Myom/hysterektomi/anmäla vården

Läskigt med blödning, men skönt att det gick bra tillslut. Hur lång tid tog det tills du blev återställd? Har du fått några men efter op?

Jag har inga barn bl.a. för att jag inte kunnat. Är säkerligen myomet som orsakat det :down:. Jag är fortfarande i barnafödande ålder om än i det övre spannet. Tänker inte så mycket på det än, men de känslorna kanske kommer senare.

Bra att veta gällande sjukförsäkringen! Får jag fråga vilken försäkring du hade?
Jag hade ju någon jäkla blödning strax efter operationen så jag hade världens blåmärke på magen och den jäkla mätmojjen för urin visade att det var fullt hela tiden för den mätte blodmängden som låg "utanpå" så det var lite bökigt där men det var inget otäckt så egentligen. Det var lite trassligt och trist med extra runda på sjukan bara. Jag är inget fan av att vara där men de hade ett försök med bra mat (för att se om patienterna skulle bli friska snabbare om de åt ordentligt) så jag slapp vara hungrig i alla fall! 😁

Jag hade faktiskt en kort sväng du vet med det där "ja, nu är det sent att ångra sig om jag vill ha ett till barn". Ibland kan jag känna det där när bekanta blir gravida att fasiken, varför blev det inte en till? innan vettet kommer ikapp mig. Med det sagt är det ju inte omöjligt att det dyker upp för dig även om du kanske tidigare har funnit dig i situationen. Man får väl köpa massa hundvalpar om man blir sugen på barn igen!

Trygg-Hansa har jag. Bytte till dem i vuxen ålder och det var en förlustaffär för dem 🤣 jäklar vad trubbel jag haft sedan jag skaffade dem och ena åkomman ersatte de trots att symptom dök upp innan jag tecknade den! Många tusen har det blivit. Har dock lagt alla fordon, bostad och barnen där med så det kanske gick jämnt ut.
 
Ni som har ont av myomen, var/ hur har ni ont? Jag har stora myom på ca 10 * 12-13 cm (om jag minns rätt vad gyn sa senast). Jag har inte direkt ont men det känns att det tar stor plats och jag känner som en obehaglig tyngd och det är obekvämt att försöka sova på magen. Det har blivit trängre att knäppa byxorna. Rent mentalt tar det emot att träna/ motionera/ böja mig för mycket då jag känner mig tung och otymplig.
Sist började gyn leda in mig på tanken att ta bort livmodern. Min mamma gick bort i äggstockscancer så jag funderar på om det kan vara läge att ta bort äggstockarna också. Men känns som stora ingrepp och jag är en person som tycker det är jobbigt med bara tanken på stick/ snitt/ operation/ narkos/ sjukskrivning etc etc. Så läskigt. Någon som kan lugna mig lite genom att berätta att det inte var så farligt..?
 
Jag har precis tillfrisknat efter att ha gjort en hysterectomi pga myom men jag hade två myom på 10x13cm vardera, även mina låg och tryckte bakåt. Jag kan inte svara något om att anmäla vården, men svarar gärna om du har frågor om operation och det runt omkring 🤗

Jag blev snittad från naveln ned till blygdbenet, vanligtvis föredrar dom att göra bikinisnitt, men det var inte möjligt i mitt fall. Valde själv att de skulle plocka bort äggledarna men har äggstockarna kvar. Jag blev först sjukskriven 6v, pga tungt arbete, men pga komplikationer var jag hemma från jobbet sammanlagt 3 månader. De komplikationer jag fick var en envis infektion efter att en blödning uppstod i buken, den avstannade spontant men infektionen krävde inläggning på sjukhuset två gånger med antibiotika och sista vårdtillfället sattes ett drän vaginalt som tömde delar av hematomet. Antibiotika i sammanlagt tre veckor.

Jag skulle ljuga om jag sa att den här operationen var en promenad i parken, men nu när jag börjar känna av vinsten med operationen så var det värt allt.
Mitt fall är ju inte ett rutin fall och man kan ha det och brukar ha det betydligt enklare än så här postoperativ.

Fråga gärna om du vill🥰
 
Ni som har ont av myomen, var/ hur har ni ont? Jag har stora myom på ca 10 * 12-13 cm (om jag minns rätt vad gyn sa senast). Jag har inte direkt ont men det känns att det tar stor plats och jag känner som en obehaglig tyngd och det är obekvämt att försöka sova på magen. Det har blivit trängre att knäppa byxorna. Rent mentalt tar det emot att träna/ motionera/ böja mig för mycket då jag känner mig tung och otymplig.
Sist började gyn leda in mig på tanken att ta bort livmodern. Min mamma gick bort i äggstockscancer så jag funderar på om det kan vara läge att ta bort äggstockarna också. Men känns som stora ingrepp och jag är en person som tycker det är jobbigt med bara tanken på stick/ snitt/ operation/ narkos/ sjukskrivning etc etc. Så läskigt. Någon som kan lugna mig lite genom att berätta att det inte var så farligt..?
Nu blev kanske inte mitt svar ovan så lugnande för din del, men jag tyckte oxå hela grejen var riktigt jobbig. Jag är själv sjuksköterska med ett enormt kontrollbehov. Narkosen och hela den grejen var enormt skrämmande för min del. Men jag var hela tiden öppen och uttryckte att jag tyckte det var skitjobbigt och möttes av stor förståelse. Det är svårt att lägga sitt liv i någon annans händer. Men försök tänka att ju snabbare du får det gjort ju bättre är det. Du kommer inte få.mindre besvär, bara fler och det låter som du redan har det besvärligt!
 
Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Men korrekt, inte blev jag då mycket lugnare av detta :-/ Jag tror dock att det även för mig kan vara rätt att inte dölja min osäkerhet och rädsla, om det nu blir så jag verkligen kommer att känna. Usch, känns jobbigt men jag behöver nog ta tag i och boka en ny tid för förnyad diskussion och förhoppningsvis remiss snart. Jag vill inte känna mig begränsad mycket längre.
 
Ni som har ont av myomen, var/ hur har ni ont? Jag har stora myom på ca 10 * 12-13 cm (om jag minns rätt vad gyn sa senast). Jag har inte direkt ont men det känns att det tar stor plats och jag känner som en obehaglig tyngd och det är obekvämt att försöka sova på magen. Det har blivit trängre att knäppa byxorna. Rent mentalt tar det emot att träna/ motionera/ böja mig för mycket då jag känner mig tung och otymplig.
Sist började gyn leda in mig på tanken att ta bort livmodern. Min mamma gick bort i äggstockscancer så jag funderar på om det kan vara läge att ta bort äggstockarna också. Men känns som stora ingrepp och jag är en person som tycker det är jobbigt med bara tanken på stick/ snitt/ operation/ narkos/ sjukskrivning etc etc. Så läskigt. Någon som kan lugna mig lite genom att berätta att det inte var så farligt..?

Mina symptom är som dina men jag har ont också. Ont i ländryggen för den trycker på nerverna där, den verkar ha tryckt lite på urinledaren (i värsta fall kan man få hydronefros), ont i höfterna, ont på olika ställen i magen, lätt andfådd då den trycker på diafragman, mår illa efter jag äter etc.

Mitt har jag ju haft länge och det har växt och växt. Jag har haft vissa symptom länge men antagit att det är något annat: ibs, gaser, dålig kondis, ont i höfter pga träning, kissar ofta pga aktiv blåsa...
Men nu har jag upptäckt att alla mina problem är kopplade till detta.

Ditt myom är stort och kommer fortsätta att växa (som mitt) och problemen kommer bli värre. Vet inte om det går att rädda livmodern om det är så stort som ditt. Du får fråga din gyn.

Jag önskar själv att jag fått hjälp tidigare, att det inte skulle gått såhär långt :(. Mitt råd är att ta det på allvar och göra det gyn rekommenderar. Jag är själv livrädd för hela operationsbiten, komplikationer osv. MEN jag vill få bort denna äckliga alien ur min kropp. Är väldigt orolig nu att den ska fortsätta växa och skada t.ex. min njure innan de opererar mig. Så jag vill ha tid så fort som möjligt.
 
Jag har precis tillfrisknat efter att ha gjort en hysterectomi pga myom men jag hade två myom på 10x13cm vardera, även mina låg och tryckte bakåt. Jag kan inte svara något om att anmäla vården, men svarar gärna om du har frågor om operation och det runt omkring 🤗

Jag blev snittad från naveln ned till blygdbenet, vanligtvis föredrar dom att göra bikinisnitt, men det var inte möjligt i mitt fall. Valde själv att de skulle plocka bort äggledarna men har äggstockarna kvar. Jag blev först sjukskriven 6v, pga tungt arbete, men pga komplikationer var jag hemma från jobbet sammanlagt 3 månader. De komplikationer jag fick var en envis infektion efter att en blödning uppstod i buken, den avstannade spontant men infektionen krävde inläggning på sjukhuset två gånger med antibiotika och sista vårdtillfället sattes ett drän vaginalt som tömde delar av hematomet. Antibiotika i sammanlagt tre veckor.

Jag skulle ljuga om jag sa att den här operationen var en promenad i parken, men nu när jag börjar känna av vinsten med operationen så var det värt allt.
Mitt fall är ju inte ett rutin fall och man kan ha det och brukar ha det betydligt enklare än så här postoperativ.

Fråga gärna om du vill🥰
Tack för att du delar med dig men trist med komplikationerna! Vilka enorma myom du hade!

Varför tog de bort äggledarna? Är det standard vid hysterektomi?

Hur lång tid tog det mellan att du träffade gyn till operation? Vilket landsting var det du opererades i?
 
Tack för att du delar med dig men trist med komplikationerna! Vilka enorma myom du hade!

Varför tog de bort äggledarna? Är det standard vid hysterektomi?

Hur lång tid tog det mellan att du träffade gyn till operation? Vilket landsting var det du opererades i?
Det gick ganska fort när jag väl sökte vård, hade tur att träffa en riktigt bra gynekolog på vårdcentralen som fattade direkt vad det handlade om. Så från första vårdkontat till operation, kanske 2 månader? Max. Västragötalandsregionen.
Här är det inte rutin att ta äggledarna, men jag ser ingen mening med att ha dom kvar och fördelen med att ta bort dom är att jag inte kan få cancer där iallafall. Äggstockarna är ju skillnad eftersom dom är hormonproducerande.
 
Ett sidospår visserligen men det här med att vården inte tar kvinnor på allvar. Jag rasade 20 kg eftersom jag inte kunde svälja något som inte var flytande och hade fruktansvärt ont i magen. 6 månader fick jag tjata innan jag fick en gastroskopi. Strax innan undersökningen försökte de övertala mig att avstå. För mina problem var enbart att jag var överviktig och borde vara tacksam att jag hade gått ner i vikt.

Vid undersökningen visade det sig att jag hade ett magsår på 7x5 och något mer som de uttryckte sig och skickade mig akut samma dag på vidare undersökningar. Det visade sig vara lymfom, en cancerform och jag fick cellgifter under ett halvår. Idag är jag friskförklarad men känner viss bitterhet över att det tog så lång tid.
 
Ett sidospår visserligen men det här med att vården inte tar kvinnor på allvar. Jag rasade 20 kg eftersom jag inte kunde svälja något som inte var flytande och hade fruktansvärt ont i magen. 6 månader fick jag tjata innan jag fick en gastroskopi. Strax innan undersökningen försökte de övertala mig att avstå. För mina problem var enbart att jag var överviktig och borde vara tacksam att jag hade gått ner i vikt.

Vid undersökningen visade det sig att jag hade ett magsår på 7x5 och något mer som de uttryckte sig och skickade mig akut samma dag på vidare undersökningar. Det visade sig vara lymfom, en cancerform och jag fick cellgifter under ett halvår. Idag är jag friskförklarad men känner viss bitterhet över att det tog så lång tid.

Jag har liknande erfarenhet innan jag äntligen fick remiss till mag-tarm när det visade sig vara Morbus Crohn (en sjukdom som bla kan leda till cancer om den får fortgå obehandlad men som även kommer med en drös andra obehagliga symptom). Kvinnor ska inte bli sjuka helt enkelt och ja, även jag känner en viss bitterhet över att min diagnos försenades med drygt ett halvår pga läkare som inte lyssnade :meh:
 
Mina symptom är som dina men jag har ont också. Ont i ländryggen för den trycker på nerverna där, den verkar ha tryckt lite på urinledaren (i värsta fall kan man få hydronefros), ont i höfterna, ont på olika ställen i magen, lätt andfådd då den trycker på diafragman, mår illa efter jag äter etc.

Mitt har jag ju haft länge och det har växt och växt. Jag har haft vissa symptom länge men antagit att det är något annat: ibs, gaser, dålig kondis, ont i höfter pga träning, kissar ofta pga aktiv blåsa...
Men nu har jag upptäckt att alla mina problem är kopplade till detta.

Ditt myom är stort och kommer fortsätta att växa (som mitt) och problemen kommer bli värre. Vet inte om det går att rädda livmodern om det är så stort som ditt. Du får fråga din gyn.

Jag önskar själv att jag fått hjälp tidigare, att det inte skulle gått såhär långt :(. Mitt råd är att ta det på allvar och göra det gyn rekommenderar. Jag är själv livrädd för hela operationsbiten, komplikationer osv. MEN jag vill få bort denna äckliga alien ur min kropp. Är väldigt orolig nu att den ska fortsätta växa och skada t.ex. min njure innan de opererar mig. Så jag vill ha tid så fort som möjligt.
Men ååååh! När du redogör för dina problem som du kan koppla till myomet så inser jag att det kan vara så även för mig. Har några diffusa problem också med ländrygg, ömma höfter mm. Vart och ett problem så diffust att jag inte tyckt det varit värt att söka för men jag ser nu att det kan finnas än större anledning för mig att ta tag i detta.
Livmodern tas absolut bort på mig, så jag räknar med att ingreppet kan bli mer omfattande.
Håller tummarna för att du kan få din operation snart ❤️
 
Ang söva osv, jag har blivit opererad ett par gånger nu och jag tycker inte att det är läskigt. Men de har erbjudit lugnande varje gång. Jag mår heller inte dåligt av narkos, blir bara oändligt trött och blir lätt kall efter. Har inte mått illa någon gång men det finns ju mediciner för det också.
Tack, låter lite lugnande ändå tycker jag. Är jättenojig över att bli illamående och kräkas, det har bara hänt mig någon enda gång i mitt liv och det vill jag inte vara med om igen...
 
Tack, låter lite lugnande ändå tycker jag. Är jättenojig över att bli illamående och kräkas, det har bara hänt mig någon enda gång i mitt liv och det vill jag inte vara med om igen...
Jag har blivit sövd en gång- visserligen bara för en titthålsoperation men sövningen var för mig en skön upplevelse! Jag mådde som en prinsessa! Jag mår väldigt lätt illa annars men sövning- inga problem.
 
Har kollat på nätet om andra med stora myom. De beskriver de myomen som enorma men som ändå är mycket mindre än mitt. I ett tv-4 program (vet inte om man får länka men om ni skriver myom och tv4 kommer det), visade de en MR bild på en kvinna med myom. Den såg enorm ut. Den gick nästan till naveln. Min går 2cm ovanför naveln... Jag får panik :cry:!
 
Jag väntar nu på provsvar då min gynekolog (har överläkaren då jag opererats flertalet gånger för tumör, cystor och cellförändringar) förra veckan hittade en stor skugga inne i livmodern vid ul. Plus en cysta, igen.

Apropå operationer har jag opererats 6 gånger på 10 år för diverse saker, alla gånger med narkos. Jag är lite känslig för morfin men mår inte illa när jag vaknar.
Däremot är jag hungrig som en varg och det har hänt att jag satt mig upp på uppvaket och högt deklarerat att jag dör av hungersnöd utan att vara medveten om det själv.

Tillägg. Jag hoppas de opererar ut allt då jag inte vill ha barn och nu är för gammal för det. Vore skönt att slippa gå till gyn varje halvår för smärtsamma undersökningar.
 
Jag har blivit sövd en gång- visserligen bara för en titthålsoperation men sövningen var för mig en skön upplevelse! Jag mådde som en prinsessa! Jag mår väldigt lätt illa annars men sövning- inga problem.

Jag har samma erfarenhet från att jag tog bort mitt myom - sövningen var nemas problemas! :love: Det kändes som en djup, skön sömn bara. Var faktiskt riktigt besviken att det bara blev lokalbedövning senast jag skulle operera bort en liten cysta.
 
Vilka besvär hade du?

Hur gick operationen? Hur länge var du sjukskriven? Har du fått några men efter operationen? Har du äggstockar kvar?

Sorry alla intima frågor, känn ingen press att svara.
Problem med magen, enorma blödningar och smärtor vid menstruation. Ont vid sex. Gå på toa ofta....min syster sa till mig något år innan. Det ser ut som du har en stör knöl i magen, vi låg på stranden och solade. Du är smal annars men du har något i magen. . Gå och undersök dig... ett halvår senare opererad.

Och vet inte riktigt varför jag lät det bara fortsätta, i åratal, utan att söka hjälp.

Att opera myom kan vara knepigt med tanke på de blödningar som uppstår. Min operation tog 8 timmar och jag var klen som tusan de första 2 veckorna efter. Sen gick det framåt. En planerad sjukskrivning på 4 veckor blev 6 veckor.

Men efteråt... så härligt. Jag hade i åratal planerat mitt liv efter menstruation.
 

Liknande trådar

F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 370
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp