När ens intresse är ens identitet men man vill sluta?

Jag har haft marsvin sedan 2004. Under dessa åren har jag varit uppslukad av marsvin. Jag har kläder, väskor, tatueringar och smycken med marsvin. Att älska marsvin är en övervägande del av min identitet. Men problemet är att jag inte älskar marsvin längre 😭 Jag har fortfarande nio kvar men jag vill de flesta dagarna inte ha något alls. Jag klarar inte längre all oro och sorg över att de ska bli sjuka och dö. Man fäster sig vid dem och älskar dem och sedan dör de och allt känns förgäves för sorgen överväger allt positivt som har hänt under deras liv. Jag kan bara minnas alla goda minnen med sorg för jag har inte längre min älskling hos mig. Hela mitt djurrum är prytt med rosetter men de påminner mig bara om alla som inte längre finns kvar. Nu är min favorit svårt sjuk och sannolikheten att hon överlever är liten. En till som försvinner.

Jag vill ha tillbaka glädjen till marsvinen men jag vet inte om det är möjligt. De får mat och rena burar. De har jättestora burar och sina kompisar så det går ingen nöd på dem, men jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte umgås mer med dem.

Jag vill sluta med marsvin men jag klarar inte att göra av med de jag har för jag älskar dem. Samtidigt så om jag slutar med marsvin så förlorar jag hela min identitet känns det som. Jag blir ett ingenting. Men det funkar inte som det är nu heller. Jag vet inte vad jag ska göra 😭😭😭

Min älskade Trubbel på bilden

7C26E9BB-436E-4387-BBB9-9FFF318417B5.jpeg
 

Xiexie hade extremt stark vilja redan som bebis! Jag tänkte ställa ut henne i ras men fick klippa henne för hon Vägrade att låta sig rullas. Hennes bror Ai var istället som tjuren Ferdinand. La jag honom på rygg så låg han kvar till jag vände tillbaka honom 😂
Xiexie får ett raseriutbrott för hon vill inte sitta still och bli fotad
Ett par dygn gammal och vet redan vad hon vill!

Elli som bebis
https://www.instagram.com/p/BiO4Tx2H6Zn/?igshid=1lsxtjei9s9vj
 
Xiexie hade extremt stark vilja redan som bebis! Jag tänkte ställa ut henne i ras men fick klippa henne för hon Vägrade att låta sig rullas. Hennes bror Ai var istället som tjuren Ferdinand. La jag honom på rygg så låg han kvar till jag vände tillbaka honom 😂
Xiexie får ett raseriutbrott för hon vill inte sitta still och bli fotad
Ett par dygn gammal och vet redan vad hon vill!

Elli som bebis
https://www.instagram.com/p/BiO4Tx2H6Zn/?igshid=1lsxtjei9s9vj
Varför behöver de rullas?
 
Varför behöver de rullas?
Pälsen på rasavlade långhår växer 2-3cm i månaden och när de ställs ut så måste de ha alla bebistoppar kvar på pälsen så de får ”papiljotter” för att skydda pälsen och för att hindra dem att trassla in sig. Utställningskarriären är kort. Oftast kan man bara ställa dem upp till ett år för sedan är pälsen för lång att hantera för både marsvin och ägare. Efter de är klippta så får de inte längre ställas i rasklass utan bara i Klippt långhår.
En sheltie i full päls (ej min)
5C1F238F-2031-4802-8F5F-8A52C0CD7E98.jpeg
 
Pälsen på rasavlade långhår växer 2-3cm i månaden och när de ställs ut så måste de ha alla bebistoppar kvar på pälsen så de får ”papiljotter” för att skydda pälsen och för att hindra dem att trassla in sig. Utställningskarriären är kort. Oftast kan man bara ställa dem upp till ett år för sedan är pälsen för lång att hantera för både marsvin och ägare. Efter de är klippta så får de inte längre ställas i rasklass utan bara i Klippt långhår.
En sheltie i full päls (ej min)
Visa bifogad fil 63344
Oj! Vad mycket man (jag) inte vet. Tack för info och fina bilder!
 
Hittade en som är rullad (åter igen inte mitt marsvin). Jag är inte så förtjust i att rulla dem då jag tycker att det borde vara obekvämt men marsvinen verkar inte bry sig (om de har rätt temperament. Ballerina hade inget alls emot att bli rullad medans Xiexie blev galen)
B6719B38-1EC0-4ED2-86EE-2A3D3F851A67.jpeg
 
Hittade en som är rullad (åter igen inte mitt marsvin). Jag är inte så förtjust i att rulla dem då jag tycker att det borde vara obekvämt men marsvinen verkar inte bry sig (om de har rätt temperament. Ballerina hade inget alls emot att bli rullad medans Xiexie blev galen)
Visa bifogad fil 63346
Brorsans ex föder upp yorkshire terriers och de får också leva sina 'showdagar' med papiljotter - när de vunnit sina titlar klipps de ned och knatar på som alla andra hundar precis som grisarna. :D De verkar inte tycka särskilt mycket till eller från om sina rullar, men jag kan förstå att det finns marsvin som säger ifrån. De kan ju ha rätt mycket åsikter.
 
Vi gör vad vi måste för vara djur. De mår inte bra av att inte må bra, stressen över att vara nedsatt när en har i generna att vara bytesdjur är inte roligt. Och du vet ju om att du överlever de flesta av dina djur. Det är inte lätt, men det är rätt.

Var snäll mot dig själv (bild ur den fantastiska boken "The boy, the Mole, the Fox and the Horse" av
Charlie Mackesy)
New-Doc-2020-06-08-20.48.19_6.jpg
 
Fina marsvin och skoj information 💜
Tack! Det var skönt att skriva lite positivt och få något annat att tänka på en stund


Brorsans ex föder upp yorkshire terriers och de får också leva sina 'showdagar' med papiljotter - när de vunnit sina titlar klipps de ned och knatar på som alla andra hundar precis som grisarna. :D De verkar inte tycka särskilt mycket till eller från om sina rullar, men jag kan förstå att det finns marsvin som säger ifrån. De kan ju ha rätt mycket åsikter.
Ballerina som inte hade något alls emot sina rullar var rasavlad och då har de oftast ett lugnare temperament eftersom man vill ha dem lätta att rulla och att de ska sitta still på plattan. Man avlar också bort hårömhet. Sedan finns det såklart ”knepiga” rasavlade långhår också men är man en bra uppfödare/ägare så tvingar man inte dem. Jag vet en situation där en ägare tejpat baktassarna på sitt marsvin ä för att hon inte skulle fastna i pälsen när hon sparkade för att hon inte ville bli borstad (troligen håröm) och det är verkligen inte okej!
Xiexie var petavlad på mina linjer och hade extremt mycket åsikter om det mesta och rullar stod på hatlistan så hon fick slippa. Hennes bror brydde sig inte. När hon blev äldre och inte hade lika mycket spring i benen gick det dock att rulla henne, men då var hon ju redan klippt så jag kunde inte ställa henne i rasklass. Gud vad jag älskade det marsvinet! Hon var otroligt tam och så rolig. Jag saknar henne massor och nu har jag förlorat hennes sista unge 😭 Epica och Nosti har henne i sin stamtavla men lite längre bak.
Ballerina när hon gick rullad (dock klippt så hon ställdes bara i klippt långhår)
EEE0728B-0259-4E51-9227-9E5F62507359.jpeg

Vi gör vad vi måste för vara djur. De mår inte bra av att inte må bra, stressen över att vara nedsatt när en har i generna att vara bytesdjur är inte roligt. Och du vet ju om att du överlever de flesta av dina djur. Det är inte lätt, men det är rätt.

Var snäll mot dig själv (bild ur den fantastiska boken "The boy, the Mole, the Fox and the Horse" av
Charlie Mackesy)
Visa bifogad fil 63367
Sant. Men jag klarar inte att lägga saker bakom mig utan allt byggs upp på hög och nu har så många djur varit sjuka och/eller dött på kort tid att jag inte längre kan hantera det. På ett sätt var det lättare när jag var yngre och inte alls så medveten som jag är nu. Då hade jag inte lärt mig att ha ett vettigt samvete eller empati och jag hade många fler djur så jag fäste inte sig lika mycket som med få djur (utom vissa som jag fortfarande saknar djupt trots att det har gått över 10 år). Jag var också en kass, okunnig och oseriös uppfödare pga det så där har ju mycket förändrats till det bättre. Ibland saknar jag att vara ”känslokall” men jag får sota för det nu för eftersom jag inte hanterade det då så måste jag hantera det nu.
Ungefär 2009 anser jag att jag började min resa mot att bli en seriös uppfödare trots att jag fött upp sedan slutet av 2004. Mina djur hade det dock mycket bra, det var just aveln jag var okunnig och oseriös med.

Det är så svårt att vara snäll mot mig själv när jag har gjort så mycket fel och misstag 😞
 
Ni som har gått i den här långsamma terapin som har kommit upp i tråden, har den något speciellt namn?
 
Det är flera som har sagt att de har gått i terapi som inte är pådrivande eller kräver en massa självdisciplin som tex kbt

Jaha, så menar du. Ja, det är ju bland annat jag. Jag går i psykodynamisk terapi. "Pådrivande" vet jag inte riktigt hur du menar, dock.
 
Jaha, så menar du. Ja, det är ju bland annat jag. Jag går i psykodynamisk terapi. "Pådrivande" vet jag inte riktigt hur du menar, dock.
Okej! Jag måste ringa till psyk och avboka min tid med min nya samtalskontakt då de tilldelade mig en som jag redan sagt att jag har ett dåligt förflutet med och som jag inte vill gå hos, som använder sig av kbt och dessutom i en annan stad dit jag inte kan ta mig 😑 Så när jag ändå måste avboka så tänkte jag ta upp med dem om någon form av terapi som är mer än bara samtal en gång i månaden men inte så intensivt som kbt.
Pådrivande som i att de säger att till nästa gång ska du göra och klara det och det
 
Okej! Jag måste ringa till psyk och avboka min tid med min nya samtalskontakt då de tilldelade mig en som jag redan sagt att jag har ett dåligt förflutet med och som jag inte vill gå hos, som använder sig av kbt och dessutom i en annan stad dit jag inte kan ta mig 😑 Så när jag ändå måste avboka så tänkte jag ta upp med dem om någon form av terapi som är mer än bara samtal en gång i månaden men inte så intensivt som kbt.
Pådrivande som i att de säger att till nästa gång ska du göra och klara det och det

Då förstår jag! Nej, så upplever iaf jag att psykodynamisk terapi inte fungerar. Man får inte en massa uppgifter som man ska klara till ett visst tillfälle eller liknande. KBT funkar inte för mig av samma anledning.
 
Då förstår jag! Nej, så upplever iaf jag att psykodynamisk terapi inte fungerar. Man får inte en massa uppgifter som man ska klara till ett visst tillfälle eller liknande. KBT funkar inte för mig av samma anledning.
Då ska jag ta upp det med dem! Tror inte att de kan/kommer göra något men det är ju värt ett försök iallafall. Jag har försökt leta privat men hittar bara kbt eller långt bort
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 348
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 235
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 712
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp