När hästen inte vill dricka

Ektopia

Trådstartare
Jag har för fyra dagar sedan sålt en häst som äter och dricker mycket dåligt i sitt nya hem. Köparen gör det hon kan men hästen ratar det mesta utom lite hö, kraftfoder och några liter vatten. Jag är beredd att ta tillbaka hästen om köparen vill det, både hon och jag är såklart väldigt oroliga!

Det är förstås en stor omställning för hästen, men hur länge ska man våga vänta innan hästen kommer igång med framförallt drickandet?

Jag förutsätter att den nya ägaren tillkallar veterinär om det skulle behövas.
 
Det väcker lite frågor om hur hästen är van att dricka och hur den får vatten nu.
Är den van vid spann och får en vattenkopp är det lätt att förstå. Men det kan för vissa vara känslig på andra hållet också.
Precis som färg på spannen och lukten på den kan ställa till det.
Har varit med om hästar som vägrat dricka för någon använt deras vanliga hinkar att tvätta i.
 
Inget fel på vattnet?

Om den är van spann och nu fått kopp så kan de testa att hänga in en hink åt den och se om det är som @Masse säger. Jag brukar ge mina vattenhinkar även om de har kopp och de brukar föredra dem.
 
@Masse och @Mia_R svarar båda.

Hon har tidigare haft tillgång till både vattenkopp och spann, nu får hon vattnet i spann om jag förstått det rätt. Hon har inte varit så värst kräsen tidigare, men druckit dåligt när vi åkt iväg på tävling. Nya ägaren ska prova med betfor eller äppeldricka i vattnet och se om det gör någon skillnad. Vattenkvaliteten har jag inte någon koll på.

Jag tänker ju att det beror på omställningen från att ha bott flera år i ett större stall och nu flytta till ett nytt stall med bara två hästar i, och allt som följer med det. Men hur länge ska man våga ha is i magen och tänka att det ger sig?
 
@Masse och @Mia_R svarar båda.

Hon har tidigare haft tillgång till både vattenkopp och spann, nu får hon vattnet i spann om jag förstått det rätt. Hon har inte varit så värst kräsen tidigare, men druckit dåligt när vi åkt iväg på tävling. Nya ägaren ska prova med betfor eller äppeldricka i vattnet och se om det gör någon skillnad. Vattenkvaliteten har jag inte någon koll på.

Jag tänker ju att det beror på omställningen från att ha bott flera år i ett större stall och nu flytta till ett nytt stall med bara två hästar i, och allt som följer med det. Men hur länge ska man våga ha is i magen och tänka att det ger sig?
Vad har hästen för hage nu? Just nu dricker inte mina hästar speciellt mycket de äter så mycket frodigt gräs
 
Vad har hästen för hage nu? Just nu dricker inte mina hästar speciellt mycket de äter så mycket frodigt gräs
Vet inte hur hagen ser ut, men här uppe i norr har gräset just börjat spira om ens det, så tror inte att det är orsaken. (Det är när jag läser sådant här som jag undrar varför jag aldrig flyttat söderut 😄)
 
Prova med mash med mkt vatten eller melass i vatten. Vissa hästar gillar det, andra inte. Jag hade en som var heeeelt galen i melassvatten, jag hade ungefär 1 dl melass till 10 l ljummet vatten :) Annars så kan det vara som så att hästen bara behöver vänja sig vid den nya smaken. Jag har hört att en svätt äppelcidervinäger kan dölja smakskillnader, men det kanske bara funkar om man använt vinägern ett par dagar innan bytet också. Fick hästen med sig något foder från dig?
 
Har nya ägaren testat att ge annat vatten. Känner en häst som inte dricker vattnet i stallet utan ägaren får ta med hemifrån till den hästen, inget fel på vattnet då det är testat, ägarens andra hästar dricker vattnet och hästar till andra tränare på gården dricker stallets vatten men 1 häst gör det inte.
 
Förutom ovan tips kan det vara gynnsamt att få i hästen elektrolyter för att ge ökad törst.
Det finns smaksatta som kan vara enklare att få i kräsna individer.
 
Vi har i många år haft en som dricker dåligt och fått kolik några gånger pga det.
Vi har provat med många olika saker i vattnet, juice, betfor, elektrolyter mm utan större skillnad.
Det som funkar bäst med vår är varmvatten. Morgon, middag och kväll får han en spann varmvatten (verkligen varmt, nästan hett men det kan man ju prova sig fram med). Direkt vi kommer med spannen dricker han mycket, men så fort det svalnat rör han det inte mer. Och peppar peppar har han klarat sig från kolik denna vintern, sen vi började med det.
 
Har nya ägaren testat att ge annat vatten. Känner en häst som inte dricker vattnet i stallet utan ägaren får ta med hemifrån till den hästen, inget fel på vattnet då det är testat, ägarens andra hästar dricker vattnet och hästar till andra tränare på gården dricker stallets vatten men 1 häst gör det inte.
Jag tror inte att hon provat annat vatten, ska tipsa om det.
 
Vi har i många år haft en som dricker dåligt och fått kolik några gånger pga det.
Vi har provat med många olika saker i vattnet, juice, betfor, elektrolyter mm utan större skillnad.
Det som funkar bäst med vår är varmvatten. Morgon, middag och kväll får han en spann varmvatten (verkligen varmt, nästan hett men det kan man ju prova sig fram med). Direkt vi kommer med spannen dricker han mycket, men så fort det svalnat rör han det inte mer. Och peppar peppar har han klarat sig från kolik denna vintern, sen vi började med det.
Ja, hon brukar gilla varmt vatten ute på vintern, ska tipsa om det!
 
Prova med mash med mkt vatten eller melass i vatten. Vissa hästar gillar det, andra inte. Jag hade en som var heeeelt galen i melassvatten, jag hade ungefär 1 dl melass till 10 l ljummet vatten :) Annars så kan det vara som så att hästen bara behöver vänja sig vid den nya smaken. Jag har hört att en svätt äppelcidervinäger kan dölja smakskillnader, men det kanske bara funkar om man använt vinägern ett par dagar innan bytet också. Fick hästen med sig något foder från dig?
Jag tror att det har provats att ge mash men att det ratades. Hon fick inte med något foder från mig, jag trodde inte att det skulle vara ett problem (matglatt kallblod). Hon äter det kraftfoder hon blir bjuden på men väldigt lite av grovfodret och så vattnet då.
 
Jag brukar köra varmt vatten till mina på vintern och då dricker de mycket och gärna, resten av året duger kallvatten, hon kanske inte gillar det kallt. Tänderna?
 
Våra dricker ibland dåligt på tävling, speciellt de nya hästarna då tar vi med vatten hemifrån. Det behövs oftast bara göras några gånger så de kommer igång/får igång vanan att dricka på andra ställen. Så bor ni inte långt ifrån varandra kan det vara en lösning.
Har hon tillgång till vatten i hagen också? Ha det och gärna ska hästen gå med en kompis för dricker kompisen dricker hon också.
Jag köpte en häst i julas som betedde sig så. Hon fick inget kraftfoder då utan fri tillgång till grovfoder och vatten i spann i boxen och vattenbalja i hagen. Efter ca en vecka kom hon igång. Jag nöp henne i huden för att hålla koll så hon inte blev uttorkad.
 
Uppdatering:

Hästen är nu tillbaka hos oss då köparen inte vågade vänta ut henne. Nu får hon landa hos oss igen sen så tar vi oss en funderare över vad vi ska göra.
 
Uppdatering:

Hästen är nu tillbaka hos oss då köparen inte vågade vänta ut henne. Nu får hon landa hos oss igen sen så tar vi oss en funderare över vad vi ska göra.
Hoppas att det löser sig. Min häst fick kolik känningar när jag bytte från ensilage till hö, för några år sedan. Jag fick då rådet att tillsätta salt i kraftfodret. Det blev stor skillnad på hur mycket hon dricker och jag ger nu salt dagligen, året om.

Underhållsbehovet för en häst på 500kg ligger på ca 25 gram/dag vilket lätt ökas upp till det dubbla vid en timmes normalt arbete.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 212
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 010
Senast: mily
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp