Nära släktingar driver mig till vansinne

Kuckelemuckmyran

Trådstartare
Anonymt nick.

Min sambo har en nära släkting med sambo som medvetet, eller omedvetet gång på gång får mig att tända på alla cylindrar.

Gör vi något, så gör de samma sak. Jag förstår att man kan ha lika smak och intressen, men nu känner jag hur jag bara kokar!

Jag ska korta ner historien så gott det går.

För ca 10 år sedan köpte vi ett parhus. Vi hann bo där i ca 2 månader innan de deklarerade att vi skulle bli grannar, för de hade köpt ett precis likadant, grannhuset till och med, tjoho!

Efter ca 1 år köpte vi en villa på landet. De ville också bo på landet, och började leta hus. De gick runt här och knackade dörr, för att flagga om att de var intresserade av att köpa hus i samma by som vi hade flyttat till. De fick inget napp, och köpte tillslut hus ett par mil härifrån, som de totalrenoverade i lantlig stil, som de gillar.

För 2 år sen byggde vi en STOR altan, ca 100 m2. Gissa vad, de skulle precis också bygga en altan, och den skulle bli ca 110 m2, vilket sammanträffande! :cautious:

Jag bytte gardiner, kuddar och filtar till turkost, och när jag var och hälsade på hade de turkost som accentfärg..

De ville in till stan och hade spanat in ett hus. Ungefär samtidigt sprang över en villa som vi blev så förälskade i, en mexiteglelvilla, som också fanns i stan. Pang sa det, så hade släktingen köpt ett annat hus, kan ni gissa vad? Ja, en mexiteglelvilla!

Vi bokade visning nr 2, och bad mina föräldrar följa med, dels för att min pappa har bra koll på saker som vi inte kan mycket om, och dels för att ha med oss några dom vi litar på och kan titta med kritiska ögon. När vi kom dit var även släktingen med sambo där. Jag trodde att min sambo hade bett dem komma, och han trodde att jag bett dem komma. Nu i efterhand har jag förstått att han måste ha ringt mäklaren och tagit reda på när vi skulle ha visning.
Vi funderade och funderade, men backade tillslut ur när vi började inse hur mycket jobb det skulle innebära. Min svärfar tyckte att det var bra, för han visste hur det såg ut inomhus. Jag vet att han aldrig har varit där, och när jag frågade honom hur han visste det berättade han att släktingen hade skjutas dit honom, och att de hade gått runt på tomten och tittat in genom alla fönster. WHAT?? Huset står tomt, men ändå! Vi är vuxna människor, vill vi ha ett hus så köper vi huset. Det kan väl omöjligt vara så bråttom att få se hur det ser ut så man måste titta in genom fönstren, innan vi ens vet om vi ska köpa det eller inte?

Under tiden vi har funderat har vi renoverat vårdat nuvarande hus, och bockat av listan som aldrig blir gjord. Tex har vi renoverat alla sovrum och lagt in den där pallen golv som har legat och väntat i förrådet. Vardagsrummet totalrenoverade vi för ett par år sedan, och är helnöjda med hur det blev. Det är precis våran stil, modernt och stilrent (observera att de renoverade sitt hus lantligt och gammaldags.

När vi hade renoverat klart var de på besök, och släktingens sambo frågade var vi köpt mattorna till barnens rum, hon hade letat precis likadana! Förra veckan såg jag en bild på deras nyrenoverade vardagsrum i nya huset och exploderade. Det är en EXAKT kopia av vårdat vardagsrum. Exakt! :banghead: Samma fondvägg, samma golv, samma möblering, ALLT ser likadant ut! Det enda som skiljer är bredden på ränderna. Jag visade en vän som var här, och han förstod inte vad jag ville visa, han trodde nämligen att jag visade en bild på vårt vardagsrum.

Jag kanske är löjlig, men det driver mig till vansinne! Jag menar, hur många andra tiotusentals andra val av färg/mönster/golvkombinationer finns det inte att välja på? Vi umgås i samma kretsar, och våra vänner är ofta både hos dem och oss, och detta med vardagsrummen känns bara pinsamt.
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

SLÄPP DET!

Du kan inte göra något åt det. Vill de kopiera er, beundra er och er smak och stil - låt dem göra det.

Varför reta sig? Det är bara onödig slöseri med energi som du kan använda till bättre saker.

Orkar du kan du ju konfontera men till vilken nytta?

nä, släpp det. Det är inte det minsta pinsamt för ER. möjligen för dem.
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Säger detsamma, vad spelar det för roll? Ni har väl samma smak, helt enkelt, och jag lovar att det finns massor av människor som har inrett i modern stil med lite accentfärger och lite ränder. Det tycker jag var påfallande när vi letade lägenhet och gick på visningar, hur många lägenheter och vardagsrum som ser likadana ut, med samma soffa, samma vita väggar, stora platt-tv och bord och stolar. Människan är ett flockdjur, helt enkelt, och de flesta oss har en smak som på ett ungefär följer de allmänna trenderna.
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Ohhh vilka läskiga människor, grymt pinsamt! :crazy:

Men se det helt enkelt som det också, att dom är pinsamma! Du är ju dessutom först så du behöver ju inte skämmas, det är ju dom som kopierar dig och inte tvärt om! ;)
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Bli smickrad istället. Ni är ju deras idoler.

Och sen släpp.
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Varför bry sig om vad den ständiga tvåan gör? Ni är först, ni är bäst.
Vill ni ha lite skoj kan ni ju lägga ut villospår och roa er med att se tvåorna försöka imitera något som ni inte har. Ni kan hinta om att ni ska köpa en lya på rivieran, sen när nr 2 köper den kan ni åka dit och våldgästa :-)
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Men vad spelar det för roll?
Man kan inte förändra andra, bara sig själv, det är hos dig problemet ligger, inte hos dem.
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Men vad spelar det för roll?
Man kan inte förändra andra, bara sig själv, det är hos dig problemet ligger, inte hos dem.

Jag håller med.
Det är skitstörande med copycats, men bara släpp det. Ni har ju genomskådat dem och det finns inte mycket mer ni kan göra.
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

:) Äh ta det för vad det är, ni har jäkligt bra smak

Smaken är som baken, delad ;)


När jag kom till följande rader av TS, så började jag inse att TS kanske skämtar med oss.

De ville in till stan och hade spanat in ett hus. Ungefär samtidigt sprang över en villa som vi blev så förälskade i, en mexiteglelvilla, som också fanns i stan. Pang sa det, så hade släktingen köpt ett annat hus, kan ni gissa vad? Ja, en mexiteglelvilla!


På något sätt går gränsen för det sannolika vid att folk inte härmköper mexitegelsvillor. Fast jag har haft fel förr, så man ska väl aldrig säga aldrig.
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

På något sätt går gränsen för det sannolika vid att folk inte härmköper mexitegelsvillor. Fast jag har haft fel förr, så man ska väl aldrig säga aldrig.
:p:D

Men jag håller med dig, det känns som om TS har bestämt sig för att det är på ett visst sätt och då dras precis allt, både högt och lågt, in i den förklaringen.

Jag tror att man skulle kunna sortera undan en del och fokusera på det som är centralt. Personligen skulle jag tycka att det var upprörande att släktingar utan att stämma av med mig köpte grannhuset. Det tycker jag liksom inte att man gör. Allt detta med liknande altaner och gardiner hade jag ganska mycket struntat i, även om jag förmodligen inte hade umgåtts med dem så mycket om det kändes som att de hela tiden snubblade runt i mina fotspår.

Att de har samma saker hade i sig varit ett mindre problem än att jag nog hade tyckt att de tränger sig på socialt genom att vilja skapa gemensamma band via inredning och annat. Överlag kan jag förstå att det stör känslan av självständighet.
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Smaken är som baken, delad ;)


När jag kom till följande rader av TS, så började jag inse att TS kanske skämtar med oss.




På något sätt går gränsen för det sannolika vid att folk inte härmköper mexitegelsvillor. Fast jag har haft fel förr, så man ska väl aldrig säga aldrig.

:D:D:D tiotio
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Smaken är som baken, delad ;)
På något sätt går gränsen för det sannolika vid att folk inte härmköper mexitegelsvillor.

Mina grannar, du anar inte vilka härmapor de är, alltså!

Vet du vad, deras lägenhet har exakt samma planlösning som min! Och de använder samma rum som vardagsrum som jag gör!

Och dessutom, håll i dig nu, precis som jag dricker de kaffe till frukost!!
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Knapplån

Nej, jag skojar inte.

Det är mycket möjligt att jag hänger upp mig på det mer än jag borde, men detta har verkligen blivit ett irritationsmoment för mig.

Att vi har samma smak är ingenting konstigt i sig, det skrev jag i första inlägget. Vi har ingen unik smak, men när det gäller allt från kepsar, till namn på barnen blir det något jag har jag svårt att släppa, jag är inte en större skit än att jag kan erkänna det!

Att de står och väntar vid huset som vi har bokat en privat visning på, gör mig faktiskt irriterad. Att de skjutsar dit svärfar och går och tittar in genom fönstren gör mig också irriterad. Jag kanske överreagerar, men för mig är det att gå över gränsen.


Självklart får jag också inspiration och idéer från andra. Vi har inget unikt träslag på golvet tex, och hade de valt samma träslag hade det inte gjort mig någonting, dock är samma färgkod på väggar, samma produktnummer och leverantör på golv etc, så ja, det blir något jag hänger upp mig på.
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Köp dubbla uppsättningar kläder och ge dem ena i julklapp, med kommentaren "Vi har förstått att ni gärna tar efter och kopierar, så det här borde passa alldeles förträffligt. God jul!"
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Jag hade blivit märkta irriterad. Hatar när folk härmas och vill vara mig typ.
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Anonymt nick.

Min sambo har en nära släkting med sambo som medvetet, eller omedvetet gång på gång får mig att tända på alla cylindrar.

Gör vi något, så gör de samma sak. Jag förstår att man kan ha lika smak och intressen, men nu känner jag hur jag bara kokar!

Jag ska korta ner historien så gott det går.

För ca 10 år sedan köpte vi ett parhus. Vi hann bo där i ca 2 månader innan de deklarerade att vi skulle bli grannar, för de hade köpt ett precis likadant, grannhuset till och med, tjoho!

Efter ca 1 år köpte vi en villa på landet. De ville också bo på landet, och började leta hus. De gick runt här och knackade dörr, för att flagga om att de var intresserade av att köpa hus i samma by som vi hade flyttat till. De fick inget napp, och köpte tillslut hus ett par mil härifrån, som de totalrenoverade i lantlig stil, som de gillar.

För 2 år sen byggde vi en STOR altan, ca 100 m2. Gissa vad, de skulle precis också bygga en altan, och den skulle bli ca 110 m2, vilket sammanträffande! :cautious:

Jag bytte gardiner, kuddar och filtar till turkost, och när jag var och hälsade på hade de turkost som accentfärg..

De ville in till stan och hade spanat in ett hus. Ungefär samtidigt sprang över en villa som vi blev så förälskade i, en mexiteglelvilla, som också fanns i stan. Pang sa det, så hade släktingen köpt ett annat hus, kan ni gissa vad? Ja, en mexiteglelvilla!

Vi bokade visning nr 2, och bad mina föräldrar följa med, dels för att min pappa har bra koll på saker som vi inte kan mycket om, och dels för att ha med oss några dom vi litar på och kan titta med kritiska ögon. När vi kom dit var även släktingen med sambo där. Jag trodde att min sambo hade bett dem komma, och han trodde att jag bett dem komma. Nu i efterhand har jag förstått att han måste ha ringt mäklaren och tagit reda på när vi skulle ha visning.
Vi funderade och funderade, men backade tillslut ur när vi började inse hur mycket jobb det skulle innebära. Min svärfar tyckte att det var bra, för han visste hur det såg ut inomhus. Jag vet att han aldrig har varit där, och när jag frågade honom hur han visste det berättade han att släktingen hade skjutas dit honom, och att de hade gått runt på tomten och tittat in genom alla fönster. WHAT?? Huset står tomt, men ändå! Vi är vuxna människor, vill vi ha ett hus så köper vi huset. Det kan väl omöjligt vara så bråttom att få se hur det ser ut så man måste titta in genom fönstren, innan vi ens vet om vi ska köpa det eller inte?

Under tiden vi har funderat har vi renoverat vårdat nuvarande hus, och bockat av listan som aldrig blir gjord. Tex har vi renoverat alla sovrum och lagt in den där pallen golv som har legat och väntat i förrådet. Vardagsrummet totalrenoverade vi för ett par år sedan, och är helnöjda med hur det blev. Det är precis våran stil, modernt och stilrent (observera att de renoverade sitt hus lantligt och gammaldags.

När vi hade renoverat klart var de på besök, och släktingens sambo frågade var vi köpt mattorna till barnens rum, hon hade letat precis likadana! Förra veckan såg jag en bild på deras nyrenoverade vardagsrum i nya huset och exploderade. Det är en EXAKT kopia av vårdat vardagsrum. Exakt! :banghead: Samma fondvägg, samma golv, samma möblering, ALLT ser likadant ut! Det enda som skiljer är bredden på ränderna. Jag visade en vän som var här, och han förstod inte vad jag ville visa, han trodde nämligen att jag visade en bild på vårt vardagsrum.

Jag kanske är löjlig, men det driver mig till vansinne! Jag menar, hur många andra tiotusentals andra val av färg/mönster/golvkombinationer finns det inte att välja på? Vi umgås i samma kretsar, och våra vänner är ofta både hos dem och oss, och detta med vardagsrummen känns bara pinsamt.
Sambo som...
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Den enda som mår dåligt över detta är du, du måste jobba med dig själv. Du kan som sagt inte förändra andra.
 
Sv: Nära släktingar driver mig till vansinne

Men om du vill vara så unik och så udda, varför följer du då ett allmängiltigt koncept vad gäller 'äntligen-hemma-koncept-hysterin'? Är det inte så att _alla_ med det intresset för sitt boende följer vad som gäller för stunden? Läser samma inredningstidningar, tittar på samma inredningsprogram, läser samma skvallerblaskor, lagar mat efter samma recept, har samma intresse för släkt, vänner och bekantas senaste nytt? Dumpar byggbara schläsongsoffan samtidigt, fimpar fondväggen samtidigt, idkar compaktliving-koncept samtidigt, köper rött kylskåp samtidigt, har accentfärger samtidigt. Liksom, ni spelar i samma division, ni har samma intressen. Själv kunde jag inte bry mig mindre om inredning som varande ett intresse. Du gör det, din släkting gör det, deal with it.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 263
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp