När barnet inte kan bo hemma?

Har du erfarenhet av Autister?
De är inte korkade alls utan söker bara enklaste vägen till eget nöje och välbehag.
Andra bryr de sig inte om, de får klara sig själva.
Det där är bara ren osanning.

Empatisk förmåga saknas inte vid autism. Däremot finns det brister i socialt samspel, interaktion och kommunikation som leder till ett beteende som inte är i linje med vad som förväntas. Därför kan det av andra tolkas som att t.ex. empati inte finns eller att olika avsikter uttrycks i beteenden - för att hos en annan människa hade den typen av sociala uttryck och intentioner vanligtvis hängt ihop.
 
Men herregud!! Alla med en rimlig kombination av allmänbildning, hjärna och empati förstår ju att @Inte_Ung ( påhejad av @Korven ) har helt fel i detta.
Osmakligt är vad det är.

Nu ska vi se om @Inte_Ung s (mycket väl medvetet) extremt provocerande inlägg får allt att kretsa kring henne igen. Det är hon som inte bryr sig om andra, åtminstone visar hon här noll empati varken för TS eller alla autister som händer här på buke.
 
Jag tror att han klarar av det.
Orsaken till det är beskrivningen av honom som manipulativ.
Om man kan manipulera så kan man uppföra sig väl om det finns egen vinning i det.

Har du erfarenhet av Autister?
De är inte korkade alls utan söker bara enklaste vägen till eget nöje och välbehag.
Andra bryr de sig inte om, de får klara sig själva.
Men då så borde du ju kunna förklara vad som behövs för pojken i trådstarten.
Eller tror du att han har andra problem också?

Du balanserar på en väldigt tunn tråd här. Du har uppenbarligen ingen som helst aning om vad du pratar om, så jag råder dig att lägga ner innan du gör ordentlig skada.

Alla är individer och fungerar olika. Bara för att jag har levt i 33 år med autism betyder inte det att jag vet hur någon annan fungerar. Det är inte så svartvitt som du försöker få det att se ut.
 
Det går att lära sig att bry sig om andra.
Men då så uppför man sig inte som ynglingen i trådstarten.
Det finns grader på allt.

Jag tänker inte kapa tråden med för TS irrelevanta diskussioner om diagnoskriterier och barns utveckling av empatisk förmåga. Det är mycket farligt att utifrån egna erfarenheter uttala sig dömande om en hel grupp. Diagnoskriterierna för autism finns på nätet och utvecklingen av empatisk förmåga är också ett spännande ämne.

Nu hoppas jag att dem här viktiga tråden kan få komma tillbaka på rätt spår igen. Jag ber om ursäkt för avstickare och hoppas att TS kan hitta råd och stöd i inlägg från användare med mer konkret och praktisk kunskap än det jag har.
 
Jag har tyvärr mycket dålig erfarenhet av ett antal Autister på alldeles för nära håll.
Men övertyga mig gärna om motsatsen.
Övning i att behandla andra väl fungerar.
Men det måste ju finnas en egen vilja till det.
Om man inte spontant förstår hur andra uppfattar och känner så kan man inte ta hänsyn till hur andra påverkas. Det är inte samma som att inte bry sig eller att sätta sig själv först. Får man lära sig hur andra påverkas och reagerar på saker så kan man väga in det på så sätt att mer hänsyn kan tas.
Att ha dålig förmåga till mentalisering/theory of mind är inte det samma som att inte ha vilja till att förstå andra.

(Sen kan det så klart finnas individer med autism som är ego, likaväl som det finns andra som är det. Men det är inget som kommer av eller hänger ihop med autismen.)
 
TS - jag tycker att du ska göra vad du kan för att få hjälp utifrån. Han tycks ju behöva nån slags omvårdnad som ni inte kan ge honom.

De få helger han är borta är det som hela familjen fungerar igen. Småsyskonen umgås, speciellt den ena orkar inte med allt bråk utan stänger in sig på rummet konstant. Vi vuxna orkar prata med varandra igen och umgås. Man man mysa utan att det blir bråk och alla umgås. Det är som att all stress försvinner. Och det är hemskt att säga. Just nu går vi i familjebehandling jag sambon och sonen vid separata tillfällen.

Kanske, men då en närstående arbetar där blir det komplicerat i denna kommunen.
Tyvärr brukar kan också blir värre när han varit borta ett tag

Det låter konstigt men du behöver så klart inte förklara. Men går det verkligen inte att komma runt, eller helt enkelt strunta i den där närstående? Ni behöver lite paus ibland så att ni får andas. Om inte annat för att orka lösa den här situationen på ett hållbart sätt.
Jag vet så klart inte vad som är rätt för er men det är min spontana tanke.
 
Man måste vara 16 för stödboende, men det kanske han snart är? Man får heller inte ha för stora problem om jag förstår det hela rätt. Annars är det särskilt boende som gäller, men frågan är om han kategoriserar sig för det.

Oj, jag hade för mig att man iaf behövde vara 18.
TS - jag tycker att du ska göra vad du kan för att få hjälp utifrån. Han tycks ju behöva nån slags omvårdnad som ni inte kan ge honom.





Det låter konstigt men du behöver så klart inte förklara. Men går det verkligen inte att komma runt, eller helt enkelt strunta i den där närstående? Ni behöver lite paus ibland så att ni får andas. Om inte annat för att orka lösa den här situationen på ett hållbart sätt.
Jag vet så klart inte vad som är rätt för er men det är min spontana tanke.

Tack

Ja när denna närstående är jag själv så blir det lite svårt att strunta i det. Jag kan inte ha honom på jobbet.

Ja han behöver enormt mycket stöd just nu. Som vi inte kan ge, saker som att bara komma upp eller göra en läxa tar timmar. Och i hans fall så kan han fullfölja, han vill helt enkelt inte just nu.
 
Tack

Ja när denna närstående är jag själv så blir det lite svårt att strunta i det. Jag kan inte ha honom på jobbet.

Ja han behöver enormt mycket stöd just nu. Som vi inte kan ge, saker som att bara komma upp eller göra en läxa tar timmar. Och i hans fall så kan han fullfölja, han vill helt enkelt inte just nu.

Jag menar att skaffa nån slags avlastning så att han kommer iväg någonstans med en viss regelbundenhet. Så att ni får en chans att andas ut lite. Ni har ju redan kontakt med soc..
 
Jag menar att skaffa nån slags avlastning så att han kommer iväg någonstans med en viss regelbundenhet. Så att ni får en chans att andas ut lite. Ni har ju redan kontakt med soc..
Frågan är om det inte blir värre, är han borta en helg blir det ett rent helvete efteråt. Varje gång.
 
Men det kan också vara det uppvaknande som han behöver.
Om man uppför sig illa så får man inte vara kvar.
@Emine hos er så känner han sig säker, typ de måste ta hand om mig oavsett hur jag beter mig.
Det kommer inte att bli bra i längden.
Konsekvens av dåligt uppförande är vad som måste till.
Han måste förlora på att uppföra sig illa och vinna på att uppföra sig väl.

Har du någon annan erfarenhet av Autister än din son?

Ja jag har erfarenhet av Autister såväl utbildningsmässigt som yrkesmässigt. Men är absolut ingen expert, hos sonen ser jag dock något annat också jag inte kan sätta fingret på.

Konsekvenser fungerar inte alls på honom och har aldrig gjort. Han kan helt enkelt inte se sambandet hur enkelt det än kan verka. I nuläget är allt oavsett vad alltid någon annans fel.
De flesta autister trivs med en struktur, att veta vad som skall hända och när man skall bryta. Såna saker, men i det har sonen inte alls stämt. Oavsett om han gjort ett schema själv, eller tex ställt ett äggur som påminnelse för något. Han välkomnar inte alls strukturen utan skiter helt enkelt i den. Allt är till för att brytas.

Om vi ponerar att jag skulle kastat ut honom idag med orden ”du får inte bo här mer, för du bara bråkar och förstör”, hade han inte begripit något alls. Utan enbart argumenterat emot, i timmar. Med totalt orimliga argument som inte ens haft med saken att göra.

Dock vill han är härifrån och till sin pappa, eftersom man får göra som man vill där (när han hälsar på över dagen). Han kan inte se att han enbart varit en gäst hos pappa.
Att det inte fungerar härhemma beror enligt honom enbart på oss, han är totalt oskyldig. 99 procent av gångerna handlar det om att han får för lite datatid och har spärrar på både mobil och dator för att få något alls gjort. Inte en tillstymmelse till förståelse för varför.
 
Frågan är om det inte blir värre, är han borta en helg blir det ett rent helvete efteråt. Varje gång.

Då behöver han nog permanent boende på annan plats om det går att ordna. Absolut inte med pappan och dennes sambo eftersom de helt klart bara eldar på det dåliga - säkert inte alls svårt då ett vanligt drag vid autism är en viss godtrogenhet, så han tänker nog inte kritiskt på vad som sägs utan går helt på känsloreaktion. Och där känslor är intensiva för en vanlig tonåring så är de typ det tredubbla hos en tonåring som dessutom är autistisk. Det låter som att han inte skulle träffa sin pappa alls egentligen, med tanke på det.

Det var ganska spänt i familjen när jag var i den åldern, och såhär i efterhand så var det iaf delvis ökande självständighet i kombination med känslighet mot intryck och minimal ork för att ha andra människor omkring som skapade en stor del av konflikterna. Jag kunde bli rätt elak och utmanande då, för att det blev total härdsmälta i hjärnan. Men speciellt utstuderat var det inte.

Att han är skärmberoende osv är förmodligen en undanflykt för att det är så mycket som skaver i verkliga livet. Det du säger att han skiter i rutiner osv låter mer som tecken på depression eller sk "autistic burnout" (ett fenomen det talas alltför lite om). Att man helt enkelt har slut på kraftreserverna, som från början är låga, kan göra att man inte orkar med något som helst som kräver initiativförmåga eller annat som hör till exekutiva funktioner. Utifrån kan det säkert se ut som nonchalans, men det ligger ofta så mycket mer bakom, som inte förbättras av dagliga konflikter.

I vilket fall som helst låter det som en ypperlig idé att få iväg honom till något annat boende. När ni är så trötta på varandra och spänningsnivån är som den är i hemmet så finns ingen vidare startpunkt för att vända trenden, men det vet ni såklart redan.

Gruppboende skulle jag inte rekommendera - det blir förmodligen för svårt att stå ut med andra brukare och deras egenheter. Dessutom kan omsättningen på personal försvåra, det är oftast bättre om man har samma ansikten omkring sig varje dag just pga det sociala krånglet. Jag tänker typ LSS-boende i egen lägenhet, med boendestöd/annan personal som är van vid den här typen av problematik? Finns det ens för så unga?
 
Ja jag har erfarenhet av Autister såväl utbildningsmässigt som yrkesmässigt. Men är absolut ingen expert, hos sonen ser jag dock något annat också jag inte kan sätta fingret på.

Konsekvenser fungerar inte alls på honom och har aldrig gjort. Han kan helt enkelt inte se sambandet hur enkelt det än kan verka. I nuläget är allt oavsett vad alltid någon annans fel.
De flesta autister trivs med en struktur, att veta vad som skall hända och när man skall bryta. Såna saker, men i det har sonen inte alls stämt. Oavsett om han gjort ett schema själv, eller tex ställt ett äggur som påminnelse för något. Han välkomnar inte alls strukturen utan skiter helt enkelt i den. Allt är till för att brytas.

Om vi ponerar att jag skulle kastat ut honom idag med orden ”du får inte bo här mer, för du bara bråkar och förstör”, hade han inte begripit något alls. Utan enbart argumenterat emot, i timmar. Med totalt orimliga argument som inte ens haft med saken att göra.

Dock vill han är härifrån och till sin pappa, eftersom man får göra som man vill där (när han hälsar på över dagen). Han kan inte se att han enbart varit en gäst hos pappa.
Att det inte fungerar härhemma beror enligt honom enbart på oss, han är totalt oskyldig. 99 procent av gångerna handlar det om att han får för lite datatid och har spärrar på både mobil och dator för att få något alls gjort. Inte en tillstymmelse till förståelse för varför.

Jag har inte några bra råd att ge dig,vill bara säga att jag förstår din uppgivenhet och förtvivlan❤️ Jag har varit i en liknande situation.Det tog lång tid men i vårt fall slutade det med en kort tid i familjehem där det inte fungerade och sedan Hvbhem. Jag hoppas ni får hjälp och hittar en lösning som kan fungera för hela familjen.
 
LSS, där finns kunskapen om hans diagnos. I LSS finns tio insatser man kan ansöka om. Först görs en personkretsbedömning, där man behöver ha läkarintyg om diagnos. Jag antar att ni har intyg på att han har en autismdiagnos och han kommer därför antagligen att bedömas för personkrets 1.

Sedan utreds om han har rätt till insatsen ni ansöker om. De insatser som finns i LSS är
  1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,
  2. biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del behovet av stöd inte täcks av beviljade assistanstimmar enligt 51 kap.socialförsäkringsbalken,
  3. ledsagarservice,
  4. biträde av kontaktperson,
  5. avlösarservice i hemmet,
  6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet,
  7. korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet i anslutning till skoldagen samt under lov,
  8. boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet,
  9. bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna,
  10. daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig
Första insatsen är regionen ansvarig för, medan kommunen är ansvarig för resterande. Det går att kombinera vissa av de olika insatserna, ex. 3, 4, 5 och 6. Allt ska bedömas utifrån sonens behov av stöd. Framhåll HANS behov, inte hur han "förstör" för övriga familjen, utan för att se honom och vad han behöver för att må och fungera bättre.
 
Ja han behöver enormt mycket stöd just nu. Som vi inte kan ge, saker som att bara komma upp eller göra en läxa tar timmar. Och i hans fall så kan han fullfölja, han vill helt enkelt inte just nu.
Går han i skolan eller är han hemmasitttare? Får han stöd i skolan eller klarar han godkänt?

Skulle det gå att ”välja” dina strider som man gör med mindre barn? T.ex. sluta tjata om läxor. Konsekvensen är kanske han inte blir godkänd. Då borde skolan gå in och stötta. Men vinsten blir att ni får ett mindre sak som orsakar bråk.

Finns andra krav ni kan släppa på bara för att familjen ska överleva?
 
Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form av trotsyndrom också. Syskonen är betydligt yngre än honom, inga diagnoser.



Det har varit stora problem med äldsta barnet flera år men först nu börjar det eskalera totalt och han drar verkligen all energi vi har.

Vi är totalt slutkörda och det är inte rätt mot småsyskonen heller då han gör allt för att provocera dem tills det blir vansinniga eller gråter. Båda har uttalat att de inte orkat bo med honom. Hela familjen är totalt dränerade på energi.



Sonen har sista åren gått från jobbig till totalt omöjlig. Förutom att han slår sina småsyskon och nästan tvångsmässigt stirrar på dem för att retas, tar deras saker osv så slår han även mig. Jag kan alltså inte längre säga till honom något eller hjälpa de mindre barnen från honom. Med sambon går det kanske lite lättare men jag börjar bli rädd att vara ensam med honom och det är skrik och kaos dagarna i ända.



Han sköter inte skolan utan är skärmberoende och gör annat. Och vad vi säger eller skolan spelar ingen roll. Han stjäl saker hemma, allt från godsaker till pengar. Han behöver passas hela tiden i princip.

Ber jag honom tex att flytta på sig lite ställer han sig och tittar ner på mig och liksom utmanar mig att ”försök du”. Detsamma gäller det mesta.



Han skriker och gapar konstant och argumenterar in i avsurdum. Han slutar liksom aldrig ”mala”. Han pratar otroligt illa om oss- till alla ser till att vi blir anmälda till soc. Soc utreder såklart men kommer fram till samma sak gång på gång- att problemen ligger hos honom. Och att hans påståenden inte är sanna.



Och att hans anmälningar är tagna ur luften av anledning att han varit arg.Då gör han så för att straffa oss- vilket han själv erkänner . Han har en pappa han aldrig bott med men som han träffar extremt sporadiskt som glatt hejar på sonens elakheter och talar illa om i synnerhet mig som mamma.

Pappan har varit strulig i många år tills han till sist blev dömd för olaga hot och trakasserier. Detta var 2009 men hatet finns kvar.



En dag kan se ut såhär: 30 minuters tjat att han skall gå upp medan kan vägrar resa sig. När han väl går upp skall han inte äta fruksost utan det får man tjata om. Han har medicin han måste ta som han fuskar med.



Sedan tjatar han om datatid alt tjafsar som argumenterar i timmar. Psykar mig och sina syskon. Vägrar göra sina sysslor eller hjälpa till med något tex sitt husdjur. Det han skall göra är att fixa disken och hålla lite ordning på sitt rum. Enligt honom behöver ingen annan i hans ålder göra det ,alla andra får ha sina datorer och mobiler som de vill vilket han inte får. Hade han fått ha datorn fritt och ingen passat honom hade han kunnat dygna till han svalt ihjäl. Han känner inte sånt.



Sedan håller det på så, hela dagen. Oftast orkar man inte med att göra någon utflykt eller dyl, för han förstör allt.



Vi har försökt hålla en struktur, scheman han själv har okejat. Elektroniska hjälpmedel osv. Haft kontakt med habiliteringen många år och pedagogik och hjälpmedel i all ära men när han själv medvetet vägrar vet ingen hur man gör.



Han går inte att lämna ensam hemma, då blir det kaos med syskonen som ringer och gråter bara vi tar en promenad för att han psykar dem. De kan inte ta hem kompisar såsom han håller på.



De få helger han är borta är det som hela familjen fungerar igen. Småsyskonen umgås, speciellt den ena orkar inte med allt bråk utan stänger in sig på rummet konstant. Vi vuxna orkar prata med varandra igen och umgås. Man man mysa utan att det blir bråk och alla umgås. Det är som att all stress försvinner. Och det är hemskt att säga. Just nu går vi i familjebehandling jag sambon och sonen vid separata tillfällen.



De ser ju också att han inte fungerat normalt, är beräknande och att det är tufft. Vi är precis i början av det dock. Men även där, alla möten kring honom med skola, socialtjänst, läkare osv är ett heltidsjobb.



Vi har väl kommit dit där vi känner att det funkar inte att han bor kvar hemma. Främst för att jag är rädd för honom och tycker det är obehagligt att vara ensam med honom. Han har noll respekt för mig. Och har dessutom från sin pappa fått ett otroligt elakt sätt mot mig. Jag hör ju pappan genom sonen. Jag är sjukskriven fast jag inte är sjuk och bara vill ha pengar, jag stjäl tydligen saker (aldrig stulit nåt i mitt liv), jag har dåligt rykte (tror inte ens sonen vet vad det är) osv osv.



Vad kan man göra? För detta håller inte, ingen mår bra av det. Jag känner mig snart lika usel som sonen påstår som aldrig är glad och aldrig orkar.



Och vad finns det för alternativ när en 15 åring inte kan bo hemma. Hur länge skall man orka?

Sonen vill egentligen bo hos sin pappa enligt egen utsago. Pappan vill dock inte detta vad jag förstår.
Hur har soc sett på hemmiljön för era andra barn? De blir ju slagna av sitt syskon? Kan man hävda deras rätt till en trygg hemmiljö som prioritet?
 
Hur har soc sett på hemmiljön för era andra barn? De blir ju slagna av sitt syskon? Kan man hävda deras rätt till en trygg hemmiljö som prioritet?

Det anses ligga i föräldraansvaret att skydda sina barn, så det är sällan ett argument som socialtjänsten tar hänsyn till.

I Sverige anses föräldraansvaret vara väldigt utbredd, det finns t ex många domar där barn med väldigt stora behov nekats stöd med hänvisning till att behoven ligger inom föräldraansvaret.
 
Går han i skolan eller är han hemmasitttare? Får han stöd i skolan eller klarar han godkänt?

Skulle det gå att ”välja” dina strider som man gör med mindre barn? T.ex. sluta tjata om läxor. Konsekvensen är kanske han inte blir godkänd. Då borde skolan gå in och stötta. Men vinsten blir att ni får ett mindre sak som orsakar bråk.

Finns andra krav ni kan släppa på bara för att familjen ska överleva?

Han går i skolan men det fungerar inte så bra. Han skulle behöva mer stöd. Hans resurs tog de bort tidigt och satte in för hela klassen med anledning att ”ingen skall känna sig utpekad”, även fast både vi och andra instanser tryckte på att han behövde mer stöd.

I åk 6 eskalerade det, det var då alla elever skulle ha egen dator vilket vi motsatte oss. Men alla skulle ha det, punkt. Och vi föräldrar skulle ”prata med honom”. Vi fick så mycket skit från hans lärare för att pratet inte funkade. Han brydde sig ju inte alls.

I högstadiet eskalerade det ännu mer med större ansvar. Han rymmer från frukosten (han har aldrig kunnat äta på morgonen). Har vi skickat med macka missar han att äta den alt slänger den på vägen. Han äter heller inte lunch i skolan till förmån för datorn. Så han mår förmodligen väldigt dåligt.
Vi har försökt på alla sätt att blockera vissa sidor på skoldatorn men det kunde man Inte och IT avdelningen i kommunen kunde inte hjälpa till. Han anses vara gammal nog att sköta sig själv. Vi har täta möten som går ut på samma sak, vi vill ha bort datorn, skolan säger nej. Han spelar istället för att hänga med på lektionerna- skolan anser att det är hans och vårt ansvar. Skolan kan heller inte ta ifrån honom datorn ens de lektioner den inte behövs. Enligt sonen är han tvungen att göra så för han får för lite skärmtid hemma 😡

Vi har inga krav alls utom ett fåtal saker som han inte sköter heller. I och med att jag inte kan försvara mig när han hotar och slåss gör han i princip som han vill numera. Jag går oftast undan när han drar igång en konflikt, han går efter och mal och jag kan inget göra.
Skolan hjälper tyvärr inte till alls, mer än att de tycker vi skall ”prata med honom”. Habiliteringen ger honom hjälpmedel som han struntar i för att han inte vill... och har inga tips på vad man gör när barnet faktiskt inte vill.
Just nu lutar det åt att han inte kommer in på gymnasiet.
 
Jag har nog inte mycket att tillföra men jag känner igen mycket från se sista åren när min bror bodde hemma. Han betedde sig inte helt olikt TS son men har inga kända diagnoser. Vill inte skriva några detaljer men hot var vardag under ett bra tag. Massor av bråk. Även en del våld. Jag var sällan målet för detta men påverkades såklart massor ändå. Han var ett kort tag i familjehem. Men den slutliga "lösningen" för vår del var när han flyttade hemifrån 16 år gammal. Han skrev sig hos sin pappa på annan ort och fick då bidrag för boende under gymnasietiden som tillsammans med studiemedel räckte till en liten lägenhet. För min bror var det nog bara början på flera tuffa år men mer eller mindre olämpliga aktiviteter. Men inget hade blivit bättre av att han bott kvar hemma.

Nu efter ett antal år verkar han ha rätt bra ordning på livet men vår relation kommer aldrig att gå att reparera.

Den som inte vill bli hjälpt går inte att hjälpa tyvärr.
 
Familjen måste fungera, du som mamma måste fungera. Jag hoppas verkligen att ni kan få hjälp.
Har en närstående som arbetar på internat för barn/ungdomar med NPF diagnoser. Det verkar vara något som skulle kunna få familjen på fötter och som samtidigt kunde ge ett barn goda förutsättningar för en fungerande vardag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 329
Senast: Tassa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 883
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 597
Senast: sjoberga
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 385
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp