När börjar natten?

Jag tycker att natten börjar kl 22.

Efter 22 påbörjar man inte något nytt utan nästa sak är att lägga sig, därför är det natt :)
 
Jag tycker att natten börjar kl 22.

Efter 22 påbörjar man inte något nytt utan nästa sak är att lägga sig, därför är det natt :)
Jag tar itu med saker runt kl 22 så gott som varje kväll. Mysigt att greja och fixa på kvällskvisten.

Natt är nog från ca midnatt till 06.00, tror jag.

Jag tänker på uttryck som "det är ju mitt i natten". När är mitt i natten? Jag skulle nog kunna säga/tänka "det är ju mitt i natten" kl 01.30-06.00 ungefär.

06.00-07.00 är fakirtid. Jag vill absolut sova då, men det händer att jag måste gå upp före 07.00.

På kvällen finns ingen fakirtid. Läggdags är bara styrt av när jag måste gå upp dagen därpå.
 
  • Gilla
Reactions: via
Från 23 till 5 är det natt
Från 22 till 23 är det sen kväll
Från 19 till 22 är det kväll
Från 5 till 7 är det tidig morgon
 
Natt 22-04 (Midnatt 24) , morgon 04-09, förmiddag 09-12, Lunch 12, eftermiddag 12-18, kväll 18-22.

Är nog "mitt" intervall på rider...
 
Intressant att läsa era svar!
Min tanke hade sitt ursprung i en diskussion jag hade igår och det fick mig själv att fundera på var gränsen mellan kväll och natt går. Jag är ju nattuggla själv, sitter gärna uppe halva nätterna och ugglar. Det gör lite att min egen gräns mellan kväll och natt är ganska utraderad.
 
Svaret är nog att natt börjar olika för olika människor.
Så att undvika att ringa någon 'mitt i natten' är lite vanskligt,
om man utgår från sin egna egocentriska uppfattning.

För min del kan nattstart (dvs sänggåendet) variera friskt mellan 21.00 och 01.00
 
Jag är fostrad till att ha ett telefonfönster mellan 9-21. Man ringer inte före 9 och inte efter 21 och tycker nog likadant nu :o

Nu i småbarnsåren tycker jag att det är telefonförbud mellan 19-09 iallafall. Med risk för att väcka barn. Men generellt är de väl ok att ringa fram till 21 iallafall!
 
Jag tar itu med saker runt kl 22 så gott som varje kväll. Mysigt att greja och fixa på kvällskvisten.

Natt är nog från ca midnatt till 06.00, tror jag.

Jag tänker på uttryck som "det är ju mitt i natten". När är mitt i natten? Jag skulle nog kunna säga/tänka "det är ju mitt i natten" kl 01.30-06.00 ungefär.

06.00-07.00 är fakirtid. Jag vill absolut sova då, men det händer att jag måste gå upp före 07.00.

På kvällen finns ingen fakirtid. Läggdags är bara styrt av när jag måste gå upp dagen därpå.

Samma lika här! :)
 
Svaret är nog att natt börjar olika för olika människor.
Så att undvika att ringa någon 'mitt i natten' är lite vanskligt,
om man utgår från sin egna egocentriska uppfattning.

För min del kan nattstart (dvs sänggåendet) variera friskt mellan 21.00 och 01.00
Så... Om du är ute på krogen, kommer hem vid 05.00 och går och lägger dig då
Börjar natten vid 5 menar du då?
Kan det inte vara natt för att du är uppe och vaken:confused:
 
Så... Om du är ute på krogen, kommer hem vid 05.00 och går och lägger dig då
Börjar natten vid 5 menar du då?
Kan det inte vara natt för att du är uppe och vaken:confused:
Jag tror du tolkar min sistarad lite för entusiastiskt nu.
Om man översätter och plockar bort paranteser ser den ut så här: "För min del kan sänggåendet variera friskt mellan 21.00 och 01.00"
 
Jag tror du tolkar min sistarad lite för entusiastiskt nu.
Om man översätter och plockar bort paranteser ser den ut så här: "För min del kan sänggåendet variera friskt mellan 21.00 och 01.00"
Är parentesen helt betydelselös menar du ?
"Nattstart ( dvs sänggående)"
 
Är parentesen helt betydelselös menar du ?
"Nattstart ( dvs sänggående)"
Vet du, jag tror du och jag använder paranteser och förkortningen för "det vill säga" olika.

I min värld är dessa båda meningar helt ekvivalenta:
"För min del kan nattstart (dvs sänggåendet) variera friskt mellan 21.00 och 01.00"
"För min del kan sänggåendet variera friskt mellan 21.00 och 01.00"
 
Vet du, jag tror du och jag använder paranteser och förkortningen för "det vill säga" olika.
Ja jag brukar använda dom en liten förtydling i texten ( kanske borde jag använda dom oftare här på buke) eller en liten tanke kopplad till texten
Jag använder aldrig paranteser... Bara för att sen ta bort dom, utan att begriper varför :confused:

Om du då använde parantesen i texten Nattstart- dvs sänggående. Då betyder det ju att natten startar när du går till sängs?
Eller missuppfattar jag dig igen?
 
Jag är fostrad till att ha ett telefonfönster mellan 9-21. Man ringer inte före 9 och inte efter 21 och tycker nog likadant nu :o
Föe åtta skulle jag inte ringa någon (utom föräldrarna och min farmor) och man ringer inte efter kl 21, nej. I all synnerhet inte till människor man inte känner.
 
Nu i småbarnsåren tycker jag att det är telefonförbud mellan 19-09 iallafall. Med risk för att väcka barn. Men generellt är de väl ok att ringa fram till 21 iallafall!

Allvarligt, telefonförbud på grund av småbarn?! Vi har tre barn och jag hade aldrig ens tänkt tanken att inte folk skulle få ringa efter 19 på kvällen. Vill man inte svara för att man lägger barn är det ju bara att lägga av luren eller stänga av signalen.
Personligen pratar jag ju hellre i telefon när barnen ligger i sina sängar än när de kommit hem från skola och förskola, då vill jag ju helst prata med dem. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 034
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
871
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Nu vill jag ha den samlade Buke expertisens åsikt och råd om en ”skitsak” Vår hund Roy, en Border Collie som fyller 1 år om någon vecka...
Svar
13
· Visningar
1 391
Senast: swemale
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 208
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp