När jobbet inte funkar

Säg till chefen att du har en dålig dag och behöver stöttning i att komma igång och hjälp med att lägga upp arbetet. Är det så att varken belöningar eller egen push fungerar så behöver du ju hjälp med att någon annan följer upp vad som ska göras och tjatar ibland.
Chefen har semester men svarar på mejl.

Och vad ska hon göra för att få igång mig? Och hon behöver heller inte hjälpa mig att lägga upp arbetet. Jag har EN arbetsuppgift idag så det är bara att göra. I morgon är det en annan arbetsuppgift också men den tar inte två timmar. Sen är jag tillbaka på den andra arbetsuppgiften.
 
Använd buke som belöning då. Jobba en kvart, sen får du skriva ett inlägg. Jobba en kvart till, skriv igen. Du har startat fyra trådar idag, med buke som morot hade jobbet varit klart.
En kvart är långt tid när man har dessa problem. Jag tycker att 2-5 minuter är mer rimligt. Sen om man hittar flowet och känner att man kan mer så är det ju bara att fortsätta. Man att sikta på 15 min är som att be om att misslyckas.


Timer funkar bara för roliga uppgifter.



Det är inte alls en bra belöning.

Och jag funkar inte belöningsbaserat. Har aldrig gjort.
Hur funkar du då? Vad har fungerat innan för att få dig att göra tråkiga saker som bara måste göras? För mig kan body doubling vara en bra metod, men jag gissar att du inte är samma?
 
En kvart är långt tid när man har dessa problem. Jag tycker att 2-5 minuter är mer rimligt. Sen om man hittar flowet och känner att man kan mer så är det ju bara att fortsätta. Man att sikta på 15 min är som att be om att misslyckas.



Hur funkar du då? Vad har fungerat innan för att få dig att göra tråkiga saker som bara måste göras? För mig kan body doubling vara en bra metod, men jag gissar att du inte är samma?
Ja tiden var inte det viktiga, där får man ju hitta den som passar en själv, men principen: det här som jag vill får jag göra om jag jobbar x antal minuter först. Jag kan göra sånt när det gäller aptråkiga grejer som plocka ur diskmaskinen, nedre facket mot 10 min på facebook typ.
 
Om chefen har semester kanske du kan bolla med någon kollega? Inte som push men bara för att komma igång, känna att du är på "arbetsplatsen". Jag förstår som sagt att det är skitdrygt att jobba hemifrån. Finns det ett kontor du kan åka in till för att arbeta?
 
Inget har någonsin fungerat för tråkiga saker mer än att pusha. Och jag misslyckas rätt ofta. Jag kan sitta en hel dag och försöka göra något utan att lyckas.

Saker som jag är motiverad att göra men som kanske inte är superskoj, t.ex. att göra min hushållsbokföring, är att markera det i todoist som en sak att göra varannan vecka. Då blir det inte övermäktigt att göra. Men jag brukar sällan få det gjort den dagen jag bestämt att jag ska göra det.

Men misslyckas ändå med saker som att borsta tänderna varje dag, dusch varannan dag, gå en promenad om dagen, göra yoga en gång om dagen, (Det sistnämnda har bara hänt en gång sen jag bestämde mig för att börja med det.)

Jag greppar inte body doubling och fattar inte hur det ska gå till.
 
Om chefen har semester kanske du kan bolla med någon kollega? Inte som push men bara för att komma igång, känna att du är på "arbetsplatsen". Jag förstår som sagt att det är skitdrygt att jobba hemifrån. Finns det ett kontor du kan åka in till för att arbeta?
Nej, det finns inget kontor. Och jag känner inga kollegor.
 
Hela den här dagen har blivit helt förstörd av att jag skulle jobba två timmar. Jag har inte ens orkat ta mig utanför dörren idag.
 
Jag upplever ingen belöning alls med att bli klar med en arbetsuppgift.

Icke desto mindre ska den ju göras, annars lär du förr eller senare inte ha jobbet kvar 🤷‍♀️

Om pusha nu är det absolut enda som funkar, så får du pusha.

Personligen tänker jag att det vore bra att få in en rutin, "klockan xx sätter jag mig vid datorn och jobbar", varje dag.

Förslagsvis relativt tidigt på dan.
När dagens 2 jobbtimmar sen är avklarade, har du då hela dan kvar att vila/sova/göra sånt du tycker är roligt etc.
 
Vad ska jag locka med? Jag kommer inte på något. Jag har inget att så, inget att skola om (och dessa uppgifter är också jobb som kräver en viss ansträngning). Samma med veden. Det är inte vila att hämta ved. Skärmsläckare har jag inte. Det finns ingenstans att stå och jobba och det lär inte bli lättare av det heller.

Jag har ett broderi bredvid datorn, men jag upplever inte heller broderi som vila. Det är tidsfördriv som kräver ansträngning.

Bara för att jag tycker om att göra vissa saker så betyder det inte att det inte krävs ansträngning att göra dessa.

Det enda som återstår är att pusha.


Jag upplever ingen belöning alls med att bli klar med en arbetsuppgift. Jag lyssnar alltid på bra musik när jag jobbar men det hjälper inte. Jag känner inte att jag motiveras av lönen heller utan skjuter bara på saker hela tiden ändå. Så det tar typ en hel dag att jobba två timmar, om jag ens lyckas med det.

Min uppgift nu är att mala mig igenom ett gäng e-postadresser. Det går inte att dela in det i mindre bitar än en e-postadress i taget och t.o.m. det är svårt.
Kan du räkna ut din timlön splittat på ett rimligt antal mail per timme så kan du räkna in "5kr, 10kr,15kr osv"
 
Icke desto mindre ska den ju göras, annars lär du förr eller senare inte ha jobbet kvar 🤷‍♀️

Om pusha nu är det absolut enda som funkar, så får du pusha.

Personligen tänker jag att det vore bra att få in en rutin, "klockan xx sätter jag mig vid datorn och jobbar", varje dag.

Förslagsvis relativt tidigt på dan.
När dagens 2 jobbtimmar sen är avklarade, har du då hela dan kvar att vila/sova/göra sånt du tycker är roligt etc.
Håller med. Gör bort det så tidigt som möjligt, samma tid och samma kanal.
 
Nej, det finns inget kontor. Och jag känner inga kollegor.
Synd, jag tänker att ett kontor säkert hade hjälpt - men finns inte det är det bara att pusha då. Det är ju ett jobb du får betalt för och är skyldig att genomföra.
När chefen kommer tillbaka kan du säkert vända dig till hen för stöd också. Kanske bara genom att hen skickar en kontakt en gång om dagen eller så, för att se till att uppgiften är genomförd? :)
 
Icke desto mindre ska den ju göras, annars lär du förr eller senare inte ha jobbet kvar 🤷‍♀️

Om pusha nu är det absolut enda som funkar, så får du pusha.

Personligen tänker jag att det vore bra att få in en rutin, "klockan xx sätter jag mig vid datorn och jobbar", varje dag.

Förslagsvis relativt tidigt på dan.
När dagens 2 jobbtimmar sen är avklarade, har du då hela dan kvar att vila/sova/göra sånt du tycker är roligt etc.
Åh, jag har försökt. Tänkt att jag ska jobba undan så att jag är ledig sen. Men jag misslyckas. Och jag har olika rutiner varje dag. Boendestöd, vårdbesök m.m.

Vissa dagar måste jag ofta vara på plats direkt på morgonen. Då är jag mer eller mindre död och får inget gjort, men är på plats i alla fall och kan ta saker som jag måste ta hand om. Men det är mest att jag övervakar och inte får något gjort, mer än det absolut nödvändigaste.

Kan du räkna ut din timlön splittat på ett rimligt antal mail per timme så kan du räkna in "5kr, 10kr,15kr osv"
Kanske. Men jag ser en överhängande risk att jag skjuter på saker i alla fall.

Synd, jag tänker att ett kontor säkert hade hjälpt - men finns inte det är det bara att pusha då. Det är ju ett jobb du får betalt för och är skyldig att genomföra.
När chefen kommer tillbaka kan du säkert vända dig till hen för stöd också. Kanske bara genom att hen skickar en kontakt en gång om dagen eller så, för att se till att uppgiften är genomförd? :)
Jag känner inte att jag vill ha någon hängande över mig.
 
Jag känner inte att jag vill ha någon hängande över mig.
Fast om det funkar så funkar det ju. Lite som boendestödet, att någon ser till att saker blir gjorda? Det måste väl vara bättre än att låta en hel dag gå förbi i limbo. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
25
· Visningar
1 533
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 116
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Motacilla
·
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp