När det blir fel

Oki, trodde det gick på lösgjordhet och inte gångarter
Både och. Är hästen inte lösgjord så pass att den inte skrittar taktmässigt eller travar taktmässigt så kan det bli nedslag på båda... Jag har tyvärr varit med om det, F spände till, jag lyckades inte få henne att skritta på och det ledde till en fyra på skritten och 5,5 på lösgjordheten tror jag det var... :angel::angel::angel:
 
Ok ja så sen drar det ner totalen på gångarter? För som sagt, hästen hade MKT fina grundgångarter! Var nästan så jag funderade på om jag skulle säga att de kunde ringa mig om hon skulle gå i avel ngn dag :D
 
Allmänna intryck tycker jag hänger ihop och poängraden brukar vara ganska jämn. Till skillnad mot bedömningspunkerna i själva programmet som kan variera kraftigt och ses mer som 'en och en'.

Man bedömer ju heller inte gångarter som på en premiering eller gångartstävling utan det är många moment som ska in under samma siffra sas.
 
Felridning??? Det var en klubbtävling för barn och barnet gör allt vad det kan för att ta sig ur situationen - varför skulle skulle inte domaren kunna ha överseende med det? Många vittnar ju om hur de känner sig vid sådana tillfällen i början av sina tävlingskarriärer, de tappar viljan att fortsätta. "...tror fick ekipaget fick typ en 6:a..." m a o så vet du inte.

Visst att det "bara" var en klubbtävling, men jag tycker att det ska vara lika bedömning oavsett nivå på tävlingen. Att vara extra snäll och ha överseende tror jag inte heller gynnar ryttaren, hade denne fått avdrag för en extra halt är det ju inte elakt utan en rättvis bedömning. Jag vet att det var många andra av de tävlande som reagerade på bedömningen, de kände att det var orättvist då de hade samma poäng, även fast de inte hade haft den extra halten.

Angående "...tror fick ekipaget fick typ en 6:a" så läste jag själv protokollet men i och med att det var några år sedan så kommer jag inte exakt ihåg idag vilken siffra det var (5:a eller 6:a), men hade för mig att det var en 6:a. Så m.a.o så vet jag :)
 
Ja, du får göra så och ta två poängs avdrag men det ska vara första ridningen som ska bedömas. Är du säker på att det verkligen gick till så?

Nu är ju detta bara återberättade saker då jag själv inte tävlar dressyr. Det kan absolut vara så att det är lite saltat.

Men om jag förstår det rätt så kan man som i det fallet jag fick berättat för mig styra ifrån diagonalen om man får ett tidigt galopp inslag på en mellantrav (=låga poäng, 3 kanske?) göra om diagonalen och sätta en 8a och sen få avdrag på 2 poäng och den sammanlagda poängen för mellantraven hade ju då blivit 6 poäng? för då tjänade ju ekipaget på att styra ifrån och göra om
 
Nu är ju detta bara återberättade saker då jag själv inte tävlar dressyr. Det kan absolut vara så att det är lite saltat.

Men om jag förstår det rätt så kan man som i det fallet jag fick berättat för mig styra ifrån diagonalen om man får ett tidigt galopp inslag på en mellantrav (=låga poäng, 3 kanske?) göra om diagonalen och sätta en 8a och sen få avdrag på 2 poäng och den sammanlagda poängen för mellantraven hade ju då blivit 6 poäng? för då tjänade ju ekipaget på att styra ifrån och göra om

Precis som jag tidigare skrev så får man inte göra så.

I det ovan beskrivna fallet hade man fått -2 för felridning och på mellantraven betyg 3. Oavsett hur bra det andra försöket skulle bli. Man ska inte gynnas av att göra om en rörelse.
 
Precis som jag tidigare skrev så får man inte göra så.

I det ovan beskrivna fallet hade man fått -2 för felridning och på mellantraven betyg 3. Oavsett hur bra det andra försöket skulle bli. Man ska inte gynnas av att göra om en rörelse.

Var faktiskt med på en tävling där en häst strulade rejält i en galoppfattning. Domaren hojtar då till ryttaren att hon ska avbryta och göra om det, och då bara få -2 få felridning och andra försöket bedömdes. Blev lätt förvånad men det finns domare som tolkar reglerna lite annorlunda..

Annars har jag varit medhjälpare åt en som fick en 6:a på en volt som aldrig gjordes. En annan gjorde en sen fattning i ett LB-program, betyg 0. Nästa galoppfattning blev först i fel galopp men rättades, betyg 0 där med.
 
Var faktiskt med på en tävling där en häst strulade rejält i en galoppfattning. Domaren hojtar då till ryttaren att hon ska avbryta och göra om det, och då bara få -2 få felridning och andra försöket bedömdes. Blev lätt förvånad men det finns domare som tolkar reglerna lite annorlunda.

Det är jättekonstigt. Jag hade en otroligt strulig galoppfattning i en Lätt B i fjol där hon först fattade själv alldeles för tidigt (pga överladdad), jag bromsade in och hon bröt av, sen fattade vi igen vid rätt ställe. Jag fick inte felridning, domaren bedömde det hela som en rörelse, alltså fattning på fel ställe + avbrott + ny fattning ingick i momentet galoppfattning. Vi fick förstås usla poäng på fattningen och kommentaren att den var strulig. Men ingenting för felridning och inte fick vi "ta igen" något på den nya fattningen.

Tycker att "min" domare gjorde rätt...det är som Solis skriver, det är inte meningen i ett dressyrprogram att man ska skaffa sig extrachanser att göra något bra genom att "lägga in" en felridning.
 
Var faktiskt med på en tävling där en häst strulade rejält i en galoppfattning. Domaren hojtar då till ryttaren att hon ska avbryta och göra om det, och då bara få -2 få felridning och andra försöket bedömdes. Blev lätt förvånad men det finns domare som tolkar reglerna lite annorlunda..

Den domaren gjorde helt fel. Det är alltid första försöket som ska bedömas.
Hur skulle det se ut om alla började göra om rörelser inne på banan som inte känns bra. Det handlar om tävling och inte träning.

I det fall du beskriver borde protest ha lämnats in.

Om bl.a. sådant här förekommer så är det förmodligen bra att det blir obligatoriskt med särskild överdomare från nästa år.
 
Precis som jag tidigare skrev så får man inte göra så.

I det ovan beskrivna fallet hade man fått -2 för felridning och på mellantraven betyg 3. Oavsett hur bra det andra försöket skulle bli. Man ska inte gynnas av att göra om en rörelse.

Jag missade där du skrev om detta, men då förstår jag.
 
En gång fick jag kommentaren "Åk hem och träna", jag var typ 17 och sprattlade väl runt en LB. En sån kommentar hade jag aldrig låtit gå förbi mig idag.

Jag har fått "se till att hästen går i form innan du åker ut och tävlar nästa gång så blir det roligare". I en Lätt C. Man skriver inte sådana kommentarer. (Att jag fick låga siffror, däremot, köper jag; jag tycker det är bättre med domare som brer ut sig lite både uppåt och nedåt, än när alla ligger mellan 57 och 62 procent...)
Sen minns jag också gången när gammelhästen gjorde sitt livs bästa galoppökning (nåja, mellangalopp, men principen) - och får kommentaren "dålig upptagning", eftersom ju, som någon sa, det är hela punkten som betygsätts. Jag muttrade lite - men inte var det fel av domaren.
 
Som tur är så tycker jag det är rätt och riktigt på de allra flesta tävlingar, men visst tappar man hakan ibland. Men eftersom jag inte än kommit upp så att något skulle påverka om jag var placerad eller inte tex så har jag inte tagit upp det med dommaren eller så.
Men som exempel på en DIV II tävling, ett ekipage rider fel väg (spegelvänt) och dommaren blåser inte, efter ett tag (flera bedömningspunkter) kommer ryttaren på det själv. Stannar och utbrister Oj, jag red fel väg får jag börja om? Jo då det gick bra, ingen felridnignsavdrag heller....
Samma tävling glömmer en ryttare halt och ryggning, blir inte avblåst och rider programmet klart, såg inte protokollet, men poängen antydde att det i alla fall inte var någon nolla på det missade momentet.

Har även sett folk komma in med spö som dom fått lämna, sen fortsätta rida. Benskydd på första momenten, sen avblåst och travat bort till kortsidan, plockat bort dom och sen fortsatt ritten. Ibland känns det som det varit "värsta" LC klubbtävlingen, inte lok/reg LA.
 
Har även sett folk komma in med spö som dom fått lämna, sen fortsätta rida. Benskydd på första momenten, sen avblåst och travat bort till kortsidan, plockat bort dom och sen fortsatt ritten. Ibland känns det som det varit "värsta" LC klubbtävlingen, inte lok/reg LA.

Det har min tränare pratat om, som är domare. Att det finns folk som inte får in hästen på banan öht utan spoö, så att dom "tar" en felridning med poängavdrag för att kunna starta alls.
Det borde man lätt kunna ordna upp i TR genom att skriva att man diskas om man rider in med spö.
 
Det har min tränare pratat om, som är domare. Att det finns folk som inte får in hästen på banan öht utan spoö, så att dom "tar" en felridning med poängavdrag för att kunna starta alls.
Det borde man lätt kunna ordna upp i TR genom att skriva att man diskas om man rider in med spö.

Nu var det så "förr", spö in på banan gav uteslutning, det ändrades hastigt o lustigt av en minnesvärd ritt o jag tycker det är rätt, inte ska man behöva bli utesluten för ett spö glöms av, eller boots eller vad det nu är.
 
Har även sett folk komma in med spö som dom fått lämna, sen fortsätta rida. Benskydd på första momenten, sen avblåst och travat bort till kortsidan, plockat bort dom och sen fortsatt ritten. Ibland känns det som det varit "värsta" LC klubbtävlingen, inte lok/reg LA.
Fast så är reglerna enligt TR. Du blir sedan flera år tillbaka inte utesluten för spö eller benskydd utan får en felridning.
 
Eftersom dressyr är en bedömningssport så är det ju svårt att säga att man har blivit felbedömd eftersom det är det domaren ser, men vid ett par tillfällen har det blivit uppenbart fel.

En gång har jag fått en 4a och kommentaren "avbrott" i galopp-programmet, det var bara det att vi hade inget avbrott (och ritten filmades). Sa till domaren och hon sa ungefär "oj då" och strök sin kommentar och la till ett par poäng.

En gång har jag blivit avblåst för hälta och har fått avbryta ritten, trots att min häst inte var halt, det som hände var att hon "nickade till" ett par steg när vi passerade medellinjen. Pratade med ÖD efteråt o hon såg ju också att hästen var fräsch, men det var många år sen nu o numera tror jag TR är tydligare med "rörelsestörning som inte går över" eller nåt i den stilen.

Det som retar mig mest är den domaren för många år sen som nog tyckte att vi var tråkiga att titta på. Första halvan av programmet var det massor av kommentarer och väldigt blandade poäng. Efter halva programmet såg jag att domaren satt och pratade med publiken på läktaren bakom, och det resulterade i att resten av mitt protokoll var helt blankt på kommentarer ocg genomgående 6or. Korrekt eftersom han måste ge mig godkänt om han inte sett rörelsen, men dålig stil tycker jag, oavsett vad domaren tycker så har jag betalt för att få en bedömning. Dessutom var jag ponnyryttare på den tiden och jag tycker absolut att man ska bemöta ponnyryttare ordentligt.

Sen har man ju under åren fått väldigt många varierande kommentarer under allmänt intryck, allt från väldigt gulliga sådana till direkt taskiga, men de har för det mesta inte påverkat övriga bedömningen och poängen, om det inte var rättvist. Jag älskar t ex kommentaren jag fick på en av mina första tävlingar med ungponnyn "Härligt att se fint samarbete men det fattas lite detaljer (form)" - inte alla dressyrdomare som skulle kalla formen för "en liten detalj" ens i LC, men hon har ju faktiskt rätt i att formen inte ska spela så stor roll i de klasserna ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 479
Senast: Palermo
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 556
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 631
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp