Bukefalos 28 år!

När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Vad vill du med hästen?
Du säger att den har problem även om det skulle vara fri från just detta akuta.
Tycker du att det är försvarbart att sälja en häst som inte är "frisk"?

Om du ser din häst och jämför den med en "frisk" häst kan du då se en framtid för din häst där den kommer att vara pigg och lycklig?
Om inte, så skulle jag själv inte tveka på att låta den dö, för då slipper den fortsätta lida. Det är inte alltid elakt att avliva djur som inte är vid god hälsa.

Du säger att du blev besviken när du var på klinik, vad hade du hoppats på?
Blev hästen bättre efter det besöket eller kvarstod problemen?
Om problemen inte löstes efter förra besöket på kliniken så ser jag ingen vits i att åka dit en gång till, för vad ska dom göra nu som dom inte kunde göra då?
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

När du ser på bilden, hur tycker du då själv att din häst ser ut?
:smirk:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Om du ser din häst och jämför den med en "frisk" häst kan du då se en framtid för din häst där den kommer att vara pigg och lycklig?
Om inte, så skulle jag själv inte tveka på att låta den dö, för då slipper den fortsätta lida. Det är inte alltid elakt att avliva djur som inte är vid god hälsa.

Du säger att du blev besviken när du var på klinik, vad hade du hoppats på?
Blev hästen bättre efter det besöket eller kvarstod problemen?
Om problemen inte löstes efter förra besöket på kliniken så ser jag ingen vits i att åka dit en gång till, för vad ska dom göra nu som dom inte kunde göra då?[/QUOTE]


Det var lite elakt skrivet tycker jag.

Man kan ju inte avliva alla hästar efter 1:a klinikbesöket som inte blir bra. Det kan ta tid att hitta och ställa rätt diagnos. Man får förutsätta att djurägare hör av sig så att hästen kan utredas vidare.
Allt hinns inte med vid ett enda besök och utredningar kan få göras i flera steg. Ibland får man inte ens rätt diagnos direkt ska man då genast avliva hästen?
Jag tycker att trådskaparen gör rätt i att åka och kolla upp sin häst
igen och att hon tar ansvar för detta trots att hon egentligen inte har pengar ( vilket hon ju är medveten om att det är ett problem )
Om sedan prognosen för hästens framtid visar sig vara dålig får hon ju ta avlivningbeslutet då. Många hältor och andra sjukdomar läker ut och blir bra fast det kan ta tid. Jag tror dessutom inte denna häst lider. Måste väl få se trött ut på ett foto.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

*KL*

Jag skulle alldeles oavsett göra en hältutredning när du ändå är där, även om det känns som det kan vänta. Just för att det har funnits hälta, och finn liten markering som värmer ur.

Sen, det kan ju vara ett ögonblicksverk, men han står under sig med framdelen på bilden, och då brukar de vilja avlasta bakdelen/ryggen. Om han står under sig så fast han är är öm i framhovarna t ex så tyder det ju på att han har ännu mer ont/ömhet bak.

Så, jag skulle göra en 'hel' hältutredning.

Hoppas det löser sig med skjutsen också *pepp*
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Du får tycker vad du vill, det är valfritt och jag tänker inte kritisera dig för det.

Om hästen lider och har problem trots att den varit på utredningar där inga problem blir lösta så tycker inte jag att det är elakt alls att ställa sig frågan, ska jag fortsätta med denna hästen eller låta den få vila.

Tycker du att hästen ser trött ut på bilden?

Vad är skillnaden på att tro och att veta?
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Hej!

Åh, jag önskar att jag kunde hjälpa dig på något sätt. Du är en bra hästägare annars skulle du som sagt var inte bry dig. Jag har läst dina inlägg och alltid tyckt att du har verkat vara så klok :)

Hoppas att du kan hitta någon som kan köra dig och hästen till klinik *håller tummarna*

mvh
Anna
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Rikkan skrev:
När du ser på bilden, hur tycker du då själv att din häst ser ut?
:smirk:
Var det lika hett hos henne som hos mig igår så måste jag då säja att hennes häst (bortsett från hur han står) ser väldigt frisk ut.... :cool: Mina hästar är både friska och unga men igår såg de banne mig döende ut i det massiva knottangreppen kombinerat med solstekan..:crazy:
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Jag hade avlivat. av princip varken säljer jag eller ger bort hästar med exem, fång och andra sjukdommar. De har det bättre i hästhimmeln.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Hej.

Har läst om din kille...
Om jag var du skulle jag ta ut en equiterapeut. Han ser "stel" och "krum" ut i rygg/bakände. Sedan ser han (om man vågar utgå från ett enda foto...) ut att ha proteinbrist = dålig överlinje.

Finns det inget bete där han kan få gå om det nu visar sej att det INTE är fång?

Hoppas det löser sej för dej annars skulle jag (om jag var du) ge bort honom till någon som orkade/har råd att fixa det som behövs. Kommer inte ihåg vem det var som skrev tidigare att hon gjort sådant...

Mia. ;)
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Den gång jag var inne på kliniken för hältundersökning fick jag höra att de inte hade tillräckligt att gå på för att göra en undersökning, det lät som att de inte hade någon tydlig indikation på VART de skulle börja leta problemen och att han "var jättefräsch med tanke på att han har gått i travet" typ - att jag skulle sätta igång honom och återkomma om hältan blev mera markant igen (just denna gång hade han fått vila ett bra tag innan = försvårar för veterinärerna att diagnostisera.) Hästen ifråga lider troligen inte som det är nu; som sagt var så är han trött för att det var 30 grader i skuggan den dagen och han har stått och sparkat efter insekter en hel dag. Säg den häst som inte är lite loj i detta väder *suck*

Det finns bara en equiterpaeuft här uppe mig veterligen och han har den KORTA utbildningen, hatar min häst (de hamnar i fight) och sist han behandlade så var hästen halt i flera veckor. Kan även nämna att personen ifråga avråder människor att åka till veterinären, för "vad kan veterinären göra? det är alltid fel någonstans som bara JAG kan behandla" ungefär. Men om någon equiterapeuft åker hela vägen hit så är jag jätteintresserad av att få honom behandlad; jag har hört runt lite grann men alla har bara föreslagit just den ET som jag redan haft på hästen. Jag är jätteglad om ni vet någon annan än en viss AL.

För två somrar sedan så hade jag ett första besök av en kvinnlig hästmassör som sa något i stil med "han är otroligt fin i musklerna"; han är fräschare nu än medans equiterapeuften behandlade honom. Fast man kanske ska ta ut honom dagen innan klinikbesöket *funderar* Läste i någon tråd om en ET som sa att om hästen blev halt av hans behandling så skulle man åka till klinik för då kunde det vara så att latenta (visst är det rätt ord) åkommor blossade upp. Kanske vore en idé.

För mig är inte ridningen det viktigaste - så om hästen mår bra utan att ridas och inte har ont så får han gott stanna kvar här eller åka iväg som sällskap någonstans. Slakt är verkligen sista utvägen på en levnadsglad och positiv häst.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Lite flera bilder för en enda bild gör inte direkt rättvisa:
kalle2.JPG

kalle3.JPG

Visst ser han eländig ut? :devil:

Sen är det som sagt inte konstigt att han är öm i bakdelen på dessa bilder - de är tagna dagen efter första riktiga sommarhettan och alltså första dagen som insekterna verkligen plågat hästarna = han har stått och stampat efter dem hela dagen och är jättemör i musklerna bak såklart. Säger sig ju självt. Det är ju muskler de aldrig använder annars (inte min herre i alla fall.)
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Har läst hela tråden eftersom men kommer just nu inte ihåg om du hade talat med nån massör om han, har du det?
För det kan ju faktiskt vara så att han har varit ömfotad och har gått och spänt sig ett antal veckor så det är därför som han inte känns fräsch och ömmar och är spänd i musklerna.. Kan minimalt om fång men det sker väl ingen större förändring i hoven om de bara har en lindrig släng av det???
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Funderade också ett tag på att inte ha försäkring utan lägga undan de pengarna till vet.vård.
Herregud vad dumt man resonerade, tur jag tog försäkring.
Den har betalt sig hundra gånger om.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Din häst ser inte ut att må sämre än många andra som förekommer på bilder här på buke. Den har lite lite muskler över rygg rumpa, men inte katastrofalt. Står inte särskilt konstigt på dessa bilder.

Men en varningssignal är hältan som kommer o går och försvinner efter några varv. Det är fångvarning på det tycker jag. Eller hovböld, om det är skulle vara ben hela tiden. Blödningar/hovbölder kan ligga och pyra och gå lite fram och tillbaka för att sen blossa upp igen.)

Den bör kollas av den anledningen, för säkerhetsskull. Har inte läst allt. Men kan du ta ut vet för en första koll? Blir ju mer kostnader om du ändå måste åka in, förstås.

Bry dej inte om tyckarna som redan vet att du måste avliva, tex, det är så lätt att tycka det ena och det andra, du har ingen aning om vad de har för grund att veta bättre än du. Men kolla upp din häst, och be att få anstånd med räkningen. Kanske kan du få dela upp på fler månader?
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Hästen har varit barfota så många år utan större problem. Massören jag hade ute sist var anti barfotahästar, hennes kommentar var "han är ju otroligt fin i musklerna TROTS att han är barfota" (då hade han varit barfota i nästan 6 månader för första gången i sitt vuxna liv skulle jag tro.)

Ömheten på hårt underlag kom innan jag märkte spänningarna. Eller snarare - jag började sätta igång honom och han kändes fräsch någon vecka sedan började han markera lite på vänster fram på ridbanan - jag tänkte att han var lite överansträngd och att det var senorna som spökade eftersom ridbanan är aningens tung så jag lät honom vila torsdag-fredag-lördag den veckan (18-20 maj). Söndag morgon när jag skulle ta ut honom den veckan märkte jag att han gick stelt som attans med BÅDA fram på betonggolvet - som sagt inte den typ av ömhet som är typisk på barfotahäst (inte min i alla fall - han har alltid gått obebrytt på asfalt och andra släta, hårda underlag - det är gruskorn som kommit åt sulan som har varit det han reagerat på när han varit öm.) Konsulterade Bukefalisterna eftersom jag inte hade "fång" i mitt huvud just då (jag tänkte väl mest "barfotaöm" på något konstigt sätt,) men tog ut veterinären i veckan därpå, varvid han fick behandling och kändes bättre under behandlingen.

Masserar honom själv emellanåt.

Anledningen till att jag vill kolla upp det med röntgen är för att andra på Buke säger sig ha erfarenhet av hästar med minimala symptom som ÄNDÅ haft rotation - 'better safe than sorry' tycker jag då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

joneya skrev:
Hästen har varit barfota så många år utan större problem.
Är ingen garanti.. Hörde om en karl som var så förvånad över att det regnade in i kåken "- Förstår inte hur det kan regna in, har ju bott här i hela mitt liv och det har ju aldrig regnat in förrut??":angel:
joneya skrev:
Massören jag hade ute sist var anti barfotahästar, "han är ju otroligt fin i musklerna TROTS att han är barfota".
Ursäkta men min spontana reaktion är då BYT MASSÖR!!! Finns ju inget bättre än att de får gå barfota om de kan.. Förbättrar ju cirkulationen men det kanske den massören hade missat??
joneya skrev:
Ömheten på hårt underlag kom innan jag märkte spänningarna. Eller snarare - jag började sätta igång honom och han kändes fräsch någon vecka sedan började han markera lite på vänster fram på ridbanan - jag tänkte att han var lite överansträngd och att det var senorna som spökade eftersom ridbanan är aningens tung så jag lät honom vila torsdag-fredag-lördag den veckan (18-20 maj). Söndag morgon när jag skulle ta ut honom den veckan märkte jag att han gick stelt som attans med BÅDA fram på betonggolvet - som sagt inte den typ av ömhet som är typisk på barfotahäst (inte min i alla fall - han har alltid gått obebrytt på asfalt och andra släta, hårda underlag - det är gruskorn som kommit åt sulan som har varit det han reagerat på när han varit öm.)

Masserar honom själv emellanåt.

Anledningen till att jag vill kolla upp det med röntgen är för att andra på Buke säger sig ha erfarenhet av hästar med minimala symptom som ÄNDÅ haft rotation - 'better safe than sorry' tycker jag då.
Ja självklart ska du kolla upp han men vad jag menar är att det finns ju en risk med att han kommer in i en ond cirkel med ont i hovarna ->spända muskler->ont i leder-> osv... Då kan det vara en ide att försöka bryta denna cirkel. För behandlas hovarna så får han ju smärtlindring och antiinflammatoriskt men sen när denna behandling är slut som kommer muskelömheten tillbaks och du är snart tillbaks på ruta 1. Nu minns jag inte säkert det här men jag har för mig att man inte ska massera samtidigt som de får antiinflammatoriskt..
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

En häst som har gått barfota i över ett år borde inte få SÄMRE hovar och börja ömma MER? Dessutom är det fortfarande konstigt att han ömmade på plana ytor nästan mera än på gruset utanför. Då är det ju inte sulan utan något annat i hoven som ömmar. Vad skulle det vara om det inte är sulan?

Jag har inte masserat honom just nu eftersom jag också har hört att man inte ska massera en häst som är under behandling.

Just finadyne vet jag används även till muskelspänningar - så OM grundproblemet försvann med behandlingen borde inte spänningarna komma tillbaka EGENTLIGEN (nu fungerar ju inte alls som man vill däremot,) såvida inte hästen gått med dem väldigt länge och det har blivit ett rörelsemönster nästan.
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Måste bara skriva tack till alla för era värmande och stöttande ord (och för några sanningens ord också ;) ) Det är alltid skönt att bolla hästrelaterade funderingar med hästfolk snarare än random människor (när man står i ett stall med enbart en shettis finns inte mycket hästfolk att diskutera och bolla saker med.)
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Som sagt, han ömmar mer på plana, hårda underlag än grusunderlag. Det tyder på fång eller annan känning i lamellerna helt enkelt. (Ej typisk barfotaömhet helt enkelt) Men det är EN sak, sedan har vi ju hans hältor som kommer och går.
Inte lätt
Jag hoppas du får någon tid på klinik snart!
 
Sv: När man inte borde ha häst - Vad gör man?

Hej har en shettis som låter precis som din shettis så vi åkte och röntgade och den hade hovbensförändringar så de satte på speciella fångskor som är vanliga skor men bakoch framvända detta kostade allt som allt 1800-1900kr ush vet hur jobbogt det är att leva med så litwe pengar men det finns bidrag man kan söka även om det är det värsta som finns måste man ju kunna leva mvh yrbin
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: tott
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 635
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 950
Senast: mily
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp