Bukefalos 28 år!

när barnen växer och utvecklas

Sv: när barnen växer och utvecklas

Som jag minns det för egen del var det ganska odramatiskt när jag började använda BH. Runt 11-12 års ålder började jag använda en mjuk bhtop, min mor föreslog att jag skulle köpa två i samband med att vi var och shoppade lite andra kläder för de såldes i samma butik.
Jag tyckte det var väldigt skönt att ha dem, de skyddade från skav av tröjor och gav lite stöd åt ömma bröst i växtstarten.

När jag var 13 år frågade mor lika odramatiskt, i samband med en shoppingrunda, om jag kände att jag ville prova en riktig BH. Vi plockade ut några olika och det slutade med att jag köpte en enklare modell, tror det var B-kupa.
Jag vet att mamma påminde/uppmuntrade mig att använda den i början (jag tyckte det kändes ovant, såklart) men tog aldrig illa vid mig för den sakens skull. Jag tycker min mamma "skötte" det snyggt, det behöver inte vara så komplicerat :)
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Jag ser det inte som att det är vad det handlar om, utan mer att man delar olika saker med olika personer. Så sett är inte ett bh-inköp ett bättre tecken på öppen närhet än många andra saker, tycker jag. Modefrågor för tonåringar är inget där jag ser just mammor som de bästa rådgivarna.
Nej, mode är jag helt värdelös på. Däremot kanske man kan vara en väldigt bra rådgivare vad gäller passform, så man slipper lägga en halv förmögenhet på något som inte sitter bra.
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

:D Vi ligger verkligen lika med våra barn! Jag funderar på samma sak nämligen, dottern spelar fotboll, börjar få lite former och jag funderar på när man ska sätta på en sport BH, men vi ska nog börja titta efter det ialla fall.

Ja är det fotboll som gäller så ska hon ha en sportbehå när hon fått former eftersom ett av momenten är nedtagning med bröstet och det gör onödigt ont för brösten utan sportbehå och gör att man inte vågar/gör det sämre och tappar bollen. Har hon en manlig tränare så kanske han inte ens vill påtala detta eftersom det kan bli fel...
 
Sv: när barnen växer och utvecklas

Ja är det fotboll som gäller så ska hon ha en sportbehå när hon fått former eftersom ett av momenten är nedtagning med bröstet och det gör onödigt ont för brösten utan sportbehå och gör att man inte vågar/gör det sämre och tappar bollen. Har hon en manlig tränare så kanske han inte ens vill påtala detta eftersom det kan bli fel...

Ja det är just det jag funderar på, de har två manliga tränare och en kvinnlig, men ingen av dem är särskilt bra på just de här frågorna, sen är de underbara fotbollstränare. Men jag ska nog ta med henne och prova ut en sportbehå åt henne innan sommaruppehållet är över.
 
OBS nu känner jag mig gräsligt dum, HUR kunde en så gammal tråd dyka upp högst upp på sidan för mig? Jag kollade inte datum och trodde den var ganska ny :D:rofl::banghead:

Nu har säkert flickorna den här tråden handlar om full koll på när de vill ha bh och vilken sort... :o:D

Så vi glömmer mitt svar.
 
Min äldsta (som ju är tolv år nu och ganska tidigt utvecklad) fick börja med små toppar när hon kände att tröjan skavde och gick efter kanske ett år över på sport-BH vid fysiskt aktivitet och "vanlig" BH övrig tid. Vi pratade innan om när en BH kan behövas och varför och hon sade själv till när hon upplevde att topparna inte längre räckte till utan att hon ville ha mer stöd.
 
Fast det gör väl inget att just den här tråden fortsätter leva. Den är nog ständigt aktuell eftersom andras döttrar än mina också kommer behöva ha BH vad det lider.

Här används numera alltid sporttoppar vid träning, båda tjejerna. Till vardags används några minitoppar för syns skull, eller inget alls.
Sen har jag börjat hoppas på att de har ärvt lite bröststorleksgener från pappans håll, eftersom farmor och faster tillhörde den mindre varianten.
Ingen blir gladare än jag om de slipper släpa runt på alla de kilo som jag bär runt på, inpackade i en BH.
 
  • Gilla
Reactions: via
Åh, det här är så svårt!

Äldsta bonusdottern är 9 och har inte minsta antydan till bröst. Men hon vill mer än något ha bh. Antar att hon ser de äldre tjejerna ha det.

Kompromissen har blivit typ sport-bh av väldigt enkel modell men hela mitt jag skriker NEJ! Nu har hon fått sådana av sin mamma så jag kan ju inte göra så mycket.

Men vad tragiskt det känns på så många sätt att se småflickor i bh eller liknande när det inte ens nästan finns ett behov...
 
Åh, det här är så svårt!

Äldsta bonusdottern är 9 och har inte minsta antydan till bröst. Men hon vill mer än något ha bh. Antar att hon ser de äldre tjejerna ha det.

Kompromissen har blivit typ sport-bh av väldigt enkel modell men hela mitt jag skriker NEJ! Nu har hon fått sådana av sin mamma så jag kan ju inte göra så mycket.

Men vad tragiskt det känns på så många sätt att se småflickor i bh eller liknande när det inte ens nästan finns ett behov...

Fast det behöver inte alls vara fel. För vissa blir bröstvårtorna enormt känsliga i förpuberteten och det kan göra riktigt ont när de skaver emot tröjan även om det inte finns någon antydan till bröst. Det finns så enormt många fina toppar för barn i den åldern så en riktig bh är ju lite överdrivet men en enkel topp kan göra livet betydligt mycket enklare och mindre smärtsamt. Jag hade i ditt ställe funderat på varför hela ditt jag skriker nej. Vad är det som gör att du inte vill att hon ska ha en enkel topp?
 
Åh, det här är så svårt!

Äldsta bonusdottern är 9 och har inte minsta antydan till bröst. Men hon vill mer än något ha bh. Antar att hon ser de äldre tjejerna ha det.

Kompromissen har blivit typ sport-bh av väldigt enkel modell men hela mitt jag skriker NEJ! Nu har hon fått sådana av sin mamma så jag kan ju inte göra så mycket.

Men vad tragiskt det känns på så många sätt att se småflickor i bh eller liknande när det inte ens nästan finns ett behov...
Varför vill hon ha det? För att få bli vuxen?
 
Åh, det här är så svårt!

Äldsta bonusdottern är 9 och har inte minsta antydan till bröst. Men hon vill mer än något ha bh. Antar att hon ser de äldre tjejerna ha det.

Kompromissen har blivit typ sport-bh av väldigt enkel modell men hela mitt jag skriker NEJ! Nu har hon fått sådana av sin mamma så jag kan ju inte göra så mycket.

Men vad tragiskt det känns på så många sätt att se småflickor i bh eller liknande när det inte ens nästan finns ett behov...
Jag förstår inte varför? Jag använde det som liten, ungefär den åldern, och blev nog ganska normal :p försökte sminka mig i 1 klass, avskyr smink idag. Jag tror att iom att mina föräldrar lät mig höllas försvann spänningen och jag hoppas att jag agerar likadant.
 
Fast det behöver inte alls vara fel. För vissa blir bröstvårtorna enormt känsliga i förpuberteten och det kan göra riktigt ont när de skaver emot tröjan även om det inte finns någon antydan till bröst. Det finns så enormt många fina toppar för barn i den åldern så en riktig bh är ju lite överdrivet men en enkel topp kan göra livet betydligt mycket enklare och mindre smärtsamt. Jag hade i ditt ställe funderat på varför hela ditt jag skriker nej. Vad är det som gör att du inte vill att hon ska ha en enkel topp?

+ @stjarnhimmel och @Amha

Jag antar att jag tycker det känns fel eftersom hon på alla sätt är ett barn. Ett barn utan bröst som inte på något sätt ska sexualiseras eller på andra sätt göras mer vuxen än hon är. Det handlar inte om att hennes bröstvårtor är känsliga eller liknande utan för att "man ska", och ingen ska få se brösten.

Och sedan är det i min värld stor skillnad på att vara 9 och 11. Är man 9 så är man ett barn, medan en 11-åring troligen är på väg in i puberteten.
 
+ @stjarnhimmel och @Amha

Jag antar att jag tycker det känns fel eftersom hon på alla sätt är ett barn. Ett barn utan bröst som inte på något sätt ska sexualiseras eller på andra sätt göras mer vuxen än hon är. Det handlar inte om att hennes bröstvårtor är känsliga eller liknande utan för att "man ska", och ingen ska få se brösten.

Och sedan är det i min värld stor skillnad på att vara 9 och 11. Är man 9 så är man ett barn, medan en 11-åring troligen är på väg in i puberteten.

I dotterns klass började "alla" tjejerna ha top i 3:an, 4:an någonting. Mjuka, enkla saker. Min dotter fick också det, ser väl inget större problem med det egentligen, för egen del. Det ligger inget sexuellt i det hela, inte för dottern i alla fall, att man ska vilja vara vuxen i den bemärkelsen. Det var nog mer en "innegrej". Nu går dottern i sexan, och "alla" tjejer använder BH, så då vill hon också göra det såklart, även om det inte finns något än att lägga i den än. Det är faktiskt helt ok för mig. Ingen av tjejerna klär sig utmanande (än) och utnyttjar kläderna till att ge någon skenbild av sig själv. Det är det viktigaste för mig. Men vill hon ha BH bara för att hänga med de andra så står inte jag i vägen.
 
I dotterns klass började "alla" tjejerna ha top i 3:an, 4:an någonting. Mjuka, enkla saker. Min dotter fick också det, ser väl inget större problem med det egentligen, för egen del. Det ligger inget sexuellt i det hela, inte för dottern i alla fall, att man ska vilja vara vuxen i den bemärkelsen. Det var nog mer en "innegrej". Nu går dottern i sexan, och "alla" tjejer använder BH, så då vill hon också göra det såklart, även om det inte finns något än att lägga i den än. Det är faktiskt helt ok för mig. Ingen av tjejerna klär sig utmanande (än) och utnyttjar kläderna till att ge någon skenbild av sig själv. Det är det viktigaste för mig. Men vill hon ha BH bara för att hänga med de andra så står inte jag i vägen.

Jag står inte heller i vägen, men jag tycker det känns knepigt. Det handlar om hur vuxenlivet kryper allt längre ner i åldrarna och hur barn blir medvetna om sina kroppar på ett sätt jag inte tycker om.

I övrigt har vi helt okomplicerade samtal om livet, kroppen och känslor så jag tycker att jag är bra på att hantera det mesta som kommer upp. Men just det här att barn känner ett behov av att vara vuxna, och att det krypit så långt ner i åldrarna har jag svårt för!
 
Jag står inte heller i vägen, men jag tycker det känns knepigt. Det handlar om hur vuxenlivet kryper allt längre ner i åldrarna och hur barn blir medvetna om sina kroppar på ett sätt jag inte tycker om.

I övrigt har vi helt okomplicerade samtal om livet, kroppen och känslor så jag tycker att jag är bra på att hantera det mesta som kommer upp. Men just det här att barn känner ett behov av att vara vuxna, och att det krypit så långt ner i åldrarna har jag svårt för!

Jag håller med dig helt och hållet!

Jag var motsträvig till att mina döttrar skulle kliva in i vuxenvärlden med BH och stringtrosor och allsköns sånt som jag tycker att en outvecklad 11-åring är fel målgrupp för. Jag tror och hoppas att det gav dom lite perspektiv och att man faktiskt inte behöver hänga med i hetsen för att duga. Idag är de vuxna med gott självförtroende och så långt ifrån ytlighet som det bara går. Jag vet inte om det var pga dessa diskussioner men jag tror att det spelat roll att vi pratat mycket om att man inte behöver vara som alla andra, det går bra att köra sitt race också.
 
  • Gilla
Reactions: via

Liknande trådar

Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 398
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp