mystisk hästsjukdom

Sv: mystisk hästsjukdom

KL

Hur går det med den mystiska sjukdomen? har ni fått någon bukt på den?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Än så länge har ingen häst haft feber sen vi började med penicillinet. Den hästen som varit mest drabbad hade lite feber i torsdags, men allt tyder på att det bara var en reaktion av penicillinet. Idag är sista penicillindagen, så nu är det bara att vänta i tre veckor och hålla tummarna! För jag är så jävla trött på febern!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Kan förstå det.. Lycka till! Håller tummarna
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Än så länge har ingen häst haft feber sen vi började med penicillinet. Den hästen som varit mest drabbad hade lite feber i torsdags, men allt tyder på att det bara var en reaktion av penicillinet. Idag är sista penicillindagen, så nu är det bara att vänta i tre veckor och hålla tummarna! För jag är så jävla trött på febern!
Ha ha. Ska du säga!! Du slipper ju i alla fall tempa hundra hästar hundra gånger om dagen!! :rofl: :bump:
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Eftersom hästar kan ha luftsäcksinflammation så nog finns dom :D
Luftsäcken är en utbuktning på örontrumpeten mellan innerörat och svalget.
Man kan kolla luftsäckarna med endoskopi.

Ah! :idea: Där ser man, men det finns inget som heter luftsäck på häst som har med lungorna att göra iaf.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

OJ OJ. Vi är fortfarande symtomfria!! Sex dagar efter avslutade antibiotikakurer!!! Hoppas, hoppas!!!!!!!!!!!!!!!:banana:
 
Sv: mystisk hästsjukdom

hmm, min systers storhäst har oxå varit sjuk, i ungefär 3-4 veckor.. han är inte jättesjuk, men han har feber ibland, hosta och så är han jättesnorig.. :cry: När vi ringde vetrinären så gav han oss slemlösande för att marco (hästen) skulle få ur sig bakterierna.. men det har inte hjälp så där värst mkt, han är fortfarande snorig och hostar.. kanske samma problem ?? jag tror inte att marco iaf har matförgiftning, dom 2 andra hästarna vi har äter precis samma saker som han...
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Lite OT, men...

Och du tävlar med din ponny fastän din systers häst är sjuk? Du vet väl vad som står i TR?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Hej Alla!

Vi har börjat sträva efter alla halmstrån vi kan för att försöka få bukt med vad vi har för konstig sjukdom i stallet.
Vi har haft smittade hästar sen mitten av december och därmed varit isolerade från utgående och ingående hästar till anläggningen.

Självklart är veterinärer inblandade och även SLU och SVA. Prover är tagna vid flera tillfällen och även SVA har nedfrysta blodprover från flera hästar.

Proverna påvisar inga bakterier och inte heller "direkt" virus, som dom säger, inte kvarka, influensa, rhinovirus, abortvirus eller något annan smittsam känd sjukdom.
Här nedan berättar jag om sjukdomsbilden:

Hästarna är påtagligt betagna och äter ganska dåligt, andas tungt under dygnet med feber. Annars mellan febertopparna är hästarna som vanligt, pigga och glada.
Datumen för feber stämmer inte exakt då jag inte har alla exakta uppgifter.På alla hästar håller febertopparna i sig i ca 12-24 timmar och tempen ligger mellan 39-41 grader.


Häst 1. Halvblodsvalack 10 år
Febertoppar 15 ggr med ca 5 dagarsintervaller sen Dec. Hosta dagen innan feber. Fick cortison och febern försvann tillfälligt, kom dock tillbaka när cortisonbehandlingen avslutades.
40-41 grader

Häst 2. Halvblodsvalack 14 år
Febertoppar sen dec. med 5 dagars intervaller med ett uppehåll på 5 veckor. Nu återkommit. Hosta

Häst 3. Halvblodsvalack 8 år
Febertoppar sen dec. med ca 5-10 dagarsintervaller.
Ingen hosta.

Häst 4. Halvblodsvalack 20 år
Febertoppar sen 15:de Jan med ca 10 dagarsintervaller.
Hosta i början. Feberfri vid behandling av Hippotrim men tyvärr återkom febern.

Häst 5. Halvblodssto 15 år
Febertoppar sen 20:de jan med ca 5-15 dagarsintervall.
Hosta.

Häst 6. Halvblodssto 9 år
Febertopp 21 Jan. 40 grader. Ingen hosta.

Häst 7. Halvblodsvalack 16 år
Ferbertopp 15 Feb. Hostade ca två veckor innan.

Häst 8. Halvblodssto 17 år
Hosta

Häst 10. Ponny 15 år
Febertoppar sen 30 Jan.Oregelbundna intervaller mellan 5-15 dagar. Hosta i början som avtog.

Häst 11. Ponnysto 18 år.
Febertoppar tre ggr. Med ca 3 veckors mellanrum.

Häst 12. Ponnyvalack 7 år
19 Feb. febertopp med svullet skap och konstiga lympfangit liknande i olika ben. Nu igång igen.

Häst 13 Halvblodssto 5 år
Febertopp 16:de jan och 21:a Jan. Inget sen dess. Lite hosta vid febertopparna.
Åter fullt igångsatt.

Häst 14. Ponnysto 11 år
Första febertopp 27:de Feb. 40 grader. Hosta några veckor innan.

Som ni förstår så är det här mycket komplicerat och dessutom så finns inget riktigt mönster.
Eventuellt några funderingar vad det skulle kunna vara eller om ni har något förslag hur vi ska gå vidare?
Som ni förstår så är vi helt lamslagna och det känns som vi aldrig ska få ett slut.

Vi är en ridskola men som tur är kan verksamheten fortsätta eftersom uppdelning mellan smittade hästar och icke smittade är lika mellan privathästar och lektionshästar.
SVA säger dom har inget mer dom kan göra. Forskning på blodproverna kostar för mycket och dom skulle endast börja forska om det blir fler epedimier i andra stall.
Det känns som det inte kommer avta av sig självt eftersom vi dessutom får nya fall, två månader efter första sjukdomsfall.
Mvh Lina
Det faktum att febern kommer och går låter ju som ett virus tycker jag. Sådana är ju dessutom både svåra att få bukt med och kartlägga, det finns ju så många stammar. Eftersom hästarna visar förkylningssymtom så tror jag mer på det än något de ätit eller druckit, det borde visat sig med dåliga magar. Tufft läge. Hoppas att det ordnar sig.;)
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Marken då hagarna? finns de någonting där hästarna kan pilla i sig?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Får jag bara fråga vart någonstans i landet detta stall ligger???
 
Sv: mystisk hästsjukdom

har ni tagit träckprov på hästarna? det kanske är så att de ha nån parasit som inte alla reagerar på?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

lite kl

Skönt att det verkar vara över!

Om hästarna svarade bra på penicillinet, kan man då utgå från att det var ett bakteriellt problem? Har ni haft kontakt med vet nu även när hästarna verkar vara OK, skulle vara intressant att höra deras åsikt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 059
Senast: Minna_A
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 018
Senast: Mia_R
·
Småbarn Min dotter, snart 2, har haft feber sen 22 dec. Hon har även hosta och är snorig. I övrigt är hon ok i varierande grad. Tröttare än...
Svar
15
· Visningar
1 593
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp