När man är ovän med familjemedlemmar

Fast har vi yttrat till honom vår åsikt? Nej. Måste vi gilla henne när hon synbart orsakar honom skada? Nej. På sammavis som jag aldrig står bakom en kvinnomisshandlare, står jag inte bakom en mansmisshandlare. Hon misshandlar honom främst psykist, men som familj blundar vi inte o accepterar henne för att man måste det. Nej. Vi finns för honom, men kan inte tvinga honom att lämna henne även om det vore bäst för honom
Vad som är bäst för honom måste han väl få bestämma själv?
 
Hej behöver skriva av mig.

Jag har en bror som är gift med en idiot. Förlåt uttrycket men hon och hennes familj är elaka, själviska och otroligt otrevliga. Men försöker framstå som änglar. De har varit dumma mot min bror massa, mot hans hund han hade som han tvingades ge bort, riktigt elaka men ser inte problemet i sitt beteende. Sedan är de dumma medvetet mot oss andra.

Idag blev jag irriterad. Jag studerar till förskollärare. Jag brukar inte bli jättestött när folk säger dagis eller dagisfröken, men anser att man kan säga vad det är eftersom dagis och förskola inte är samma sak. Hur som, hon gör det för att reta mig medvetet... Fånigt, ellerhur? Men såpass mycket att jag blir ledsen. Och det på fb. Så idag sa jag ifrån - kan verka fånigt men hon skrev ut det som riktigt kränkande - och sa att hon kränker mig och med respekt borde sluta (och så drog jag en liknelse om henne och hennes situation i livet som förr i tiden hade väldigt fula ord, jag ifrågasatte vad hon skulle känna om jag sa så.)...

Sen började det spåra ur, jag försökte att inte svara mer men hon och hennes mamma som la sig i fortsatte, och hennes mamma sa att jag kallade henne (mamman) för rasist när jag sa att jag inte gillar att hon skrev negerbollar. Hon påstod att hon kunde få säga så för hon och andra alltid sagt det och inte kränker folk på riktigt. Jag svarade att jag inte sagt det men att det visst är kränkande osv. Mina övriga familjemedlemmar kom till mitt försvar då de betedde sig riktigt illa.

Hur som, det som sårade mig mest är att min bror som är gift med henne valde hennes sida. Sen ringde han vår mamma och sa "att det var på skoj att han tog hennes parti". Jag blev så sårad att jag deletade både svägerskan, hennes mamma och min bror på sociala medier. Jag svarar inte när min bror ringer och är riktigt sårad och förbannad.

Att svägerskan beter sig illa är jag van vid, men att min bror skyddar henne "på skoj", är kränkande. Han vet att jag blir ledsen av hennes beteende, och försvarar det? Min mamma tycker jag borde förlåta honom med tiden "för han har det ju så jobbigt med dem där uppe", men bara för han mår dåligt i ett förhållande han själv valt, har han ju inte rätt att kränka mig? Och då har jag ingen skyldighet att förlåta bara sådär.

Min ångest sliter i mig och ilskan likaså. Hur hade ni gjort? Nu kan ju ämnet i sig verka fånigt och det är inte det, utan HUR de beter sig som kränker mig.
Lätt att vara efterklok, men varför ens bry dig om ifall hon skriver dagisfröken på fb? Nej, det heter inte så, men i den allmänna konkursen så känns det som ett litet problem. Uppenbarligen är de inte så bra på det här med ord, om de inte heller kan lära sig att det heter chokladbollar. Jag skulle strunta i ordvalen, och definitivt inte gå in i någon offentlig debatt på SM som drar in fler, hu!
 
Lätt att vara efterklok, men varför ens bry dig om ifall hon skriver dagisfröken på fb? Nej, det heter inte så, men i den allmänna konkursen så känns det som ett litet problem. Uppenbarligen är de inte så bra på det här med ord, om de inte heller kan lära sig att det heter chokladbollar. Jag skulle strunta i ordvalen, och definitivt inte gå in i någon offentlig debatt på SM som drar in fler, hu!
Speciellt om hon medvetet gör det för att provocera. Då fick hon ut det hon ville av det.
Om bror är i en misshandelsrelation så kan baktanken dessutom vara att han tvingas till lojalitetsförklaringar och hamnar i konflikt med sin egen familj.
Jag röstar också för att bryta kontakten med dem och bara behålla den direkt till brodern.
 
Fast har vi yttrat till honom vår åsikt? Nej. Måste vi gilla henne när hon synbart orsakar honom skada? Nej. På sammavis som jag aldrig står bakom en kvinnomisshandlare, står jag inte bakom en mansmisshandlare. Hon misshandlar honom främst psykist, men som familj blundar vi inte o accepterar henne för att man måste det. Nej. Vi finns för honom, men kan inte tvinga honom att lämna henne även om det vore bäst för honom
Det var ju bra att ni inte har gjort det. Jag fattade det så när jag läste texten och ber om ursäkt för missförståndet.

Självklart måste ni inte gilla henne. Det har jag aldrig påstått. Det jag har skrivit är att man inte behöver ha kontakt med den partner ens släkting har.
Om du vet att han misshandlas psykiskt förstår jag än mindre varför du blev arg på honom och inte svarade när han ringde? Om det är så borde det vara självklart för alla och en var att han håller med sin partner. Han behöver ju knappast elda på sitt helvete på jorden. Nej ingen kan tvinga en vuxen människa. Det man kan göra är att finnas där och ha förståelse för att vissa göranden görs för att personen inte anser sig ha något annat val. Vad tror du hade hänt om han hade hållt med dig och sagt ifrån mot henne? (Om det nu ens finns så mycket kvar av honom att det ens vore möjligt.)
 
Det var ju bra att ni inte har gjort det. Jag fattade det så när jag läste texten och ber om ursäkt för missförståndet.

Självklart måste ni inte gilla henne. Det har jag aldrig påstått. Det jag har skrivit är att man inte behöver ha kontakt med den partner ens släkting har.
Om du vet att han misshandlas psykiskt förstår jag än mindre varför du blev arg på honom och inte svarade när han ringde? Om det är så borde det vara självklart för alla och en var att han håller med sin partner. Han behöver ju knappast elda på sitt helvete på jorden. Nej ingen kan tvinga en vuxen människa. Det man kan göra är att finnas där och ha förståelse för att vissa göranden görs för att personen inte anser sig ha något annat val. Vad tror du hade hänt om han hade hållt med dig och sagt ifrån mot henne? (Om det nu ens finns så mycket kvar av honom att det ens vore möjligt.)

Enkelt svar är att hur illa man än blir behandlad, får man inte själv bete sig illa. Han betedde sig illa och ännu vill jag inte ursäkta honom. Ja, vi ska prata en dag, som jag ovan nämnt. Jag finns för honom men är i stunden ledsen. Men nu är jag arg och har rätt till att känna mig arg och sårad. Han har ingen fri dispans att bete sig illa för han behandlas illa. Skulle jag tänka så efter allt jag råkat ut för hade jag varit grymt hemsk, men jag har alltid betett mig bättre än jag blev behandlad som ung. Jag har ingen rätt att vara elak pga det som hänt mig
 
Enkelt svar är att hur illa man än blir behandlad, får man inte själv bete sig illa. Han betedde sig illa och ännu vill jag inte ursäkta honom. Ja, vi ska prata en dag, som jag ovan nämnt. Jag finns för honom men är i stunden ledsen. Men nu är jag arg och har rätt till att känna mig arg och sårad. Han har ingen fri dispans att bete sig illa för han behandlas illa. Skulle jag tänka så efter allt jag råkat ut för hade jag varit grymt hemsk, men jag har alltid betett mig bättre än jag blev behandlad som ung. Jag har ingen rätt att vara elak pga det som hänt mig
Jag har inga syskon så jag vet inte hur den relationen fungerar. Men av det jag läst tycker jag faktiskt du gör rätt att ta ett steg tillbaka och inte prata med någon av dem tills du känner att du vill igen. Jag har en rätt så komplicerad släkt där min ena förälders syskon skär sig hutlöst mycket mot varandra.
Gillar du din bror och ser att han är i ett dåligt förhållande kanske du kan smsa och säga att du är för arg för att prata just nu? Då blir det i alla fall något mellanting.
Den där knäppa svägerskan och dennes mamma hade jag bett lämna mig ifred i fortsättningen.

Jag har "valt sida" och slutat umgås med min förälders syskon helt och hållet pga konstanta korkade övertramp. Till slut insåg jag att de bara fick mig att må dåligt med sitt skitstövliga beteende. Tog många år innan jag förstod att japp, det är helt ok att be släkt att dra dit pepparn växer.
 
Enkelt svar är att hur illa man än blir behandlad, får man inte själv bete sig illa. Han betedde sig illa och ännu vill jag inte ursäkta honom. Ja, vi ska prata en dag, som jag ovan nämnt. Jag finns för honom men är i stunden ledsen. Men nu är jag arg och har rätt till att känna mig arg och sårad. Han har ingen fri dispans att bete sig illa för han behandlas illa. Skulle jag tänka så efter allt jag råkat ut för hade jag varit grymt hemsk, men jag har alltid betett mig bättre än jag blev behandlad som ung. Jag har ingen rätt att vara elak pga det som hänt mig
Såklart man inte får det och det är ingen ursäkt jag anser är okej heller. Däremot är det en möjlig förklaring till hans beteende i just den specifika situationen och det är något helt annat. Du har all rätt att vara arg och ledsen. Besviken med och du behöver inte förlåta honom överhuvudtaget.

Personligen kan jag trots att jag är arg, ledsen eller besviken på någon som står mig nära svara i telefon. Vill hen då be om ursäkt så kan jag säga att jag är för arg, ledsen, besviken, förbannad eller vad det nu är för att kunna förlåta nu. Har jag någon som står mig nära som jag vet far illa hade jag svarat oavsett tid på dygnet hen ringde. Hade hen däremot visat tendernser till att utnyttja mig hade hen fått lära sig den hårda vägen att så gör man bara en gång. Men jag är jag och du är du och du ska såklart göra så som känns bäst för dig.
 

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 646
Senast: a1agnlju
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 173
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 282
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp