När det blir fel

saltopeppar

Trådstartare
Har ni någon gång varit med om att bli totalt felbedömda på dressyrtävling?
Vad var det som hände och har ni tagit det muntigt med domaren eller bara ryckt lite på axlarna och tänkt att det fixar du till nästa gång?
Om ni tagit upp det med domaren, har ni då upplevt att ni blivit orättvist bedömda av samma domare sedan vid andra tillfällen?
Lite kul att höra andras erfarenheter då jag själv aldrig kännt av eller drabbats av detta, men jag tävlar ju också hoppning

Har två exempel som jag inte själv varit med om men som hänt bekanta. Detta är deras version av händelserna.

Den ena fick kritiken efter en halt att hästen ej kom fram trav (eller om det var galopp) tillräckligt snabbt, utan skrittade ut ur halten. Bedömningen för momentet blev en 3a.
Till saken hörde att hästen faktiskt exploderade ur halten (släppte bettet och det var inte så snyggt, men och detta fanns på film. Ryttaren överklagade bedömningen samt visade en filmen, bedömningen ändrades till en 5a/6a.
Nu vet jag inte exakt hur meningsutbytena och tonen var i diskussionen mellan ryttare och domare, men ryttaren upplever att det inte är någon ide att ens åka på tävlingarna som denna domare dömer då vederbörande känner sig orättvist bedömd efter denna händelse.

Den andra red en häst som vederbörande hade på utbildning. I programmet fanns en ryggning på 6 steg. Hästen blev spänd och tog ett halt steg bakåt för att sedan demonstrativt ställa sig på bakbenen. Eftersom hästen hade som vana att göra denna typ av olat vid pressade situationer väljer ryttaren att skita i ryggningen och fortsätta med de andra momenten. Bedömningen på detta moment blev 7,5 (?!) ingen kommentar.
Denne person gick ju självklart inte och sa något till domaren och heller ingen som överklagade (var på den tiden när protokollerna inte kommer upp live.)
 
Har ni någon gång varit med om att bli totalt felbedömda på dressyrtävling?
Vad var det som hände och har ni tagit det muntigt med domaren eller bara ryckt lite på axlarna och tänkt att det fixar du till nästa gång?
Om ni tagit upp det med domaren, har ni då upplevt att ni blivit orättvist bedömda av samma domare sedan vid andra tillfällen?
Lite kul att höra andras erfarenheter då jag själv aldrig kännt av eller drabbats av detta, men jag tävlar ju också hoppning

Har två exempel som jag inte själv varit med om men som hänt bekanta. Detta är deras version av händelserna.

Den ena fick kritiken efter en halt att hästen ej kom fram trav (eller om det var galopp) tillräckligt snabbt, utan skrittade ut ur halten. Bedömningen för momentet blev en 3a.
Till saken hörde att hästen faktiskt exploderade ur halten (släppte bettet och det var inte så snyggt, men och detta fanns på film. Ryttaren överklagade bedömningen samt visade en filmen, bedömningen ändrades till en 5a/6a.
Nu vet jag inte exakt hur meningsutbytena och tonen var i diskussionen mellan ryttare och domare, men ryttaren upplever att det inte är någon ide att ens åka på tävlingarna som denna domare dömer då vederbörande känner sig orättvist bedömd efter denna händelse.

Den andra red en häst som vederbörande hade på utbildning. I programmet fanns en ryggning på 6 steg. Hästen blev spänd och tog ett halt steg bakåt för att sedan demonstrativt ställa sig på bakbenen. Eftersom hästen hade som vana att göra denna typ av olat vid pressade situationer väljer ryttaren att skita i ryggningen och fortsätta med de andra momenten. Bedömningen på detta moment blev 7,5 (?!) ingen kommentar.
Denne person gick ju självklart inte och sa något till domaren och heller ingen som överklagade (var på den tiden när protokollerna inte kommer upp live.)

Jag har varit med om en bekant som fick föregående ryttares bedömning, det var väldigt tydligt om man stod och såg de båda ekipagen. De filmades men minns inte vad som hände.
Men man ska vara medveten om att domaren ser inte alltid allt, och då menar jag att de har en dålig vinkel eller inte ser just det momentet så kanske bedömningen blir vad som hände före och efter?
Har själv haft "tur" och haft dåliga övergångar som domaren "missat"...
 
Vid ett tillfälle har jag sagt till i sekretariatet att jag inte tyckte att slutkommentaren var passande. Det stod: Bättre i denna klass ... Fast jag hade inte ridit klassen innan.

Men annars har jag ryckt på axlarna och ibland valt bort tävlingar med den domaren som jag inte känner att jag måste åka till..
 
Domarna är ju människor - ibland blir det fel.

Jag har aldrig varit med om någon extremt märklig bedömning i hela protokollet. Däremot såklart funderat över bedömningen av vissa moment ibland - dock inte på en nivå så att jag överklagat.
 
När jag red första lokala bland stora hästar på min ponny red vi för en domare som vi rosor godkända LA för på klubbnivå, där rörde det sig om LC. Red med en ok känsla men inte kanon. Jag, tränaren och klubbkamraterna tippade på ca 62-63 procent. Resultatet blev 47 eller 48 procent...

Vi gjorde inget åt det på tävlingsplatsen, jag minns ärligt talat inte vad som stod i protokollet heller. Vet inte var det är nu heller.

Jag sa upp min plats i laget och la ner tävlandet i två år efter den händelsen. Första tävlingen efter det blev samma klass, samma plats och samma domare. Resultatet blev 65 procent och en tredjeplacering. Kan inte påstå att det var SÅ stor skillnad i känslan. Förstår fortfarande inte vad som hände den där första gången. Hade varit intressant att hitta protokollet.
 
Jag biter ihop. Däremot ångrar jag att jag inte sagt till vid vissa tävlingar. En gång fick jag kommentaren "Åk hem och träna", jag var typ 17 och sprattlade väl runt en LB. En sån kommentar hade jag aldrig låtit gå förbi mig idag.
 
Jag minns tävlingsdebuten med nuvarande häst. En lokal LB.
Han gick igenom hela programmet utan katastrofer, absolut ingen bra ritt men alla moment genomfördes dock var det spänt. Kommer ut -och har fått 46%. Och jag var inte sist på de procenten... Av 20 startande var 5st över 60%, 5st under 50% och resten däremellan. Den gången kände jag att domaren var ute och snurrade -alternativt på dåligt humör.
Det är det sämsta resultatet jag någonsin fått :p inte ens när jag tävlade en ridskoleponny som gnäggade (läs illvrålade med huvudet rakt upp) 39(!)ggr under programmet fick jag så dåligt...

Har varit med om att på en ponnytävling för 100 år sedan, lagtävling - elitallsvenskan, jag red som sista ekipage i laget och ungefär 3-4e sista start i klassen. Jag fick inte ut mitt protokoll, ryttarna efter mig fick sina före mig och man höll inne mitt. När jag får ut mitt protokoll är två av bedömningspunkterna "där nere"s poäng (allmänt intryck m.m.) överstrukna och sänkta ett poäng var. Efter ihopräkningen av alla lagens poäng blir vårt lag slagna (av klubben vi var och tävlade på) med typ 2p och går därför inte vidare till final/lag-SM, vilket den andra såklart gör... Jag anar vissa ugglor i mossen här. Otroligt fult gjort! Har för mig att vår lagledare protesterade men fick väl mest till svar att "Suck it up".

Annars har jag varit med andra på tävlingar där de tex fått avdrag i tex galopp för att "hästen slår om och byter galopp", och så tittar man på filmen och det gör den inte alls... Domaren kanske kollade ner i kaffekopen då? ;)
 
Jag har fått 4a och "svag längning" i ett moment där det inte skulle vara någon längning, utan bara vanlig snett igenom O_o. Nu hade vi inte så bra på resten heller och det hade inte gjort någon skillnad placeringmässigt för varken mig eller laget (var knock-out lagtävling) så jag orkade inte bry mig. :grin:
 
Har vart med om en tävling där jag tyckte att jag blev riktigt märkligt bedömd. Red två olika Msv b för samma domare. I första klassen fick jag 68%, i andra klassen hade jag likvärdig känsla och inga missar alls egentligen och fick där 59%. Väldigt märklig bedömning överlag. Jag pratade med domaren efteråt och ifrågasatte dennes bedömning men jag fick inget bra svar. Hon verkade bara extremt obekväm med att jag undrade vad som skilde så mkt på de olika ritterna. Jag har inte vart på någon mer tävling där hon dömt.
 
Jag biter ihop. Däremot ångrar jag att jag inte sagt till vid vissa tävlingar. En gång fick jag kommentaren "Åk hem och träna", jag var typ 17 och sprattlade väl runt en LB. En sån kommentar hade jag aldrig låtit gå förbi mig idag.

Men gud vad styggt o otrevligt skrivet! :mad:

En kompis till mig fick en 4:a på sits o hållning, alla som kände henne vart såhär :eek: för att hon sitter snyggast av oss alla och ger jättefina hjälper.
 
Har ni någon gång varit med om att bli totalt felbedömda på dressyrtävling?
Vad var det som hände och har ni tagit det muntigt med domaren eller bara ryckt lite på axlarna och tänkt att det fixar du till nästa gång?
Om ni tagit upp det med domaren, har ni då upplevt att ni blivit orättvist bedömda av samma domare sedan vid andra tillfällen?
Lite kul att höra andras erfarenheter då jag själv aldrig kännt av eller drabbats av detta, men jag tävlar ju också hoppning

Har två exempel som jag inte själv varit med om men som hänt bekanta. Detta är deras version av händelserna.

Den ena fick kritiken efter en halt att hästen ej kom fram trav (eller om det var galopp) tillräckligt snabbt, utan skrittade ut ur halten. Bedömningen för momentet blev en 3a.
Till saken hörde att hästen faktiskt exploderade ur halten (släppte bettet och det var inte så snyggt, men och detta fanns på film. Ryttaren överklagade bedömningen samt visade en filmen, bedömningen ändrades till en 5a/6a.
Nu vet jag inte exakt hur meningsutbytena och tonen var i diskussionen mellan ryttare och domare, men ryttaren upplever att det inte är någon ide att ens åka på tävlingarna som denna domare dömer då vederbörande känner sig orättvist bedömd efter denna händelse.

Den andra red en häst som vederbörande hade på utbildning. I programmet fanns en ryggning på 6 steg. Hästen blev spänd och tog ett halt steg bakåt för att sedan demonstrativt ställa sig på bakbenen. Eftersom hästen hade som vana att göra denna typ av olat vid pressade situationer väljer ryttaren att skita i ryggningen och fortsätta med de andra momenten. Bedömningen på detta moment blev 7,5 (?!) ingen kommentar.
Denne person gick ju självklart inte och sa något till domaren och heller ingen som överklagade (var på den tiden när protokollerna inte kommer upp live.)
Jag är långt ifrån alltid ense med domaren. Den hittills värsta gången var på en nationell ponnytävling, tre domare dömde klassen där två ger mig 61-63% och den tredje domaren gav 47%. Argast blev nog min tränare:D
Annars går jag helt enkelt hem och tränar mer.
Dock händer det även att jag får mer poäng än jag känner mig förtjänt av.

Rider jag tillräckligt bra är det svårt för domare att döma ner alltför mycket. Det är en bedömningssport och så är det ju bara.
Jag har blivit mer och mer pedantisk med åren, kan sitta och slipa detaljer till förbannelse... Men det syns också i dressyrprotokollen.
Känner en sig ofta felbedömd eller nerdömd osv. borde man kanske hem och träna lite mer.
 
Jag var och tittade på en klubbtävling för ponny för många år sedan, där en ponny stannar för att bajsa mitt i ett moment. Barnet sitter och "hamrar" med skänklarna men får inte igång hästen förrän den bajsat klart.
Jag förväntade mig poängavdrag för felridning i och med att hästen stod stilla, men ingen kommentar i protokollet och tror ekipaget fick en typ 6:a på det momentet...
Jag pratade med domaren efteråt och frågade hur denne resonerade och fick till svar att "det kunde man ha överseende med"....Såklart kan man inte hjälpa att hästen bajsar, men i detta fallet blev det ju en märkbar störning i programmet = felridning tycker jag...
 
Jag var och tittade på en klubbtävling för ponny för många år sedan, där en ponny stannar för att bajsa mitt i ett moment. Barnet sitter och "hamrar" med skänklarna men får inte igång hästen förrän den bajsat klart.
Jag förväntade mig poängavdrag för felridning i och med att hästen stod stilla, men ingen kommentar i protokollet och tror ekipaget fick en typ 6:a på det momentet...
Jag pratade med domaren efteråt och frågade hur denne resonerade och fick till svar att "det kunde man ha överseende med"....Såklart kan man inte hjälpa att hästen bajsar, men i detta fallet blev det ju en märkbar störning i programmet = felridning tycker jag...

Där hade vi en intressant fråga. Jag tolkar felridning som att ryttaren styr fel, inte att hästen är olydig/inte utför rörelsen?
Men jag håller iaf med om att det är superkonstigt att dom fick godkänt på det momentet.
 
Jag råkade ut för konstigheter i somras. Efter ett program som kändes riktigt bra gick jag förväntas fullt för att hämta protokollet och möts av ytterst tråkiga poäng. Insåg att jag inte hade mer att hämta, åkte hem och väl där tittade jag på kommentarerna - som inte någonstans stämde med vad jag hade gjort! Helt övertyglad om att jag hade fått fel protokoll ringde jag och pratade med tävlingledningen som skulle höra av sig. Det hände aldrig och jag släppte det hela.
Jag har både före och efter ridit för samma domare och inte en endaste gång fått kommentaren "kort steg" som genomsyrade det lustiga protokollet. Mycket kan man tycka om min kamel men kort steg är hon inte bevandrad med.

På en fälttävlanstävling råkade jag ut för ett protollbyte. Dock hade vi båda samma poäng så inget ändrades men vi fick inte heller våra rätta protokoll...

Även om man inte håller med domaren så är det ett annat sätt att se saker på och det är upp till dig om du vill att det ska hjälpa eller stjälpa dig. Tanken är ju att bli så bra att det inte går att bli neddömd :sneaky:
 
Jag var och tittade på en klubbtävling för ponny för många år sedan, där en ponny stannar för att bajsa mitt i ett moment. Barnet sitter och "hamrar" med skänklarna men får inte igång hästen förrän den bajsat klart.
Jag förväntade mig poängavdrag för felridning i och med att hästen stod stilla, men ingen kommentar i protokollet och tror ekipaget fick en typ 6:a på det momentet...
Jag pratade med domaren efteråt och frågade hur denne resonerade och fick till svar att "det kunde man ha överseende med"....Såklart kan man inte hjälpa att hästen bajsar, men i detta fallet blev det ju en märkbar störning i programmet = felridning tycker jag...

Felridning??? Det var en klubbtävling för barn och barnet gör allt vad det kan för att ta sig ur situationen - varför skulle skulle inte domaren kunna ha överseende med det? Många vittnar ju om hur de känner sig vid sådana tillfällen i början av sina tävlingskarriärer, de tappar viljan att fortsätta. "...tror fick ekipaget fick typ en 6:a..." m a o så vet du inte.
 
Har ni någon gång varit med om att bli totalt felbedömda på dressyrtävling?
Vad var det som hände och har ni tagit det muntigt med domaren eller bara ryckt lite på axlarna och tänkt att det fixar du till nästa gång?
Om ni tagit upp det med domaren, har ni då upplevt att ni blivit orättvist bedömda av samma domare sedan vid andra tillfällen?
Lite kul att höra andras erfarenheter då jag själv aldrig kännt av eller drabbats av detta, men jag tävlar ju också hoppning

Har två exempel som jag inte själv varit med om men som hänt bekanta. Detta är deras version av händelserna.

Den ena fick kritiken efter en halt att hästen ej kom fram trav (eller om det var galopp) tillräckligt snabbt, utan skrittade ut ur halten. Bedömningen för momentet blev en 3a.
Till saken hörde att hästen faktiskt exploderade ur halten (släppte bettet och det var inte så snyggt, men och detta fanns på film. Ryttaren överklagade bedömningen samt visade en filmen, bedömningen ändrades till en 5a/6a.
Nu vet jag inte exakt hur meningsutbytena och tonen var i diskussionen mellan ryttare och domare, men ryttaren upplever att det inte är någon ide att ens åka på tävlingarna som denna domare dömer då vederbörande känner sig orättvist bedömd efter denna händelse.

Den andra red en häst som vederbörande hade på utbildning. I programmet fanns en ryggning på 6 steg. Hästen blev spänd och tog ett halt steg bakåt för att sedan demonstrativt ställa sig på bakbenen. Eftersom hästen hade som vana att göra denna typ av olat vid pressade situationer väljer ryttaren att skita i ryggningen och fortsätta med de andra momenten. Bedömningen på detta moment blev 7,5 (?!) ingen kommentar.
Denne person gick ju självklart inte och sa något till domaren och heller ingen som överklagade (var på den tiden när protokollerna inte kommer upp live.)

Det har väl hänt alla någon gång men alla minns när de känner som om man fått för lite poäng - dock sällan när de fått för höga. Något som många inte tänker på när de tittar på siffran är vad som egentligen ingår i punkten. Många programs första punkt är; inridning, halt, hälsning, framridning i trav, vänding i något varv. Det är alltså fem moment som ska in i ett betyg medan många bara tittar på hur de lyckades med halten. Något som är väldigt intressant är att skriva till domare på tävling. Man får verkliten en annan bild av hur det ser ut och hur svårt det kan vara. Särskilt med ekipage i de lägre klasserna.
 
Jag tycker att jag huvudsakligen fått rimlig bedömning. En gång, tävlingsdebuten LA på en femråing som var extremt svårdriven och inte ville någonting för dagen, fick jag dock en etta och "inte visat" på sista förvända galoppen. Och slutkommentaren "hästen är inte färdig för den här klassen".
Den förvända galoppen var dålig och jag orkade inte hålla den mer än fem-sex steg men "inte visad" var ju väl hårt.
Dock kan jag förstå att domaren var rätt trött på ekipaget där allt gick i ultrarapid helt utan egen bjudning så jag kan absolut rycka på axlarna för den felbedömningen.

Några veckor senare fick jag med samma häst i samma klass men bättre bjudning slutkommentaren "väl matchat!" så den domaren ansåg att hästen var klar för klassen.
 
Den ena fick kritiken efter en halt att hästen ej kom fram trav (eller om det var galopp) tillräckligt snabbt, utan skrittade ut ur halten. Bedömningen för momentet blev en 3a.
Till saken hörde att hästen faktiskt exploderade ur halten (släppte bettet och det var inte så snyggt, men och detta fanns på film. Ryttaren överklagade bedömningen samt visade en filmen, bedömningen ändrades till en 5a/6a.
Nu vet jag inte exakt hur meningsutbytena och tonen var i diskussionen mellan ryttare och domare, men ryttaren upplever att det inte är någon ide att ens åka på tävlingarna som denna domare dömer då vederbörande känner sig orättvist bedömd efter denna händelse.

Jag tror inte på din beskrivning, tror det är osant- faller ur ramen på TR.
 
En vän till mig missade en halt i ett program. Red vidare och grämde sig men det var ju inte mycket att göra åt. Döm om förvåningen när protokollet visade en 6 på denna icke utförda rörelse. Domaren hade missat just den biten och satte väl hel enkelt en sexa för hen inte såg.
 
Från andra sidan protokollet, jag var domarsekreterare,högre klass så var tre domare. Ryttaren hoppade över några moment och det tog ett tag innan huvuddomaren reagerade. Var nog bara ett par sekunder, men ångesten jag hann känna, hur kunde jag missa flera moment??? :crazy: Stor lättnad när jag insåg att det faktiskt var en felridning, inte min hjärna som tog en paus...
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 479
Senast: Palermo
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 556
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 631
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp