Nära ögat.

HeddaVovven

Trådstartare
Ikväll höll jag på att köra på en liten tax som sprang ut mitt framför bilen på en 90-väg. Jag tvärnitade såklart och stannade bilen och började genast kolla dikena men det var så mörkt så jag såg ingenting (varför har man ingen ficklampa i bilen?). Ringde på i närmsta hus och det visade sig vara deras hund. "Hon brukar inte springa över vägen" svarade mannen som öppnade dörren. Som tur väl var så hittade vi hunden efter en stund (satt helt oskadd på baksidan av huset) och ingen var nog gladare än jag. Hunden måste ha kommit mellan framhjulen på något sätt så hon hade verkligen änglavakt!

När jag körde därifrån var jag såklart lättad men efter ett tag blev jag nästan förbannad. Huset låg precis vid en 90-väg och inget staket runt trädgården. Själv har jag också min hund lös på tomten utan staket men jag har ändå ca 100 meter till bilvägen från tomtgränsen och där måste man dessutom köra sakta för det är en smal byaväg. Jag skulle aldrig vågat ha min hund lös utan staket om jag bodde nära en stor väg hur "säker" hund jag än hade.

Ni som har hunden lös hemma, hur resonerar ni? Har ni staket runt tomten eller håller sig hunden inom gränserna? Hur nära en bilväg bor ni?
 
Sv: Nära ögat.

1000-tals katter hålls ju också på samma sätt. Fruktansvärt är det, det är ju inte bara farligt för djuren utan även för bilförarna.
 
Sv: Nära ögat.

Ja precis! Hur kul är det att ha en överkörd hund på sitt samvete även om det inte var ens eget fel utan ägarens?
 
Sv: Nära ögat.

Eller att man reflexmässigt nitar och finner sig överkörd av en SL-buss och en långtradare.
 
Sv: Nära ögat.

Vi har våran tomt inhägnad, skulle inte haft "ro" i kroppen att släppa ut hunden ensam annars!
 
Sv: Nära ögat.

Jag bor på en större gård ca:500meter från närmsta väg (en 70-väg). Jag har hägnat in runt huset och där får hundarna vara om jag är inne och inte kan ha dem under uppsikt. Är vi ute ihop och jag ex pysslar i stallarna så springer hundarna lösa på gården.

På den tiden jag bara hade en hund så hade jag inget staket och han höll sig alltid snällt på gården. Nu med två så är jag mer misstänksam. Mycket lättare att hitta på hyss med en kompis vid sin sida.
 
Sv: Nära ögat.

Tur att du inte körde på hunden eller skadade dej själv. Första reaktionennär man ser något springa framför bilen, är ju att bromsa... Tycker att man ska ha staket runt tomten om man bor så nära en 90-väg eller iaf passa hunden när den är ute. Ansvarslöst av hundägaren anser jag.
 
Sv: Nära ögat.

Jag bodde ute på landet förut och hade staket längs hela framsidan av tomten. Bakom huset är det bara skog och bredvid tomten kohagar. Även om det bara passerar ett fåtal bilar så känns det tryggt med staket. Det enda ställe som var öppet var infarten, men nu för tiden sitter det en grind där. Innan den fanns var jag stenhård på att gränsen gick där och att hunden inte fick springa ut från tomten.

Det är så lätt att sätta upp lite fårstängsel eller liknande och det är bästa sättet att undvika en olycka på.
 
Sv: Nära ögat.

Vi bor alldeles intill en 70 väg
Jag har staket runt tomten. Men jag låter ändå aldrig min hund vara ensam ute. Vill ha koll på henne.
Men jag har 2 katter, som går fritt.
men honan är 8 år nu. Hon har lärt sig.
men hanen 5 år har ett stort revir som han går varje dag.
även på en 90 väg.
Men han verkar fixa detta ännu

Vi höll på att köra på en jakt hund förra hösten
den sprang bara rätt ut framför milen. Vi fick stopp. Den mötande bilen väjde och körde.
Vi stannade och fick tag på hunden.
Det ös regnade, Hunden va dy blöt.
Vi skulle på kalas , jag va fin klädd. Fick ta hunden i mitt knä i frammsätet. För jag hade min hund där bak.
Men som tur va hade den sändare och telefon nr på sig. Vi ringde . Fick tag på ägarna. De hade sett på sändaren att hon försvunnit åt fel håll. Men inte att hon va på vägen.
Tack o lov så blev det lyckligt slut
 
Sv: Nära ögat.

Kl
Som sagt så har jag själv min hund lös på tomten men det skulle jag aldrig vågat ha om jag bott intill en 90-väg. Ett fårstaket eller liknande är ju lätt att sätta upp och kostar väl inte så himla mycket heller.

Precis när hunden sprang ut så tvärnitade jag rent reflexmässigt så hjulen låste sig (ingen ABS här inte :angel:). Hade ju (precis som några påpekat)kunnat hända en allvarlig olycka om jag haft ett fordon bakom mig eller om det varit halt på vägbanan.

Skönt att ändå många verkar dela min uppfattning ang. staket runt tomten ...!
 
Sv: Nära ögat.

Jag bor i lägenhet så jag har inte min hund ute utan uppsikt.

Men lite ot

När jag hade häst så gick hon en period i en hage där det fanns ett antal sommarstugor (husägarna fick hägna in sina tomter bäst de ville;)). Sommarstugeägarna fick alltså köra bil genom hagen för att komma därifrån. Inga problem alls. Men en dag stod min orädda häst mitt på vägen och hängde. Då kom en bil och skulle förbi, men hästen flyttad einte på sig. Bilägaren tutade, hästen stod lugnt kvar. Han backade och tvärnitade brecis framför hästen som står kvar, vänder på huvudet och slickar på motorhuven :rofl: Stallägaren såg allt och ringde skrattande bilägaren som var måttligt road av det hela :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 653
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 194
Senast: Habina
·
Övr. Hund Vi har köpt hus på landet med ganska stor tomt, drygt 6000 kvadratmeter. Större delen är f.d. beteshage, så helt kal och tråkig, men det...
Svar
5
· Visningar
2 495
Senast: calm
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 174
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp