När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

*KL*

Jag kan absolut ingenting om jakt och därför blir jag fundersam över blandningen ifråga. En fågelhund, en vakthund och en grishund. Vad är det tänkt att valparna ska komma att jaga? Kan blanda vad som helst bara det är jaktraser o få fram en "allroundjagare"? Eller vad? Jag tycker det låter jättemärkligt. Jag trodde att om man nu absolut av någon anledning måste blanda raser så borde det vara raser med likartade egenskaper, t.ex. två fågelhundsraser.
Förundras också över att så gott som alla underliga blandningar på blocket utöver alla sina jakt- och vaktinstinkter osv DESSUTOM alltid är lämpliga familjehundar? Underligt var ordet.
 
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

många av de dalmisar jag träffat har varit ganska oberäkneliga tyvärr.

Synd att du inte träffat någon av alla våra uppfödningar. :) De har samtliga varit allt annat än oberäkneliga, och älskat allt och alla :D (vilket vissa uppfödare INTE såg som positivt, då de av någon anledning ville ha kvar dallens veka, reserverade sida)
Men, visst kräver dalmatiner sin ägare, det är ingen direkt förstahund till någon som inte har hunderfarenhet sedan tidigare (mest pga sin energi och envishet)

Ang blandraser så kan jag tycka att det är en sak om de tillkommit genom misstag, en annan att det (tyvärr) satts i system att para med grannens/vänninnans/någon annans "såååå söta hund" för att försöka tjäna pengar :grin: Men, sålänge folk köper blandisar, så kommer de tyvärr fortsätta produceras av mer eller mindre seriösa personer...
 
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

Jag tror inte kullen togs fram i något annat syfte än att få fram gulliga valpar som skulle bli såååå braaa familjehundar (d.v.s i barnfamiljer där enda motionen/aktiveringen är stillsam promenad bredvid barnvagnen typ). Läser man blocket-annonsen ifråga så ger den ingen annan bild heller.
 
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

I annonsen står det faktiskt att valparna "har goda chanser att bli bra jakthundar". Då skulle man kunna tolka det som att man kan köpa en sådan valp om man söker en jakthund. Och därav min undran: vad ska de jaga? Fågel? Vildsvin? Små barn? Eller vad? Eller allt i en salig blandning samtidigt som de, liksom blockets nästan alla andra blandisar, är de perfekta familjehundarna?
 
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

och många av de dalmisar jag träffat har varit ganska oberäkneliga tyvärr.

Jag har bara träffat trevliga dalmatiners och det har hunnit bli en del, men jag har också hört en massa skit om dom som jag personligen inte har kunnat förstå grunderna till. Dock blir det oftast bara galet när dalmatinern blandas med någon annan ras, som i detta fallet. Det är bara att hoppas att de får fina hem där de får utlopp för de instinkter de utvecklar.
 
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

(bara läst början av tråden)
Jag håller med på sätt och vis. Jag tycker inte det är rätt, men har samtidigt en känsla av att även dessa valpar annars riskerar att bli "hundar i nöd".
 
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

*KL*

Förundras också över att så gott som alla underliga blandningar på blocket utöver alla sina jakt- och vaktinstinkter osv DESSUTOM alltid är lämpliga familjehundar? Underligt var ordet.

Jag skiljer på familjehund och sällskapshund, men många tycks tro (som letar valp och fastnar för det exempel du gav) att det är samma sak.

Det finns ju raser som betecknas som enmanshundar, därmed är de inte familjehundar, men kan fortfarande vara sällskapshundar.
 
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

I annonsen står det faktiskt att valparna "har goda chanser att bli bra jakthundar". Då skulle man kunna tolka det som att man kan köpa en sådan valp om man söker en jakthund. Och därav min undran: vad ska de jaga? Fågel? Vildsvin? Små barn? Eller vad? Eller allt i en salig blandning samtidigt som de, liksom blockets nästan alla andra blandisar, är de perfekta familjehundarna?

Men vet du inte att hunden blir vad du gör den till?:devil: I alla fall blandrasvalpar, i synnerhet de som är en blandning av raser som är oerhört olika i temperament var för sig. Så blandar du afghanhund, belgare och border collie får du en supertrevlig lufsa-bredvid barnvagnen-hund.
 
Senast ändrad:
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

Men vet du inte att hunden blir vad du gör den till?:devil: I alla fall blandrasvalpar, i synnerhet de som är en blandning av raser som är oerhört olika i temperament var för sig. Så blandar du afghanhund, belgare och border collie får du en supertrevlig lufsa-bredvid barnvagnen-hund.

Attans, det glömde jag ju!:idea:
Så då blir det alltså en sorts fin "medel-allround- hund":angel:

(fick en bild i huvudet nu av pekines som hangarhund o någon ovtjarka-liknande hund hemma i lägenheten hos 87-åriga Elsa. Apropå att hunden blir vad man gör den till....)
 
Senast ändrad:
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

Men vet du inte att hunden blir vad du gör den till?:devil: I alla fall blandrasvalpar, i synnerhet de som är en blandning av raser som är oerhört olika i temperament var för sig. Så blandar du afghanhund, belgare och border collie får du en supertrevlig lufsa-bredvid barnvagnen-hund.

:rofl::rofl::rofl:
Hjälp, jag får ont i magen!
 
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

Har man valt att avla på sin hund så är det ens skyldighet att hitta hem till dem också

Ja det är det, ungefär som en dalmatineruppfödare som slängde en valp i soptunnan pga att den var döv. Himla tur sopgubben hörde den. Det var för massor av år sedan då man var aktiv i djurskyddsföreningen. Kan räkna upp otaliga gånger där man fått rycka ut tillsammans med Miljö och hälsa till uppfödare av renras...renomerade sådana. så inte tusan händer det bara blandraser. Jag för min del är ganska obekant med detta fenomen att dumpa sina blandraser åt häger och vänster som det snackas om hela tiden, åtminstone gjorde inte folk så där jag kommer i från. Känns mera som en sak man sysslar mer i Södra delarna av Sverige ärligt talat. Åtminstone i större skala.

Och sen det där att dumpa hundar hos hundstallet. Alltså, hundstallet får väl ställa högre krav än så. Du kan knappast lasta ägaren för denne sk dumpat dom där. Det är ju hundstallets som tar emot...Vill dom inte får dom höja sina krav litegranna att ägarna gör MER för att få bort dom innan dom dumpas där.
 
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

Ja det är det, ungefär som en dalmatineruppfödare som slängde en valp i soptunnan pga att den var döv. Himla tur sopgubben hörde den.

:eek: Jag antar att den människan inte ens fick en erinran av SKK utan fortsätter i godan ro med sin uppfödning? :mad:

Om man inte vill ha en döv hund får man väl avliva den. Inte klämma ihjäl den i en sopbil... jag hoppas människan själv nångång blir ordentligt klämd, bara för att få känna paniken...
 
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

Ja det är det, ungefär som en dalmatineruppfödare som slängde en valp i soptunnan pga att den var döv. Himla tur sopgubben hörde den.


Sånt där får mig att storgråta. :cry: Så himla sjukt. En bekants familj från helsingborg tog en dogo argentino-valp för flera år sedan. Han och hans syskon hade också blivit slängda i en soptunna. :cry: Fy fan för människor ibland alltså. Jag fattar fasen inte varför "folk" envisas med att föda upp oönskade valpar. Hur jäkla svårt är det att ta sitt ansvar egentligen? :mad:
 
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

Jag antar att den människan inte ens fick en erinran av SKK utan fortsätter i godan ro med sin uppfödning?

Ja, det gjorde uppfödaren...bara fortsatte.

Samma med en Schäferuppfödare vi besökte. Schäferuppfödaren var mitt första uppdrag inom föreningen, och vi åkte dit med Miljö och hälsoskyddet. Vi möttes av en gård med ca 5 hundgårdar UTAN hundkojor. Det var nästan 30 minus..hundarna hoppade från ena benet till det andra. När vi kom in i huset möttes vi av ett par fullvuxna hundar av schäfer och labbe. När ägaren hotat, gråtit, bönat, bett och till slut överfört hundarna till oss...så fanns det plötsligt 20 valpar i ålder 4-8 mån uppe på vinden, som var oisolerad.

Hur som haver så hittade vi mammorna...sen blev det konstigt eftersom INGEN visste vems valp som var vems. Vi parade i hop så got det gick. Vuxna hundar placerades ut, och en familj tog 1 schäfertik samt en blandning. Schäfertiken var så mager så man kanske kunde sett igenom henne om man anträngde sig. efter någon månad ringer de som fick henne, hon hade fött 4 valpar. Vart i helskotta låg dessa valpar ? Hunden var ett skelett med skinn.

Men efter en tid efter valpningen togs hon bort. Hon var inte ens 1 år och fick väl en knäpp i huvudet av valparna för hon blev aggressiv. Från att varit ybersnäll och kelig till ett monster. Stackars hund.

Det händer överallt i alla läger. Så båda sidorna borde nog samarbeta och lära av varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: När man inte blir av med sina blandrasvalpar?

Nej visst, det är inte OK att bara lämpa över sina problem på andra men jag trycker att Hundstallet gjorde helt rätt som tog emot valparna. Istället för att slumpas iväg till vem som helst kommer valparna nu få den omsorg de behöver och deras framtida ägare kommer väljas ut den noggrannhet som behövs. Bättre att de hamnar hos hundstallet nu än om 1½ år när de har producerat valpar själva, har hamnat i felaktiga händer och skadat någon eller själva skadats.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 149
Senast: lilstar
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 702
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 636
Senast: Sesca
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 944
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp