När ska vi börja bli oroliga på riktigt?

Fibusen

Trådstartare
Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock...

Men, grunden till oron... Han lånade en lite större summa pengar av mamma för x antal år sen när han pluggade som han betalar av på varje månad nu när han jobbar,och han är lika glömsk som mig så morsan är inte orolig när pengarna inte kommer den 25e, runt 28,29 brukar hon skicka iväg ett sms för att påminna, då brukar han swisha över inom några timmar. Det är han själv som sagt åt henne att påminna om pengarna så det är inget tjat.

Nu skrev hon i förrgår och påminde om pengarna och hon hoppades att allt var bra, men ingen swish. I dag skrev hon igen, för att hon blivit lite orolig, och frågade om allt var bra, och kunde han inte betala denna månad så var det såklart lugnt, men hon ville kolla så allt var bra bara. Inget svar.

Jag VET som sagt att han kan vara väldigt seg att svara, och han blir lite irriterad på mamma för att hon blir så orolig direkt, och i bland tror jag nästan han skiter i att svara bara för att han blir irriterad. Men han brukar alltid skicka över pengarna då bara istället, och då ser ju mamma att han lever så hon blir lugn igen.

Brorsan är lite speciell, han tycker att han är vuxen (vilket han såklart är!) och inte behöver ha så mycket kontakt med mamma liksom, svår att få tag på, och både mamma och pappa kan behöva ringa många ggr innan dom får napp. I bland går det månader innan dom pratar över sms/telefon. Men mig brukar han oftast svara eftersom jag inte är lika ”på”, och brorsan avgudar min son så han vill gärna veta vad som händer i sonens liv.

Hur som, jag skickade sms i dag jag med, inget speciellt, bara skrev att jag hoppades att allt var bra och att packningen går bra. Han ska nämligen flytta nästa månad. Men inget svar. NU börjar jag också bli nojig.

Han bor nere i Malmö, och vi i Dalarna, så det är liksom inget man bara ”glider förbi”. Men vad gör vi om vi inte får tag på han? Hade vi normalt sätt fått tag på honom lätt och han inte hade svarat så hade jag såklart varit livrädd nu, men jag börjar som sagt bli orolig jag med...Samtidigt så vet jag ju hur han är så jag känner att jag borde inte dra igång på alla cylindrar redan. Även fast det känns lite oroväckande faktist...

Vet egentligen inte vad jag vill med tråden, skriva av mig för att jag som sagt börjar bli orolig kanske.... Men som sagt, vad gör vi om vi inte får något livstecken från han i morgon? Eller på Tisdag? Hur länge kan man avvakta?
 
Senast ändrad:
Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock...

Men, grunden till oron... Han lånade en lite större summa pengar av mamma för x antal år sen när han pluggade som han betalar av på varje månad nu när han jobbar,och han är lika glömsk som mig så morsan är inte orolig när pengarna inte kommer den 25e, runt 28,29 brukar hon skicka iväg ett sms för att påminna, då brukar han swisha över inom några timmar. Det är han själv som sagt åt henne att påminna om pengarna så det är inget tjat.

Nu skrev hon i förrgår och påminde om pengarna och hon hoppades att allt var bra, men ingen swish. I dag skrev hon igen, för att hon blivit lite orolig, och frågade om allt var bra, och kunde han inte betala denna månad så var det såklart lugnt, men hon ville kolla så allt var bra bara. Inget svar.

Jag VET som sagt att han kan vara väldigt seg att svara, och han blir lite irriterad på mamma för att hon blir så orolig direkt, och i bland tror jag nästan han skiter i att svara bara för att han blir irriterad. Men han brukar alltid skicka över pengarna då bara istället, och då ser ju mamma att han lever så hon blir lugn igen.

Brorsan är lite speciell, han tycker att han är vuxen (vilket han såklart är!) och inte behöver ha så mycket kontakt med mamma liksom, svår att få tag på, och både mamma och pappa kan behöva ringa många ggr innan dom får napp. I bland går det månader innan dom pratar över sms/telefon. Men mig brukar han oftast svara eftersom jag inte är lika ”på”, och brorsan avgudar min son så han vill gärna veta vad som händer i sonens liv.

Hur som, jag skickade sms i dag jag med, inget speciellt, bara skrev att jag hoppades att allt var bra och att packningen går bra. Han ska nämligen flytta nästa månad. Men inget svar. NU börjar jag också bli nojig.

Han bor nere i Malmö, och vi i Dalarna, så det är liksom inget man bara ”glider förbi”. Men vad gör vi om vi inte får tag på han? Hade vi normalt sätt fått tag på honom lätt och han inte hade svarat så hade jag såklart varit livrädd nu, men jag börjar som sagt bli orolig jag med...Samtidigt så vet jag ju hur han är så jag känner att jag borde inte dra igång på alla cylindrar redan. Även fast det känns lite oroväckande faktist...

Vet egentligen inte vad jag vill med tråden, skriva av mig för att jag som sagt börjar bli orolig kanske.... Men som sagt, vad gör vi om vi inte får något livstecken från han i morgon? Eller på Tisdag? Hur länge kan man avvakta?
Finns det någon vän/bekant i Malmö som ni kan kolla med?
 
Finns det någon vän/bekant i Malmö som ni kan kolla med?

Tyvärr... Han flyttade ner dit i senhöstars/vintras. Har ingen aning vilka han känner och umgås med där. Vi har ingen koppling alls dit. Han var hem och hälsade på i somras och då fick vi reda på att han fått tag på en billigare lägenhet så han ska flytta till från första september, vi vet knappt vart han bor nu. Såklart har vi adressen men vi har ingen vart det ligger, mer än att det är promenadavstånd till havet och husen är nybyggda.
 
På facebook har han inte uppdaterat på närmare ett år, så aktiv är han där... Gått in på Messenger men står ingenting där heller hur längesen det var han var aktiv, är bara tomt under hans namn.
 
Och det som gör det så svårt är ju det att han vanligtvis ÄR svår att få tag på. Men han swishar alltid över pengarna, även om det ibland krävs en påminnelse. Oftast den 25e när han får lön, men annars efter påminnelse. Men inte ens det nu, och det är den 2a...
 
Han har dessutom nyss bytt jobb också så jag vet inte ens vart han jobbar nu. Nånting med högskolan var det.

Förhoppningsvis så är det lugnt, men tyvärr så var han väldigt deprimerad för flera år sen. Och det är därför mamma är orolig... Hon började spinna iväg att det kanske är därför han sagt upp lägenheten nu till den sista , därför han plötsligt kom och hälsade på i somras osv osv. Jag sa att hon bara var en övernojjig mamma, men när han varken swishar eller svarar mig så börjar tankarna ju gå..
 
@Fibusen: Jag hade varit orolig vid det här laget. Även om man inte vill ha jättetät kontakt tycker jag att man ska ha svarat som situationen ser ut.

Får ni bekräftelse att SMS:en kommit fram? Jag ser när mottagaren fått det (men mottagaren måste ha det inställt på sin telefon).

När det gått så här lång tid hade jag nog skickat ett SMS att om du inte hör från honom inom 12h så ringer du polisen.

Edit: Såg ditt senaste inlägg nu, jag hade ringt polisen direkt.
 
Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock...

Men, grunden till oron... Han lånade en lite större summa pengar av mamma för x antal år sen när han pluggade som han betalar av på varje månad nu när han jobbar,och han är lika glömsk som mig så morsan är inte orolig när pengarna inte kommer den 25e, runt 28,29 brukar hon skicka iväg ett sms för att påminna, då brukar han swisha över inom några timmar. Det är han själv som sagt åt henne att påminna om pengarna så det är inget tjat.

Nu skrev hon i förrgår och påminde om pengarna och hon hoppades att allt var bra, men ingen swish. I dag skrev hon igen, för att hon blivit lite orolig, och frågade om allt var bra, och kunde han inte betala denna månad så var det såklart lugnt, men hon ville kolla så allt var bra bara. Inget svar.

Jag VET som sagt att han kan vara väldigt seg att svara, och han blir lite irriterad på mamma för att hon blir så orolig direkt, och i bland tror jag nästan han skiter i att svara bara för att han blir irriterad. Men han brukar alltid skicka över pengarna då bara istället, och då ser ju mamma att han lever så hon blir lugn igen.

Brorsan är lite speciell, han tycker att han är vuxen (vilket han såklart är!) och inte behöver ha så mycket kontakt med mamma liksom, svår att få tag på, och både mamma och pappa kan behöva ringa många ggr innan dom får napp. I bland går det månader innan dom pratar över sms/telefon. Men mig brukar han oftast svara eftersom jag inte är lika ”på”, och brorsan avgudar min son så han vill gärna veta vad som händer i sonens liv.

Hur som, jag skickade sms i dag jag med, inget speciellt, bara skrev att jag hoppades att allt var bra och att packningen går bra. Han ska nämligen flytta nästa månad. Men inget svar. NU börjar jag också bli nojig.

Han bor nere i Malmö, och vi i Dalarna, så det är liksom inget man bara ”glider förbi”. Men vad gör vi om vi inte får tag på han? Hade vi normalt sätt fått tag på honom lätt och han inte hade svarat så hade jag såklart varit livrädd nu, men jag börjar som sagt bli orolig jag med...Samtidigt så vet jag ju hur han är så jag känner att jag borde inte dra igång på alla cylindrar redan. Även fast det känns lite oroväckande faktist...

Vet egentligen inte vad jag vill med tråden, skriva av mig för att jag som sagt börjar bli orolig kanske.... Men som sagt, vad gör vi om vi inte får något livstecken från han i morgon? Eller på Tisdag? Hur länge kan man avvakta?
Kan du skriva att du funderar på om du ska bli orolig eller inte så att du behöver ett svar.
Lätt att tänka man inte nödvändigt behöver svara på ett så allmänt hållet SMS, speciellt om han inte brukar vara så aktiv med att svara.
 
Går det att testa ringa?

Mamma har ringt, men ej svar. Vilket är normalt tyvärr... Jag har inte testat att ringa då jag jobbar och får/kan inte prata i telefonen, jag kliver av först kl 12 i morgon och då är han på jobbet. Eller ska vara det iallafall... Har jag inte hört något förens i morgon eftermiddag så testar jag att ringa. Jag får hem sonen i morgon också så då kan dom prata lite.
 
Jag förstår att ni är oroliga. Jag hade också blivit nojig och velat få tag på honom asap. Har det tidigare tagit typ en vecka att få tag på honom så är det kanske inte så alarmerande, men man vet ju inte!

Hoppas han hör av sig snart!
 
Han har dessutom nyss bytt jobb också så jag vet inte ens vart han jobbar nu. Nånting med högskolan var det.

Förhoppningsvis så är det lugnt, men tyvärr så var han väldigt deprimerad för flera år sen. Och det är därför mamma är orolig... Hon började spinna iväg att det kanske är därför han sagt upp lägenheten nu till den sista , därför han plötsligt kom och hälsade på i somras osv osv. Jag sa att hon bara var en övernojjig mamma, men när han varken swishar eller svarar mig så börjar tankarna ju gå..
Vad händer om du sms:ar och skriver att ni är oroliga, och att du känner dig tvungen att kontakta polisen om han inte svarar?
 
@Fibusen: Jag hade varit orolig vid det här laget. Även om man inte vill ha jättetät kontakt tycker jag att man ska ha svarat som situationen ser ut.

Får ni bekräftelse att SMS:en kommit fram? Jag ser när mottagaren fått det (men mottagaren måste ha det inställt på sin telefon).

När det gått så här lång tid hade jag nog skickat ett SMS att om du inte hör från honom inom 12h så ringer du polisen.

Edit: Såg ditt senaste inlägg nu, jag hade ringt polisen direkt.
Får tyvärr ingen bekräftelse mer än att det står ”levererat”. Då måste han ha mobilen på iallafall va? Eller?
 
Kan du skriva att du funderar på om du ska bli orolig eller inte så att du behöver ett svar.
Lätt att tänka man inte nödvändigt behöver svara på ett så allmänt hållet SMS, speciellt om han inte brukar vara så aktiv med att svara.

Jag skickade detta, jag tycker iallafall att det är något man bör svara på:
AED048C2-E8BF-4714-8284-4D7B6C8DD2C5.jpeg

Detta skickade jag i förmiddags, alltså innan jag började bli orolig...
 
Jag skickade detta, jag tycker iallafall att det är något man bör svara på:Visa bifogad fil 55124
Detta skickade jag i förmiddags, alltså innan jag började bli orolig...

Ring polisen. Svarar man inte på det där ska man ha en himla bra anledning. Är han ok och blir sur för att du ringt polisen får han väl bli det då.

Edit: Även om du är på jobbet måste du väl kunna ringa om det är en nödsituation?
 
Jag förstår att ni är oroliga. Jag hade också blivit nojig och velat få tag på honom asap. Har det tidigare tagit typ en vecka att få tag på honom så är det kanske inte så alarmerande, men man vet ju inte!

Hoppas han hör av sig snart!

Det kan gå en dag utan svar (till mig), mamma kan det gå bra mycket längre tid mellan svaren, men det är ju som sagt det att han inte swishat, för det gör han jämt, och har gjort varje löning sen 2 år tillbaka...
 
Ring polisen. Svarar man inte på det där ska man ha en himla bra anledning. Är han ok och blir sur för att du ringt polisen får han väl bli det då.

Edit: Även om du är på jobbet måste du väl kunna ringa om det är en nödsituation?

Ja, han kommer bli skitsur. Så pass sur att han kommer säga upp bekantskapen. Han har ju visat att han inte vill ha så mycket kontakt och sagt till mig att ”Morsan är så dryg och överbeskyddande,hon verkar ju tro att jag är hennes lilla bebis fortfarande!”

Och ja, mamma går upp i varv direkt, det håller jag med om. Jag vet att blir jag mer än en kvart sen från jobbet så måste jag meddela det, annars så tror hon att det hänt något. (Min hund är nämligen där när jag jobbar, så åker alltid dit på direkten efter jobbet)

Men i detta läge tycker jag faktist att oron är befogad.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 340
Senast: kubikmeter
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
922
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 995
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp