När tankar du?

Lite olika. Vanligen när jag är i närheten av"rätt" mack men även ibland annars.
Värsta var den gång macken i byn hade fel på kortläsaren när jag hade typ 2 mil kvar. Var trasig på morgonen också. Slutade med att jag fick ta hjälp med att komma in på industriområdet när jag hade 0km kvar. Det var :nailbiting:
Visade sig att det var 5 liter kvar i tanken så hade lugnt kunnat åka till macken 3 mil bort.
Ogillar kraftigt att använda den macken då det är mer regel än undantag att den är trasig.
 
Vad är det för reserv som vissa verkar ha i sina bilar? :p

Jag hade en reserv på min gamla veteranmoped, då körde man tills man fick soppatorsk och så fick man manuellt ”slå över” på reserven. Fanns ingen bensin- eller trippmätare på den. Men trodde inte att det funkade så på moderna bilar, trodde bara det var att lampan började lysa vid en viss nivå i tanken 🤷‍♀️. Så har aldrig hört att man pratar om reserv på dem.
 
Den enda principen jag har är att jag inte ska riskera få soppatorsk, men jag toppar gärna upp när det är billigt. Jag åker ogärna med väldigt lite bensin i tanken eftersom jag inte litar på den angivna kvarvarande räckvidden. Jag har hybrid och snittförbrukningen 0,25 l/mil är betydligt lägre än verklig förbrukning (0,48-0,65 beroende på hastighet osv) när bilen går enbart på bensin.
 
När lampan börjat lysa och jag passerar lämplig mack. Tar mig ca 10 mil till när lampan tänds, så det är oftast ingen panik.
 
Jag hade en reserv på min gamla veteranmoped, då körde man tills man fick soppatorsk och så fick man manuellt ”slå över” på reserven. Fanns ingen bensin- eller trippmätare på den. Men trodde inte att det funkade så på moderna bilar, trodde bara det var att lampan började lysa vid en viss nivå i tanken 🤷‍♀️. Så har aldrig hört att man pratar om reserv på dem.
Det är nog bara ett uttryck, finns ju ingen egentlig reserv 😊
 
Jaghar haft alldeles för många skruttiga bilar där både tanka-varningslampan tänt sig alldeles för sent eller bilen haft enormt överskattad uppfattning över hur långt den faktiskt tar sig på det bränsle som finns kvar. Tankar därför oftast vid 1/4 tank kvar.
 
Jag tankar när det är ca en tredjedel kvar på mätaren. Får ångest att köra tills reserven tänds upp även om jag vet att det går att köra 10 mil på reserven.
 
Jag delar bil. Från början tankade vi efter varje gång vi använt bilen, så otroligt tröttsamt och slöseri med både tid och bensin. Nu tankar vi när det närmar sig tom tank och räknar ut vad var och en kört.
 
Väldigt väldigt olika, men jag är en sån som 'känner min bil' så jag blir heller inte orolig om lampan tänds eller har varit tänd ett tag.

När det närmar sej halvtank så tankar jag en dag när jag har tid och det passar. Kör förbi min station varje dag men är alltid under tidspress så det slutar alltid med att det tankas i slutet av mätaren ändå..

Handlar bränsle för ett par tusenlappar i månaden minst så försöker vara lite medveten om hur priset ligger och spara några ören om jag kan.
 
Jag drar i en full tank när pensionen kommer och hushåller med den sålänge jag inte har någon längre roadtrip planerad.
 
När lampan lyser och pekare ligger på strecket, vardagsspänning... Ska jag åka på någon längre resa tankar jag fullt i början av resan så jag slipper stanna på vägen, avskyr de där avbrotten i körningen.
 
Jag försöker alltid komma upp i 100 mil sedan senaste tankning :D
Mvh,
4,5 år gammal

Tyvärr är det nuförtiden ganska svårt. Dumma utblandning!
Det är alltid mitt mål också men det faller ju liksom på det där med att dra släp flera gånger i veckan... :p

F ö tankar jag när den säger till så att jag kan använda dieselvärmaren. Sommartid är jag lite mer laid back.
 
Tankar fullt när det är typ 1/4 kvar. Jag har lugnat mig lite sen förut, då tankade jag alltid när den precis passerat hälften. Min pappa var en sån som alltid körde på ångorna och jag saknar inte den stressen över om man kommer hinna fram till macken :p
 
Det är olika, tankar ofta fullt inför en barnvecka och försöker sedan klara mig på det en månad. Ibland får reserven lysa innan jag tankar. Är det nedsatt pris så tankar jag alltid fullt om jag kan.
 
Tankar när jag får lön, fyller tanken. Blir det nån långkörning innan dess tankar jag då, men kör oftast bara till och från jobbet, eller till träning med hunden. Har inte långt.
 
Tankar ju inte alls längre 🤪
Men jag laddar till 80% varje natt om det inte är orimligt högt elpris just då. Är det extremt billigt (eller om vi ska åka långt) laddar jag till 100%
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Fetaost
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 701
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Fick min tensapparat idag glömde att ställa en fråga och tänkte om någon här vet. Det står att man kan behandla max tre gånger per dag...
Svar
0
· Visningar
260
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 276
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp