Bukefalos 28 år!

När ni har flera katter med olika foderbehov?

mackan

Trådstartare
Hur gör ni som har mer än en katt och behöver fodra dessa med olika fodermedel?
Jag har två katter, en liten 3,3 kg dam och en herre på närmare 7 kg.
De har fri tillgång på eukanuba light, men sen lille kisse var sjuk så har hon fått fullfodret för att behålla vikten. Hon skulle även må bra av att lägga på sig nga gram till rent allmänt, så jag gör bedömningen att hon helst skulle behöva vara kvar på fullfoder.

bägge katterna fodras även med blötfoder ca 3 ggr i veckan, lillan varje dag sen hon blev sjuk (är nu fullt frisk). Jag har inga problem att ge dem blötfodret separat och i olika mängd, detta kan jag göra morgon eller kväll under uppsikt, då det gäller en portion. Det jag skulle vilja är att hitta en fungerande lösning att kunna ge dem fri tillgång på torrfodret, fast att den store kissen inte kommer åt fullfodret utan bara light versionen.

är det någon som har några tips? Jag fick förslaget av veterinären att bygga en låda som bara den lilla kommer in i.... är det ngn som gjort så? eller har ni några andra smarta lösningar?

:bow:
 
Sv: När ni har flera katter med olika foderbehov?

Jag har en låda, "kittenfeeder" när jag har kattungar som ska ha större tillgång på foder än mina vuxna. Tyvärr är mina vuxna katter ganska smart och lådan måste vara stadigt byggd för att de inte ska bryta sig in.

Hos många uppfödare funkar det bra med bara en papplåda med lagom stor öppning för den minsta katten. Jag har använt större förvarningslådor från Hammarplast, och skruvat fast matskålen i bortre ändan samt ställt tyngder/tejpat fast hela lådan så att gamlingen inte kan göra inbrott.

Han vet att det finns god mat därinne, så först försöker ha fiska med tassen. Om han verkligen inte når tar han hela lådan och välter och skakar tills det kommer ut något...

Nu när jag bara har vuxna nöjer jag mig med separat utfodring. De två som bara får burkmat/råa köttiga ben äter på golvet, tjejen som får torrfoder för att hålla hullet äter på en stol, och alla accepterar reglerna.
 
Sv: När ni har flera katter med olika foderbehov?

En låda som bara den minsta katten kommer in i brukar vara den vanliga lösningen, sedan finns det även vissa foder som kan fungera att ge flera katter med olika näringsbehov, t.ex. Iams Multi-cat.
Just det fodret innehåller mycket protein som bygger muskler samt L-karnitin som främjar fettförbränning så det brukar passa både lite smalare och tjockare katter att hålla en hälsosam vikt. Fast det beror ju på hur pass smal den lilla är.
Blötmat blir f.ö. katterna snarare lite smalare av då det innehåller mycket vatten men nyttigt är det ju, fast hon kanske inte orkar äta lika mycket av fullfodret då.
 
Sv: När ni har flera katter med olika foderbehov?

Tack för svar från både dig och S.

Jag har fodrat mkt med blötfodret för att få igång aptiten på henne, men kanske ska minska ner lite då. tycker hon tuggar i sig rätt bra av torrfodret som komplement dock hittills så jag vet inte vad som är mest optimalt? ang. hennes vikt så är den ingen katastrrof enligt veterinären, men hon skulle inte må dåligt att gå upp några gram som sagt, för att ha liiiite mer underhudsfett. och framför allt är hon inte en katt som har ngn som helst anledning att äta just light foder, vilket den äldre definitivt ska vara på.

har ni någon bild på kreationer man kan bygga? som S också skriver så är min gamle en riktig expert på att bryta sig in.

visst kan jag fodra portioner manuellt under övervakning, men som sagt, skulle gärna se att den lilla kan ha fri tillgång och äta precis när hon vill.
 
Sv: När ni har flera katter med olika foderbehov?

Vi har tre katter, en mindre dam på 3,5 kg, en större herre på 5 kg, sen en jättekisse på 7 kg. Jag har samma problem. Nu löser vi det genom att mata morgon, middag x2 + kväll. Burkmat får dom också på morgonen. Den tyngsta går alltså på bantning, får ca 90 g torrfoder/dag. 85g är för en 5kg katt. De två övriga får samma mängd annars blir deras uppätet också.

Förr har de haft fri tillgång, vilket i praktiken har betytt att den tyngsta har käkat upp all mat typ... när vi tog bort maten så var alla helt panikslagna den första tiden. Hoppade upp på matbordet och snodde matrester, försökte bryta sig in i skrubben där vi förvarar mat... inte ens marsvinet fick ha sina grönsaker ifred för att frassen åt upp dom :eek:

Tyvärr fungerar bantningen dåligt! Frassen går antingen UPP i vikt eller stannar kvar. Han hatar att vara ute på vintern så motion får han inte så mycket av. Leker gör han inte heller gärna. Måste nog inhandla ett light foder åt honom.

Tror att i vårt fall löns det inte att bygga nåt där storkillen inte slipper in. Han älskar nämligen att gå in i små utrymmen, sitter ofta inne i marsvinets hus:angel:

Jag har alltså inget vettigt att komma med, tyvärr ingen lösning men jag vet hur du har det;)
 
Sv: När ni har flera katter med olika foderbehov?

Ja att fodra flera ggr om dagen är inte ett alternativ för mig, jag jobbar heltid och isåfall blir det fodring morgon och kväll, men jag tycker det är ett sämre alternativ än att försöka hitta en lösning där de kan ha fri tillgång på respektive light och full foder. med "fri tillgång" menar jag givetvis inte att man vräker på foder obegränsat, men att de får sin mängd som står framme och som de kan äta efter som de känner. så länge store katten får light så har det funkat bra, han är stor av naturen, en stor ras (maine coon mix), så det handlar inte om att han är smällfet, dock ska han inte gå upp mer i vikt. och den lille som sagt, får gärna gå upp lite mera.

följer tråden i hopp om att få in fler intressanta tips och svar. vore även kanon om ngn kan tipsa om byggnationer eller visa bilder på hur de gjort.
 
Sv: När ni har flera katter med olika foderbehov?

Jag har en sånhär, där jag har borrat och sågat ett lagom stort hål i ena änden. I andra änden är matskålen fastgaffad, sen är hela lådan fast i golvet eller så står det en trave med tunga böcker på så att mattjuven Hanoo inte kommer åt.

3651-240.jpg


Lådan är nog 35liters varianten, alltså ganska stor för att klåfingriga kattassar inte ska nå in.

Det finns billigare varianter på ikea, men eftersom Hanoo vet att lådor öppnas genom att dra locket från lådan behöver jag en med stabil låsfunktion. :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: När ni har flera katter med olika foderbehov?

Jag har två katter, en som får sensitive-mat för känsliga magar och en som får vanlig MJAU. Innan fick båda MJAU och jag räknade med problem när jag skulle byta för den ena. Men jag var lyckosam.

Fodrar mina morgon och kväll med torrfoder och sedan tar det nästan ett halvt dygn för dem att äta upp allt. Skruttan som skulle byta foder blev helt till sig över det nya och vägrar nu äta annat och den andra bara nosade på henne skål och har sedan inte rört den maten. Hon tycker inte om den. Och tur är det för den var dyr. Så det äter den maten de ska äta utan besvär.
 
Sv: När ni har flera katter med olika foderbehov?

Tack så hemskt mycket Sassy, vilken enkel lösning! :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: Elisha
·
Katthälsa Hur gör ni för att få det att gå ihop? Just nu äter mina katter Applaws torrfoder samt varsin påse Pussi blötmat. Katt1. Dricker...
Svar
9
· Visningar
2 239
Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 411
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp