Myter och idéer om hundar

Gissar att de förstnämnda uppfödarna inte har hundar med jättefina BPH-resultat? :p
Beskriver inte sina egna hundar, och har extremt få hundar beskrivna från sin uppfödning överlag. Men de som är beskrivna har faktiskt överlag bra BPH! :)

Min egen därifrån är INTE bra mentalt. Men stressad är hon iaf inte, tvärt om.. Trots att hon har motionerats och aktiverats :p
 
Fast det där beror väl ändå mycket på vad man har för hund och en del annat? Om jag skäller på mina hundar när de inte kommer på inkallning, inte sjutton kommer de snabbare då. Det som ibland(!) kan fungera är om jag är mer bestämd i tonen, men att skälla på dem eller (som jag fått tips om från annat håll) kasta något mot dem för att "skrämma" dem och få dem att komma till mig får dem bara att tänka "Vilken pisstråkig människa, nu går jag och gör något roligare". Mina har ju dock ingen will to please.
Samma här, minsta lilla som inte innebär glad matte kommer vi inte till. Också hundar som har lågt eller saknar will to please.
 
Det är bara renrasiga schäfrar som har fläckar på tungan. Eller om det var alla renrasiga hundar. Men jag hörde det i samband med schäfer. Påpekade då i alla fall att då måste ju min schäferblandis vara renrasig. Med tanke på att jag visste vilka föräldrarna var (schäfer/vit herde) så var jag rätt säker på att hon inte var renrasig
 
Eller att alla personer som tar hand om hunden måste göra på samma sätt.
Mina är iaf proffs på att förstå att med mig beter man sig på ett sätt, med andra kan man hitta på mer hyss :p
JAAA!!! Det där förstår jag verkligen inte!! När jag för många år sedan hade med mig en valp på jobbet på dagarna så frågade en av mina arbetskamrater om hon fick ge valpen en bit bulle vid fikabordet. Jag sa att det var ok, men att hon då fick leva med att valpen förmodligen skulle fortsätta tigga av henne. Det var ok och mycket riktigt tiggde valpen, men bara från henne. Ingen annan blev utsatt för detta. Hundar är ofta betydligt smartare än vad en del vill tro...
 
JAAA!!! Det där förstår jag verkligen inte!! När jag för många år sedan hade med mig en valp på jobbet på dagarna så frågade en av mina arbetskamrater om hon fick ge valpen en bit bulle vid fikabordet. Jag sa att det var ok, men att hon då fick leva med att valpen förmodligen skulle fortsätta tigga av henne. Det var ok och mycket riktigt tiggde valpen, men bara från henne. Ingen annan blev utsatt för detta. Hundar är ofta betydligt smartare än vad en del vill tro...
Det finns inget som kallar till sig alla hundar så som när min far tar fram ostburken :D Händer inte med någon annan i familjen. Så står han där och ger varje hund minst en bit ost. De andra är lite mer hoppfulla, men så fort locket åker på burken så går Tinja därifrån, hon vet att det är över :p

Var så kul en morgon på landet. Pappa hade gått upp tidigt och ätit sina ostmackor innan jag kom upp från min stuga med Tinja. Hon satt vid kylen, sprang upp till pappa och slog honom på benen, tillbaka till kylskåpet. Tittade menande på honom, på kylen, fram och tillbaka tills pappa gav med sig och tog fram osten. Man måste ju hålla rutinen! :rofl:
 
Det finns tre varianter på när hunden ligger som en groda med bakbenen utåt/bakåt:
1. Hunden har höftledsfel
2. Hunden har inte höftledsfel
3. Hunden kan få höftledsfel

Sedan har vi myten om att valpar inte får gå i trappor, för det håller inte deras leder för. De stackars ägarna bär och kånkar sina valpar tills de en dag har en halvvuxen valp som de inte längre orkar bära och som absolut vägrar att gå själv i trappan...
Om valpar skulle gå sönder av att gå i trappor, så är det definitivt vi uppfödare som misslyckats i vår avel för sunda och friska hundar. Själv har jag en ras som har en hel del ledfel, både bak och fram, men trots att alla mina valpar får gå i trappan till husets övervåning från och med att de lärt sig det (runt 8-10 veckors ålder), så får de inga ledfel av detta. För många år sedan hade jag tre tikvalpar (två kullsyskon och en några veckor äldre valp) som växte upp tillsammans under sitt första år. De hade väldigt mycket roligt ihop, bl a lekte de ta-fatt i trappan till övervåningen. Tre valpar rusar uppför trappan, vänder och rusar sedan ner igen. Detta hände flera gånger. Alla tre röntgades sedan med felfria höfter och armbågar. En av dem flyttade till England där hon fick utmärkta 0:0 på höfterna (de som känner till Englands gradering av höfter vet att 0:0 är extremt bra).
 
Det finns tre varianter på när hunden ligger som en groda med bakbenen utåt/bakåt:
1. Hunden har höftledsfel
2. Hunden har inte höftledsfel
3. Hunden kan få höftledsfel

Sedan har vi myten om att valpar inte får gå i trappor, för det håller inte deras leder för. De stackars ägarna bär och kånkar sina valpar tills de en dag har en halvvuxen valp som de inte längre orkar bära och som absolut vägrar att gå själv i trappan...
Om valpar skulle gå sönder av att gå i trappor, så är det definitivt vi uppfödare som misslyckats i vår avel för sunda och friska hundar. Själv har jag en ras som har en hel del ledfel, både bak och fram, men trots att alla mina valpar får gå i trappan till husets övervåning från och med att de lärt sig det (runt 8-10 veckors ålder), så får de inga ledfel av detta. För många år sedan hade jag tre tikvalpar (två kullsyskon och en några veckor äldre valp) som växte upp tillsammans under sitt första år. De hade väldigt mycket roligt ihop, bl a lekte de ta-fatt i trappan till övervåningen. Tre valpar rusar uppför trappan, vänder och rusar sedan ner igen. Detta hände flera gånger. Alla tre röntgades sedan med felfria höfter och armbågar. En av dem flyttade till England där hon fick utmärkta 0:0 på höfterna (de som känner till Englands gradering av höfter vet att 0:0 är extremt bra).
Kompisen köpte en borzoi några veckor innan jag hämtade Leffe. Hon kör stenhårt på att han inte får gå i trappor. Hon var jätteorolig bara han tog två steg ner från altanen. Jag höll på att smälla av.
 
Inte säker på att jag förstår vad du menar här, kan du förklara?
Fridolf och hans syskon vägrar vara med när jag slaktar fåren, de reagerar starkt på att jag skadar dem.

Boss har lärt många hundar att inte ta människornas mat. En regel som nu nästa generation gamlingar har lärt 2 nya generationer unghundar.

Frodo sa ifrån när Karlas valpar åt på mattan. Då gick han dit och sa till dem, och gav dem en tillåten leksak att tugga på

Flocken reagerar oerhört starkt om en hund säger till en annan på ett orättvist sätt

Fridolf visar när valpar är kissnödiga, han tycker INTE om när de kissar inne

Alltså, hundar förstår mycket väl att det finns regler för hur socialt samspel fungerar.
 
Fast det där beror väl ändå mycket på vad man har för hund och en del annat? Om jag skäller på mina hundar när de inte kommer på inkallning, inte sjutton kommer de snabbare då. Det som ibland(!) kan fungera är om jag är mer bestämd i tonen, men att skälla på dem eller (som jag fått tips om från annat håll) kasta något mot dem för att "skrämma" dem och få dem att komma till mig får dem bara att tänka "Vilken pisstråkig människa, nu går jag och gör något roligare". Mina har ju dock ingen will to please.
Jo så är det säkert, till viss del. Jag har precis börjat med lilla Mako nu, han har kommit på att det är kul att inte gå in genom grinden efter promenader, för det finns ankor utanför. Idag var första gången jag lade på missnöjd röst när han tänkte tanken att springa åt fel håll. Så fort han stannade och tittade på mig, berömm. Tre repetitioner, över på mindre än en minut, så kom han fram och gick in. Jag rörde mig aldrig från grinden.
 
Vallhundar ska vara ljudkänsliga för att höra herdens signaler på långt håll

Ha. Hos vallhundar(läs: raser med bakgrund som vallhundar) kan alla typer av rädslor tydligen förklaras med att det på något sätt skulle ha någon fördel för arbetet.
Åskrädsla - åska kan ju faktiskt vara farligt för fåren. Hur en rädd hund skulle göra någon nytta då framgår inte.
Underlagsrädsla - beror på att hunden måste se till att inte komma ut på isar som kan brista(har även sett denna förklaring för andra raser).
Generella rädslor - vallhundar går inte att jämföra med andra hundar när det gäller mentalitet. De är känsliga väsen som måste reagera på allting.
 
Man får aldrig klia en hund bakom öronen för alla hundar har alltid ont i öronen.

En chow chow går aldrig att ha lös för den kan aldrig lära sig inkallning och kommer därför alltid att springa bort.

En utställningshund får man aldrig lära sitt för då kommer den alltid sätta sig i ringen när man stannar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 906
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 259
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Nu är jag igång igen och oroar mig för Camaro. Den senaste tiden har det hänt upprepade gånger att hon inte vill promenera åt ett visst...
Svar
8
· Visningar
1 868
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 646
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp