När tankar du?

När lampan börjat lysa brukar jag köra 3-6 mil till innan jag tankar. Passerar 5 bensinmackar på väg till/från jobbet (15 km), så för mig lyser lampan väl tidigt.
 
Jag brukar tanka när jag hamnar på reserven.. ibland har jag börjat köra i princip på dieselångorna innan jag har tankat. Det är en dumhet som har blivit av att det har varit ren ångest att tanka pga priset när det var som värst.
 
Vad förvånad jag blir att så många tankar tidigt.

Bilen piper när den vill ha mer bensin, kan lugnt köra 4-5 mil med lampan lysande, och har ingen aning om hur långt reserven egentligen räcker. Ska jag köra långt händer det att jag fyller på innan.

Är nog färgad av min första bil, med trasig bensinmätare. Fick ofta soppatorsk och fick fylla på extra från dunk i bilen.
 
Jag försöker alltid komma upp i 100 mil sedan senaste tankning :D
Mvh,
4,5 år gammal

Tyvärr är det nuförtiden ganska svårt. Dumma utblandning!
 
När det är absolut nödvändigt🙈. Tanka är en sån tråkig sak som jag skjuter upp tills det definitivt inte går mer (Ja jag har fått ett antal bensinstopp😅).
 
Beror på hur långt jag ska när lampan börjar lysa men brukar tanka fullt när när jag kommer ner dit, eller om de sänkt priserna och jag passar på. Har dieselräkningar på 4500 - 5000 kr/månad så försöker att köra mindre men pendlar till jobbet, när det är kallt kör jag vatten till hagen, hämtar hö, måste ha bil när jag ska handla men försöker passa på när jag kör till jobbet eller badet, ytterst sällan jag kör bara för att köpa något.
 
Vad förvånad jag blir att så många tankar tidigt.

Bilen piper när den vill ha mer bensin, kan lugnt köra 4-5 mil med lampan lysande, och har ingen aning om hur långt reserven egentligen räcker. Ska jag köra långt händer det att jag fyller på innan.

Är nog färgad av min första bil, med trasig bensinmätare. Fick ofta soppatorsk och fick fylla på extra från dunk i bilen.
Jag tankar när jag ligger på rött nu för tiden.
Men när jag hade en bil med trasig bensinmätare så körde jag på trippmätaren (törstig volvo) och fick inte soppatorsk en enda gång, men då såg jag till att ha marginaler och tanken ofta vid motsvarande halv tank. Det var också för att förhindra att få problem med fukt i tanken,
 
Oftast ett tag efter att lampan börjat lysa. Kör inga långa sträckor så tenderar att bli en del ”orkar inte nu, tar det imorgon”. Ska jag köra längre eller med transporten tankar jag tidigare, då har jag gärna full tank eller nästan full tank innan resa.
 
När mätaren varit på näst sista punkten ett tag. Kör nästan bara till stallet och det ligger flera mackar på vägen så det är inte risk för soppatorsk. Egentligen skulle jag hinna en resa när lampan lyser men jag är alldeles för lättstressad för att göra något sådant.

Efter att en gång ha hamnat i bilkö vid en olycka precis när mätaren gått ner på rött och varit orolig över att få soppatorsk har jag insett att jag inte orkar med sån stress.
 
Senast ändrad:
Är ganska varierat faktiskt. Ibland redan vid halv tank, ibland hinner lampan tända som senast. Ska jag köra med häst och/eller långt ser jag till att tanka upp fullt :).
 
Hatar att tanka så gör det helst så sällan som möjligt, vilket betyder att lampan ska ha tänts före jag gör det. Kan nog gott köra 50km efter att lampan tänts utan att bli nervös (när den tänds är det uppskattningsvis 95km räckvidd ännu).

Är det vinter och riktigt kallt så tankar jag när lampan börjat lysa, för lyser den startar inte dieselvärmaren.
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Fetaost
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 701
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Fick min tensapparat idag glömde att ställa en fråga och tänkte om någon här vet. Det står att man kan behandla max tre gånger per dag...
Svar
0
· Visningar
260
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 276
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp