Bukefalos 28 år!

Någon med kännedom om Växjö?

rosenknopp

Trådstartare
Behöver bukes hjälp! Har fått mitt första jobb inom det område jag är utbildad inom:banana:. Kommer att veckopendla till Växjö och ska nu leta lägenhet!! :). Jag har dock ingen kännedom om staden. Vilka områden är bra? Med bra menar jag främst tryggt!
Det enda jag lyckats läsa mig till är att Araby inte är bra i det avseendet.

Några Växjöbor som kan ge mig värdefulla råd? :)
 
Utflyttad, men har koll ändå.
Jag hade satsat på gamla norr eller söder, det är områdena jag gillar bäst i stan. (Men är väl svårt att hitta boende där...)
Vill du inte bo mitt i smeten är sandsbro eller östra lugnet trevligt.

I samma område som araby ingår dalbo och nydala.
Teleborg har väl sånt där rykte också.

Hur centralt vill du bo? Lägenhet (hyres el köpe?) eller hus?
 
Utflyttad, men har koll ändå.
Jag hade satsat på gamla norr eller söder, det är områdena jag gillar bäst i stan. (Men är väl svårt att hitta boende där...)
Vill du inte bo mitt i smeten är sandsbro eller östra lugnet trevligt.

I samma område som araby ingår dalbo och nydala.
Teleborg har väl sånt där rykte också.

Hur centralt vill du bo? Lägenhet (hyres el köpe?) eller hus?

Tack för svar! Är så värdefullt att kunna få info från någon med koll på staden! Jag har ett vikariat som endast är på 4 mån, eventuellt möjlighet till förlängning. Hyreslägenhet är därför det som är aktuellt i dagsläget, eventuellt i andrahand.
 
Tack för svar! Är så värdefullt att kunna få info från någon med koll på staden! Jag har ett vikariat som endast är på 4 mån, eventuellt möjlighet till förlängning. Hyreslägenhet är därför det som är aktuellt i dagsläget, eventuellt i andrahand.

Öster är helt ok också och om det inte gör något med något längre till centrum så finns även Högstorp. Jag skulle undvika Araby/Dalbo/Nydala och ev. Teleborg men det är så stort och utbrett så där finns ju helt ok områden också. Söder och Biskopshagen är trevligt, Hov med (där bor ju jag :p) men där är mest villor.
 
Behöver bukes hjälp! Har fått mitt första jobb inom det område jag är utbildad inom:banana:. Kommer att veckopendla till Växjö och ska nu leta lägenhet!! :). Jag har dock ingen kännedom om staden. Vilka områden är bra? Med bra menar jag främst tryggt!
Det enda jag lyckats läsa mig till är att Araby inte är bra i det avseendet.

Några Växjöbor som kan ge mig värdefulla råd? :)

Jag tycker nog att större delen av Växjö är vettigt. Skulle kanske inte vilja bo i Araby/Dalbo jag heller, men brorsan bodde på Vintervägen precis i närheten i flera år, vilket var jättebra. Det var dock bostadsrätt. Rätt över gatan där det är hyresrätter ska tydligen vara värre.

Växjö är ju rätt litet så det är ju inga konstigheter att ta sig genom stan en bit om du inte jobbar där du bor.

Vart i stan ska du jobba? :)
Växjö är för övrigt en superfin liten stad tycker jag!
 
Öster är helt ok också och om det inte gör något med något längre till centrum så finns även Högstorp. Jag skulle undvika Araby/Dalbo/Nydala och ev. Teleborg men det är så stort och utbrett så där finns ju helt ok områden också. Söder och Biskopshagen är trevligt, Hov med (där bor ju jag :p) men där är mest villor.

Långt till centrum gör inget :). Det viktiga är att området är trevligt! Tack för tips, verkar vara väldigt svårt att hitta något bara :/. Börjar 1 september..
 
Jag tycker nog att större delen av Växjö är vettigt. Skulle kanske inte vilja bo i Araby/Dalbo jag heller, men brorsan bodde på Vintervägen precis i närheten i flera år, vilket var jättebra. Det var dock bostadsrätt. Rätt över gatan där det är hyresrätter ska tydligen vara värre.

Växjö är ju rätt litet så det är ju inga konstigheter att ta sig genom stan en bit om du inte jobbar där du bor.

Vart i stan ska du jobba? :)
Växjö är för övrigt en superfin liten stad tycker jag!

Tack för värdefulla råd! Det är faktiskt i en grannkommunen jag ska jobba, Alvesta. Men vill under tiden bo i Växjö med omnejd :).
 
Behöver bukes hjälp! Har fått mitt första jobb inom det område jag är utbildad inom:banana:. Kommer att veckopendla till Växjö och ska nu leta lägenhet!! :). Jag har dock ingen kännedom om staden. Vilka områden är bra? Med bra menar jag främst tryggt!
Det enda jag lyckats läsa mig till är att Araby inte är bra i det avseendet.

Några Växjöbor som kan ge mig värdefulla råd? :)

Söder, åh, jag saknar att på bo Söder i Växjö! Det finaste området lätt! :) Men tror det är svårt att hitta nått att hyra just där. Men det finns många privata hyresvärdar, så det kan vara värt att kolla upp.
Annars sällar jag mig till kören, Araby/ Dalbo är ingen direkt höjdare. Hur ska du ta till till Alvesta? Tåg, buss, bil? Har du bil så kan du ju bo varsom, men ska du pendla med tåg eller buss så är det kanske enklast att bo nära centrum. Iofs, det går oftast fort att cykla dit man ska också :)
Grattis till jobbet! Hade mer än gärna hittat ett jobb i Växjö och flyttat tillbaka! :) Hade jag flyttat tillbaka idag så hade jag letat upp ett hus på landet :)
 
Utflyttad, men har koll ändå.
Jag hade satsat på gamla norr eller söder, det är områdena jag gillar bäst i stan. (Men är väl svårt att hitta boende där...)
Vill du inte bo mitt i smeten är sandsbro eller östra lugnet trevligt.

I samma område som araby ingår dalbo och nydala.
Teleborg har väl sånt där rykte också.

Hur centralt vill du bo? Lägenhet (hyres el köpe?) eller hus?

Äsch Teleborg fungerade bra - när jag var där senast.













1986. Bodde och gick på mellanstadiet. Vad kan ha ändrats? :-)
 
Söder, åh, jag saknar att på bo Söder i Växjö! Det finaste området lätt! :) Men tror det är svårt att hitta nått att hyra just där. Men det finns många privata hyresvärdar, så det kan vara värt att kolla upp.
Annars sällar jag mig till kören, Araby/ Dalbo är ingen direkt höjdare. Hur ska du ta till till Alvesta? Tåg, buss, bil? Har du bil så kan du ju bo varsom, men ska du pendla med tåg eller buss så är det kanske enklast att bo nära centrum. Iofs, det går oftast fort att cykla dit man ska också :)
Grattis till jobbet! Hade mer än gärna hittat ett jobb i Växjö och flyttat tillbaka! :) Hade jag flyttat tillbaka idag så hade jag letat upp ett hus på landet :)

Tack!! Jag är jätteglad, tog examen för bara 6 veckor sedan och redan jobb på en tuff arbetsmarknad! Jag åker bil så jag är inte beroende av tåg och buss. Börjar 1 september dock så bostad är bråttom, i värsta fall får jag BP på korridor ett tag :/. Hoppas jag har lite tur dock!
 
Det är nog inte superlätt att hitta lägenhet i Växjö, men i andra hand går. Ska du pendla till Alvesta är det nog klokt att försöka hitta ngt inte allt för långt från förbindelser dit. Gemla är ju ett alternativ, men en bra bit från Växjö om man tycker det är ok. Kanske man kan söka lgh på loppissidorna på fb t ex.
 
Äsch Teleborg fungerade bra - när jag var där senast.

Inget fel på Teleborg i sig, om man gillar alkoholhaltinga universitetselever :D
Jag personligen upplevde Växjö som en ganska tråkig stad, de tre åren jag bodde där. Men om jag skulle flytta dit, då skulle jag nog bosätta mig strax utanför, typ Gemla. Smidigt med tåg in till centrum på någon minut därifrån. Men jag skulle nog även leta mig söder ut, mot Kalmarhållet, typ Hovmantorp men där kan det krävas bil då tågen går mer sällan. Även om de går ibland.
 
Äsch Teleborg fungerade bra - när jag var där senast.













1986. Bodde och gick på mellanstadiet. Vad kan ha ändrats? :-)

Håller med, vad kan ha ändrats? Jag bodde i Nydala i mitten av 90-talet och arbetade på ridskolan i Araby. Det fungerade toppen och jag hade supertrevliga grannar.
 
Är jättesvårt att hitta något! Har nu en lägenhet jag ska åka och titta på.. Någon som vet något om området Torne kring Alvesta? Är livrädd för att bo i ett kriminellt område där jag känner mig otrygg..

Någon med koll på detta område? *nervös*
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 264
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 960
Senast: Sel
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 605
Senast: Jeps
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 903
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp