När ens intresse är ens identitet men man vill sluta?

Jag har haft marsvin sedan 2004. Under dessa åren har jag varit uppslukad av marsvin. Jag har kläder, väskor, tatueringar och smycken med marsvin. Att älska marsvin är en övervägande del av min identitet. Men problemet är att jag inte älskar marsvin längre 😭 Jag har fortfarande nio kvar men jag vill de flesta dagarna inte ha något alls. Jag klarar inte längre all oro och sorg över att de ska bli sjuka och dö. Man fäster sig vid dem och älskar dem och sedan dör de och allt känns förgäves för sorgen överväger allt positivt som har hänt under deras liv. Jag kan bara minnas alla goda minnen med sorg för jag har inte längre min älskling hos mig. Hela mitt djurrum är prytt med rosetter men de påminner mig bara om alla som inte längre finns kvar. Nu är min favorit svårt sjuk och sannolikheten att hon överlever är liten. En till som försvinner.

Jag vill ha tillbaka glädjen till marsvinen men jag vet inte om det är möjligt. De får mat och rena burar. De har jättestora burar och sina kompisar så det går ingen nöd på dem, men jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte umgås mer med dem.

Jag vill sluta med marsvin men jag klarar inte att göra av med de jag har för jag älskar dem. Samtidigt så om jag slutar med marsvin så förlorar jag hela min identitet känns det som. Jag blir ett ingenting. Men det funkar inte som det är nu heller. Jag vet inte vad jag ska göra 😭😭😭

Min älskade Trubbel på bilden

7C26E9BB-436E-4387-BBB9-9FFF318417B5.jpeg
 

För mig är det inget val. Jag är för oduglig för att klara av val 😭
Just nu klarade du av valet att skriva här, det har du gjort mänga gånger. Du väljer förmodligen att gå på toaletten då och då istället för att ligga kvar i sängen. Du fixar förmodligen mat och vatten på ett eller annat vis och betalar en del räkningar, det är också val. Då och då väljer du också att öppna ögonen...livet är fullt av val. Just nu kan du välja att skriva ett, mail, ta reda på ett telefonnummer, att svara på ett inlägg.
 
Bestämde mig för att jag skulle fixa hundarnas täcken. Gick upp och åt lite, satte mig vid symaskinen, fick ångest trots ångestdämpande och ligger nu åter igen gömd under täcket 😭
Förlåt på förhand om det här är jätteklumpigt. Jag vet inte hur det känns. Men vore det en idé att fortsätta sy på hundtäckena trots ångesten? Jag föreställer mig att den är obehaglig, men i efterhand kanske det känns bättre om du fortsatt göra något som du vill få klart?
 
Det är faktiskt så här enkelt, och så svårt

oprahwinfrey1-2x.jpg
Just nu klarade du av valet att skriva här, det har du gjort mänga gånger. Du väljer förmodligen att gå på toaletten då och då istället för att ligga kvar i sängen. Du fixar förmodligen mat och vatten på ett eller annat vis och betalar en del räkningar, det är också val. Då och då väljer du också att öppna ögonen...livet är fullt av val. Just nu kan du välja att skriva ett, mail, ta reda på ett telefonnummer, att svara på ett inlägg.
Då är det ju med andra ord mitt fel trots allt eftersom jag gör fel val hela tiden. Och när jag försöker göra ett rätt val så misslyckas jag så gott som hela tiden 😞
 
Förlåt på förhand om det här är jätteklumpigt. Jag vet inte hur det känns. Men vore det en idé att fortsätta sy på hundtäckena trots ångesten? Jag föreställer mig att den är obehaglig, men i efterhand kanske det känns bättre om du fortsatt göra något som du vill få klart?
Jag klarar inte att hantera ångesten alls. Inte ens den allra minsta gnutta ångest. Annars hade det helt klart varit det bästa att göra
 
Då är det ju med andra ord mitt fel trots allt eftersom jag gör fel val hela tiden. Och när jag försöker göra ett rätt val så misslyckas jag så gott som hela tiden 😞
Vad är rätt val och vad är fel val? Finns det något sådant? Se på det du lyckas med, även det lilla.

Du har en ordentligt tuff kamp nu, jag gissar att dit undermedvetna kämpar och vill att du inte ska förändras, att varje steg i den riktningen blir jobbig då du vill åt ett håll och det undermedvetna åt ett annat. Var snäll mot dig själv och beröm dig själv för varje litet steg. Du duschade häromdagen. Gotta dig i hur skönt det är och hur bra du är som fixade det. Känn efter hur det känns att ha gjort något du upplever som positivt. Gör det en gång till och en gång till några dagar senare. Det samma med hundtäcket, du var fantastiskt duktig som tog tag i det och nästan kom igång. Klappa dig själv på axeln för det du fixar, träna på att göra om det igen och kanske ett litet steg till. Inga underverk. Nästa gång kanske du fixar att börja sy, kanske bara en söm eller en halv, eller bara tänka på det.
 
Jag mår mycket sämre idag. Vet inte om jag hade mått så oavsett eller om det är pga att jag inte kan sluta tänka på att allt kan bero på val. För i så fall är jag mycket mycket mer oduglig än vad jag ens själv trodde 😭 Samtidigt så är ju depression att man inte bara kan ta sig i kragen och bestämma sig för att bli bättre, men tänk om det är så? I så fall så mår jag ju bara dåligt för att jag väljer att må dåligt. Jag är så förvirrad 😭
 
Jag mår mycket sämre idag. Vet inte om jag hade mått så oavsett eller om det är pga att jag inte kan sluta tänka på att allt kan bero på val. För i så fall är jag mycket mycket mer oduglig än vad jag ens själv trodde 😭 Samtidigt så är ju depression att man inte bara kan ta sig i kragen och bestämma sig för att bli bättre, men tänk om det är så? I så fall så mår jag ju bara dåligt för att jag väljer att må dåligt. Jag är så förvirrad 😭
Så fint att höra att du börjat tänka, men du vänder det mot dig själv helt i onödan. Nej du kan inte bara ta dig i kragen och bli en bättre människa, eller vissa kan kanske men det är ogörligt för andra. Att du alltid kan välja innebär inte att det är lätt att göra det.

Vi har olika lätt för att göra val, se det som en möjlighet att i varje stund faktiskt kunna välja. Inga stora val som att nu ska jag bli en bättre människa, söka vård, motionera mer och må fantastiskt i morgon annars är du värdelös som du verkar ha fastnat i. Gör små val som leder en liten bit mot ditt mål. Det kan vara att gå en promenad kring kvarteret eller bara gå upp ur sängen, eller kela med något av dina djur. Gå och handla och laga något du gillar, ta en dusch, begära en ny vårdkontakt osv. Fokusera på det som är bra och jämför dig inte med andra, vi har alla våra problem.
 
Små steg och vart och ett av dem räknas!

Och nej, man väljer inte depression mer än man väljer att ha ett brutet ben eller vara blåögd. När man är deprimerad handlar det om att inte fastna utan om att se till att göra något oavsett hur litet. Och är det något som sänker dig eller någon du bryr dig om glädje så är det plus oavsett hur litet och flyktigt det är.

Och du behöver någon att prata med just om perspektiv, min älskade vän får jättebra hjälp med sin ADD. Du får inte ställa för höga krav på dig själv - den @Lyan vi möter är ambitiös, omtänksam och kunnig inom väldigt många, väldigt olika fält

*Kram på dig*

(Jag har själv problem med prokrastinering - det är som att jag inte kan avsluta saker för de blir aldrig lika bra i verkligheten som jag vill att de ska vara. Att good enough är just det är svårt att acceptera. För att inte bo i en svinstia har jag tio - varje dag ska tio saker rensas eller städas. En bra dag kan dammsuga och diska vara två saker - en dålig dag räknas varje diskat bestick eller varje undanplockat papper. Man måste hitta sina egna överlevnadsstrategier)
 
Så fint att höra att du börjat tänka, men du vänder det mot dig själv helt i onödan. Nej du kan inte bara ta dig i kragen och bli en bättre människa, eller vissa kan kanske men det är ogörligt för andra. Att du alltid kan välja innebär inte att det är lätt att göra det.

Vi har olika lätt för att göra val, se det som en möjlighet att i varje stund faktiskt kunna välja. Inga stora val som att nu ska jag bli en bättre människa, söka vård, motionera mer och må fantastiskt i morgon annars är du värdelös som du verkar ha fastnat i. Gör små val som leder en liten bit mot ditt mål. Det kan vara att gå en promenad kring kvarteret eller bara gå upp ur sängen, eller kela med något av dina djur. Gå och handla och laga något du gillar, ta en dusch, begära en ny vårdkontakt osv. Fokusera på det som är bra och jämför dig inte med andra, vi har alla våra problem.
@Lobelia har du själv en bokstavskombination eller en depression?
 
@Lobelia har du själv en bokstavskombination eller en depression?
Jag har haft depression(er) och gjort massor av tokiga val genom livet. Man kan faktiskt alltid göra något, om än det bara är att välja att ta nästa andetag och sen nästa.

Bokstavskombination, jag skulle troligen haft en eller ett par om jag blivit utredd, men inget jag lägger fokus på.
 
Förlåt att jag hoppar över er just nu!

Tog mina energihöjande kosttillskott igår efter att jag skrivit och idag. Har inte tagit dem på några dagar för jag vill ”avgifta” mig för att de tappat mycket effekt. Men nu när jag har tagit dem så behöver jag inte ens välja utan mycket går av sig själv bara för att jag har fått mer energi trots att jag har tagit lägre dos av både elvanse och attentin. Jag är fortfarande deppig och har ångest men nu kan jag strunta i det med vissa saker. Absolut inte allt utan det är fortfarande enbart det jag känner för som funkar men från att inte ha klarat att ens borsta tänderna till att cykla 5km OCH gå en runda med hundarna. Och fixa ett par täcken, sortera lite bilder och nu sitter jag och klipper ut marsvin som ska strykas på handdukar.

Så det verkar som att största problemet inte är depressionen eller ångesten, även om de fortfarande är illa, utan brist på energi. 2018 hade jag mycket energi och då kunde jag även tvinga mig att göra sådant jag inte kände för, dvs ha viss självdisciplin.

Nu är bara frågan. Hur sjutton får man mer energi utan att käka en näve tabletter som troligen inte är särskilt nyttiga 😕
 
Förlåt att jag hoppar över er just nu!

Tog mina energihöjande kosttillskott igår efter att jag skrivit och idag. Har inte tagit dem på några dagar för jag vill ”avgifta” mig för att de tappat mycket effekt. Men nu när jag har tagit dem så behöver jag inte ens välja utan mycket går av sig själv bara för att jag har fått mer energi trots att jag har tagit lägre dos av både elvanse och attentin. Jag är fortfarande deppig och har ångest men nu kan jag strunta i det med vissa saker. Absolut inte allt utan det är fortfarande enbart det jag känner för som funkar men från att inte ha klarat att ens borsta tänderna till att cykla 5km OCH gå en runda med hundarna. Och fixa ett par täcken, sortera lite bilder och nu sitter jag och klipper ut marsvin som ska strykas på handdukar.

Så det verkar som att största problemet inte är depressionen eller ångesten, även om de fortfarande är illa, utan brist på energi. 2018 hade jag mycket energi och då kunde jag även tvinga mig att göra sådant jag inte kände för, dvs ha viss självdisciplin.

Nu är bara frågan. Hur sjutton får man mer energi utan att käka en näve tabletter som troligen inte är särskilt nyttiga 😕
Brist på någon Mineral eller vitamin?
Det finns massor av sådana som ger trötthet vid brist. Järn, zink, dvitamin mfl..

Dags för blodprov och checka av?
 
Brist på någon Mineral eller vitamin?
Det finns massor av sådana som ger trötthet vid brist. Järn, zink, dvitamin mfl..

Dags för blodprov och checka av?
Jag har börjat ta järn och d-vitamin igen men har aldrig känt någon skillnad av d-vitamin. Jag bad om blodprov sista gången jag var hos samtalskontakten men det kunde hon inte fixa trodde hon. Så får se hur det blir med det. Ska ta prover regelbundet egentligen pga medicinerna men har inte blivit kallad pga corona
 
Förlåt att jag hoppar över er just nu!

Tog mina energihöjande kosttillskott igår efter att jag skrivit och idag. Har inte tagit dem på några dagar för jag vill ”avgifta” mig för att de tappat mycket effekt. Men nu när jag har tagit dem så behöver jag inte ens välja utan mycket går av sig själv bara för att jag har fått mer energi trots att jag har tagit lägre dos av både elvanse och attentin. Jag är fortfarande deppig och har ångest men nu kan jag strunta i det med vissa saker. Absolut inte allt utan det är fortfarande enbart det jag känner för som funkar men från att inte ha klarat att ens borsta tänderna till att cykla 5km OCH gå en runda med hundarna. Och fixa ett par täcken, sortera lite bilder och nu sitter jag och klipper ut marsvin som ska strykas på handdukar.

Så det verkar som att största problemet inte är depressionen eller ångesten, även om de fortfarande är illa, utan brist på energi. 2018 hade jag mycket energi och då kunde jag även tvinga mig att göra sådant jag inte kände för, dvs ha viss självdisciplin.

Nu är bara frågan. Hur sjutton får man mer energi utan att käka en näve tabletter som troligen inte är särskilt nyttiga 😕
Härligt att höra att du mår bättre för stunden ❤ .

Jag tror du får ännu mer energi om du lycks få bukt med depressionen och ångesten, de stjäl en massa energi för det mesta. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, en väg som har hjälpt en del kan du läsa om i "Hjärnstark : hur motion och träning stärker din hjärna" Författare: Anders Hansen
 
Härligt att höra att du mår bättre för stunden ❤ .

Jag tror du får ännu mer energi om du lycks få bukt med depressionen och ångesten, de stjäl en massa energi för det mesta. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, en väg som har hjälpt en del kan du läsa om i "Hjärnstark : hur motion och träning stärker din hjärna" Författare: Anders Hansen
Ja! Idag har jag inte mått jättebra men det är för att jag har tvingat mig till för mycket. Men det är så frustrerande att inte kunna göra vad jag vill göra för det är verkligen ingen orealistisk lista!!

Problemet är ju att det verkar inte gå att få ordning på depressionen 😞 Har provat så många mediciner att jag inte ens minns alla. Ångesten är okej hanterbar bara resten av livet gör som jag vill.

Jag vill verkligen träna! Men jag klarar inte det 😞 Inte ens nu när jag väger över 66kg på flera år och har total panik och är så äcklad av mig själv 😭
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 357
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 295
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp