Bukefalos 28 år!

när barnen växer och utvecklas

Sv: när barnen växer och utvecklas

Men vad hade ditt val av gymnasielinje, provresultat och status med saken att göra? Du ville ju uppenbarligen visa på något?

Ja, att det är olika i olika miljöer vad som är viktigt och vad som ger status. Det var alltså inte pga personlig olikhet som jag inte ville ha pushup som tonåring, utan för att jag sm tonåring var i en miljö där stora bröst, fin bh och snygg urringning i klänningen varken var viktigt eller gav status. Istället var det andra saker som ansågs viktiga och gav status, t ex ha bra på fysikprovet. Det är ganska typiskt för naturklasser, det fanns ingen tjej i någon av fem parallellklasser som framhävde sin kropp på det sätt som beskrevs. Förklaringen till ointresset för pushup är alltså inte "alla är vi olika", dvs personlig olikhet, utan att olika miljöer är olika. Bla genom sättet de gör kön. Det innebär inte att man inte gjorde kön i naturklasserna, men man gjorde det inte genom att framhäva sina bröst, det finns ju olika sätt, såklart.

Jag kanske ska tillägga att detta med olikheter i hur man gör kön och vad som är viktigt och ger status i olika miljöer inte är något jag hittat på, det finns en massa forskning som visar det också, t ex Fanny Ambjörnssons avhandling En klass för sig, som handlar just om gymnasieungdomar.
 
Senast ändrad:
Sv: när barnen växer och utvecklas

Skrev jag blond och dum i huvudet? Nej. Det är dina egna värderingar. Och uppenbart påverkar miljön massor, i min omgivning hade man tyckt det var superpinsamt att komma till skolan i pushup, så det var ingen som gjorde det. I din dotters skola var det uppenbarligen ansett som snyggt, så hon gjorde det. På vilket sätt är det nedvärdvärderande att säga att miljön påverkar och är olika?

Var skrev jag att hon ville ha push up i skolan? Självklart har man inte push up i skolan utan när man vill vara fin. Man klär ju knappast upp sig för att gå till skolan. Men ni kanske aldrig var eller ville vara fina i din naturklass? Jag tror att du behöver komma ner på jorden lite. Vi som inte gick natur har också hjärnor trots att vi inte har något behov av att berätta för allt och alla så fort tillfälle ges att vi är så smarta och har så lång utbildning. Det är ganska lustig, min syster gick natur och hon resonerar precis som du. Är man snygg har man ingen hjärna utan är dum och blond. Ännu märkligare blir det att jag och min syster växte upp tillsammans så vad ska vi hitta på för ursäkt till att jag redan som tonåring vågade vara stolt över både min kropp och min knopp?
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Det är ganska lustig, min syster gick natur och hon resonerar precis som du. Är man snygg har man ingen hjärna utan är dum och blond
Men var har Mabuse skrivit det? :confused: Har jag missat nåt?

Ännu märkligare blir det att jag och min syster växte upp tillsammans så vad ska vi hitta på för ursäkt till att jag redan som tonåring vågade vara stolt över både min kropp och min knopp?
Aldrig i helvete att jag nånsin lär mina unga att springa runt med pushup-BH = att våga vara stolt över sin kropp. Det är inget fel i att välja vilken BH man vill, alltså finns det ingenting som säger att en tjej utan BH, med sport-BH eller vad fan som helst är precis lika stolt över sin kropp och tycker att den är fin. Är så jäkla trött på tjejer som tror att stolthet över sin egna kropp måste vara synonymt med att klä av sig/upp sig eller vice versa.

De flesta tjejer jag kände under min högstadie- och gymnasietid var oerhört osäkra på sig själva och sina kroppar, helt oberoende av vilka underkläder de valde att ha på sig.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Var skrev jag att hon ville ha push up i skolan? Självklart har man inte push up i skolan utan när man vill vara fin. Man klär ju knappast upp sig för att gå till skolan. Men ni kanske aldrig var eller ville vara fina i din naturklass? Jag tror att du behöver komma ner på jorden lite. Vi som inte gick natur har också hjärnor trots att vi inte har något behov av att berätta för allt och alla så fort tillfälle ges att vi är så smarta och har så lång utbildning. Det är ganska lustig, min syster gick natur och hon resonerar precis som du. Är man snygg har man ingen hjärna utan är dum och blond. Ännu märkligare blir det att jag och min syster växte upp tillsammans så vad ska vi hitta på för ursäkt till att jag redan som tonåring vågade vara stolt över både min kropp och min knopp?

Men jag har ju inte skrivit nåt om att du inte skulle vara stolt över ditt intellekt! Du, och bara du, har skrivit att pushup skulle innebära att man är korkad och blond. För övrigt går det utmärkt att vara stolt över sin kropp, utan att det måste innebära en pushup. Man kan ju t ex vara stolt över vad kroppen kan åstadkomma, t ex att man är bra i friidrott eller volleyboll. Man måste inte vara stolt över vissa kroppsdelars storlek.

Jag är inte din syster, vänligen tillskriv inte mig hennes åsikter, när jag Inte har skrivit nått det hållet. I min gymnasieklass var det inte viktigt att ha stora bröst, och när vi ville göra oss fina gjorde vi inte det med hjälp av en pushup, det finns ju olika skönhetsideal. Det förhärskande idealet i vår klass innebar inte stora bröst. Skönhet var öht inte särskilt viktigt, det var mycket viktigare att vara bra på fysik och kemi. Det innebar inte att vi var smarta och att andra var dumma, bara att det var viktigt. Ungefär som pushup i andra klasser troligtvis inte berodde på att de tjejerna hade större bröst, bara på att bröst var viktigt. Och det var det inte i min klass.

Som sagt, vad som är viktigt bestäms av miljön, det har inget med intelligens, hårfärg, eller bröststorlek att göra. Din syster kanske tycker annorlunda, men jag är inte din syster. Jag har inte, upprepar INTE, skrivit att om man är snygg så har man ingen hjärna. Du har skrivit det, inte jag. Och japp, visst fanns det snygga tjejer även i naturklasserna, men beroende på skönhetsideal är det ju i vissa miljöer fullt möjligt att vara snygg även utan pushup.
 
Senast ändrad:
Sv: när barnen växer och utvecklas

Men ditt resonemang verkar ju förutsätta att det endast finns ett sätt att vara snygg på, nämligen i push up med urringad klänning, och de som vill/lyckas med det är de som är stolta över sin kropp.

Varför skulle man inte kunna vara minst lika stolt över sin kropp när man utför en idrottsprestation? Eller när man klär sig enkelt i jeans och tröja och känner sig skitsnygg i det? Eller när man inte känner sig särskilt snygg men duger fint ändå? Eller något annat?

Jag har verkligen inte intrycket att det generellt sett är de tjejer som redan i tonåren tycker sig behöva push up för att urringningen ska komma till sin rätt som är stoltast och starkast? För min del kan man lika gärna fråga sig varför de känner att de behöver visa upp sig på just det viset.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Kl
Ameo, du verkar vara en klok person. Det är väl bara att fråga dottern? Säga något i stil med att när brösten växer kan det vara skönt med stöd när man tränar, säg till om och när du vill ha hjälp att handla.

Det behöver väl inte vara svårare än så?
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Jag ber om ursäkt. Jag har hela livet fått höra att eftersom jag ser bra ut så är jag också blåst för man kan inte vara både och. Det var ingen som brydde sig om mina betyg trots att de många gånger var bättre än min systers men eftersom hon inte var vacker så var hon ju smart i de flestas värld och tyvärr var det i den världen jag rörde mig i.
Ju mer min sjukdom tar ifrån mig mitt intellekt desto viktigare har det blivit att klamra sig fast vid det. Därför snurrar jag till det mer än lovligt ibland.
Tillfället med pusch up bh´n på min dotter var vid ett tillfälle då hon hade fått en fin klänning som hon inte fyllde upp och den modellen krävde det för att sitta snyggt. Hon blev glad när en push up kunde lösa hennes lilla problem.
Som sagt, du är inte min syster och jag ber om ursäkt ännu en gång.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Jag hade i aktuell ålder tyckt att just de sakerna höjer pinsamheten. Sportigt och praktiskt, kunde möjligen sänka pinsamheten, däremot.

Men vad menar du med att stöd behövs? Behövs för att det inte ska göra ont? Eller av något annat, för mig okänt, skäl?

Förmodligen menar jag, (läste inte om min post) att stöd av en förälder kan behövas för vissa flickor för att komma iväg och köpa BH. Vissa poster ovan säger bara rakt av att flickorna skaffar själva när det är dags. Jag skulle då inte gjort det så jag tycker att om brösten börjar bli större är det läge för förälder att fråga och hjälpa. Jag tror det är väldigt individuellt.

Om du menar att jag tycker stöd behövs för bysten vid en viss storlek så skrev jag väldigt tydligt att jag tog den bedömningen helt subjektivt efter att jag själv behövde vid ca storlek B-kupa, till vardags o idrott. Om det är en stillasittande tös som inte gillar att leka och springa till vardags och inte idrottar, eller den inte rör sig och är obehaglig så kan man väl strunta i det.

Tja jag har alltid tyckt att fina kläder är roligare att köpa än fula, men alla är väl olika. Sportigt och praktiskt är inte nödvänigtvis motsatsen till fina o kul (sa kvinnan med Stay in place i rosa och lila och som alltid annars har bygel minimizer BH som hon kan jogga o rida i om det kniper, om än i svart.).

Tycker bara det är synd om en aktiv flicka slutar springa och leka för att bysten gör ont men hon är för ung för att komma på att en BH är lösningen.
 
Senast ändrad:
Sv: när barnen växer och utvecklas

Jag tycker BH kan vara aktuellt när man kan se brösten genom en tröja. Dvs att man kan urskilja bröstvårtan genom tröjan.
Tycker inte främmande människor ska kunna se hur ens barns bröst i princip ser ut.

Mina bröstvårtor syns rakt igenom tröja och BH så det skälet hade jag inte ens reflekterat över. Däremot när brösten börjar gå över D storlek och barnet har en lös t-shirt och ingen BH blir det kanske lite konstigt.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Ja, det kan göra ont utan bh, även om man har små bröst. Jag hade som sagt A-kupa till i 20-årsåldern men behövde ändå bh för annars gjorde det ont. Så vill jag minnas att det var ända sedan brösten började växa.

Dessutom så fick jag skavsår på bröstvårtorna under vissa kläder när jag var runt 12, jag fick undvika dem men en BH hade nog löst problemet. Det gjorde riktigt ont, hu.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Det har jag väl inte förnekat? Jag har bara undrat hur det skulle kunna finnas något behov av bh om det inte gör ont eller är obehagligt. En del inlägg i tråden verkar antyda att det finns andra behov också, och jag fattar inte vilka.

Eftersom typ ingen i min årgång hade bh i ungdomen överhuvudtaget, tror jag inte att det vanliga är att man får ont när man sportar om man har små bröst.

Lustigt eftersom du svarade ett av mina inlägg med frågan om stöd. Då har du inte läst dem. Jag skrev extremt tydligt att det enligt forskning snarare var skadligt för bindväven än bra att ha BH utan att det behövdes pga obehag/stor byst. (jag tillade att jag trodde att gränsen gick vid B-kupa eftersom jag själv behövde en där. Slutade springa i onödan men kom inte riktigt på lösningen själv.)

(Åh btw jag skrev också att "skadligt" i så fall självklart inte är skadligt på riktigt utan bara handlar om utseende/bekvämlighet längre fram.)
 
Senast ändrad:
Sv: när barnen växer och utvecklas

Ja, att det är olika i olika miljöer vad som är viktigt och vad som ger status. Det var alltså inte pga personlig olikhet som jag inte ville ha pushup som tonåring, utan för att jag sm tonåring var i en miljö där stora bröst, fin bh och snygg urringning i klänningen varken var viktigt eller gav status. Istället var det andra saker som ansågs viktiga och gav status, t ex ha bra på fysikprovet. Det är ganska typiskt för naturklasser, det fanns ingen tjej i någon av fem parallellklasser som framhävde sin kropp på det sätt som beskrevs. Förklaringen till ointresset för pushup är alltså inte "alla är vi olika", dvs personlig olikhet, utan att olika miljöer är olika. Bla genom sättet de gör kön. Det innebär inte att man inte gjorde kön i naturklasserna, men man gjorde det inte genom att framhäva sina bröst, det finns ju olika sätt, såklart.

Jag kanske ska tillägga att detta med olikheter i hur man gör kön och vad som är viktigt och ger status i olika miljöer inte är något jag hittat på, det finns en massa forskning som visar det också, t ex Fanny Ambjörnssons avhandling En klass för sig, som handlar just om gymnasieungdomar.

Fast det är ju att ha ett problem med kön om man tycker bröst är jättepinsamt. De tillhör ju ens kön och borde snarare i en helt jämlik miljö kännas naturligt att skaffa de kläder man behöver i en stil man uppskattar. Spelar roll om man tycker bäst om push up eller sportBH.
 
Senast ändrad:
Sv: när barnen växer och utvecklas

Tja jag har alltid tyckt att fina kläder är roligare att köpa än fula, men alla är väl olika. Sportigt och praktiskt är inte nödvänigtvis motsatsen till fina o kul

Tycker bara det är synd om en aktiv flicka slutar springa och leka för att bysten gör ont men hon är för ung för att komma på att en BH är lösningen.

Fina kläder är för mig först och främst kläder som jag känner mig som mig själv i, och då var definitivt "sportigt och praktiskt" närmare 'mig' än "sött med bygel" under tonårstiden.

Finheten kan som jag ser det ta sig många former.

Håller verkligen med om att det vore synd om tjejen blev stillasittande och mindre lekfull pga bysten!

(Begreppsförvirring kring stöd här, inser jag: stöd i bh-butiken eller stöd för bysten?)

Jag skrev extremt tydligt att det enligt forskning snarare var skadligt för bindväven än bra att ha BH utan att det behövdes pga obehag/stor byst.

Det var väl det som för mig blev otydligt. Visar studier att bindväven skadas? Om så, spelar det någon roll och i så fall vilken?

Fast det är ju att ha ett problem med kön om man tycker bröst är jättepinsamt. De tillhör ju ens kön och borde snarare i en helt jämlik miljö kännas naturligt att skaffa de kläder man behöver i en stil man uppskattar. Spelar roll om man tycker bäst om push up eller sportBH.

Den sortens problem är väl väldigt vanliga i det åldersspann vi talar om? Jag tror inte att det enbart gäller tjejer, men jag har bättre inblick i det när det gäller tjejer, tror jag. Det är möjligt att det skulle vara annorlunda i en jämlik miljö, men någon sådan erbjöds inte mig när jag gick i högstadiet. Jag kan knappt ens komma på något exempel på någon jämlik miljö, i alla fall ingen som omfattar mer än en handfull (noggrant utvalda) personer.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Fast det är ju att ha ett problem med kön om man tycker bröst är jättepinsamt. De tillhör ju ens kön och borde snarare i en helt jämlik miljö kännas naturligt att skaffa de kläder man behöver i en stil man uppskattar. Spelar roll om man tycker bäst om push up eller sportBH.

Notera att jag inte skrev att miljön var jämlik, jag skrev att vi gjorde kön på andra sätt än att framhäva bröst. Jag tyckte inte bröst var pinsamt, däremot hade jag tyckt det var pinsamt att gå och handla bh med mamma, framförallt om hon hade haft synpunkter på att jag borde skaffa pushup, ha bygel-bh och klä mig mer åtsittande och urringat så att brösten syntes ordenligt. Det kändes för mig rätt privat, inget jag ville diskutera med min mamma, utan om något med kompisar, i så fall.

Jag skaffade en bh när jag själv ville ha en,och då köpte jag den på egen hand, såvitt jag minns. Jag hade ingen som helst lust att ha min mamma som främsta samtalspartner i hur man bäst klär upp sig för att se fin ut.

Och som sagt, i den miljö jag var, så var bröst och utseende inte jätteviktigt. Det var liksom inget jag gick och funderade särskilt mycket på. Alla tonårstjejer är ju inte per automatik jättefokuserade på utseende och killar, det är ju olika i olika miljöer. I min klass var fokus rätt mycket på skolarbetet, vilket jag tror är rätt vanligt i naturklasser.

Sen tror jag det inte är särskilt ovanligt att det tar lite tid innan man är bekväm i sitt nya utseende när kroppen ändrar form på kort tid, och kanske inte vill framhäva förändringarna det första man gör. Först vill man vänja sig själv, sen vill man visa upp det. Ungefär som att många inte accentuerar gravidmagen med sin klädsel det första som händer så fort den börjar synas det minsta.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Jag började nog i nian och det var nog mer "för att man skulle ha" BH än något annat, för inte behövdes det för stödet förrens nu när jag är + 30 och de fått en växchock och gått upp flera storlekar. Jag har alltid haft små bröst tills nu.
MEN jag borde nog ha haft någon slags sportopp just när de VÄXTE I BÖRJAN för det var då de gjorde ont och och jag fick skav på bröstvårtorna! Så sporttopp i början av tonåren och Mellan 15 och 30 år hade jag nog klarat mig utan bh förrutom vid ridning om det inte hade varit för modet/socialt tryck.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Det var väl det som för mig blev otydligt. Visar studier att bindväven skadas? Om så, spelar det någon roll och i så fall vilken?

Nope det spelar ingen roll egentligen, men folk brukar ibland prata om fast byst, i motsats till hängig, och att det är något eftersträvansvärt. Har väl kanske ingen praktiskt betydelse.

Det var en del protester mot forskaren som ansågs vara en läskig, ofeministisk gubbe och inte borde forska på byst, men i alla fall. Av någon orsak hade han forskat på bröstutveckling (och en artikel gör egentligen inget slutgiltigt svar) och kommit fram till att bystens bindväv utvecklades bättre om man inte började använda BH innan det "behövdes". Gränsen för "behövdes" gissar jag på sammanfaller med "obekvämt utan". (Å andra sidan har jag också för mig att när BH väl behövdes så behövdes den också, dvs vid det laget skadades bysten mer av att inte ha BH än av att använda det. Om man ny bryr sig som sagt.)

Kort sagt så hjälper det i alla fall inte bystens framtida utseende om man alltid har BH till sina sockertoppar. Snarare det motsatta. (det lät på ts som att hon funderade på att lansera BH extra tidigt för döttrarna pga sin släkts tendens till stor byst).

Btw tycker jag bygel är fruktansvärt praktiskt! Jag kan inte springa i en vanlig BH utan bygel. (Kan inte använda kupsportbh heller utan att det gör ont (de jag testat har inte haft bygel), kör på för liten limpformig sportbh). Praktisk är för mig inte en motsats till söt, jag kombinerar helst så att jag får en söt och praktisk BH. Det gjorde jag även som tonåring.
 
Senast ändrad:
Sv: när barnen växer och utvecklas

Tja, jag fick fyra BH av mamma i trist beige, de enda som gick att ha var de två limpformiga sporttopparna (trekantsbh i bomull höll ingenting uppe när man sprang, mamma har A-kupa...), när gudmor hade puffat på henne . Och det var verkligen dags. Urtrist, pinsamt, fruktansvärt bekvämt, men limpformigt även till vardags.

Jag hade inte pengar att själv köpa dyra BH i den åldern. Och hade inte en tanke på att man ens kunde göra det.

Jag köpte sedan med gudmor en söt prickig bygelBH som var jättebekväm och var så glad. (och när mamma fattat galoppen fick jag en av henne i ett påskägg också) Över BH hade jag som alla andra en lös t-shirt och ett par jeans. Jag jagade inte pojkar, jag hade byst som verkligen inte behövde pushas, jag visade inte bysten på fester. Ingen såg BHn utom möjligen i gymnastikens omklädningsrum. Jag gillade ändå att den var söt o bekväm istället för fulbeige och till råga på allt delade upp bysten i två toppar istället för en limpa.

Du pratar om prov i matte och pluggklass... Tror en stor skillnad mellan dig och mig är att du verkat ha traskat iväg och köpt din första BH när du gick i gymnasiet på naturprogrammet. Jag fick min första när jag knappt ens börjat högstadiet...
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Nej, det var i högstadiet, inte gymnasiet. Men bh till vardags hade jag långt senare, tyckte det var obekvämt med bh. Men jag minns inte att mamma var särskilt involverad, utöver att betala för den.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

(det lät på ts som att hon funderade på att lansera BH extra tidigt för döttrarna pga sin släkts tendens till stor byst).
inte extra tidigt, det finns det ingen anledning till
men jag vill inte vänta för länge heller, så att vävnaden hinner börja ta skada innan man börjar, så som det blev för mig.
Jag kan än idag inte begripa varför jag inte började ha BH förrän i sena tonåren, när jag redan på högstadiet hade ganska stor byst. VARFÖR var det ingen som sa något? Varför hintade varken min mamma eller någon av mina kompisar om att det kanske kunde vara bra/skönt/praktiskt att använda BH, åtminstone vid ridning och gympa? Och varför insåg jag inte själv att jag borde ha BH? :eek:

Jag vill helt enkelt inte att det ska bli lika fel för mina döttrar som det blev för mig.
Sen tror och hoppas jag att jag har tillräckligt öppen kontakt med dem för att vi ska kunna gå och titta på BH tillsammans när den dagen kommer. Jag vet ju själv så väl hur viktigt det är med en BH som sitter bra och vilken skillnad det är på BHar som sitter perfekt och såna "man kan leva med".
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Sen tror och hoppas jag att jag har tillräckligt öppen kontakt med dem för att vi ska kunna gå och titta på BH tillsammans när den dagen kommer.

Jag ser det inte som att det är vad det handlar om, utan mer att man delar olika saker med olika personer. Så sett är inte ett bh-inköp ett bättre tecken på öppen närhet än många andra saker, tycker jag. Modefrågor för tonåringar är inget där jag ser just mammor som de bästa rådgivarna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 402
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp