Bukefalos 28 år!

Nackdelar med hackamore?

S

stridsberg

Har precis börjat rida min medryttarhäst med hackamore och jag tycker själv att hon går sjukt mycket finare och trivs bättre med det. Jag tycker att hon blir mer avslappnad och blir mycket mer lyhörd för mina hjälper. Just därför kommer jag förmodligen rida ganska mycket med hackamore, eftersom både jag och hästen trivs med det.
Men jag tänkte fråga, finns det några nackdelar med att rida med hackamore väldigt ofta?
 
Sv: Nackdelar med hackamore?

Om hästen trivs med det skulle jag nog inte se några nackdelar, kan väl tänkas att hon kaaanske kan få lite skav över näsan eller under hakan där hackamoret ligger emot samt att det skulle kunna uppstå vad man kallar "aachenskador" inne i hästens mun när kinderna konstant trycks in mot tänderna och hästen på så sätt lätt biter sig i kinderna.

Sen finns ju nackdelen att det kan kännas svårt att styra med hackamore iom att du inte direkt kan ta ledande tygeltag om det skulle behövas någon gång.
 
Sv: Nackdelar med hackamore?

Ja, hästen går med hävstångseffekt och därför är risken stor att hästen bara knäcker nacken och släpper ryggen. Hackamore är rättså skarpt också, så det är som att rida på ett stångbett på nosryggen. Du kan inte göra ledande tygeltag och har därför betydligt svårare att lösgöra hästen. Dessutom kan man inte tävla dressyr på det.
 
Sv: Nackdelar med hackamore?

De kan bli framtunga med tiden på det. Vanligt att de går super i början för att sedan hänga sig i hacket.
 
Sv: Nackdelar med hackamore?

Ja, hästen går med hävstångseffekt och därför är risken stor att hästen bara knäcker nacken och släpper ryggen. Hackamore är rättså skarpt också, så det är som att rida på ett stångbett på nosryggen. Du kan inte göra ledande tygeltag och har därför betydligt svårare att lösgöra hästen. Dessutom kan man inte tävla dressyr på det.


Precis.

TS:
Hack är en väldigt skarp betsling. Hästens nosrygg är känslig, och genom de långa skänklarna får du samma effekt som med en stång - hästen viker in näsan, och kan backa undan från handen.

Därmed inte sagt att det är fel att använda hack, tvärtom är det bra att variera betslingen, och gärna då till ett bettlöst alternativ. Men just hacket kan luras, så rid med tränsbett också. Vill du ha något "snällt" bettlöst så prova sidepull.
 
Sv: Nackdelar med hackamore?

Tack för svaren!

I vanliga fall rider jag med ett vanligt tredelat tränsbett. Så det är alltså bättre för hästen att variera mellan dessa två?
 
Sv: Nackdelar med hackamore?

Jättebra, då vet jag!

Tänkte bara fråga också: Hur fungerar sidepull? Vad är det för skillnad mellan det och hackamore?
 
Sv: Nackdelar med hackamore?

Skillnaden mellan sidepull och hack är att sidepull inte har någon hävstångseffekt. Blir lite ärligare form kan jag tycka.
 
Sv: Nackdelar med hackamore?

Jättebra, då vet jag!

Tänkte bara fråga också: Hur fungerar sidepull? Vad är det för skillnad mellan det och hackamore?[/QUOTE

Jag kan rekomendera ett sidepull eller lindell. Båda är bettlösa och fungerar genom tryck på nosryggen.
Med dessa kan du i stort sett rida lika "normalt" (ledande tygetag m.m.) som man kan göra med bett.

Jag rider min tinker på sidepull (han hatar bett) och det fungerar bra. :)
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 936
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 122
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 558
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 373
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp