När jobbet inte funkar

Fast om det funkar så funkar det ju. Lite som boendestödet, att någon ser till att saker blir gjorda? Det måste väl vara bättre än att låta en hel dag gå förbi i limbo. :)
Det får mig att känna mig oduglig.

Och företaget får inget lönebidrag för mig. Jag har inte nämnt min autismdiagnos.
 
Hela den här dagen har blivit helt förstörd av att jag skulle jobba två timmar. Jag har inte ens orkat ta mig utanför dörren idag.
Skriva inlägg och starta trådar, är det något du skulle klassa som skoj? Alltså är det något du gör utan att behöva tvinga dig själv?
Tänker att det isf ändå skulle kunna fungera som belöning att få slösurfa en stund efter säg 5 minuter av genomfört arbete. 3 eller 5 minuter är såpass kort tid att det kan kännas något mindre oöverkomligt om man skall tvinga sig till det.

Tror kanske också att det är bra att sätta upp rimliga mål som du har en chans att klara. Tex göra yoga OCH gå promenad varje dag, känns som något som för mig hade varit som gjort för att jag skulle misslyckas.
Kanske är det helt rimligt för dig att orka båda men om det inte är det, sänk kraven en aning så kanske du slipper känna dig så värdelös som du beskriver.
Det är ju lätt att göra det om man inte kan genomföra enligt de mål man satt upp.
 
Man måste tvinga sig själv bara, jag har samma problematik. @SiZo förslag är jättebra.

Jag tycker också det brukar hjälpa att börja med att strukturera upp vad som ska göras. Det kan vara att dela upp det i kategorier, eller göra listor.

Samma teknik går att applicera på typ städning. "Jag måste städa huset men orkar/kan/vill inte, det är så mycket att göra att jag inte vet var jag ska börja och inget blir gjort"

Börja med att skapa kategorier, typ Kök, Sovrum, Badrum osv. Under Badrum gör du sedan en checklista, typ såhär:

  • Skura toan
  • Torka av handfatet
  • Torka ur badrumsskåpet
  • Töm luddfiltret i torktumlaren
  • Dammsug golvet
  • Skura golvet
När du strukturerat upp hela ditt jobb (Städa huset) så är det dags att börja, välj en attackpunkt, typ badrummet då. Här kan man göra som @SiZo och sätta en timer för hur länge man ska jobba. Personligen för mig så fungerar det bättre att sätta timer på min "rast". Antingen kan man sätta en faktiskt timer eller så använder man något man gör som referens. Jag spelar ju dataspel så jag brukar göra så att emellan varje "match" (ca 20 min) ska jag göra EN punkt från listan. Så jag kör en match, går och skurar toan, kör en till match osv.

Det kan kännas som det är en långsam process, och det är det, men det är snabbare än ingenting och håller man på länge nog får man oväntat mycket gjort. Dessutom är det lätt hänt att man gör lite mer än man "måste" när man ändå är i farten.

Hur du än väljer att göra så kokar det ändå ner till samma i slutändan: Det är bara att sätta igång. Hur jobbigt det än är. Jag lider ju av depression i skov och perioderna jag har det jobbigare kan jag "fastna" i bilen efter jobbet, liksom bara sitter och tomglor och orkar inte kliva ur. Då kan det ibland hjälpa att jag säger högt för mig själv "Nu räcker det, nu går vi in, ett, två, tre, kör!" så reser jag mig bara. Bara att bita ihop för jag kan ju inte sitta där tills jag dör.
Bara den där checklistan får då mig att gå i baklås. :crazy:
 
Bara den där checklistan får då mig att gå i baklås. :crazy:
Hur gör du för att få saker gjort?

Jag funkar också bra med struktur och checklistor-belöning i form av att kunna bocka av på listan liksom. Jag har inga problem med att starta eller fullfölja, men gillar ändå just strukturen och metoden "att bara göra".

Men om den får dig att gå i baklås, vad fungerar för dig då? Kanske fungerar ditt sätt för Wille?
 
Det får mig att känna mig oduglig.

Och företaget får inget lönebidrag för mig. Jag har inte nämnt min autismdiagnos.
Jag har en otroligt tråkig arbetsuppgift som jag behöver utföra återkommande. Jag skjuter alltid på den så länge jag kan, för den är tråkigare än döden, och om jag inte är tvungen att göra den så blir det gärna att jag jobbar två minuter och sen flyr till annat bara för att slippa. Det enda som funkar för mig är en hård deadline, dvs ett datum när det måste vara klart, annars bryter helvetet löst. Då får jag det gjort.

Den verkar lite liknande din maillista, för det handlar om att granska ca 2000 små texter en och en.
 
Hur gör du för att få saker gjort?

Jag funkar också bra med struktur och checklistor-belöning i form av att kunna bocka av på listan liksom. Jag har inga problem med att starta eller fullfölja, men gillar ändå just strukturen och metoden "att bara göra".

Men om den får dig att gå i baklås, vad fungerar för dig då? Kanske fungerar ditt sätt för Wille?
Har boendestöd så de dagarna blir det oftast något gjort men för det mesta dröjer det tills jag helt enkelt måste. T.ex. alla frottéhanddukar är i smutstvätten och jag behöver rena - då sorterar jag dem och bokar tvättid.
Dammsuga gör jag bara på nån boendestödstid för det är för komplicerat.

Att göra-listor gör mig bara stressad och då låser det sig.
 
Om man inte har självdisciplin, förmågan att sätta fart själv måste ju att jobba hemifrån, obevakat och själv kan styra när timmarna ska utföras vara typ det värsta jobb man kan ha. Du kanske ska ha ett jobb där du inte kan skjuta upp saker utan bara måste jobba de timmar du ska och sen är du ledig.

Jag har det perfekta, men ej drömjobbet, för mig. Jag får en lista på människor jag ska besöka, där jag ska utföra olika uppgifter hos där en tid är satt men det är upp till mig om jag är snabbare eller långsammare så länge jobbet är gjort. Det finns en starttid. Så har jag betalt för en heltid, vilket är 7,5 timmar här i snitt, men jobbar i verkligheten mellan 3 och 5 timmar varje pass. Naturligtvis måste jag därför göra vissa uppoffringar men det positiva överväger det negativa.
 
Skriva inlägg och starta trådar, är det något du skulle klassa som skoj? Alltså är det något du gör utan att behöva tvinga dig själv?
Tänker att det isf ändå skulle kunna fungera som belöning att få slösurfa en stund efter säg 5 minuter av genomfört arbete. 3 eller 5 minuter är såpass kort tid att det kan kännas något mindre oöverkomligt om man skall tvinga sig till det.

Tror kanske också att det är bra att sätta upp rimliga mål som du har en chans att klara. Tex göra yoga OCH gå promenad varje dag, känns som något som för mig hade varit som gjort för att jag skulle misslyckas.
Kanske är det helt rimligt för dig att orka båda men om det inte är det, sänk kraven en aning så kanske du slipper känna dig så värdelös som du beskriver.
Det är ju lätt att göra det om man inte kan genomföra enligt de mål man satt upp.
Nej, det är inte skoj att skriva inlägg men jag gör det utan att tvinga mig. För jag kreverar annars.

Jag lyckas varken göra yoga eller gå en promenad. Jag behöver absolut båda. Promenaden för att jag ska få kondition och bränna kalorier och yoga för att jag ska må bättre i huvudet. Vad ska man välja? Må dåligt fysiskt eller psykiskt? Eller må dåligt rakt av?

Men om jobbet inte blir gjort får du kanske inte behålla tjänsten tänker jag. Det är säkert inte ovanligt att behöva extra stöd när man jobbar hemifrån.

Det har väl ingenting med saken att göra?
Jobbet är ändå bara en behovsanställning. Den tar slut före sommaren. Sen finns det inget att göra förrän i oktober, men det kanske kan kvitta om jag inte jobbar kvar så slipper jag förbruka deltidsdagar från akassan.

Jag har en otroligt tråkig arbetsuppgift som jag behöver utföra återkommande. Jag skjuter alltid på den så länge jag kan, för den är tråkigare än döden, och om jag inte är tvungen att göra den så blir det gärna att jag jobbar två minuter och sen flyr till annat bara för att slippa. Det enda som funkar för mig är en hård deadline, dvs ett datum när det måste vara klart, annars bryter helvetet löst. Då får jag det gjort.

Den verkar lite liknande din maillista, för det handlar om att granska ca 2000 små texter en och en.
Jag har inga deadlines i jobbet förutom att en uppgift ska göras två gånger i veckan.

En uppgift har jag skjutit på i ett flertal veckor. Det är ett telefonsamtal utomlands och jag hatar innerligt att ringa till främmande människor som jag kanske inte ens begriper.
 
Nej, det är inte skoj att skriva inlägg men jag gör det utan att tvinga mig. För jag kreverar annars.

Jag lyckas varken göra yoga eller gå en promenad. Jag behöver absolut båda. Promenaden för att jag ska få kondition och bränna kalorier och yoga för att jag ska må bättre i huvudet. Vad ska man välja? Må dåligt fysiskt eller psykiskt? Eller må dåligt rakt av?


Jobbet är ändå bara en behovsanställning. Den tar slut före sommaren. Sen finns det inget att göra förrän i oktober, men det kanske kan kvitta om jag inte jobbar kvar så slipper jag förbruka deltidsdagar från akassan.


Jag har inga deadlines i jobbet förutom att en uppgift ska göras två gånger i veckan.

En uppgift har jag skjutit på i ett flertal veckor. Det är ett telefonsamtal utomlands och jag hatar innerligt att ringa till främmande människor som jag kanske inte ens begriper.
Men har du inga deadlines alls? Alltså, om du aldrig gjorde nånting, skulle inte AG märka det till slut och säga upp dig? Det är ju också en form av deadline.
 
Nej, det är inte skoj att skriva inlägg men jag gör det utan att tvinga mig. För jag kreverar annars.

Jag lyckas varken göra yoga eller gå en promenad. Jag behöver absolut båda. Promenaden för att jag ska få kondition och bränna kalorier och yoga för att jag ska må bättre i huvudet. Vad ska man välja? Må dåligt fysiskt eller psykiskt? Eller må dåligt rakt av?
Såklart svårt när man ser på det som att välja det ena eller det andra men om inget av det blir gjort så väljer du ju krasst sett bort båda och ger dig själv utöver det en känsla av misslyckande för att du inte orkar dina uppsatta mål.

Kanske varannan dag och med en vilodag var tredje dag tex?
När jag under en period av olika anledningar mådde som allra sämst var mitt dagliga mål att vara utomhus 5 minuter. Såklart helst gåendes men nöjde mig med att sätta mig ute i 5 minuter om allt annat kändes övermäktigt. Valde en låt jag tyckte om och försökte tänka att jag bara skulle gå/sitta ute tills den var slut. Lyckades lura ut mig själv på det viset och även om 5 minuter låter fjuttigt så gav det en känsla av att jag klarade något jag bestämt mig för att göra.

Kanske iallafall testa med lite lågt ställda krav som känns löjligt enkla att besegra för att bygga en känsla av ”yes, jag lyckades”.
 
Jobbet är ändå bara en behovsanställning. Den tar slut före sommaren. Sen finns det inget att göra förrän i oktober, men det kanske kan kvitta om jag inte jobbar kvar så slipper jag förbruka deltidsdagar från akassan.


Jag har inga deadlines i jobbet förutom att en uppgift ska göras två gånger i veckan.

En uppgift har jag skjutit på i ett flertal veckor. Det är ett telefonsamtal utomlands och jag hatar innerligt att ringa till främmande människor som jag kanske inte ens begriper.
Men nu har du äntligen fått ett administratörsjobb. Var det inte det du så gärna ville ha hur länge som helst? Det är kanske värt att försöka vara lite mer rädd om ett sådant jobb och se vad det kan utvecklas till? Intressantare arbetsuppgifter, fler timmar, osv.
 
Men nu har du äntligen fått ett administratörsjobb. Var det inte det du så gärna ville ha hur länge som helst? Det är kanske värt att försöka vara lite mer rädd om ett sådant jobb och se vad det kan utvecklas till? Intressantare arbetsuppgifter, fler timmar, osv.
Men det är ju en funktionsnedsättning som gör att TS inte kan få jobbet gjort, det handlar inte om att hen är slö, nonchalant eller slarvig då hade hen ju inte ens skrivit ett inlägg och bett om hjälp.
 
Det får mig att känna mig oduglig.

Och företaget får inget lönebidrag för mig. Jag har inte nämnt min autismdiagnos.
Det där är ju något du behöver jobba med, tankar kring oduglighet när du behöver ta hjälp. Alla behöver hjälp ibland och det är inget fel i det. Nu har du autism och du vet att du behöver stöd i start och slutförande. Kan du bryta ned uppgiften och se vilka moment som gör att det tar stopp?

Det är bättre att förekomma arbetsgivaren än att bli uppsagt pga av att man inte vågar prata om sin funktionsnedsättning.

Om du känner att det är piska som är din grej så kan ni ju tex gemensamt bestämma ett antal av uppgiften som du ska gjort till ett speciellt klockslag och sedan vet du att hen kommer ringa för att höra om du gjort det här antalet (se till att det är ett rimligt antal som möjligen kan ökas på med tiden). Eller om du är motiverad av att tävla så kanske du kan tävla med dig själv eller en annan medarbetare om att göra flest per dag eller annat tidsenhet. Se om du kan göra fler än dagen innan osv.

Men framförallt det här med acceptansen av sig själv, du är fortfarande värdefull och bra även om du tar hjälp, det är viktigt att ta hjälp ingen klarar sig utan hjälp av andra.
 
Men det är ju en funktionsnedsättning som gör att TS inte kan få jobbet gjort, det handlar inte om att hen är slö, nonchalant eller slarvig då hade hen ju inte ens skrivit ett inlägg och bett om hjälp.
Jag svarade i första hand på det här, vilket låter som att TS inte bryr sig om ifall hon får fortsätta på nuvarande jobb eller inte inte. Och det hade väl varit synd eftersom det just är ett arbete inom administration som TS vill ha, och borde vara värt att kämpa för att behålla?

"Jobbet är ändå bara en behovsanställning. Den tar slut före sommaren. Sen finns det inget att göra förrän i oktober, men det kanske kan kvitta om jag inte jobbar kvar så slipper jag förbruka deltidsdagar från akassan."
 
Det funkar ju inte med struktur när det bara finns en uppgift som ska göras. Idag skulle jag gå igenom e-postadresser på jobbet. Och det där "bara gör" det funkar inte så bra på mig. Jag har suttit en hel dag och laddat för att laga mat som jag bestämt att jag skulle göra och som jag köpt ingredienser till och som var den enda uppgiften på precis hela dagen och ändå fick jag inget gjort. Samma idag. Jag bara laddade och laddade och laddade.

För vissa andra uppgifter, så som att exempelvis bära björkris, ta in ved i vedboden eller kvista av tallgrenar, funkar att köra med timer. Annars blir uppgifterna övermäktiga. Jag brukar köra 15-30 minuter beroende på uppgift. Där funkar det. Men sen är det vissa saker som den metoden inte funkar på och det är när jag kört fast helt. Och jag kommer inte loss.
Om belöning inte fungerar, och du inte har något du tycker är kul som fungerar så kanske det krasst fungerar bättre med piskan än med moroten för dig?

Det där med att bara ladda känner jag igen, och ärligt talat blir det inte lättare ju längre man laddar utan det blir svårare. Därför måste man bara köra.

Prova med förbud istället om det kanske passar dig bättre att vara lite hårdare mot sig själv. Börja dagen med de två timmarna du behöver jobba. Nu vet jag inte hur viktig frukosten är för dig för det är ju högst individuellt, jag är gärna vaken ett par timmar innan jag äter. Om du är samma så skulle du ju kunna göra jobbet innan frukost.

Oavsett så gör det du måste på morgonen, sedan är det dags för jobb. Innan du är klar får du inte kolla på TV, surfa på nätet, fixa med nån hobby eller liknande, det är jobb eller tomglo i väggen som gäller tills jobbet är gjort. Den metoden funkar inte så bra för mig men jag vet många som kör den och tycker det funkar bäst för dem.

I slutändan är det ju ingen metod, person, diagnos eller hjälpmedel som kan göra jobbet åt dig utan det landar till syvende och sist på att du måste ta dig i kragen. Sen har vi olika förutsättningar, det är lätt för vissa, svårt för andra. Har man det svårt måste man försöka hitta sätt som gör det enklare men det kommer aldrig någonsin ske helt automatiskt.
 
Jag har ibland (ganska ofta) extremt svårt att komma igång med uppgifter som känns lite sådär halvblä, jag drar mig gör annat och vips har alla de halvblä uppgifterna ackumulerats. Men så upptäckte jag ”deep focus” spellistor på youtube och spotify, för mig är det nästan magiskt vad de där spellistorna gör med mig, helt plötsligt kommer jag igång och börjar beta av! Men fråga mig inte vilken typ av musik det är på de där listorna- är lika förundrad varje gång att min hjärna leder förbi musiken och sätter sig i arbete istället!
 
Jag kan heller inte ladda. Då får jag absolut inget gjort. Jag måste göra. Behöver du inte hålla deadlines? Det gör att jag gör något.
Om inte det funkar så kanske ta tipset att tänk att du nu tjänat pengar så du fortfarande kan bo där du gör etc.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har ibland (ganska ofta) extremt svårt att komma igång med uppgifter som känns lite sådär halvblä, jag drar mig gör annat och vips har alla de halvblä uppgifterna ackumulerats. Men så upptäckte jag ”deep focus” spellistor på youtube och spotify, för mig är det nästan magiskt vad de där spellistorna gör med mig, helt plötsligt kommer jag igång och börjar beta av! Men fråga mig inte vilken typ av musik det är på de där listorna- är lika förundrad varje gång att min hjärna leder förbi musiken och sätter sig i arbete istället!
Jag lyssnade lite på youtube igår. Himla behaglig musik var första intrycket :up: ! Ska absolut testa igen när jag har något jag behöver göra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
25
· Visningar
1 532
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 116
Hemmet Vi är två långhåringar i hushållet som tappar massa hår hela tiden och hur ofta jag än försöker ta och fånga upp drivorna som samlas...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Motacilla
·
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp