Bukefalos 28 år!

När du är låg

Det bästa är att bada i havet eller bara sitta på en klippa och titta på havet för mig, då går det inte att vara låg. Det smälter bort på 10 minuter.

Annars kan jag arg eller gråt springa.
Åka till ridskolan.
Gosa/rykta/umgås med häst.
Leka med katten.
Spela tv spel.
Lyssna på musik.

Det jag oftast hamnar i är dock att totalignorera känslan och trycka ner den tills den inte käns. Det är väl typ det sämsta :cautious::p
 
Beror lite på vad ”låg” innebär. Men pratar med någon närstående om hur jag mår och vad som hänt, försöker bli lite klokare på vilken eller vilka känslor dom väcks. Tar stöd av närstående, pratar, ger mig själv utrymme att bara vara i känslan.
 
Gud så sunda och konstruktiva alla är. Är det bara jag som smygröker och trycker Delicatobollar? Vin hjälper bra för stunden också men jag dricker ju inte längre.
Haha jag gillar din strategi!

Själv kör jag med deppa ihop stenhårt, typ allt går under-känsla i ca 15 minuter. Sen är jag klar och gör en strategi för att gå vidare. Så för mig är det ganska snabba svängar. Men jag gillar inte att grotta ner mig, så deppa ihop hårt och snabbt sen ska en plan för lösning utarbetas och så kör jag.
 
Jag tar en sjukdag och lägger mig på soffan och berättar för mig själv att sjuk är sjuk oavsett vad det är för sjukdom.

Ut behöver man ta sig oavsett när man har hund, så lägger inte mycket tänk på det. Kör gärna iväg men går oftast ingen längre runda.

Så ligga på soffan, lyssna på ljudbok eller titta på Netflix tills ögonen blir fyrkantiga. Dricker något varmt som te eller varmchoklad.

Nu beror det på hur låg man känner sig, men tycker faktiskt att det hjälper att tänka att sjuk = vila.
 
Nej nu skulle vi "hitta på" bra copingstrategier. Det betyder inte att vi följer våra egna råd. Framförallt så här års.
Delicatobollar låter rätt nice alltså.

Ja, när man inte kan gå ut och jobba i mörker eller oväder så är en bok och en dram whisky framför brasan rätt gott fungerande också. Och sedan en god natts sömn så att nästa dags utvilade inträde kan reboota tankarna.
 
Jag tar en sjukdag och lägger mig på soffan och berättar för mig själv att sjuk är sjuk oavsett vad det är för sjukdom.

Ut behöver man ta sig oavsett när man har hund, så lägger inte mycket tänk på det. Kör gärna iväg men går oftast ingen längre runda.

Så ligga på soffan, lyssna på ljudbok eller titta på Netflix tills ögonen blir fyrkantiga. Dricker något varmt som te eller varmchoklad.

Nu beror det på hur låg man känner sig, men tycker faktiskt att det hjälper att tänka att sjuk = vila.
Det här är faktiskt rätt rimligt. Det jobbiga är att jag har sånahär dagar flera ggr/månad. Strax innan mens suger livet, alla är dumma, alla hatar mig och snälla kan alla bara hålla sig borta, och kan snälla någon ge mig en kram och tala om att jag duger ändå? Allt på samma gång - såklart.

Ja, när man inte kan gå ut och jobba i mörker eller oväder så är en bok och en dram whisky framför brasan rätt gott fungerande också. Och sedan en god natts sömn så att nästa dags utvilade inträde kan reboota tankarna.
Nu hänger jag inte med, ta fram en bra bok och en god natts sömn går ju liksom inte ihop alls. I så fall får man ta hela whiskeyflaskan, och det är frågan om man mår så jäkla bra dagen efter ändå då :rofl:
 
Nu hänger jag inte med, ta fram en bra bok och en god natts sömn går ju liksom inte ihop alls. I så fall får man ta hela whiskeyflaskan, och det är frågan om man mår så jäkla bra dagen efter ändå då :rofl:

Äsch, du får ta en lagom bra bok, en såndär där man vill läsa lagom mycket mer och inte en sån som man nästan måste sträckläsa. God natts sömn och hel whiskyflaska är nog inte det minsta kompatibelt.
 
Vad gör du när du känner dig nere? Tänker på copingsstrategier eller liknande. Förhoppningsvis något mer konstruktivt än att nätshoppa med Klarna eller tröstäta🙄
Jag tvingar mig att träna och äta mycket och nyttigt. Det är väldigt mentalt tungt att komma igång, och framför allt att äta nyttigt, men det lättar ändå ganska snabbt, efter några dagar bara. Jag äter inte bara det jag "gillar" utan jag äter vad jag räknat ut är bäst för kroppen, oavsett vad smaklökarna tycker. Broccoli, fisk, osv. Boken "Hjärnstark" har ganska mycket forskning som stödjer att rörelse är väldigt bra för den mentala hälsan

Jag försöker också reflektera över om det är något i min livssituation som jag behöver ändra på som bidrar till den dåliga känslan, exempelvis om jag skjutit upp något viktigt så det blivit en mental surdeg, eller om jag behöver ändra något på jobbet. Ibland kan jag vara låg på ett sätt som jag kallar "intryckstrött", dvs jag har fått för mycket intryck som jag inte orkar med, och då vilar jag genom att blunda och lyssna på ljudbok i något dygn. :)

Krya på dig! Jag följer dig och vet att du kämpar! :)
 
Jag blir helt förundrad över vad alla ORKAR när ni är låga... Gå promenader, städa osv är sånt jag behöver en BRA dag för att göra🙄. Nu är jag visserligen sjukskriven för depression och hjärntrötthet men det blev väldigt tydligt hur lite jag gör i min "normalenergi".

Ja ja, bröt ihop lite igår lyckades åtminstone stävja två ångestattacker som höll på att ta över mig. Det är en win! Kramade lilla hund extra och lyckades tömköra en häst igårkväll.
 
Jag blir helt förundrad över vad alla ORKAR när ni är låga... Gå promenader, städa osv är sånt jag behöver en BRA dag för att göra🙄. Nu är jag visserligen sjukskriven för depression och hjärntrötthet men det blev väldigt tydligt hur lite jag gör i min "normalenergi".

Ja ja, bröt ihop lite igår lyckades åtminstone stävja två ångestattacker som höll på att ta över mig. Det är en win! Kramade lilla hund extra och lyckades tömköra en häst igårkväll.
Jo, men jag slöar väldigt mycket när jag är "låg".

Lider av mycket ångest och depression, men ibland känner jag att lite städning eller någon annan aktivitet tar udden av min ångest och får mig att må lite bättre. Men det här innebär inte att jag orkar göra saker "perfekt", bara att känslan att något blir "lite bättre" lyfter mitt mående.
 
Jag tvingar mig att göra saker som jag vet att jag mår bra av, fastän jag inte vill eller orkar, till exempel gå ut i skogen med hundarna eller rider ut med hästen eller liknande. Lyssnar på ljudbok och podd för att tänka på annat. Håller fast vid ett "this too shall pass"-mantra och bara väntar ut skiten. Försöker vara snäll mot mig själv, i tanke och handling.
 
Jag blir helt förundrad över vad alla ORKAR när ni är låga... Gå promenader, städa osv är sånt jag behöver en BRA dag för att göra🙄. Nu är jag visserligen sjukskriven för depression och hjärntrötthet men det blev väldigt tydligt hur lite jag gör i min "normalenergi".

Ja ja, bröt ihop lite igår lyckades åtminstone stävja två ångestattacker som höll på att ta över mig. Det är en win! Kramade lilla hund extra och lyckades tömköra en häst igårkväll.
Är jag riktigt dålig så sover jag bara. Jag tar hand om djuren minimalt (så de har det bra) men sen i säng igen.
Men alltså jag behöver sova i månader och ingen press, däremot så kan det funka att ha ett mål om dagen.
Tex. Plockar ut diskmaskinen idag, fyller den dagen efter osv.
Men allt blir eftersatt, duschar jag så är det vad som blir gjort den dagen (jag brukar ha pall i duschen för jag orkar inte alltid stå).


Jag känner att detta blev väldigt utlämnande, men det är skillnad på att vara låg och deprimerad, egentligen tycker jag inte du ska förminska hur du mår till att "vara låg" när du är så sjuk att du är sjukskriven. Ord har betydelse osv.
 
Jag blir helt förundrad över vad alla ORKAR när ni är låga... Gå promenader, städa osv är sånt jag behöver en BRA dag för att göra🙄. Nu är jag visserligen sjukskriven för depression och hjärntrötthet men det blev väldigt tydligt hur lite jag gör i min "normalenergi".

Ja ja, bröt ihop lite igår lyckades åtminstone stävja två ångestattacker som höll på att ta över mig. Det är en win! Kramade lilla hund extra och lyckades tömköra en häst igårkväll.
Det här är dock mer är lite låg.
Men ja, jag håller med. Det som nämns mest i tråden gör jag när jag har bra dagar... Och då räknas jag på något sätt som "frisk".
 
När jag mår riktigt dåligt, alltså mer än "låg" så kan jag ligga i sängen hela dagen, glömma/inte orka ta hand om varken min fysiska hälsa (mat, dusch osv.) eller hemmet och absolut inte sätta min fot utanför dörren.

Många destruktiva tankar och extrem ångest. Men för mig ingår inte det i att vara "låg", utan det är snarare stark depression och/eller ångest.
 
Jag fyller 43 nästa vecka, men jag ringer fortfarande min pappa. Han är BÄST på att trösta. Receptet är ofta att laga en god middag till mig, hälla upp för stora glas vin och låta mig kräka av mig och diskutera utan att komma med pekpinnar. Och det hjälper alltid. Alla problem känns alltid hanterbara efter att jag fått vara gnälligt barn en stund.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 826
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2
Svar
31
· Visningar
1 229
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 302
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp