Bukefalos 28 år!

När anser ni att man har erfaren till att skaffe egen häst?

F

fuxsara

Jag ahr en fråga till er.
När anser ni att man har erfarenhet och skaffa egen häst?
Jag anser att man ska ha ridit mins sex år på ridskola och ha erfaran föräldrar om man är liten annars så tytcker jag att man ska ha MINST en erfaren person runt om sig som kan hjälpa en och komma i gång med egen häst.

Jag själv fick min först häst efter nio år på sidskola och erfaren mamma och en pappa som var i startgroparna till och skaffa egen (travhäst) men han ahr stor erfarenhet av djur överlag. Och sen syster som fick egen häst när jag började rida.

så när anser ni att det är rimligt att sakffa häst hur mycket erfarenhet ska man ha?

och sen har jag en till fråga hur mycket efranhet anser ni mans ka ha innan man skaffar sig unghäst?

Jag tycker att man skall ha haft en äldre häst och lära sig av och en erfaren tränare som kan hjälpa en med hästen när man skaffar sig en unghäst.
 
Sv: När anser ni att man har erfaren till att skaffe egen häst?

Jag köpte min första häst (shettlandsponny) efter 13 år på ridskola, en medryttarhäst och en foderhäst. Tyckte då att jag hade nog med kunskap, han är dessutom 1,5 år gammal nu. Hade inte så mycket unghästerfarenhet när jag köpte honom men har mer nu då jag jobbar på en gård och hanterar unghästar och hingstar dagligen. Är nu på G med att köpa min andra häst och första ridhäst.

Är 19 år gammal och mina föräldrar har aldrig varit och är inte intresserade av hästar. har alltid fått "klara mig själv". Dock hjälper de och stöttar så gott de kan.

jag anser att man ska ha viss kunskap om skador, foder, träning och hästar i allmänhet. OCH så ska man ha någon (gärna flera) man kan fråga be om hjälp från om det skulle behövas.

Innan jag skaffade min foderhäst var jag inte säker på att jag skulle klara av egen häst men efter det så hade jag ingen tvivel. Så jag tycker absolut att man ska ha haft foderhäst eller medryttarhäst innan. För ridskola kan inte komplitera och ge samma erfarenhet som det.
 
Sv: När anser ni att man har erfaren till att skaffe egen häst?

Kunskap är ju ingenting man kan sätta tid på. Vissa är mer lättlärda än vad andra är, och för vissa har dom det naturligt i sig medans andra får kämpa.
Vissa har mycket hjälp och stöd och vissa rider lektion en gång i veckan.
Det jag försöker säga är att alla har olika förutsättningar och det någon kan lära sig på 1 år, kan ta 10 år för en annan.

Så det handlar mer om hur mycket kunskap man har - inte tid.
 
Sv: När anser ni att man har erfaren till att skaffe egen häst?

Man kan inte säga att man"minst ska ha ridit si eller så många år på ridskola.." Det handlar ju om vad man kan, inte bara "ridmässigt". Man lär sig lite teori på ridskola, men mina 8 år på ridskola gav inte mig kunskap om hur det är att ha egen häst.. det var först efter att jag varit halvfodervärd/medruyyate i 2 år som jag bestämde mig för att köpa egen, då jag förstod innebörden av att ha egen häst.

sem finns det säker bra ridskolor som lär ut allt om foder, sjukdomar, försäkringar, allt om ,osv, osv men detta fanns inte på min ridskola iallafall
 
Sv: När anser ni att man har erfaren till att skaffe egen häst?

Att äga en häst handlar inte om hur många års erfarenhet man har, det handlar om så mycket mer än så. Jag känner människor som haft hästar och ridit under hela sina liv som fortfarande inte är några bra hästägare. Och jag känner personer som inte ridit i mer än ett år och har ungefär lika mycket erfarenhet av hästar, men som lärt sig enormt mycket, som verkligen gått in för att lära sig och som frågar någon ifall de känner att de inte klarar av någonting.

Det handlar om personligheter, inte om hur många års erfarenhet man har.
 
Sv: När anser ni att man har erfaren till att skaffe egen häst?

Jag fick min första häst efter 8 år på ridskola, 16 år gammal. Mina föräldrar har pengar, men ingen kunskap, så min ridlärare har fått ta den platsen.

Innan hade jag haft en medryttarhäst, men ändå inte känt på livet med egen häst speciellt mycket. Men intresset att lära sig, och min ridlärares hjälp i alla väder har varit ovärdeligt..

Så var det ju en 4 åring jag köpte också, och jag tycker inte man borde ha haft en häst innan, bara man vet vad man ger sig in på och är beredd att ta hjälp så tycker jag att man kan köpa en yngre häst. Min häst är garanterat mycket mer lättriden och lätthanterligare än många äldre häster, man är inte älre än man gör sig, det tror gäller vissa hästar också! :) Har setat på 22åringar som är stensäkra på att dem är 3, och sen min 4 åring som man undrar om det står fel ålder i passet. Huvudsaken man trivs med hästen och är beredd att lägga tid & pengar, oavsett om hästen är 4 eller 24.
 
Sv: När anser ni att man har erfaren till att skaffe egen häst?

Jag håller med övriga som säger att det inte är ett visst antal år på ridskola eller åldern på personen som avgör om man blir en bra hästägare. Det är hur man är och om man är ödmjuk nog att våga ta hjälp av andra när man själv inte kan.

Att man är "vettig" helt enkelt;)
 
Sv: När anser ni att man har erfaren till att skaffe egen häst?

Red på ridskola ett halvår, blev fodervärd till en pålle som jag efter 1 1/2 år tog över och köpte mig i samma veva 2 pållar till...så det är nog svårt att säga att man ska ha si o så många år här o där innan man är mogen att skaffa häst.
Jag lär mig eftersom problemen dyker upp och jag är inte rädd för att fråga om jag undrar över nåt. För övrigt är jag 44 år och vet vad jag vill. Än har allt fungerat perfekt vilket jag tror och hoppas det fortsätter göra.
 
Sv: När anser ni att man har erfaren till att skaffe egen häst?

Håller med många av de svaren ovanför. Det beror väldigt mycket på vad man gjort de 4 eller 8 eller 15 åren man ridit. Jag har ridit i 4år.Och jag har alltid ridit på ridskola och har under större delen av tiden även varit medryttare, halvfodervärd och haft 2 foderhästar. Jag ska ev. köpa en häst inom de närmsta månaderna, ska först hyra på foder och se så att vi passar ihop. Jag har alltid haft mängder med kunnigt folk i min närhet, så fort det har vart minsta tvekan över nåt så har jag kunnat fråga en instruktör eller någon som har haft hästar i 20år. I mitt fall tycker jag inte att jag är för oerfaren bara för att jag ridit i 4år. Jag har ju gjort och lärt mej en MASSA under de här åren, men hade jag ridit 1 gång/vecka under 4års tid så hade jag absolut inte varit redo för en egen häst. Och om jag skulle köpa en häst och ha den på ett litet stall med 6 andra hästar varav deras ägare oftast inte är där på samma tid som jag, hade jag inte heller varit helt redo, inte för att jag fårgar om varenda lilla grej, men det är alltid bra om någon finns till hands den första tiden, som kan ge råd om tex. vilken klippning man borde satsa på och sånt. Stallet min häst kommer stå på är ett tävlingstall med 50 andra hästar, ridskola och med två ridhus, så det är en ganska stor anläggning och man är aldrig ensam.

Innan man köper en unghäst så tycker jag att man ska ha haft en äldre häst. Man bör inte köpa en unghäst som första häst. Men om du har tävlat svår hoppning, men inte på en häst du själv ägt, så tycker inte jag att det är någon fara att köpa en unghäst som första häst ;) .
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästmänniskan Hej! Jag och min mamma har i åratal varit sugna på att skaffa häst. Tidigare har vi båda ridit ca 4 år men har aldrig själv haft...
Svar
12
· Visningar
1 508
Senast: Tassa
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 209
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp