Bukefalos 28 år!

När Registrera/ID märka föl?

V

Viper

Som rubriken lyder hur gammla är era föl när ni Registrerar / Id märker dem?;)
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Min Magica var ca 3- 3,5 månad och det gjordes när jag ultraljudade mitt sto på 46 dagar
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

När fölpälsen släppt.

Första ungen var fyra månader, andra sex, när den släppt färdigt. Båda har ändrat tecken på huvudet efter det. Den ene fick flera fläckar på mulen, den andre hade vit överläpp och fläck mellan näsborrarna som sen flöt ihop. Så personligen vill jag göra det så sent som möjligt.
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Tack för era snabba svar!
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Jag har låtit göra det i samband med att betet är slut. Håller med ovan om att oväntade tecken kan dyka upp / gömmas.
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Jag som chippmärkare föredrar att rita av dem i slutet av sommaren men speciellt INNAN vinterpälsen kommer. Det kan vara jättesvårt att hitta virvlar och mindre tecken när hela hästen ser ut som en nallebjörn!
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Hihi Ok ska tänka på det! inte kul att rita av en liten busig nalle kanske;) Men hur blir det då med fölvisningar och sådant om man ej har passet klart? Eller det har man kanske hunnit då?;)
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

KL

har skrivit ut registreringsansökan för föl. Läste någonstans att om stoet inte var DNA testat skulle det göras. Hur vet jag om mitt sto född 1993 är DNA testat?:confused:
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Är det halvblod du har så dna-testas fölet bara mot den uppgivna fadern.
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Så här står det på ASVHs sida

Om registreringsansökan skickas in efter den 31/12 födelseåret krävs DNA-analys mot både moder och fader. Är modern inte tidigare DNA-testad måste DNA-prov för henne bifogas registreringsansökan.
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Araber måste det göras på innan 3 månader. Blir det fel får man tydligen betala för att "rätta" i passet sen.
Tänkte göra det på min unge iår när modern ultraljudas (förhoppningsvis runt 40 dygn när fölet är 2½ månad).
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Så här står det på ASVHs sida

Om registreringsansökan skickas in efter den 31/12 födelseåret krävs DNA-analys mot både moder och fader. Är modern inte tidigare DNA-testad måste DNA-prov för henne bifogas registreringsansökan.
och det betyer att man bara DNA-testar mot mamman ifall man inte har fått iväg reg-ansökan förrän efter årsskiftet, så att fölet hunnit bli en ettåring.

Själv brukar jag chippa och göra konturdiagramet på mina föl när de är 1-2 månader ungefär, så fort de har fått "lite nacke att sticka i". Har hittills inte varit något problem. (är ID-kontrollant och chipmärkare)
HÅller med ovanstående om att det är helt värdelöst att försöka göra ID-beskrivning av ett föl som hunnit få vinterpäls.
 
Senast ändrad:
Sv: När Registrera/ID märka föl?

KL

Islandshästar ska HA sitt pass senast vid 6 månaders ålder så det gäller ju att skicka in papprerna i tid.....jag har väntat över 1 år på att få passet så jag vet inte riktigt hur de har tänkt sig att passet ska fås senast vid 6 månaders ålder.

Innan skulle man skicka in ansökan senast 31/12 det året fölet var fött, då kunde det ta ytterligare 6-8 månader innan man fick själva passet....

Jag vet att det finns dem som chippar vid ca 1 månaders ålder.

Personligen har jag alltid väntat tills fölen är ca 5 månader, för att kunna ge dem 1a och 2a stelkrampssprutan först.
Även om risken är liten så blir det ändock ett pyttesår av chipmärkningen och det KAN ju bli infektion, om man har extrem otur....:eek:

Att vänta tills fölpälsen har trillat av på islandsföl, ja, då får man vänta tills nästa år och det går ju inte....
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

OM chipmärkaren gjort sitt jobb ordentligt (ordentlig rengöring och hanterat sprutan/kanylen sterilt) så ska det inte vara någon stelkrampsrisk efter chipmärkningen, men om det blir en infektion och man är orolig så kan det vara bra att komma ihåg att stelkrampsbakterien är penicillinkänslig.
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

OM chipmärkaren gjort sitt jobb ordentligt (ordentlig rengöring och hanterat sprutan/kanylen sterilt) så ska det inte vara någon stelkrampsrisk efter chipmärkningen, men om det blir en infektion och man är orolig så kan det vara bra att komma ihåg att stelkrampsbakterien är penicillinkänslig.

Här brukar det inte vara rengöring utan bara stick så är det färdigt, är ju ofta en del päls vi den åldern då det brukar vara framåt november/december det görs så rengöring är ju nästintill omöjligt :(

Men jag har sett bilder på föl är klippta på en liten bit och då går det ju rengöra dem :)

Ska säga till att det ska klippas och desinficeras med årets två föl !!
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Hur mycket kostar det att rita om? Hur gör man? Passet måste väl ändras osv? Jag tycker väl att jag som ägare inte ska behöva betala då det är id-kontrollanten som gjort fel.
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Här brukar det inte vara rengöring utan bara stick så är det färdigt

Så får det inte gå till. Under utbildningen får chipmärkare lära sig att klippa (undantag endast om hästen är mycket korthårig) hårremmen och noga tvätta huden med sprit. Anmäl chipmärkare som inte iakttar hygien till Svenska Hästavelsförbundet (som utbildar och godkänner chipmärkare), och anlita en annan chipmärkare i fortsättningen.
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Lite offtopic men min unga dam blev chippad i full vinterskrud utav ultunas distriktare utan att klippa, spruta på lite sprit innan bara :crazy:
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Jag är också chipmärkare och ID-kontrollant. Under vår utbildning sades det ingenting om att klippa utan bara tvätta med sprit och sedan sticka.

Ibland är det dock med risk för eget liv med fullständigt ohanterade hästar!
Och detta får man oftast reda på när man kört 5 mil "Ja, den fick grimma på sig igår!"

Så egentligen är man dum som ens gör det...

A
 
Sv: När Registrera/ID märka föl?

Så får det inte gå till. Under utbildningen får chipmärkare lära sig att klippa (undantag endast om hästen är mycket korthårig) hårremmen och noga tvätta huden med sprit. Anmäl chipmärkare som inte iakttar hygien till Svenska Hästavelsförbundet (som utbildar och godkänner chipmärkare), och anlita en annan chipmärkare i fortsättningen.

Jag har tyvärr inte tillgång till någon annan chipmärkare, vad jag vet.
Det är veterinären här som gör det, distriktsveterinären dessutom.....:crazy:

Det har aldrig klippts, har chippat fölen under minst 6 års tid, möjligt att det har sprutats på sprit men kommer faktiskt inte ihåg det...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 993
Senast: Zpunk
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
785
Senast: Piaff
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
813
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp