Bukefalos 28 år!

När får man sjukskriva sig från jobbet?

Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Jo visst har du rätt i att det kan vara för mycket. Jag tog väl i lite för mycket men jag blev en aning provocerad, kanske i onödan. Jag är väldigt stolt över mitt jobb och min arbetsinsats. Och jag ser hur många som inte mår bra av hur det ser ut och som sagt, skulle alla dessa sluta skulle vården braka ihop.

Därtill, skulle jag ge upp och sluta inom vården... Då finns inget annat än arbetslöshet. Och den sitsen sätter jag mig inte i en gång till, särskilt inte när jag har ett yrke jag trivs med.

Jag bor på en mindre ort och kanske är det därför det blivit som det blivit. Alla knöks in där det råkar finnas plats för att verksamheterna är för snäva för att ha plats där personerna passar bättre?
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Vården verkar ju i hög grad ha reglerade arbetstider, t ex, vilket många tjänstemannayrken inte har.

Visst är arbetstiderna reglerade. För ordinarie personal. Vi vikarier lyder under lite andra regler vad jag förstår. Nu har jag det lite lättare eftersom jag går på schema och alltså har schemalagd ledighet. Som timvikarie vågade man aldrig vara ledig utan tog varenda timme man kunde få, det kunde gå 2-3 veckor utan en enda ledig dag.
Men även om tiderna regleras av lagar, vad gör man när det ringer från bemanningen och dom undrar om man kan jobba dubbelpass den och den dagen för det finns ingen annan som kan jobba?
Vad gör man när det inte finns personal? Jo dom få som finns jobbar för fler...
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

...och på mitt jobb har vi bilar!! Ingen cyklar runt alldeles ensam och övergiven.

Det är en liten stad det här. Ofta är det lättare att ta sig fram på cykel och ingen verksamhet har bilar så det räcker till all personal under en arbetsdag.
Inte hade det hjälpt mig heller eftersom jag inte har körkort.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Det är förstås inte fullt så illa på alla verksamheter. Det är bara på ett par ställen och där bokas jag in ofta eftersom jag kan verksamheterna bra, jobbar självständigt och ordinarie personal känner sig trygga med mig.

Andra ställen där jag bara hoppar in lite ibland är hur lugna som helst och vi har tid för mysiga promenader, skönhetsvård och mysfika :)
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Att låta vikarier arbeta 2-3 veckor utan uppehåll. Skulle aldrig min chef tillåta. När en av våra vart uppbokad en hel vecka, både med delat pass och enkla. Ringde hon till våran bemaning och krävde att de skulle lösa det på annat sätt. En av dagarna. Vilket de gjorde. Timvikarier är lika viktiga som alla andra anstälda. De ska inte behöva ta alla skitpass. Finns inte tillräckligt med vikarier, får de leta reda på flera. Att köra slut på dem gynnar inte verksamheten. Vem ska då jobba när jag vill vara ledig?
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Inte slagit dig att du fått influensan? Att du helt enkelt är sjuk.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

De ska inte behöva ta alla skitpass. Finns inte tillräckligt med vikarier, får de leta reda på flera.
Det är ju lätt att säga. Jag vickar också i vården och det har hänt att det uppstått krisiga situationer där alla vikarier har jobbat röven av sig och ingen annan är tillgänglig så chefen nödgas kommendera in en ordinarie från sin semester. Så kan det ju bli på en arbetsplats där det krävs ett visst antal huvuden på plats under specifika tider.

Precis som TS skriver så beror det ofta på felplacerade boende/patienter. T ex svårt psykiskt sjuka som inte har på mitt jobb att göra. Det är så tråkigt att se för alla blir lidande av det, den felplacerade, övriga boende/patienter och personalen.
 
Sv: När får man sjukskriva sig från jobbet?

Inte slagit dig att du fått influensan? Att du helt enkelt är sjuk.
Tänkte också just på det, det är så jag brukar må innan det bryter ut så att säga. Ofta känner jag mig helt slut fysiskt "utan orsak" i sånna lägen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 752
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 825
Kropp & Själ Vad har ni för erfarenhet? Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 493
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp