När man skriver ut en stamtavla...

C

Chough

Har sett lite olika variationer.

När man skriver till exempel

Partisan - Ganesko - Dolman

Vilket är vilket då? Är det pappan, morfarn och morfars far? Eller vad är det man skriver? Farfar?

hmmm.. :confused:
 
Bindestreck betyder att man hoppar längst hingstarna på mödernet. Alltså pappa-morfar-mormorsfar osv. Vill man förtydliga t.ex stammen på pappan kan man skriva e.Plutten (Lillen-Storen)-Blutten och då är de inom parantes pappa och morfar till Plutten.
 
Hmm...nu ska vi se om jag hängde med..

Alltså..

Min häst, Orakel till exempel.

Hans pappa heter Orthos.
Hans morfar heter Able Albert xx och hans Morfars far heter Abwah xx.

Då blir det Orthos - Able Albert xx - Abwah xx

Jag fick för mig att det skulle vara: Orhos - Able Albert xx - Lucky Boy xx...

Orakels Mormors far heter Lucky boy ...hmm..
Men det skriver man alltså inget om?
 
Jodå!
Om Lucky Boy xx är mormors far, så skriver du som du gjorde i den sista linjen.
Holländare misstänker jag...
Fortsätter linjen med Brigadier?

Jag misstänker gammal gelderlandstam i botten, och med de killar du hittar där, kan du vara glad att du har så fina xx med!

Bör hoppa bra?

mvh
 
Japp Lucky boy xx är mormors far!
Så då måste det bli:
Orakel
1996
Orthos - Able Albert xx - Lucky Boy xx

;)

Ja han är Holländare. Kom hit från holland för 3 veckor sen bara. Har haft honom hos mig i 2 veckor. :)
Jag har inte stamtavlan här just nu så jag vet inte om det forstätter med Brigadier.. :smirk:

Har ju inte hoppat honom så mycket ännu, ett par gånger och inte så mycket. Har hoppat runt en meter och han hoppar jättefina runda språng. Vädligt rädd om sig och vill inte riva..
Däremot kan han vara gaaaaaanska tittig.. Fast det kanske har med att han inte har vant sig med miljön ännu.

Men det är en underbar häst att både rida och hoppa! :love:
Gillar att det är mycket xx i honom också ;)
 
Du skulle ju följa moderlinjen, alltså är det Lucky Boy xx som blir tredje namnet. Skulle du ha med Abwah skulle han stå inom parantes direkt efter Able Alberth.
 
Då misstänker jag att hans mor är Husandra H, som ligger inne på Del Mar..
Jag utgick ifrån att det var lagt på mycket xx, med tanke på vad som ligger bakom henne!
Heffaklumparna längre bak! ;)
Det är prima hoppstam, och Brigadiers pappa Normann, är helbror med Goudsmid, som också gick svår hoppning och var en god puissance häst.
Normann exporterades till Belgien, där han gick hoppning, samt har lämnat en del i avel.
Vad jag kan se så är det hoppning i varje gen!

Tittigheten kommer du kanske att få leva med, men i de värsta stunderna får du vara glad att det ligger prima gelderland i grunden, som för det mesta förhindrar att det "flippar ur".

Men visst skall man ha massor av xx!

Du kommer helt säkert att få kul med honom!

mvh
 
:eek:
Helt rätt, mamman är Husandra H. :p

Kul att höra att det är så fina gener i honom. :D
Jag känner inte till någon sedan tidigare utom Lucky boy.

Eftersom du verkar ha lite bättre koll på Holländare så kanske du har lite info om mamman också?
Kanske även bild på några av hästarna i stamtavlan?

Tackar och bockar :bow:
 
Jag har haft hbl & vbl och då skrevs stammen som övriga nämnt här (mödernet nämdes inte), fast det är ju valfritt hur man vill skriva på namnskylten på boxen t.ex!

Nu har jag araber och då skriver de flesta: Fader/Moder/Morfar

Jag tycker själv det är trevligt att få veta både fader & moder :D!!
 
Visst är det valfritt hur man skriver, bara det framgår vad man menar! Jag vill ha med modern på mina namnskyltar och helst två led på mamman, så det blir e.far u.mor e.morfar-mormorsfar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vad ser ni för möjliga metoder vad gäller att förbättra den genetiska variationen i raserna på ett hållbart och bestående vis? Just i...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 300
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 559
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp