När kan jag kastrera?

V

Vicku

När sak man kastrera hundra på ett ungefär? vet vetrinären bäst eller? han är boxer/lapphund blandis och beräknas väga ungefär 25 kg har de något med kastreringen att göra? har hört att man ska kastrera stora hundar senare? någon som vet?
 
finns bara en vetrinär, eller flera vetrinärer men ett ställe jag du fattar.. tror bensin pengarna kostar mer än va priset skiljer sig faktiskt.. jobbig å bo i en liten "stad"
 
kastrera kan man göra när dom blir mogna hundarna,
men det är vell vanligt att vänta till dom blir äldre.
ring veterinär å kolla upp,innan du kör iväg.

jo,det kan vara jobbigt att bo i en liten stad om det är långt till veterinären
 
inom lunds kommun skilde det 5500 kr... man kan köra rätt långt för dom pengarna. värt att kolla upp i alla fall.
 
jag tyckte de lät sent? jaja jag vet ju ingenting om de där så.. tack för alla era svar!
 
Hunden kan kastreras när testiklarna är färdigutvecklade... och hunden är könsmogen så att säga. ca 1 års ålder tror jag, men det är självfallet individuella skillnader...

Vi har kastrerat våran hanhund, en storpudel. Detta då vi har en tik av annan ras också, och vi ville inga valpar ha.
Jag anser att det är bättre för hunden ... då denne faktiskt mår bättre. Ska hanen ändå inte användas till avel / utställning, så finns det ingen anledning att inte kastrera.
Vi märker stor skillnad på våran hane.. han är lugnare i sig själv.. framförallt så blir han inte tossig av löptikar i trakten... Tidigare så åt /sov han inte när det var löptikar i trakten.. Nu struntar han i det, och vi slipper en tjutandes pudel!
Dessutom fungerar det mycket bättre med andra hanhundar, då han inte har samma behov av att hävda sig :)
 
jo vi ska kastrera men frågan är ju bara när.. ska gå till vet när han närmar sig året och kolla..
 
ta kontakt med veterinär när han är ca året, och diskutera saken närmare med denne.
Har bekanta som kastrerade sin hane när han var strax över året... :)
 
Vi kastrerade vår kille när han var 11 månader. Fungerade hur bra som helst. Han är glad, alert, busig, full av liv, vi märker inte ett dugg skillnad på honom. Ingen soffpotatis här inte, som en del tror att de kan bli.
Däremot får vi numera tänka lite på vad vi stoppar i honom, då de har lite lättare att gå upp i vikt. Den lille matvägraren har numera en mycket god aptit.

Kastrationen kostade drygt 3.000:- och då passade vi även på att öronmärka, då jag ville ha synlig märkning utöver chipet som han redan hade.
 
Jag vet några som har kastrerat väldigt tidigt, runt 8 månader, och hunden mår inte dåligt av det, men det var en liten ras, de mognar väl snabbare.
Fluff
 
lunds djursjukhus ville ha 8000 kr...

Va! :eek: Har du verkligen fattat rätt? Kanske det var priset på att kastrera en tik, inte hane.

De dryga 3 lappar jag gav för ett år sedan var på djursjukhuset i Malmö, det är ju bara att åka nån mil till då... ;)
 
jag ringde och frågade vad det kostade att kastrera en hanhund. 8000 sa dom. men det krävdes starka skäl, detta var inget dom gjorde "utan anledning"... vansinne...
 
Vet du hur det är nu, en kastrering får man väl bekosta själv, eller? ( försäkringen täcker inte ? ) Förutom om hunden kan bli sjuk av att ha kvar sina påsar( pratar om hane djur)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 832
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 282
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 317
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp