När det blir fel

Bedömningssport! :banghead:
Det absolut tråkiga men dåliga bedömningar är ju faktiskt det att vi betalar för att starta i klassen och domaren får betalt för att göra sitt jobb.
Var senast ute för ett par veckor sedan i en MSV C där domaren sätter mer än 1/2 startfältet på ett resultat under 60% själv fick jag 57% på en häst som för dagen verkligen gick kanon (förutom att matte styrde fel vid ett tillfälle). Båda mina tränare tycker att vi som ekipage är redo att starta MSVB men uppenbart tycker inte alla domare det.

Jag är ägare till en liten, vit och knubbig häst som inte rör sig som alla andra stora bruna halvblod. Behöver jag säga mer eller förstår ni att jag i många lägen kämpar i motvind :yuck:
 
KL!

Kul och intressant att läsa om allas erfarenheter och som alltid så får man ju ta hänsyn till den mänskliga faktorn och att alla kan inte gilla samma.

Jag hörde även härom dagen ett ekipage som kom in på diagonalen och skulle visa en mellantrav, men fick inte riktigt till det och valde istället att vända ifrån och ta om det igen = 2 poäng avdrag för felridning, men fick till en bättre mellantrav och resultatet blev högre än vad det skulle blivit om ryttare fullföljt diagonalen. Får man ens göra så? låter ju helt knäppt?
 
Jag tycker att jag huvudsakligen fått rimlig bedömning. En gång, tävlingsdebuten LA på en femråing som var extremt svårdriven och inte ville någonting för dagen, fick jag dock en etta och "inte visat" på sista förvända galoppen. Och slutkommentaren "hästen är inte färdig för den här klassen".
Den förvända galoppen var dålig och jag orkade inte hålla den mer än fem-sex steg men "inte visad" var ju väl hårt.
Dock kan jag förstå att domaren var rätt trött på ekipaget där allt gick i ultrarapid helt utan egen bjudning så jag kan absolut rycka på axlarna för den felbedömningen.

Några veckor senare fick jag med samma häst i samma klass men bättre bjudning slutkommentaren "väl matchat!" så den domaren ansåg att hästen var klar för klassen.
Hästen var ju tydligen inte klar för klassen utifrån den dagen och det domaren såg utifrån det den dagen helt enkelt .
 
Bedömningssport! :banghead:
Det absolut tråkiga men dåliga bedömningar är ju faktiskt det att vi betalar för att starta i klassen och domaren får betalt för att göra sitt jobb.
Var senast ute för ett par veckor sedan i en MSV C där domaren sätter mer än 1/2 startfältet på ett resultat under 60% själv fick jag 57% på en häst som för dagen verkligen gick kanon (förutom att matte styrde fel vid ett tillfälle). Båda mina tränare tycker att vi som ekipage är redo att starta MSVB men uppenbart tycker inte alla domare det.

Jag är ägare till en liten, vit och knubbig häst som inte rör sig som alla andra stora bruna halvblod. Behöver jag säga mer eller förstår ni att jag i många lägen kämpar i motvind :yuck:

Förstår nog inte riktigt kritiken ? Om startfältet uppvisar låg standard sätts poängen därefter ? Vad tränare tycker är ju en annan sak på tävling döms du utifrån tävlingskriterie och bra att domare vågar döma lågt om startfältet inte presterar enligt kriterier att få högre procent oavsett om tränare anser x eller y tycker jag . Msv C startar alltför många utan att vara färdiga så låter som en modig domare som verkligen satte poäng utifrån riktiga standard istället för att döma upp ifråga om själva startfältet vilket händer ibland och då kan man snarare kritisera "inflation " i bedömningsskalan SAS.
 
Senast ändrad:
KL!

Kul och intressant att läsa om allas erfarenheter och som alltid så får man ju ta hänsyn till den mänskliga faktorn och att alla kan inte gilla samma.

Jag hörde även härom dagen ett ekipage som kom in på diagonalen och skulle visa en mellantrav, men fick inte riktigt till det och valde istället att vända ifrån och ta om det igen = 2 poäng avdrag för felridning, men fick till en bättre mellantrav och resultatet blev högre än vad det skulle blivit om ryttare fullföljt diagonalen. Får man ens göra så? låter ju helt knäppt?

Du är förmodligen felinformerad om de händelser du beskriver. I annat fall finns det tyvärr tävlingar någonstans i landet där man frångår TR. Alternativt var det klubbtävling med icke autoriserad domare som dömde och som inte hade koll på vad som gäller.

Man kan inte överklaga satta betyg. Vilket innebär att din kompis inte kan ha klagat på 3an och fått 5 eller 6 istället. Satt betyg är satt, punkt.

I det fall man gör om en misslyckad rörelse så får man –2 för felridning, betyget sätts sedan på det första och misslyckade försöket. Man ska inte gynnas av att göra om och då göra det bättre. Det är tävling och inte träning.
 
KL!

Kul och intressant att läsa om allas erfarenheter och som alltid så får man ju ta hänsyn till den mänskliga faktorn och att alla kan inte gilla samma.

Jag hörde även härom dagen ett ekipage som kom in på diagonalen och skulle visa en mellantrav, men fick inte riktigt till det och valde istället att vända ifrån och ta om det igen = 2 poäng avdrag för felridning, men fick till en bättre mellantrav och resultatet blev högre än vad det skulle blivit om ryttare fullföljt diagonalen. Får man ens göra så? låter ju helt knäppt?

Ja, du får göra så och ta två poängs avdrag men det ska vara första ridningen som ska bedömas. Är du säker på att det verkligen gick till så?
 
Hästen var ju tydligen inte klar för klassen utifrån den dagen och det domaren såg utifrån det den dagen helt enkelt .
du och jag tolkar den kommentaren olika. Om det hade stått att hästen inte klarade klassen för dagen hade jag varit den första att hålla med. Min tolkning var att domaren uttalade sig generellt om hästens utbildningsnivå.
 
Var senast ute för ett par veckor sedan i en MSV C där domaren sätter mer än 1/2 startfältet på ett resultat under 60% själv fick jag 57% på en häst som för dagen verkligen gick kanon (förutom att matte styrde fel vid ett tillfälle).
Fick du några kommentarer?
- Stämmer kommentarerna med de poäng du fick för utförandet?
- Stämmer kommentarerna med din uppfattning av hur du och hästen genomförde programmet?
 
Visst kan det bli fel.
En släkting fick på en nationell tävling betydligt sämre % än vad hon förväntat. Men någonstans i bedrövelsen så började hon fundera och jämförde med ekipaget efter. Protokollet hon hade fått skulle kunna gälla det ekipaget. Hon sökte upp domaren/sekreteraren och det visade sig att hon fått fel protokoll. Var stor skillnad och släktningen blev 3:a. Dessutom flera andra pris/kval, bl a pris för bra sportsmanship från tävlingsledningen. Hur hon uppträdde (ödmjukt och frågande) när hon fick fel protokoll spelade in i den utmärkelsen.
Som tur var tror jag att hon som fått för hög poäng inte hade hunnit hämta ut sitt protokoll.
 
Jag har tävlat på en 'ickedressyrig häst' i plus tio år men aldrig känt mej neddömd. Konstigt då det borde vara 'enkelt' att känna så med den hästen.
Jag har tvärtemot alltid känt att jag fått poäng för det som vi faktiskt presterat och varit värda för dagen. Alltid.


Att jobba i motvind har jag aldrig känt, jag har skaffat min häst med de förutsättningar han har och är medveten om det. Han HAR svårare för saker som ett swb(tex) har som självklarhet och det är min uppgift som ryttare att jämna ut läget och ligga steget före och vara vassare än andra när det gäller.
Det är en konst det också.
I grunden (otränat alltså) är det mils skillnad på min häst och 'restens', självklart får jag som ryttare jobba/träna hårdare för att jämna ut läget, men jobba i motvind på tävling känner jag inte jag gjort. Bara kanske kämpat lite mer/längre vad gäller träningen, men så gillar jag ju den utmaningen också:p


Som parantes har jag fått en hög bedömning en gång med en för mej helt ny domare, men som verkligen ovanligt nog använde hela skalan och var rättvis genom startfältet. (Bra fick BRA och dåligt fick DÅLIGT) vilket hon också antydde vid prisutdelningen. För den klassen var det vi presterade helt enligt vad man som domare ville se och dessutom utan missar och dessutom mycket lydigt och harmoniskt och det skulle premieras och synas i poäng. Vilket det gjorde.

Har däremot sett och hört en hel del som KÄNT sej neddömda, men som med lite självkritik skulle kunnat inse att det var okeja poäng för den ritten.

Just där och då är det klart man är besviken ibland, men jag har alltid upplevt domarna rättvisa och definitivt rättvisa genom startfältet.(om låga poäng sätts överlag sker det för alla generellt) (och om varierande poäng sätts genom startfältet är det varierande nivå på startfältet).
Jag har alltid gått hem och tränat och tagit mej till kritiken, gjort om gjort rätt. Klandrat mej själv, inte domaren. Och fått betalt för det sen.

Någon gång har jag fått obetalt för ett omslag som på filmen inte var ett omslag alls. Tre domare där de andra två såg att det var rent. Sånt händer och gjorde knappast skillnad i poäng eller resultat. Men nerdömd, nä.
 
Visst kan det bli fel.
En släkting fick på en nationell tävling betydligt sämre % än vad hon förväntat. Men någonstans i bedrövelsen så började hon fundera och jämförde med ekipaget efter. Protokollet hon hade fått skulle kunna gälla det ekipaget. Hon sökte upp domaren/sekreteraren och det visade sig att hon fått fel protokoll. Var stor skillnad och släktningen blev 3:a. Dessutom flera andra pris/kval, bl a pris för bra sportsmanship från tävlingsledningen. Hur hon uppträdde (ödmjukt och frågande) när hon fick fel protokoll spelade in i den utmärkelsen.
Som tur var tror jag att hon som fått för hög poäng inte hade hunnit hämta ut sitt protokoll.


Jag förstår inte detta inlägget? Hon kan ju inte fått sitt protokoll då när hon tittade på den ritten? Eller det kanske inte var så du menade?
 
Nej skrev luddigt (och minnet är också lite luddigt för det var några år sedan). Hon hämtade inte protokollet förrän efter nästa ekipage (och ytterligare ngt tror jag) hade ridit. På något vis hade de efter bådas ritt förväxlat protokollen och satt fel namn på dem. Blev ju fel i högtalaren också. Var flera som reagerade och det gav henne mod att gå och fråga. Tur i oturen var det ganska stor skillnad så de kunde direkt se att det blivit fel.

Rättelse: Dubbelkollade. Det var bara protokollet från en av domarna som hade blandats ihop. Skilde 10% mot de andra så det var därför ganska lätt att se att ngt inte stämde. Och så slutade hon 2:a, inte 3:a ;)
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: fio
Hur vanligt är det, om hästen inte spänner sig förfärligt eller blir halt, att det skiljer 1.5 poäng på gångarterna mellan en Lb:3 och en La:3 dv 8 på gång i LB och 6.5 i LA? Jag såg hästen i LB och den hade mkt trevliga gångarter! Inte sexmässiga ngnstans.. En allmän fråga bara.
 
Hur vanligt är det, om hästen inte spänner sig förfärligt eller blir halt, att det skiljer 1.5 poäng på gångarterna mellan en Lb:3 och en La:3 dv 8 på gång i LB och 6.5 i LA? Jag såg hästen i LB och den hade mkt trevliga gångarter! Inte sexmässiga ngnstans.. En allmän fråga bara.

Gångarter bedöms ju inte bara för att dom är fina, utan där ingår ju även hur den rör sig genom programmen med lätthet att visa övergångar etc och det kan varit så att hästen inte visa samma lätthet i ena programmet?
 
Hur vanligt är det, om hästen inte spänner sig förfärligt eller blir halt, att det skiljer 1.5 poäng på gångarterna mellan en Lb:3 och en La:3 dv 8 på gång i LB och 6.5 i LA? Jag såg hästen i LB och den hade mkt trevliga gångarter! Inte sexmässiga ngnstans.. En allmän fråga bara.

Vanligt. Det kan vara rätt stor skillnad på poängen på gången i de olika programmen. Ju högre klass desto mer krävs för att få bra poäng. En åtta i LB kan mkt väl bli en 6.5 i LA oxå beroende på vad domarna ser.
 
Hur vanligt är det, om hästen inte spänner sig förfärligt eller blir halt, att det skiljer 1.5 poäng på gångarterna mellan en Lb:3 och en La:3 dv 8 på gång i LB och 6.5 i LA? Jag såg hästen i LB och den hade mkt trevliga gångarter! Inte sexmässiga ngnstans.. En allmän fråga bara.

tänkte fel...
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 479
Senast: Palermo
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 556
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 631
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp