Myter och idéer om hundar

Åh spännande tråd! Nu vet jag ju inte hur ni andra tolkar ordet myt, jag gissar att de flesta myter har någon forskningsstudie bakom sig (hur liten den än må vara). Ibland är det svår grändsdragning om något är en myt eller om det bara finns otillräckligt forskningsunderlag 😊

- Att tikar måste få minst en kull för att må bra.

- Att man inte får lyfta upp en rädd hund.

- Att blandraser är friskare än renrasiga hundar.

- Att spannmålsfritt torrfoder alltid är bättre än torrfoder med spannmål.
Får erkänna att jag inte baserar på några vetenskapliga artiklar i stort, så visst, allt jag kallar myter är kanske sant 😬😅
 
Hundar som viftar på svansen är glada. :meh:

Ibland när jag pratar med någon med hund (kan göra det utan att min hund måste hälsa) så kommenterar de att "jamen han viftar ju på svansen". Joo, det är sant, men det betyder inte just att han är glad. Inte nödvändigtvis sur heller, men svansen har ju flera sätt att vifta på.

En hund som viftar på svansen så den slår emot sidorna skulle jag dock ha svårt att tolka som annat än glad tror jag. 🙃.
 
Ibland när jag pratar med någon med hund (kan göra det utan att min hund måste hälsa) så kommenterar de att "jamen han viftar ju på svansen". Joo, det är sant, men det betyder inte just att han är glad. Inte nödvändigtvis sur heller, men svansen har ju flera sätt att vifta på.

En hund som viftar på svansen så den slår emot sidorna skulle jag dock ha svårt att tolka som annat än glad tror jag. 🙃.

Tolkningen av svansens rörelser måste ju också göras tillsammans med en tolkning av hela hundens kropp och vad den kommunicerar.
 
Gällande min ras, chow chow, så finns det en föreställning om att rasen har 44 tänder, till skillnad mot för de normala 42 som hundar har. Detta hävdas hårt av en del inom rasen, men när jag frågar vilka extra tänder de har, så kan ingen svara... men de kan ta gift på att chow chow har 44 tänder. Någon påstod att det var valptänderna som skulle vara 44 (28 hos valpar), men inte heller där kunde de berätta exakt hur ett sådant valpbett är uppbyggt....
Mina fulltandade chowar har i alla fall 42 tänder, precis som alla andra fulltandade hundar.

Jag har även läst i äldre litteratur om att chow chow beskrivs som att ha en extra led i bakbenen. Detta kunde även benämnas "dubbelhas" och ansågs ett tag som något lika rastypiskt som den blå tungan. Idag vet vi att "dubbelhas" inte är något annat än överkotande hasled, en defekt som är lika ful som den är osund!

En annan generell myt är att man alltid måste vara konsekvent när det gäller hunden, för annars blir den bara förvirrad och mår inte bra. T ex, om man låter hunden sova i sängen så måste den alltid sova i sängen. Om valpen får komma upp i soffan som liten, så måste den få göra det i resten av livet. Man underskattar helt klart hunden och tror att den endast styrs av instinkter och vanor och därför aldrig kan anpassa sig till nya förutsättningar.
 
Om man skäller på hunden när den inte kommer på inkallning så kommer den inte komma alls nästa gång
Fast det där beror väl ändå mycket på vad man har för hund och en del annat? Om jag skäller på mina hundar när de inte kommer på inkallning, inte sjutton kommer de snabbare då. Det som ibland(!) kan fungera är om jag är mer bestämd i tonen, men att skälla på dem eller (som jag fått tips om från annat håll) kasta något mot dem för att "skrämma" dem och få dem att komma till mig får dem bara att tänka "Vilken pisstråkig människa, nu går jag och gör något roligare". Mina har ju dock ingen will to please.
 
En annan generell myt är att man alltid måste vara konsekvent när det gäller hunden, för annars blir den bara förvirrad och mår inte bra. T ex, om man låter hunden sova i sängen så måste den alltid sova i sängen. Om valpen får komma upp i soffan som liten, så måste den få göra det i resten av livet. Man underskattar helt klart hunden och tror att den endast styrs av instinkter och vanor och därför aldrig kan anpassa sig till nya förutsättningar.
Eller att alla personer som tar hand om hunden måste göra på samma sätt.
Mina är iaf proffs på att förstå att med mig beter man sig på ett sätt, med andra kan man hitta på mer hyss :p
 
Uppfödaren till min äldsta hund är fast bestämd vid att man absolut inte får motionera eller aktivera hundarna innan de ska lämnas ensamma hemma en stund, för då bygger man upp stress hos hunden! Och flera andra uppfödare ryggdunkar.. :meh:
Och man ska absolut inte motionera hundar under 1 år, första året ska bara handla om lugn och ro och man ska passa sig för att få upp pulsen på valpen för det för hundarna stressade livet ut.

En annan uppfödare menar på att vi ser allt för många magra hundar i Sverige och det är veterinärernas fel för dom kör med skrämselpropaganda.

:confused::confused::confused:
 
Uppfödaren till min äldsta hund är fast bestämd vid att man absolut inte får motionera eller aktivera hundarna innan de ska lämnas ensamma hemma en stund, för då bygger man upp stress hos hunden! Och flera andra uppfödare ryggdunkar.. :meh:
Och man ska absolut inte motionera hundar under 1 år, första året ska bara handla om lugn och ro och man ska passa sig för att få upp pulsen på valpen för det för hundarna stressade livet ut.

En annan uppfödare menar på att vi ser allt för många magra hundar i Sverige och det är veterinärernas fel för dom kör med skrämselpropaganda.

:confused::confused::confused:
Oj. Vilken ras?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 919
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 259
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Nu är jag igång igen och oroar mig för Camaro. Den senaste tiden har det hänt upprepade gånger att hon inte vill promenera åt ett visst...
Svar
8
· Visningar
1 869
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 646
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp