att jag kommer vara sjukskriven hela hösten "

Fast nä, det är det verkligen inte. Tänk på att de fall du läser om är de som fått komplikationer. De fall som de har gått bra för brukar man sällan höra om. Min mamma fick inga komplikationer tex och hennes myom väl väldigt stora.

Till syvendes och sist är det en helt vanlig sk enkel hysterektomi. När det gäller cancerkirurgin i gynsfären så tar man förutom livmodern ofta även äggstockar, lymfkörtlar och massa systematiska biopsier vilket är ett MYCKET större ingrepp och det brukar i regel gå bra för dem också.

Du gör dig själv ingen tjänst genom att läsa skräckhistorier och jaga upp dig.

(Ps. Jag har hyffsat koll på vad jag pratar om då jag jobbar just med gynpatologi)
Förhoppningsvis är det så!

Jag ska fråga läkaren imorgon hur stor risk det är för komplikationer i mitt fall.
 
Att operera myom är som en del skriver en rutinoperation med precis som andra operationer risk för vissa komplikationer. Har sövt många patienter med myom och det har aldrig varit några större bekymmer under operationen. Har full förståelse för sin oro inför sövning och operation dock och när det är dags ska du berätta om det för den som gör din narkosbedömning. ( narkosläkare)
Helt oacceptabelt att de missat myomet så länge och avfärdat din oro och symptom. Jag tycker du ska anmäla. Är så trött på att kvinnor negligeras och får råd om bantning eller anses gnälliga. Stor kram och lycka till .
 
Jag har blivit sövd en gång- visserligen bara för en titthålsoperation men sövningen var för mig en skön upplevelse! Jag mådde som en prinsessa! Jag mår väldigt lätt illa annars men sövning- inga problem.

Samma här. Jag har blivit sövd 2 gånger. En gång som barn och en gång som vuxen. Ingen operation på det sättet nån av gångerna. Brutet ben som skulle läggas rätt samt en skrapning efter missfall. Jag upplevde också själva sövningen som väldigt behaglig. Jag bara somnade. Jag hörde läkaren räkna (eller om jag skulle räkna) och sen nästa jag minns är att jag vaknade som om jag sovit. Jag uppfattade dock inte att nå tid hade gått så jag kommer ihåg att jag blev förvånad när de sa att de redan vara klara.
 
"Verkar som komlikationer är mer regel än undantag för personer med stora myom som oss :down: (infektioner, blödningar, problem med ärrläkningen). Ush vad jag inte ser fram emot hela denna processen. Försöker ställa in mig på att jag kommer vara sjukskriven hela hösten "

Fast nä, det är det verkligen inte. Tänk på att de fall du läser om är de som fått komplikationer. De fall som de har gått bra för brukar man sällan höra om. Min mamma fick inga komplikationer tex och hennes myom väl väldigt stora.

Till syvendes och sist är det en helt vanlig sk enkel hysterektomi. När det gäller cancerkirurgin i gynsfären så tar man förutom livmodern ofta även äggstockar, lymfkörtlar och massa systematiska biopsier vilket är ett MYCKET större ingrepp och det brukar i regel gå bra för dem också.

Du gör dig själv ingen tjänst genom att läsa skräckhistorier och jaga upp dig.

(Ps. Jag har hyffsat koll på vad jag pratar om då jag jobbar just med gynpatologi)
Jag håller med dig om att det inte är mer regel än undantag att det blir komplikationer. Med alla dom medpatienter som passerade mitt rum under de tre veckor jag låg inne var det bara mig det blev komplicerat för. Då ska man oxå ta i beräkningen att det oxå bara var jag av dessa som gjorde en öppen kirurgisk hysterectomi och de andra, vilket de allra flesta gör, gjorde det vaginalt och/eller med titthål. Det är ljusår ifrån varandra i form av hur besvärligt det är postoperativt.

Jag har dock väldigt svårt för att man alltid måste tänka att det finns andra som har det värre. Ibland är det faktiskt så att man har det tillräckligt besvärligt med det man själv går igenom även om det alltid finns människor som får gå igenom betydligt värre saker!?

Dock är det alldeles riktigt att det är det besvärliga man hör och läser om. Det är synd. Man behöver få höra lite solskenshistorier, där allt bara rullar på, för det gör det ju oftast. Men det är ju ingen hemlighet att det även i de allra minst komplicerade fallen gör ont och är lite läskigt att lägga sig på operationsbordet, och det är ju helt okej ❤️
 
Samma här. Jag har blivit sövd 2 gånger. En gång som barn och en gång som vuxen. Ingen operation på det sättet nån av gångerna. Brutet ben som skulle läggas rätt samt en skrapning efter missfall. Jag upplevde också själva sövningen som väldigt behaglig. Jag bara somnade. Jag hörde läkaren räkna (eller om jag skulle räkna) och sen nästa jag minns är att jag vaknade som om jag sovit. Jag uppfattade dock inte att nå tid hade gått så jag kommer ihåg att jag blev förvånad när de sa att de redan vara klara.
Jag har också blivit sövd några gånger och minns nu senaste i november vid gastric sleeve att jag kände mig lite snuvad på sömnen... Här har jag alltså sovit i 90 minuter, gott antar jag, och så kände jag inte ens av att jag varit sövd ALLS! Jag var pigg när jag slog upp ögonen och undrade om de drev med mig när de sa att det var klart-men jag har ju inte sovit ju?! Sedan kom kroppen och hjärnan i synk och jag kände av operationen.
Jag fick ju upp och sitta direkt efter, och de hade påmint om att eftersom de opererat så nära matstrupen är det vanligt att må illa, så när de ville att jag skulle sitta tillbakalutad i en bekväm stol vägrade jag. Illamående blossade upp när jag försökte, så jag satt istället spikrak i ryggen på ytterkanten på stolen, blundade och vinglade lite tills jag fick kravla ner i sängen igen. Minns den sköna känslan av att få sova en stund då.... :o

Jag var mer orolig att behöva stanna på sjukhuset till dagen efter än att opereras och sövas, tänkte att det ju är rutinoperationer för dem, de kan det där! :o
 
Efter lite press från in sida fick jag op-tid efter 1,5 vecka. Så om några dagar blir det av (om det inte blir inställt pga något mer akut).

Några tips och pepp?

Vill verkligen inte bli uppskuren, ha väldigt ont, inte kunna röra mig normalt efteråt, bli sövd, vara på sjukhus, få ett stort fult äckligt ärr efteråt på min fina mage..

Samtidigt vill jag få ut den äckliga klumpen ur min kropp, helst igår.
 
Efter lite press från in sida fick jag op-tid efter 1,5 vecka. Så om några dagar blir det av (om det inte blir inställt pga något mer akut).

Några tips och pepp?

Vill verkligen inte bli uppskuren, ha väldigt ont, inte kunna röra mig normalt efteråt, bli sövd, vara på sjukhus, få ett stort fult äckligt ärr efteråt på min fina mage..

Samtidigt vill jag få ut den äckliga klumpen ur min kropp, helst igår.
Det kommer gå jättebra! Jag opererade bort en knöl i bröstet förra året och det var enklare än att beställa drivethru på Donken för min del.

Narkosen var lite lustig då jag först fick spruta som kändes varm och kall samtidigt. Hela teamet stod och babblade på och ställde massa frågor om mitt yrke, hur det var på deras arbetsplats osv. Sedan skulle jag ta några andetag i masken och jag hann tänka "fan, det känns ingenting så man får nog höja dosen eller något". En sekund senare var jag däckad 😂 Sen helt plötsligt var jag på uppvak, påminde mig om när jag fått amnesi från hjärnskakning/hjärnblödning. Det kändes liksom inte som att jag vaknade utan mer att jag blev medveten om saker och ting. Såret blev lite inflammerat/infekterat men det var bara att ringa läkaren som bad mig komma in och lade om såret lite och sen läkte det fint.

Jag är också en av dem som mår otroligt bra på morfin så jag tyckte den uppvärmda pappersfilten som jag fick på mig innan kändes som ren kashmir.
 

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 370
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp