Twihard
Trådstartare
Jag är sjukskriven för utmattning/utbrändhet. Nu finns inte diagnoserna kvar så läkaren skrev tre andra på mig (ospecificerad ångest, ospecificerad depression och sömnstörning), men han sa att jag lider av det som förut kallades för högpresterande utmattning och ångest eller liknande). På det järnbrist och någon vitaminbrist.
Egentligen kanske det är orelevant, men jag tänkte ändå ge bakgrundsinfo.
Jag är utmattad både pga jobb och privatliv. I helgen insåg jag att det "bara" är 2 veckor kvar på 100% sjukskrivning och därefter ska jag gå upp på 50%. Jag har senaste dagarna haft stor ångest över detta. Inte att jag är rädd att jobba, jag känner mig bara inte redo och vill nästan kräkas av blotta tanken på arbete. Är det någon annan som också varit sjukskriven för samma sak och känt likadant?
Jag går ju på antidepressiva nu och de har väl börjat ta bort de värsta "topparna" av min ångest och stress, men jag har ju fortfarande ingen motivation till något.
Min högpresterande hjärna kallar det för lathet, Chatgpt för att min hjärna ännu inte varvat ner helt än. Jag orkar eller klarar liksom inte av mina vardagssysslor eller gamla hobbies. Kan inte läsa, se film, lyssna på ljudbok, skriva eller pyssla liksom. Företagshälsovården hade inte heller samtalshjälp förrän min sista vecka med 100% sjukskrivning? Jag har väntat i veckor på den hjälpen så nu känns det nästan fånigt att prata med någon? "För sent" liksom? Min läkare ska kalla mig till möte när jag redan börjat jobba om jag förstår det rätt, så kan inte nämna den här ångesten.
Är det vanligt att känna sådan stress även om det är lång tid kvar (2 veckor)? Sen ska jag ju bara jobba 4 timmar om dagen. Jag borde ju klara det. Men jag går runt och liksom mentalt förbereder mig på att gå tillbaka "till samma gamla skit" som innan. Nu är det väl inte så, men ni kanske fattar? Hur får jag stopp på denna stress?
Egentligen kanske det är orelevant, men jag tänkte ändå ge bakgrundsinfo.
Jag går ju på antidepressiva nu och de har väl börjat ta bort de värsta "topparna" av min ångest och stress, men jag har ju fortfarande ingen motivation till något.
Är det vanligt att känna sådan stress även om det är lång tid kvar (2 veckor)? Sen ska jag ju bara jobba 4 timmar om dagen. Jag borde ju klara det. Men jag går runt och liksom mentalt förbereder mig på att gå tillbaka "till samma gamla skit" som innan. Nu är det väl inte så, men ni kanske fattar? Hur får jag stopp på denna stress?