Bukefalos 28 år!

när barnen växer och utvecklas

Sv: när barnen växer och utvecklas

Jag behövde en putt, hade inte ens tänkt att man kunde skaffa BH när det var dags. Men det var super när jag fick dem.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Jag tycker BH kan vara aktuellt när man kan se brösten genom en tröja. Dvs att man kan urskilja bröstvårtan genom tröjan.
Tycker inte främmande människor ska kunna se hur ens barns bröst i princip ser ut.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Min andra rekommendation är att de ska vara jättesöta och trevliga! Det sänker pinsamheten. :D (och att man i alla fall ska prova med bygel, för de är så bra, för vissa.).

Jag hade i aktuell ålder tyckt att just de sakerna höjer pinsamheten. Sportigt och praktiskt, kunde möjligen sänka pinsamheten, däremot.

Men vad menar du med att stöd behövs? Behövs för att det inte ska göra ont? Eller av något annat, för mig okänt, skäl?
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Hjälp!
När började NI med BH?
Eller era barn?

Jag tillhör den bh-lösa generationen så jag köpte nog min första bh i 25-års åldern. När jag red tuffa pass på K1 så behövdes det lite stöd.

Min dotter är 10 år och det lär dröja innan hon behöver en bh hon är liten, väger endast 24 kg.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

I vår klass började de flesta med "toppar", utan kupor eller byglar, det finns ju mindre sportiga sådana också med smala axelband. Vad jag minns var att man tyckte det var lite pinsamt när det började puta ut små gelehallon, så det var väl mer för att släta ut än att stödja i början.

Riktig bh med kupa och bygel fick jag senare, när man fått tillräckligt stora.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Jag tycker BH kan vara aktuellt när man kan se brösten genom en tröja. Dvs att man kan urskilja bröstvårtan genom tröjan.
Tycker inte främmande människor ska kunna se hur ens barns bröst i princip ser ut.

Så syftet med bh:n är i första hand att dölja bröstvårtan, så att den inte syns genom kläderna? Det går ju att lösa genom en lite tjockare eller inte fullt så åtsittande tröja, i så fall. Jag tycker nog också det känns lite kroppsfientligt om redan en trettonåring i varje läge måste dölja att hon har bröstvårtor. Det har ju alla människor, det borde inte behöva vara pinsamt?
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Nu vet jag ju inte hurdan din dotter är, men jag tyckte att hela grejen med bh var rätt plågsamt pinsam, och jag föredrog (föredrar fortfarande) sportbh framför alla andra sorter. Om hon tycker att hon behöver ha bh även när hon inte sportar, tex i skolan, så hade jag föreslagit sportbh även då. Särskilt om hon får bröst tidigt.

Så kände jag också när jag var tonåring, jag hade skämts ihjäl om min mamma dragit med mig på gemensam bh-utprovning, allrahelst om hon också skulle haft synpunkter om byglar och kupstorlekar. Har man mindre byst så är ju en bh mest till för att få bysten att se lite större ut, och det var det sista jag ville som tonåring.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Så kände jag också när jag var tonåring, jag hade skämts ihjäl om min mamma dragit med mig på gemensam bh-utprovning, allrahelst om hon också skulle haft synpunkter om byglar och kupstorlekar. Har man mindre byst så är ju en bh mest till för att få bysten att se lite större ut, och det var det sista jag ville som tonåring.

Tänk så olika det kan vara. Min dotter älskade sin push-up bh som hon köpte när hon var 14-15 år. Med den kunde hon ha de där snygga klänningarna som on ville ha och hon kunde fylla ut dem precis lagom mycket.
Jag ville också ha större bröst än vad jag hade i tonåren men då var inte bh populärt och de som fanns var fruktansvärt fula så att ha bh var inte att tänka på.

Alla är vi olika.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Det har nog mer att göra med omgivningen, och de värderingar som finns där, än medfödd olikhet, skulle jag tro. Jag gick natur, så när jag gick gymnasiet var det viktigare och gav mer status att lyckas på fysikprovet än att ha ett snyggt dekolletage i en vågad klänning. Alla har vi vuxit upp i olika miljöer, skulle jag säga, snarare än vi alla är olika. Eller snarare, olika miljöer gör kön på olika sätt.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

*kl*

Jag är född tidigt 70-tal och hade inte en tanke på BH förrän jag flyttade till England som 16-åring och då insåg att alla andra hade så jag antar att det har med mode och socialt tryck att göra.

Jag började med Sloggitoppar mest för att inte frysa om bröstvårtorna och kör fortfarande med det till vardags och använder bara "riktig" BH om jag har kläder som sas kräver det.
Jag har C-kupa och inte är de hängiga för det nu när jag är 40.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Så syftet med bh:n är i första hand att dölja bröstvårtan, så att den inte syns genom kläderna? Det går ju att lösa genom en lite tjockare eller inte fullt så åtsittande tröja, i så fall. Jag tycker nog också det känns lite kroppsfientligt om redan en trettonåring i varje läge måste dölja att hon har bröstvårtor. Det har ju alla människor, det borde inte behöva vara pinsamt?

Det känns lite amerikanskt på nåt sätt att vi till varje pris måste dölja bröstvårtorna? Ungefär som att alla bikiniöverdelar idag har jättemycket vaddering för Gud förbjude att någon kan ana mina bröstvårtor när jag kommer upp ur vattnet. :crazy:
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Det har nog mer att göra med omgivningen, och de värderingar som finns där, än medfödd olikhet, skulle jag tro. Jag gick natur, så när jag gick gymnasiet var det viktigare och gav mer status att lyckas på fysikprovet än att ha ett snyggt dekolletage i en vågad klänning. Alla har vi vuxit upp i olika miljöer, skulle jag säga, snarare än vi alla är olika. Eller snarare, olika miljöer gör kön på olika sätt.

Nej där har du fel, iallafall i våra fall. Både jag och min dotter har alltid varit könlösa och blivit behandlade utefter vårat intellekt under uppväxten. (Det är väl det enda mina föräldrar faktiskt gjorde rätt.) Men det hindrar inte att vara stolt över den kropp man har begåvats med precis som att man är stolt över den hjärna man har begåvats med. Det ena behöver inte uteslut det andra. Det handlar inte om att ta sig fram genom livet med sitt deokollage utan snarare om att vara stolt över den man är med både kropp och intellekt.
Det är riktigt nedvärderande att du tror att bara för att man inte skäms för sin kropp så är man blond och dum i huvudet. Både jag och min dotter hade mycket bra betyg när vi slutade gymnasiet.
Bara för att du skämdes för din kropp så gör inte alla andra det.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

tack för alla infallsvinklar, jag läser och begrundar

Det trodde hon också att hon hade. :angel: Hennes lilla dotter kunde omöjligt ha någon större kupa än A. ;) Men har du koll på riktigt är det ju jättebra! :)
jag hoppas att det där inte var en pik om att jag nog inte begriper så bra som jag tror... :grin:
Jag har nämligen ägnat åtskilliga timmar i provrum för att hitta rätt BH-storlekar och modeller, tillsammans med proffsiga butiksbiträden som verkligen kunnat sin sak (dvs INTE på Lindex - som inte är i närheten av de storlekar jag kräver). Så jag HAR järnkoll på det (och ställer inte sällan HÖGRE krav på passform än vad expediterna tycker jag ska acceptera)
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Men vad menar du med att stöd behövs? Behövs för att det inte ska göra ont? Eller av något annat, för mig okänt, skäl?

Ja, det kan göra ont utan bh, även om man har små bröst. Jag hade som sagt A-kupa till i 20-årsåldern men behövde ändå bh för annars gjorde det ont. Så vill jag minnas att det var ända sedan brösten började växa.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Nej syftet är väl att ge bysten ett stöd.
Men jag står ändå fast vid min åsikt att jag inte vill att främmande människor ska se hur mitt barns bröst ser ut. Och ta på sig en tjockare tröja är väl att dölja brösten lika mycket som att använda en bh?
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

tack för alla infallsvinklar, jag läser och begrundar


jag hoppas att det där inte var en pik om att jag nog inte begriper så bra som jag tror... :grin:
Jag har nämligen ägnat åtskilliga timmar i provrum för att hitta rätt BH-storlekar och modeller, tillsammans med proffsiga butiksbiträden som verkligen kunnat sin sak (dvs INTE på Lindex - som inte är i närheten av de storlekar jag kräver). Så jag HAR järnkoll på det (och ställer inte sällan HÖGRE krav på passform än vad expediterna tycker jag ska acceptera)

Det var absolut ingen pik mot dig. Tänk så fel det kan tolkas i skrift. Det var snarare en pik mot min mamma. :)
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Skrev jag blond och dum i huvudet? Nej. Det är dina egna värderingar. Och uppenbart påverkar miljön massor, i min omgivning hade man tyckt det var superpinsamt att komma till skolan i pushup, så det var ingen som gjorde det. I din dotters skola var det uppenbarligen ansett som snyggt, så hon gjorde det. På vilket sätt är det nedvärdvärderande att säga att miljön påverkar och är olika?
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Men vad hade ditt val av gymnasielinje, provresultat och status med saken att göra? Du ville ju uppenbarligen visa på något?
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Ja, det kan göra ont utan bh, även om man har små bröst.

Det har jag väl inte förnekat? Jag har bara undrat hur det skulle kunna finnas något behov av bh om det inte gör ont eller är obehagligt. En del inlägg i tråden verkar antyda att det finns andra behov också, och jag fattar inte vilka.

Eftersom typ ingen i min årgång hade bh i ungdomen överhuvudtaget, tror jag inte att det vanliga är att man får ont när man sportar om man har små bröst.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Det har jag väl inte förnekat? Jag har bara undrat hur det skulle kunna finnas något behov av bh om det inte gör ont eller är obehagligt. En del inlägg i tråden verkar antyda att det finns andra behov också, och jag fattar inte vilka.

Eftersom typ ingen i min årgång hade bh i ungdomen överhuvudtaget, tror jag inte att det vanliga är att man får ont när man sportar om man har små bröst.

Ok. Jag förstod det här:
Behövs för att det inte ska göra ont? Eller av något annat, för mig okänt, skäl?
som att det inte var känt för dig.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 398
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp