mystisk hästsjukdom

Sv: mystisk hästsjukdom

haha känns töntigt att ta det över datorn men veterinären sa luftsäckarna och då frågade L*** om det var luftsäckarna eller lungsäckarna för säkerhetsskull. :)
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Jag hÖrde om ett stall vars hästar var underlig sjuka, det visade sig att det för längesen hade legat en däckfabrik där, och en massa däck var dumpade under jorden..dessa däcken förorenade marken så småningom...kan det inte vara nåt sånt "historiskt".
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Var det inte ett stall i lammhult där alla hästar insjuknade, men har för mig att det var ensilaget de blev sjuka av?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Vad skönt att ni äntligen fått någon form av hjälp med era sjuklingar.

Kom dom fram till varför hästen hade varbölder och harni kollat någon av de andra hästarna för att se om även den hade sånna?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Näe, det är inte kollat. Men den hästen som hade varbölder hade högt värde av fibrogen tror jag det hette. Det har gått ner på honom nu efter behandling med antibiotika så nu ska vi vänta ett par veckor efter avslutad behandling på på de andra hästarna och sen ta nya blodprover och jämföra med de gamla. De hade alltså också högt fibrogenvärde, så då ska vi se om det gått ner på dem också!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

All fakta jag har kunnat hitta nu (inkl. min biologilärare) säger iallafall att luftsäckar bara finns hos djur utan diafragma, tex. fåglar.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Näe, det är inte kollat. Men den hästen som hade varbölder hade högt värde av fibrogen tror jag det hette.

Lustigt igentligen..
Men man lär sig nya saker varje dag.
För just angående fibrinogen så är högt tal på föl, rodockockvarning..
Och rodockocker är ju lungbölder, en typ av TBC vuxna djur ej kan få...

Men tydligen kan dom få lungbölder..:crazy:
AM
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Kanske ska skriva att om du har bra källor så tror jag absolut på dig! Synd bara att det står fel på så många ställen i så fall, tex. Bra böckers lexikon, söksidor på internet, läromedel och lärare.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Aha! Det känner jag inte igen, men det borde de ju ha kollat upp, veterinärerna som hjälper oss...


Det vore väldigt intressant att få veta om rodockockbölderna och era bölder är lik-artade..kanske någon duktig här vet sånt??
Om vuxna djur kan få en TBC variant??
Är det inte sånt som rådjur drabbas av?? Eller hjort?

Peter_L med fler??

AM
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Ja det verkar väldigt intressant....det finns ju sorkpest, så varför inte rådjur/hjortpest...typ...men fibrinogenvärdet tyder ju på bölder..eller?
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Vår ridskolechef sa fibrogen, men hon är lite snurrig, kanske heter fibrinogen? Jag ska kolla imorrn om det där hos föl kan ha något samband!
 
Sv: mystisk hästsjukdom

All fakta jag har kunnat hitta nu (inkl. min biologilärare) säger iallafall att luftsäckar bara finns hos djur utan diafragma, tex. fåglar.

Då föreslår jag att både du och din biologilärare googlar lite.... :smirk: Fåglarnas luftsäckar är inte samma sak som hästarnas.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Nej, det heter lungsäckar, finns inget som heter luftsäck.

En lungsäck omsluter hela lungan. Jag gissar på att det var i alveolerna(kallas även lungblåsor) varbölderna hittades? Togs det prov på varet?
Luftsäck tror jag aldrig jag har hört om, åtminstone inte på däggdjur. Och då har jag några högskolepoäng i biologi ;)

Härligt att det verkar vända! :bump: Nu ska jag läsa vidare i tråden :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: mystisk hästsjukdom

På sva:s hemsida står det så här gällande kvarka och provtagning: Prov tas som nässvabbprov, svalgprov, böldsekret eller sköljvätska från luftsäck. Så nog har de sådana.
 
Sv: mystisk hästsjukdom

Nej, det heter lungsäckar, finns inget som heter luftsäck.

Eftersom hästar kan ha luftsäcksinflammation så nog finns dom :D
Luftsäcken är en utbuktning på örontrumpeten mellan innerörat och svalget.
Man kan kolla luftsäckarna med endoskopi.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 058
Senast: Minna_A
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 016
Senast: Mia_R
·
Småbarn Min dotter, snart 2, har haft feber sen 22 dec. Hon har även hosta och är snorig. I övrigt är hon ok i varierande grad. Tröttare än...
Svar
15
· Visningar
1 593
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp