Bukefalos 28 år!

När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Jag lider med dig. Jag har inte heller buffert, men jag har möjligheten att inom rimliga gränser låna pengar av 'släkten'. Har dessutom försäkrat, men har haft oförsäkrat förr så lägger ingen värdering i det.

Klinikerna brukar inte alls vara omöjliga att dela upp betalningen, om de kan erbjuda en avbetalningsplan som du klarar av vet jag inte, de brukar kunna splitta räkningar på två - tre månader, men det handlar ju ändå om tusenlappar per månad oftast? Men jag har dels skjutit på förfallodatum på en räkning, och så har jag splittat en 2800 kronorsräkning som jag var helt oförberedd på på två månader. Inga som helst problem, de är vana med dylikt och är ju förstående för ev ekonomiska problem som kan dyka upp. Och att fråga kostar ingenting.

Men hur mycket har du råd att betala av per månad och när kan du börja betala?

Soc tycker inte om hästar, nej =/

Och du är INTE en dålig hästägare, en dålig hästägare hade låtit hästen gå och skrota och struntat i det.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Du frågade hur vi andra skulle gjort i din sits. Jag hade försökt låna av någon (läste nu att du lyckats låna, gud så skönt!!), och i princip frågat alla i bekantskapskretsen, även de jag inte ville fråga eg. Om det inte gick, och jag inte kunde få banklån (jag räknar INTE de där livsfarliga lånen som alla kan få, de ska man ge fan i det är början till slutet), och jag inte hade någon vettig person som ville ta över hästen gratis (föga troligt hitta sådan i det där läget du beskriver), och om vi säger att det inte gick att fixa avbetalning till kliniken eller dylikt, så skulle jag:

a) Om jag visste det är pengar på väg in inom RIMLIG tid, och sålänge hästen inte verkade lida minsta lilla av att gå i hagen, vänta tills pengarna kom. Det förutsätter dock att pengarna kommer snart, typ inom max en månad.

b) Om situationen såg lika hopplös ut även längre fram, faktiskt avliva hästen. Och jag skulle känna mig som jordens hemskaste människa (och dessutom ha problem att betala räkningen för avlivningen.. Det finns hakar med allt)

Men jätteskönt att läsa att det löst sig med pengar (jag satt faktiskt och tyckte att f*n att jag betäckt K, annars hade jag lånat dig pengarna på stört, på riktigt alltså), och håller nu tummarna det löser sig med chaufför, och att det inte är något allvarligt med hästen!
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Över sommaren har jag precis så att jag klarar av att leva och ha hästen - ingen buffert what so ever. Till hösten ska jag studera och om jag tar lån har jag 3000-3500:-/månad som jag kan "lägga undan". Att arbeta vid sidan är tyvärr inget alternativ just nu (orkar inte försvara det här däremot.)
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

men har du så kan komma lägga undan 3000 i månaden i höst borde de inte vara några problem att få lån...

annars hade jag fakiskt avlilivat hästen
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

jag förstår hur du känner:cry: att säga att man SKA ha en buffert är lätt. vad många inte tänker på är att livet kan ändra riktning. själv har jag haft det riktigt jobbigt efter en skilsmässa. vi hade gott om pengar, men eftersom jag gått som "hemmafru" hjälper det inte mycket nu. inte många vill anställa en som inte "jobbat" på 16 år :crazy: . och min "buffert" är slut för lääänge sedan.

tycker du ska kolla om det finns någon fond där du bor att söka från.

kan inte annat än önska dig all lycka till.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

1000kronor klarar man sig var det gäller mat, mindre om man måste snåla
Så då har du minst 1900 å lägga till pengarna du lånat
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Joneya skriver ju att hon kommer ha studielån i höst, det finns ingen vettig bank som godtar det som lånebar inkomst. Dessutom misstänker jag att Joneya lever långt under 'schablonerna', och banken utgår från schabloner, och jag lovar att då 'ska' man inte ha råd att ha häst på studielån.

Så jag ser inte hur hennes studielån kan hjälpa henne få ett banklån (om man inte går till någon av ockerbankerna, men det skulle jag låta bli)
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Studielån + bidrag är ca. 6900:-/månad. Jag kan alltså lägga undan ca. 3000:-/månad - mer om jag snålar.

Stallhyran ligger på 1000:- inkl. allt, lägenheten på 1400:- inkl. internet, el och vatten (och jag har ett av de lägre bredbanden för att jag snålar) och så matkostnad på max 1000:- Eftersom det tar en timme att promenera till stallet brukar jag räkna med en busskostnad på ca. 450:-/månad - allt som allt har jag alltså utgifter på ca. 4000:-/månad. Jag lägger nog sällan pengar på mig själv; festar inte, röker inte, snusar inte och shoppar inte kläder och sådant fastän jag behöver det. Skolan har jag hittills promenerat till fastän det tar 30 minuter enkelväg (förutom några vinterdagar med riktigt dåligt vinterväder.) Så mycket att snåla med finns där inte heller (går redan till eller från stallet ibland också - eller skyndar mig med stallsysslorna så att jag kan åka på övergångsbiljett.)

Men åter igen så verkar det som att pengarna har löst sig. Bäst är ju om man kan låna av en bekant, som dessutom vet att han får tillbaka pengarna. Nu är det som sagt bara skjuts som jag måste hitta.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Solänget har ju en klinik och där kan du nog utan större problem få dela upp betalningen.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Vad ingår för mat för hästen i den kostnaden? Om den är tunn över revbenen, rund om magen och ömfotad skulle ajg tro att riktiga skor, ev med sula i början, samt mat, dvs kraftfoder coh grovfoder är vad den behöver.
Åk till klinik nu när du har pengar till det. Men att låta en ömfotad häst gå barfota av något slags idealistiska (eller ekonomiska?) skäl är grymt. Det kan inte hjälpas. Tunna aluminiumskor hjälper ju inte mycket om den har hunnit bli riktigt öm. Att den ömmar bak kan bero på att den har så j---a ont att den står och spänner sig oavbrutet.
Det är inte lätt för dej just nu det förstår jag. Men det som din häst har just nu är kanske inte något som bara går att bota, du måste kanske ändra hela "hästhållningen" och tänkandet, för att den ska må bra. Eller sälja/ge bort hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Han har stått på fri tillgång av grovfoder de senaste 3 åren ungefär - eftersom han fick vad veterinären trodde kunde vara foderrelaterad fång var jag tvungen att dra bort kraftfodret jag gav. Grovfoder försöker jag hålla på fri tillgång - men inne i boxen om nätterna får han bara sly att tugga på just nu (har inget hö eftersom stallägaren tycker att deras shettis kan stå utan mat om nätterna och om dagarna står de i en hage med magert bete.) Han stod på ensilage av dålig hygien när han fick fångreaktionen - men det har vi slutat med nu alltså.

Hästen ifråga har gått barfota i 2 år så jag vet inte varför han inte skulle klara det nu egentligen (låter totalt ologiskt.) Men tunna skor borde göra nog med skillnad - för det kan omöjligt vara höjden på skorna som gör hästar oömma med skor på. Som någon sa så ömmade hennes häst över järnvägen utan skor, men med skor gick hon totalt obehindrat. Det grova grus de har på järnvägar når garanterat upp och gör illa sulan - det måste vara något annat som gör att hästen ömmar mindre. Dessutom verkar det inte vara sulömhet eftersom han nästan ser bättre ut på gruset än på betongen - på betongen är det inget som kommer åt att trycka mot sulan; inte i underlaget i alla fall.

Precis som du säger så är det högst troligt att han ömmar bak för att framhovarna ömmar - eller rättare sagt, jag är totalt övertygad om det och det var därför jag skrev med det. Ibland känns det som att man måste motivera varför man tycker hästen är ofräsch för att folk i ens omgivning brukar alltid sucka inombords och tycka att jag är löjlig (baserar jag på att de säger saker som "men NU ser han ju fräsch ut, inte är han halt" eller "men inte ser han oren ut".) Jag har som sagt redan dragit samma slutsats som dig - men eftersom han inte är tydligt halt eller bebrydd, så är den spända rumpan det jag märker det mest på.

Jag kanske har ordnat skjuts, beroende på vilka kliniktider som finns. Ska ringa PH vet imorgon och kolla med dem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Min fånghäst var hård i musklerna på rumpan.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

ja o precis som jag skrev så är det mkt man borde....
Jag har ett häst konto där jag stoppar in pengar hela tiden o givetvis har jag hästen försäkrad, tycker att man iaf ska ha 10k undanstoppade åt hästen.
Jag vill verkligen inte hamna i den situationen som trådskaparen är i.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Visst så hade jag det förut....

Men så PANG en förmiddag på jobbet så låg jag där halvsidigt förlamad och med 5 nackdiskbråck.....

Nu 15 år senare lever jag på sjukpension och har inte ett öre sparat...
Men hade jag inte haft mina djur så hade jag aldrig kunnat ens gå, än mindre rida eller cykla....

Så att vara försiktig med att uttrycka sådana åsikter, är något jag lärt mej med tiden :crazy:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

När ska det vara nog? :s Kommer ut idag och inser att för andra natten i rad har han inte skitit i sin box. Han brukar alltid lämna minst en hög, men vanligtvis 2-3 högar. De står inne LITE kortare tid nu eftersom det är varmt ute, men ändå... Stallägaren sa att de tog in dem runt 22 och att de kom ut runt 6 på morgonen. Han har haft lite mörkare avföring sedan finadyne-behandlingen tycker jag; och nu ingen? Har inte sett honom göra något i hagen, men då är jag inte ute länge och han verkar inte ha ont eller så - han äter, dricker, pissar och beteer sig som en häst normalt gör annars. Han har däremot inte legat ner de senaste två nätterna heller (inget spån i man och svans), vilket också är lite ovanligt för att vara honom. Boxen är rejält spånad med ljust, fräscht spån.

Tur man ska ringa veterinären imorgon. Om han inte har gjort ifrån sig inne imorgon så kommer jag ringa jourhavande vet och försöka hitta något underlag att promenera honom på tills jag ser att han gör ifrån sig - för det verkar ju inte normalt. Det knepiga är att det inte märks något på honom - kanske han bara gör det i hagen av någon anledning (?(omöjligt att veta, eftersom jag bara är ute och mockar och ryktar honom kanske 1h/dag.)) Så länge han äter och inte verkar ha ont i magen så bör det ju inte vara kolik tycker man. *peppar peppar ta i trä*

Börjar få pippi på mig själv snart - blir panikslagen för alla småsymptom jag ser; hönsmamma som man är. Inte fungerar man vidare bra när man stressar upp sig heller :s Ska skriva en lista så att jag kommer ihåg vad jag ska ta upp när jag ringer kliniken imorgon.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Bara för att visa att han inte är vidare mager egentligen lägger jag in denna nytagna bild (tagen idag):
kalle.JPG


Flugorna har trakasserat hästarna hela dagen så han var extra trött i bakdelen idag tror jag - och därav uttrycket på bilden (han är trött för att han är led på insekterna + han är mörk och står i den kokheta solen (det finns skugga, men de verkar inte förstå att använda den.)) När jag var framme och hälsade på honom var han vaken, aktiv och nyfiken. Inte lika öm i bakdelen idag vid ryktningen - men oavsett ska han till kliniken så att vi får röntga framhovarna så att man vet om det var fång eller inte och om det i sådana fall gjort någon skada invändigt. Vill ha svart på vitt att han INTE har haft fång och INTE har någon rotation innan jag ens vågar tänka en tanke på att öka fodret och sätta igång honom lite försiktigt (om inget annat dyker upp nu när vi åker ner - om han är fräsch nog ska jag be om voltkoll denna gång också för det är något jag har velat göra ett bra tag (min magkänsla misstänker något i bakpartiet; bakknän, haser, länd eller kors - med tanke på att han är svårskodd bak och svårsamlad om han inte fått stå en längre tid.))

Lite mera hull skulle jag förväntat mig av en häst som stått på fri tillgång och dessutom knappt motionerats på sistone (jag började sätta igång honom 2-3 veckor innan "fången" och då innebar det mest 30 minuters skritturer; inget han borde behöva massa extra energi eller protein till.)
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

hej jag ska bara säga att tiden går för din häst och han står skadad, hoppas du löser problemet, det borde du göra snarast.

jag ska berätta till dig jag har fått 6 hästar inom 6 år som varit så sjuka och magra och skadade men som jag fått så vackra och fel fria inom 3månader, pg av att folk inte kan ta hand om dom, jag har inte fått en krona, utan ståt och betalat själv, och jag är fattig men klarat av det pugrund av min vilja för jag älskar hästar, andra mäniskor har i fråga satt mig om jag inte är klok.

Sen säger dom fy fan va finna dom har blivit, och kommit till start
Tyck inte synd om dig, du valde att ta hästen i dit inre då får du hjälpa den nu, sluta tyck synd om dig själv,använd din intetion.

Det finns människor som hjälper om det finns en mening, du ska vänta tills ödet kommer och att känslan är rätt,

mvh tuija:bow: :cool:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Ringde PH Vet imorse och fick väl inte det bästa bemötandet, jag fick verkligen proppsa på att jag ville dit för när jag sa något i stil med "min häst har behandlats för vad som troligen var fång och som jag förstått det bör man röntga efteråt för säkerhets skull", då frågade hon vilken ras jag hade och när jag sagt att det var ett varmblod så var det "jamen, är det ett varmblod var det säkerligen inte fång, så du behöver säkerligen inte komma in" (ungefär vad hon sa.) Jag var på henne om att jag ändå vill kolla upp och att han inte varit sådär ömfotad tidigare - då lät det som "okejdå, skadar väl inte, ska se vad vi har för tid...". Fick en tid den 23'dje tror jag det var, de hade ingen tidigare tid om jag även vill göra en hältundersökning. Tyvärr passar inte den tiden med min skjuts, men det kanske går att ordna på annat håll.

Har även försökt få tag på Bergsåker vilket var lättare sagt än gjort - har lämnat meddelande på telefonsvararen men de har inte hört av sig ännu så jag får kanske försöka igen imorgon. Ska se om jag kan få en tidigare och bättre tid - de har ju lite mera generösa öppettider.

Efter att ha varit ute i stallet så känner jag mig mycket lugnare i alla fall. Idag verkar han må betydligt bättre än tidigare de senaste veckorna - nu är han så gott som sig själv faktiskt. Tog ner honom på ridbanan för att se hur han rörde sig på volt (det är där eventuell orenhet eller hälta lättast syns på honom) och visade enbart liten markering på vä. fram första varven åt det hållet. Efter att jag longerat lite åt höger så var han så gott som helt ren åt vänster också. Så om inte röntgen visar något ovanligt i hoven så kanske en hältundersökning är lite "overkill" just nu - bör ha honom något igångsatt för en hältundersökning så man ser exakt vart hältan sitter; dessutom brukar han bara bli halt först efter att ha varit igångsatt ett tag. Känns skönt att han rör sig fint nu igen - han såg verkligen fräsch ut. Tror värmen gör underverk för musklerna också; idag såg han väldigt mjuk och ledig ut.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Du är modig och ärlig som går ut såhär och ditt problem är verkligen inte lätt. Ingen försäkring och inga pengar och samtidigt en häst som har ett problem som du borde utreda och göra något åt. Du kan inte försäkra hästen om den inte är skadefri och det är den ju inte nu.

Du kan tyvärr bara välja mellan dåliga alternativ. Det är lätt för mig att säga, men om jag var i din situation skulle jag avliva. Du vill sälja hästen och det gick inte när den var frisk, och oavsett om det inte är något allvarligt fel på hästen kommer du alltså stå där i höst med hästen kvar när du ska leva på studiemedel, och med obetalda veterinärkostnader dessutom. Det går ju inte och det blir inte bra för hästen det heller.

Du kan ju först göra ett försök och se om någon nappar om du vill skänka bort den. Och blunda för risken att den då hamnar någonstans där du inte skulle vilja.

Om du däremot ser att problemet med din ekonomi är tillfälligt kan du lösa problemet genom att låna någonstans. Men om du ska plugga i höst löser du ju ingenting genom att låna nu, pengarna finns ju inte när du ska betala tillbaka heller. Inte så stor chans att någon god människa skänker bort pengarna. Men mirakel händer och helt otänkbart är det inte.

Men i mina ögon låter det som att det som är långsiktigt bäst för hästen är att den får somna in. Även om det löser sig den här gången så vad händer nästa gång det krisar? Ska du plugga i några år så kommer ju ekonomin att vara kärv rätt länge.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Du läste nog inte hela tråden Lejonelle - som student kan jag lägga undan ca. 2500-3000:-/månad så att så kärvt lever jag inte då. Det var sommarens ovisshet som fick mig att ta beslutet att sätta ut honom på annons.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 029
Senast: tott
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 619
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 942
Senast: mily
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp