Bukefalos 28 år!

Myter och idéer om hundar

En hund som är trängd och rädd kan mycket väl uppfatta ögonkontakt och visade tänder som ett hot, men en trygg hund förstår mycket väl att det inte är det. Så till viss del myt, till viss del sant?

Jag tröstar avsiktligt om de blir rädda för nått jag vill att de ska akta sig för - tex om de tappar bort mig i skogen så gör jag en stor grej av hur orolig jag var och hur synd det var om dem. Om de blir oroliga hos veterinären eller så, så låter jag mer frimodig och käck när jag pratar med dem, schäferdunkar och avleder. Upplever absolut att det går att göra rädslor väldigt mycket värre om man ojar sig och visar oro själv. "Aw lilla vännen hur gick det med dig" får definitivt ett annat resultat än "oj så tokigt det där blev, kom så går vi hit och tittar på den här pinnen!".
OT, men jag blev orimligt glad att höra att jag inte är den enda som använder yttrycket schäferdunkar. :D
 
Fast det där beror väl ändå mycket på vad man har för hund och en del annat? Om jag skäller på mina hundar när de inte kommer på inkallning, inte sjutton kommer de snabbare då. Det som ibland(!) kan fungera är om jag är mer bestämd i tonen, men att skälla på dem eller (som jag fått tips om från annat håll) kasta något mot dem för att "skrämma" dem och få dem att komma till mig får dem bara att tänka "Vilken pisstråkig människa, nu går jag och gör något roligare". Mina har ju dock ingen will to please.
Shiban skulle också säga "up yours" om jag började rya åt henne antingen när hon inte kommer på en gång, eller ännu värre, när hon väl kommer efter viss fördröjning.
 
Man får aldrig klia en hund bakom öronen för alla hundar har alltid ont i öronen.

En chow chow går aldrig att ha lös för den kan aldrig lära sig inkallning och kommer därför alltid att springa bort.

En utställningshund får man aldrig lära sitt för då kommer den alltid sätta sig i ringen när man stannar.
Är det alltså nåt som folk generellt tror? Det där med öronen? Det har jag aldrig hört.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Största misstaget svenska hundägare gör är väl att vägra ge hunden kotlett och karré ben då de felaktigt hamnar under kategorien F som i fisk och fågel, Fläsk är en benlös del av grisen som visar till den del av magen som är benlös, att benämna hela grisen som fläskkött är därför felaktig och bidrar till detta missförstånd att ben från gris är skadligt för hunden. Fisk är Fisk och Fågel är Fågel, Ben från Gris är att jämställa med nöt och villt. Däremot bör ben från hare och kanin jämföras med fågel då dessa till stor del är lika tunna och vassa i sina brottytor som ben från fågel.
 
Största misstaget svenska hundägare gör är väl att vägra ge hunden kotlett och karré ben då de felaktigt hamnar under kategorien F som i fisk och fågel, Fläsk är en benlös del av grisen som visar till den del av magen som är benlös, att benämna hela grisen som fläskkött är därför felaktig och bidrar till detta missförstånd att ben från gris är skadligt för hunden. Fisk är Fisk och Fågel är Fågel, Ben från Gris är att jämställa med nöt och villt. Däremot bör ben från hare och kanin jämföras med fågel då dessa till stor del är lika tunna och vassa i sina brottytor som ben från fågel.
Eller att inte ge fågel åt sina hundar. Det går utmärkt att ge hundar rå kyckling. Ben och allt.
 
Största misstaget svenska hundägare gör är väl att vägra ge hunden kotlett och karré ben då de felaktigt hamnar under kategorien F som i fisk och fågel, Fläsk är en benlös del av grisen som visar till den del av magen som är benlös, att benämna hela grisen som fläskkött är därför felaktig och bidrar till detta missförstånd att ben från gris är skadligt för hunden. Fisk är Fisk och Fågel är Fågel, Ben från Gris är att jämställa med nöt och villt. Däremot bör ben från hare och kanin jämföras med fågel då dessa till stor del är lika tunna och vassa i sina brottytor som ben från fågel.
Just kotlettben och karrében trodde jag var av någon annan anledning 🤔.

Tillagade kycklingben ska man ju inte ge men sådana har min hund letat upp alldeles på egen hand några gånger :meh:
 
Eller att inte ge fågel åt sina hundar. Det går utmärkt att ge hundar rå kyckling. Ben och allt.

Du har så rätt, kan föreställa mig att det här stammar från den tiden då man i stort sätt stekte sin fågel, i stället för att koka den, då kokad fågel gärna ger en "mjukare" brottyta på benen som är mer jämförbar med färska ben. Stekningen ger ett betydligt hårdare ben och skarpare brottkanter.
 
Just kotlettben och karrében trodde jag var av någon annan anledning 🤔.

Tillagade kycklingben ska man ju inte ge men sådana har min hund letat upp alldeles på egen hand några gånger :meh:

Kan ju ha med kryddning att göra, men gnager man benen rena för kött själv, istället för att vara "Socialt Korrekt" och endast använda kniv och gaffel, torde inte det vara något problem.
 
En utställningshund får man aldrig lära sitt för då kommer den alltid sätta sig i ringen när man stannar.
Åh, jag fick en utskällning av en hundägare för många år sedan eftersom min valp satte sig ner när vi var på hennes första utställning. "Du kan ju inte lära henne sitt! Det kommer aldrig gå att ställa ut henne om hon sätter sig när man visar godis!" Jag hade då aldrig lärt henne sitta, det gjorde hon så bra själv när hon blev trött :grin: (och tänka sig, som äldre kunde hon BÅDE sitta och stå på kommando, och en hel rad andra grejer med för den delen)
 
Du har så rätt, kan föreställa mig att det här stammar från den tiden då man i stort sätt stekte sin fågel, i stället för att koka den, då kokad fågel gärna ger en "mjukare" brottyta på benen som är mer jämförbar med färska ben. Stekningen ger ett betydligt hårdare ben och skarpare brottkanter.

Jag tror nog snarare att det stammar från när man inte åt broilerkyckling, där alla ben är mjuka, än när man åt äldre djur(hönor och tuppar) där bärande ben blir hårda och sylvassa när de splittras efter tillagning.
 
Jag tror nog snarare att det stammar från när man inte åt broilerkyckling, där alla ben är mjuka, än när man åt äldre djur(hönor och tuppar) där bärande ben blir hårda och sylvassa när de splittras efter tillagning.
Ja precis, gamla hönor och tuppar har mycket hårdare ben, de kanske är farliga
 
Åh, jag fick en utskällning av en hundägare för många år sedan eftersom min valp satte sig ner när vi var på hennes första utställning. "Du kan ju inte lära henne sitt! Det kommer aldrig gå att ställa ut henne om hon sätter sig när man visar godis!" Jag hade då aldrig lärt henne sitta, det gjorde hon så bra själv när hon blev trött :grin: (och tänka sig, som äldre kunde hon BÅDE sitta och stå på kommando, och en hel rad andra grejer med för den delen)
Så dumt så dumt! Jag har fått höra det med. Den enda utsällning vi har varit på min hund och jag klarade han galant. Han är ju inte dum, det går att lära iallafall honom en hel massa saker. Jag undrar hurdana hundar de har som faktiskt tror att en hund bara kan lära sig en enda sak?!
 
Är det alltså nåt som folk generellt tror? Det där med öronen? Det har jag aldrig hört.
Ja tyvärr. Jag har fått höra det sedan jag var barn och jag undrade redan då varför man inte gjorde något åt att de hade ont. Öronbarn som jag var led jag verkligen med hundarna :(
 
Så dumt så dumt! Jag har fått höra det med. Den enda utsällning vi har varit på min hund och jag klarade han galant. Han är ju inte dum, det går att lära iallafall honom en hel massa saker. Jag undrar hurdana hundar de har som faktiskt tror att en hund bara kan lära sig en enda sak?!
Jag har vinthundar, de flesta blir förvånade över att man kan lära dem ens EN sak. Och om den saken då är "sitt" på en utställningshund (vilket jag aldrig haft någon) så tja... :p
 
Största misstaget svenska hundägare gör är väl att vägra ge hunden kotlett och karré ben då de felaktigt hamnar under kategorien F som i fisk och fågel, Fläsk är en benlös del av grisen som visar till den del av magen som är benlös, att benämna hela grisen som fläskkött är därför felaktig och bidrar till detta missförstånd att ben från gris är skadligt för hunden. Fisk är Fisk och Fågel är Fågel, Ben från Gris är att jämställa med nöt och villt. Däremot bör ben från hare och kanin jämföras med fågel då dessa till stor del är lika tunna och vassa i sina brottytor som ben från fågel.
Fläskkött betyder griskött på svenska precis som man på engelska säger pork istället för pig om griskött.

Man kan ge alla typer av ben sålänge de inte är tillagade. Men, jag skulle ju aldrig ge dagens kotlett eller karrében till en hund då de är riktigt vassa många gånger vilket beror på att styckare inte styckar lika fint som det gjordes förr utan att benet splittras och kan bli väldigt vasst även innan tillagning.
 
Shiban skulle också säga "up yours" om jag började rya åt henne antingen när hon inte kommer på en gång, eller ännu värre, när hon väl kommer efter viss fördröjning.
Det skulle min också, tror det ligger i de sorter hundars natur, sådana med mindre will to please, tänker jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fläskkött betyder griskött på svenska precis som man på engelska säger pork istället för pig om griskött.

Man kan ge alla typer av ben sålänge de inte är tillagade. Men, jag skulle ju aldrig ge dagens kotlett eller karrében till en hund då de är riktigt vassa många gånger vilket beror på att styckare inte styckar lika fint som det gjordes förr utan att benet splittras och kan bli väldigt vasst även innan tillagning.
Kan kan man. Det kan dock vara livsfarligt. En halvsmält del av överarmsben/bogled skar sönder 20 cm tarm på Fridolf. Han var van att äta ben, var inte glupsk och benet var inte tillagat eller splittrat.

Jag ger inte bärande ben alls längre, det var en fruktansvärd rehab efter den operationen.
 
Fläskkött betyder griskött på svenska precis som man på engelska säger pork istället för pig om griskött.

Man kan ge alla typer av ben sålänge de inte är tillagade. Men, jag skulle ju aldrig ge dagens kotlett eller karrében till en hund då de är riktigt vassa många gånger vilket beror på att styckare inte styckar lika fint som det gjordes förr utan att benet splittras och kan bli väldigt vasst även innan tillagning.

Är ju därför man köper hela bitar och styckar själv, så slipper även vi människor de där irriterande små benbitarna som envisas följa ned i färdigstyckade karré- och kotlett paket på ICA, COOP och Willys (finnes även fler butiker med färdig styckade varor).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 299
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Nu är jag igång igen och oroar mig för Camaro. Den senaste tiden har det hänt upprepade gånger att hon inte vill promenera åt ett visst...
Svar
8
· Visningar
1 878
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 663
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp