MissFideli

Trådstartare
Jag blir täppt i ena näsborren när jag ligger på sidan och läser inför natten, vilket stör mig. Har därför börjat använda nässpray. Men jag har läst nånstans att man kan bli beroende. Är risken för det stor, även om jag bara använder en gång/dag inför läggdags?
 
Jag blir täppt i ena näsborren när jag ligger på sidan och läser inför natten, vilket stör mig. Har därför börjat använda nässpray. Men jag har läst nånstans att man kan bli beroende. Är risken för det stor, även om jag bara använder en gång/dag inför läggdags?

Ja tyvärr. Har en föredetta kollega som var beroende och det är ett helvete. Har du kollat upp eventuella allergier? Just nu är jag och den extremt allergiska väninnan allergiska pga gråbon (satans ogräs, jag tar hellre björk! :rage:).
 
Ja tyvärr. Har en föredetta kollega som var beroende och det är ett helvete. Har du kollat upp eventuella allergier? Just nu är jag och den extremt allergiska väninnan allergiska pga gråbon (satans ogräs, jag tar hellre björk! :rage:).

Jag har reagerat på gråbo förr, men min pollenallergi är lindrigt sagt nyckfull. Reagerar bara kvällstid verkar det som, men nyss började jag bli snorig igen och det är vid den här tiden jag brukar ta nässpray. Så antingen är jag allergisk mot kvällar, mot gråbo enbart på kvällen eller nått annat.
 
Det kan gå år när jag reagerar på nått pollen, nästa år inget alls på det, men på nått annat. Osv. Jättekonstigt.
 
Det kan gå år när jag reagerar på nått pollen, nästa år inget alls på det, men på nått annat. Osv. Jättekonstigt.

Jag är ingen läkare så jag rekommenderar ett besök på vårdcentralen (även om väninnan som också har astma diagnosticerade min astma och sa åt mig att jag är en idiot :p). Just nu är det gråbon som leker runt och den är rätt vidrig men allt beror på koncetrationerna i luften ibörjan av en allergi. Jag hade konstiga vårförkylningar i två år innan jag insåg att det är allergi.

Det du kan testa själv är någon allergitablett och Nasaleze, ett naturmedel som lägger sig som ett ytskikt i näsan så allergenerna inte kommer åt.
 
Du blir hela tiden täppt och måste ta nässprej. Vilket hör att du blir ännu mer täppt och måste ta ännu mer nässprej vilket gör att osv...

Har själv aldrig trillat dit men det verkar riktigt jäkla svårt att bli av med. Så se upp.

Jag var beroende tidigare med konstant svullnad och näsblod som resultat (vi har lätt att blöda i min familj). Det har gjort att jag nu när jag är förkyld inte kan använda vuxennässpray utan använder barnvarianten för annars blir jag beroende och blöder direkt.
 
Veta flera som är beroende, verkar väldigt vanligt för tjejer i 20års åldern och dom använder nässpray hela tiden, de får panik om dom glömt nässprayen hemma. Många butiker har börjat kolla legg vid köp av nässpray nu.

Så man ska nog vara VÄLDIGT försiktig och istället söka läkare om man har ihållande nästäppa
 
Jag är ingen läkare så jag rekommenderar ett besök på vårdcentralen (även om väninnan som också har astma diagnosticerade min astma och sa åt mig att jag är en idiot :p). Just nu är det gråbon som leker runt och den är rätt vidrig men allt beror på koncetrationerna i luften ibörjan av en allergi. Jag hade konstiga vårförkylningar i två år innan jag insåg att det är allergi.

Det du kan testa själv är någon allergitablett och Nasaleze, ett naturmedel som lägger sig som ett ytskikt i näsan så allergenerna inte kommer åt.

Jag vet att jag är pollenkänslig. Däremot ska jag nog inhandla allergitabletter igen och testa om det räcker.
 
Tack alla! Blir definitivt allergitabletter imorgon då!

Rekommenderar fortfarande Nasaleze, superallergiska väninnan kan dra ner på sin medicinering om hon använder det :) Jag själv klarar milda vårar utan medicin om jag tar det.

Att du märkt skillnad över dygnet och dagar med allergin är inget konstigt, det varierar beroende på väder (regn is da shit!).
 
Du kan prova Rhinocort Aqua nässpray, den blir man inte beroende av.

Fast använda kortisonspray utan att kolla om det finns något problem som kan medicineras med något annat är inget vidare. Visst, den är receptfri men kortison är något jag har stor respekt för.

Plus att den är då inte biverkningsfri.
 
Jag tar en halv barndusch Nezeril till kvällen, för jag tycker det är skönt att få sova utan att snarka och vara täppt pga polyper. Jag har gjort så i åratal, säkert 15 år, och ibland provar jag några dagar om jag kan vara utan och det kan jag, så läkaren klassar mig inte som beroende, inte jag heller. Jag är aldrig täppt annars utom vid förkylning så klart. Därmed inte sagt att andra fungerar som mig. Jag vet flera beroende och det är ett helskotta.
 
På mitt COOP är det 18-årsgräns vid köp av apoteksprodukter. Kan tänka mig att det är därför de kollar leg, inte för att det är nässpray.
Ja just :) så kan det säkert vara, själv köper jag sällan apoteksproduktur utanför Apoteket men det är säker riktigt det du skriver, det är några av de tjejer som är beroende som klagade på att de behövde visa leg så tänkte inte mer på det :)
 
Det finns också en salva, Vicks Vaporub, som är till för att smörja in på bröst och rygg och ska hjälpa mot förkylningsbesvär. Det har en ganska stark, menthol-aktig doft, och jag brukar ta liiite liiiite och smörja precis under näsan när jag ska sova, om jag känner mig täppt eller "tjock" i näsan.
Upplever att det hjälper utan att jag behöver oroa mig för att bli beroende, som jag blir av nässpray.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 058
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 824
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 924
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp