När ska man byta bil?

Det är en helt omöjlig fråga att svara på. En del kommer att säga att du ska behålla bilen för det har fungerat för dem. Andra kommer att säga att du ska byta omedelbart för de fick jätteproblem. Vi brukar byta någonstans innan bilen nått 15 000 mil. Någonstans där tycker vi att risken för stora reparationer ökar. Men samtidigt kan det vara ekonomiskt fördelaktigt att behålla en bil som då nästan är betald. Men det är också roligt att byta bil. Så vi byter nog mest då för att det är roligt med ny bil.
 
Hej,

Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på bra och jag tycker om den! Har förlängt vagnskadeförsäkringen så den gäller ett år till men sen går den inte att teckna längre. När är det ”bäst” att byta bil egentligen? Om jag kollar på värderingar för den nu (vilket man ju såklart får ta med en nypa salt) borde jag få ut ungefär samma om jag skulle sälja den nu som för när jag köpte den för 3 år sen. Är det smartast att ha en bil tills den eventuellt går sönder (och betala eventuella dyra lagningar) och sedan skrota/sälja billigt när det inte är värt att laga längre och då köpa en ny bil? Ska man byta till en nyare bil efter ett par år och då hoppas slippa lagningar för att bilen fortfarande är relativt ”ny”? Ja, vad tror ni är mest fördelaktigt egentligen?
Men kan ju resonera som min pappa gjorde på 50-talet och byta när askkoppen är full... :D
 
Min första volvo krånglade ganska mycket på slutet men då hade den gått över 30 000 mil.
30 000 mil, då kämpar du på rätt bra ändå.

Det kommer en vägg av krångel ungefär där.
Vi har tagit oss igenom den och är på 53 000 mil på en av våra Volvo XC 70.
 
Jag tillhör skaran som inte byter bil i första taget. Har sedan barnsben fått höra att köpa en fabriksny bil är det sämsta köp man kan göra, i och med värdeminskningen, så någon sådan har jag aldrig haft. Har heller aldrig köpt bil på avbetalning.

Nu har vi två bilar, och både jag och mannen föredrar den gamla Volvo kombin, så den är vår förstabil. 15+ år, mätarställningen kommer slå om till 40 000 mil vilken dag som helst, men ännu rullar den. Utöver service har den inte varit särskilt mycket på verkstad, men nu börjar nog det mesta sjunga på sista versen, så vi försöker vänja oss vid tanken på att skaffa en ny bil. Det är kanske dags :D

Andrabilen är en mindre kombi av vanligt märke och modell, årsmodell ca 2015. Den har vi inga tankar på att byta ut så länge den fyller våra behov och inte börjar gå sönder stup i ett.
 
30 000 mil, då kämpar du på rätt bra ändå.

Det kommer en vägg av krångel ungefär där.
Vi har tagit oss igenom den och är på 53 000 mil på en av våra Volvo XC 70.
Jag gjorde det då, men kommer nog aldrig ha kvar en bil så länge igen. Kändes som att hela bilen behövde bytas ut typ😅
 
Min senaste Volvo V70 hade billiga mil mellan drygt 20 000 när jag köpte den och 31000 när jag kastade in handduken. Ok det kom en del redan vid 28-29 000 men bara pga gasdriften.

Men nu har jag bytt upp mig så kraftfullt så nuvarande bil kanske blir den första som inte får sitt sista hem hos mig, utan att jag försöker byta när den gått lite under 20000 mil (nu 7000)
 
Tack så mycket för svaren! Hur vet man när sakerna som behöver lagas börjar bero på förslitning och när är det saker som ”kan gå sönder när som helst”?
 
Själv tänker jag att jag byter bil när behovet ändras eller man är så illa tvungen = bilen går sönder så det inte är värt att laga. Min seat Ibiza köptes 2014 pga att tidigare bil (en Saab 9000) bara brakade ihop en dag och jag klarade mig inte utan bil (pendling 10 mil till jobb + stall), så köpte då en för mig ny bil, en 2012 som bara gått 4500 mil. Nu var den ett måndagsexemplar och jag har fått laga massor de första 5 åren så brukar skämta om att jag inte har råd att byta nu 😂 nu är den avbetald, men gått närmare 23k mil och värdet är inte tillräckligt för att kunna byta bil utan att ta lån, men jag har egentligen behovet av en kombi av något slag. Att byta utan att man har ett behov av det känns onödigt.
 
Tack så mycket för svaren! Hur vet man när sakerna som behöver lagas börjar bero på förslitning och när är det saker som ”kan gå sönder när som helst”?
Det kommer saker i vågor vid olika miltal.
Men fram till 15 000 mil så är det nästan bara förslitning som går att förutse som inträffar.
Bromsar och i förekommande fall byte av kamrem och sådant.

Sedan så blir det mer spännande.
Strax före 20 000 mil så kan det komma litet hjullager och drivknutar/drivaxlar, en och annan bromsskiva och litet annat jox.

Efter 20 000 mil så kommer sedan allt som inte riktigt håller måttet på bilen. Klena konstruktioner som koppling och växellåda eller delar på den enskilda individen som inte var riktigt 💯.
Där hamnar vevhusventilationer som sätter igen, hjullager och andra lager som skär. T.ex. på plasthjulet som apparatremmen löper emot.

Om man tar sig igenom 20 000 mil så brukar det sedan vara ganska så lugnt till 30 000 mil där allt som inte har evighetskvalitet går sönder. Fönsterhissar, AC och annat brukar ge upp här.

Efter väggen av trassel vid 30 000 mil så verkar det sedan tuffa på till ungefär 45 000 mil och där blir det litet svårare. Men så långt kommer bara de riktiga kvalitetsbilarna.
 
Tack så mycket för svaren! Hur vet man när sakerna som behöver lagas börjar bero på förslitning och när är det saker som ”kan gå sönder när som helst”?
Tycker man hör och känner sådant, man får vara lyhörd plus hitta en verkstad som inte byter när det inte behövs men som även kan säga vad som kan tänkas komma nästkommande år.
 
Här har vi också dilemma just nu. Bilen från 2012 har knappt gått 11.000 mil, men förra året och i år har det varit mycket. Bromsar som behöver bytas både fram och bak, motor till vindrutetorkare som klappade ihop och nu förra veckan tyckte kondensorn till AC:n att den skulle tacka för sig. Uppe på det en skada på ena framhjulet som behöver bytas omgående.

Dyra reparationer, men eftersom bilen bara gått 11.000 mil känns det som att det är bättre att laga och behålla. Har aldrig haft billån på mina bilar så det är inget jag behöver bekymra mig om.
 
Jag gav upp och hade ekonomisk möjlighet att köpa helt ny. Är så enormt glad över det, jag servar ofta och lägger inte tid på att fundera över om den ska gå sönder. Köpte en förhållandevis billig helt ny bil, jag lade de tre åren innan 80’ på reparationer och det var mindre kul. Jag ser det som att jag har råd att betala mig ur problemen, lägger hellre mer pengar på inköp än verkstad om jag kan välja.
 
30 000 mil, vad blir det i koldioxidutsläpp? 100 ton

Äldre bilar (modeller innan 2018) ofta över 100 g per km så 0,0001 ton på 300.000 km = 30 ton. Nyare bilar snittar på ner mot 65-70g per km så då skulle samma sträcka ge upphov till runt 20 ton.
 
Får erkänna att frågan även var lite retorisk med slutsatsen att vi bör ställa bilarna och cykla mera. Jag ställde av min bil och cyklar istället och "körstträckan" har efter det flerdubblats :)
 

Liknande trådar

Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 347
Senast: Jeps
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 680
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: attheedge
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp