Men har du inte fått någon annan hjälp än sjukskrivning? Jag var på väg in i väggen med dunder och brak förra året men istället för sjukskrivning, eftersom jag visste att jag hade en ledig sommar framför mig, så bad jag om hjälp. Jag har träffat min KBT person regelbundet, jobbat med läxor och förändra tankesätt. För arbetsplatsen är den samma oavsett, alltså måste jag förändra hur jag hanterar den, helt öppet från början med att jag kanske inte kunde jobba kvar. Men med rätt verktyg och kunna låta bli att göra eller triggas igång av saker fungerar jag mycket bättre. Jag sätter mina gränser, med mina chefers goda minne, har inte dåligt samvete över lediga dagar osv.
Det är lite skrämmande att sjukvården och företag tror att det bara hjälper med sjukskrivning.![]()
Läkaren jag har nu var bestämd med att sjukskrivning inte ska ges i onödan så han var strikt med en månad och inte mer. Erbjöd medicin som jag avböjde och då "drog" han iväg med mig till kuratorn för att ordna tid till honom och komma igång med KBT (igen, utöver blodprover förstås).