När man har en häst som är hyffsat lättfödd?

Jag skulle köra betesreduceraren dygnet runt på bete och inte låta henne gå på fri tillgång grovfoder. Det fungerar inte på alla hästar, det är bara så tyvärr. Jag har två som inte kan gå på fri tillgång, så i hagen får alla begränsat med mat och sedan får de som är lite tunnare mer grovfoder inne istället. Den ena av de två har betesreducerare i hagen när gräset kommer. Hon kommer jag prova med att gå utan efter midsommar eller så ( men hon får fettnacke också)
 
Min ponny är extremt lättfödd. Han får gå med sin kompis i vinterhagen,box på natten. Han får lite hösilage och halm på natten, den andra får fri tillgång på hösilage. Han har redan gått upp av det lilla gräset i hagen,jag sliter mitt hår- fång är min största skräck!Varken han eller Lusitanon skulle kunna gå på bete eller fri tillgång,det hade blivit katastrof. Trist,men jag vågar inte!
 
Finns där något sätt utöver betesreducerare? Hade samma problem förre sommaren, på gräs blev hon tjock. Så jag tänker vi bara får ge oss ut i det och rida långa pass i skogen med en del galopp.
Alternativt till betesreducerare är nog bara liten hage utan eller lite lite gräs. Har själv bra erfarenheter av betesreducerare, min första hade det i många år och har även träffat andra där hästarna med all tydlighet visat att dom uppskattar att få på grimman men betesreducerare på framför grimma utan betesreducerare (med betesreducerare = gå från stall till gräshage och utan betesreducerare = från stall till grussruta).

Vissa hästar kan det ta lite tid för innan dom ens försöka äta med betesreducerare men vet ingen som det inte lossnat för tillslut med att både äta och dricka.
 
Jag håller igen mina (shetlandsponnys) under vintern. De får inte vara tjocka när det är dags för bete. Just nu går de i en tråkig helt nerbetad hage och pillar på grässtrån. Får lite hö och halm.
Bete blir det normalt först efter midsommar.
Behöver tyvärr dela på flocken men så är det ibland.
 
Alternativt till betesreducerare är nog bara liten hage utan eller lite lite gräs. Har själv bra erfarenheter av betesreducerare, min första hade det i många år och har även träffat andra där hästarna med all tydlighet visat att dom uppskattar att få på grimman men betesreducerare på framför grimma utan betesreducerare (med betesreducerare = gå från stall till gräshage och utan betesreducerare = från stall till grussruta).

Vissa hästar kan det ta lite tid för innan dom ens försöka äta med betesreducerare men vet ingen som det inte lossnat för tillslut med att både äta och dricka.
Har beställd en betesreducerare som hon får på när dom släps, sen får hon gå med en ponny i en skogshage på sommaren som är mindre gräs, snackade ihop mig med stallägaren idag. Så kan dom gå med dom andra när dom har betat ner (dom andra är inte tjocka alls). Men mycket också tips på mer motion och hur man skall lägga upp ett bra träningschema är nog så det jag tänkte mest på med :)
 
20230519_162342.jpg
 
Jag kan tipsa om Thin Line betesreducerare, svindyr men absolut värd pengarna. Jag har gjort hålet lite större än original och sedan köpte jag säkerhetsgrimma från Hansbo istället för den man kan köpa till, lite meckigare kanske att få dit stripsen än på originalet men jag hade ingen lust att betala 750:- för en nylongrimma. Har tidigare haft en korgmodell från Harrys Horse men där fick jag hålla på att tejpa för väven som var fastsatt i gummit gav alltid lite skav annars, den var dessutom mycket klumpigare. Thin line väger väldigt lite och med en luddgrimman som jag satt den i så är den helt skavfri.
20230519_203633.jpg
 
Jag har en väldigt lättfödd ponny. Går just nu i vinterhagen med väldigt begränsat med gräs men alltid att pilla med, plus tillhörande skogshage där det växer gräs och annat. Får lite hö på det såklart, men absolut inte fullgiva.
Han rids ofta två gånger per dag maj-juli. Mycket backar, galopp, off road, lite extra hoppning osv.
Släpps på bete men det är magert, och inte förens mitten av juni. Den hagen är stor till förhållande till gräset så han håller hullet eftersom han faktiskt tvingas gå runt en hel del.

Har tidigare år testat både icke bete men i gräshage, med installning nattetid och även bete i magra men stora hagar dygnet runt, och hullet hålls bäst på bete men i begränsad mängd, i kombination med mycket motion, de flesta dagar två pass per dag som sagt.
 
Skulle du kunna snabbstolpa en långsmal hage-i-hagen på den högst liggande (torraste) marken i beteshagen så hon slipper vara själv i torrhage?

Och så ut och spring. Hon är en stor ridhäst, om jag förstår bilden rätt? Rejäla fettdepåer. Är du obekväm med att köra galopp ute så trava på ordentligt istället.

På med bootsen och ut på grusvägarna, nöt mil. Är hon inte så erfaren i ridning, fråga om du får låna en hagkompis som är stabil i ridningen och handhästa.
 
Min kan inte motioneras så mycket längre pga skador så vi kör hagsystem med stripbete för att begränsa gräsmängden sommartid. Vintertid kan han ha fri tillgång för han vill ändå helst vara ute och pilla i gräset (då tar vi bort alla innerstaket pga lera). Supernöjd! Så fort gräset och innerstaketet kommer upp ökar rörelsen i hagen massor, över 8 km/dag rör han sig normalt sett, har lösdrift.
 
Den är rejält fet nu.
Stripbete och öka motionen. Tänk bara på att inte öka för snabbt och var noga med underlaget.
Den har väldigt många extra kilon att släpa på.
 
Den är rejält fet nu.
Stripbete och öka motionen. Tänk bara på att inte öka för snabbt och var noga med underlaget.
Den har väldigt många extra kilon att släpa på.
men snälla du, vad får du utav att skriva samma kommentar 2 gånger? om jag inte brydde mig om min hästs mående så hade jag inte börjat tråden från början och frågat om tips, har fått massor med bra tips, tycker jag. Så kanske lägg din energi på annat än att kommentera hur fet du tycker min häst är flera gånger. Ärlig talat så tycker jag faktiskt det tangerar till ohyfsat. Jag ser hästar som är extremt mycket fetare än min vart ägarna gör noll för att hjälpa dom, inte någonstans har jag skrivit att jag inte tycker min häst är för tjock för annars hade jag inte frågat om tips som jag också har fått.
 
Skulle du kunna snabbstolpa en långsmal hage-i-hagen på den högst liggande (torraste) marken i beteshagen så hon slipper vara själv i torrhage?

Och så ut och spring. Hon är en stor ridhäst, om jag förstår bilden rätt? Rejäla fettdepåer. Är du obekväm med att köra galopp ute så trava på ordentligt istället.

På med bootsen och ut på grusvägarna, nöt mil. Är hon inte så erfaren i ridning, fråga om du får låna en hagkompis som är stabil i ridningen och handhästa.
Ah stor häst :) har hållit igång henne bra under våren, men ute har det mest varit skritt och i höstas mycket från marken. Har avtalat med hästägaren att hon skall få gå i skogshagen med ponny då det inte alls finns lika mycket gräs där och den är kuperat. Theconnemara's förslag med att stängsla aktivt bete är nog absolut också en möjlighet, så dom får röra på sig mer.

Men det jag tänkte på har väl varit hur mycket kalorier dom brinner på skritt i skogen i kuperat terräng, men läste även om intervall träning om detta kunna vara en bra möjlighet båda för kondition och viktminskning :)
 
Jag tycker att fri tillgång på hö är lite av ett aber som verkligen inte funkar för alla. Det är ju skillnad på tillgång till tuggtid och födosök kontra dagens "stå i hölådan och mula i sig minst dubbla behovet". Sly, halm, hönät, stripbete, motion etc är vettiga grejer överlag men om man inte begränsar grundtillgången tror jag att det blir lite av en droppe i havet.
 
Jag tycker att fri tillgång på hö är lite av ett aber som verkligen inte funkar för alla. Det är ju skillnad på tillgång till tuggtid och födosök kontra dagens "stå i hölådan och mula i sig minst dubbla behovet". Sly, halm, hönät, stripbete, motion etc är vettiga grejer överlag men om man inte begränsar grundtillgången tror jag att det blir lite av en droppe i havet.
Nej men precis, nu har hon inte gått på detta länge, vi testade förre året, men va tvungen att flytta och då gick hon på box. Så under den perioden (sen förre sommaren) så har hon inte gått på fri tillgång. I vintras kämpade vi med magsår då dom inte fick mat i hagen alls och där inte fanns något att tugga i alls. Så nya stallet har inte varit länge, så om det inte funkar för henne så får hon inte gå på det helt enkelt, utan leta andra lösningar men orkade inte skriva ut allt, eftersom det va lite andra tips jag va ute efter också. Sen förre veckan har dom inte gått på fri tillgång, utan dom går i vinterhagen med lite gräs och får fodrat lite hö som supplement, min tanke är att till hösten så blir det då halm och hennes hö blir ration erat istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
2 997
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: fjordtokan
·
Islandshäst Hej. Tänkte bara höra med er alla där ute som har sina hästar på lösdrift. jag och min sambo hyr ett hus med marker så vi har tänkt...
Svar
14
· Visningar
3 554
Senast: Cicci
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 674
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp