Bukefalos 28 år!

Mack_Lobell

Trådstartare
I söndags fick hästen näsblod efter ett galopparbete. Han stod i stallet, och när jag hade tagit av utrustningen började det komma lite blod från båda näsborrarna. Men när ja torkade väck det kom det inget mer. Jobbet var inte så tufft, han hade 75 i puls efter 15 min, och han andades inte så speciellt mycket. Kan det ha med vädret att göra?
Idag körde jag ett liknande jobb, men ännu lugnare. Då kom det lite blod i ena näsborren bara. Hm fattar ingetting. Är detta farligt? Mängden är väldigt liten, och det är ju kallt ute, men är det vanligt att de kan blöda näsblod efter jobb? Har aldrig varit med om det innan..
 
Han kan ha sprängt nåt blodkärl, det är inte så ovanligt..men när det kommit från båda borrarna är det lite mer underligt, speciellt men pulsen som var så låg...i värsta fall är det en lungblödning..... :crazy:
 
min blödde idag! blev livrädd. men ja har kollat runt lite på internet o om det bara är ett blodkärl som har spruckit så är det ingen fara, men de kan ju vara något med lugnorna :crazy:
om det händer igen så tänker jag iaf ta ut vet. för att vara på den säkra sidan.
 
Ja tycker också de e lite lustigt..detta var första hårda jobbet..vi har haft honom sen november..men pappa ska prata med veterinären som kommer på måndag..får se vad han säger :)
 
Min häst har väldigt lätt för att blöda näsblod. Blöder ur en näsborre och det kommer väldigt lite, som på din, bara några droppar. Förra vintern kollade jag upp henne på klinik 2 ggr, med endoskopi(kamera ner i luftvägarna och ner mot lungorna). Men dom hittade ingenting, jag var rädd att det skulle vara lungblödning. :crazy: Men som sagt, dom hittade inget ovanligt eller avvikande.
Det dom kom fram till var att hon förmodligen har tunna blodkärl som brister vid tex förkylning. Till saken hör ju att hon har dåligt imunförsvar osså. :crazy:
 
Okej. :)
Får se om det händer vid nästa jobb igen. Men det kan nog bero på att det är väldigt kallt nu..*brr* Men man blir ju lite orolig, fast det inte var mycket.
:(
Men det är nog inget allvarligt får man hoppas. :)
 
Som sagt, säkert ingen fara.
Men händer det fler ggr skulle jag kolla upp det om jag vore du. Känns ju säkert för en själv osså, så man slipper gå och oroa sig.
 
hejsan... nu när det har vart så kallt är det nog troligtvis ett blodkärl... men annars om förhållanden varit som vanligt hade det varit lite värre... Kram
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 544
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Jag inser redan innan jag skrivit klart att det förmodligen kommer saknas info/ vara struligt, men ha lite överseende? Så här är det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 356
Senast: Hiddeous
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 768
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp